Köp råd porsche..

Journeyman2
7 augusti 2011 · 373 Inlägg

Nyfiken på tre olika modeller..
Porsche 911(964) carrera 2 el 4 3.6 liters!
Porsche 911(993) 3.6 liters!
El Boxster S ..
Vad är viktigt att veta (barnsjukdomar) och ofta reko dom att man servar motorn??
Köpa privat eller köpa av bilhandlare(Ja törs man köpa privat)?
manuell bästa valet el Tipotronic s ??

Lutar nog mot en boxster s (nyare årsmodell) men gillar ju 911:ans härliga former smile

Så ni som har el haft en porsche vad har ni för råd till en som är grönwink (har ej brådis gäller 2012)

''Hugin-Hachiko''
LeafBox Lat Perfektionist
7 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Jag kan inget om Porsche, men jag VET att 964 kan vara en utav de vackraste bilarna någonsin gjorts! Så jag skulle kört på den oavsett vad big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
328cabbish
7 augusti 2011 · 827 Inlägg

njae skippa boxster e du snäll :-) 993.an e dyr pga samlarobjekt vet ej hur d ligger till med 964,an men om du har tanke på o åka ner till tyskland kan du nog hitta en snygg bra exemplar!
och skippa tiptronic lådan porsche ska va manuell

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
Journeyman2
7 augusti 2011 · 373 Inlägg

LeafBox:Ja 994:an är en lyckad modell med härliga former ''funderar'' ja kanske smile

328cabbish: Varför inte boxster s då?Riktigt fina tycker jag!993 dyra ok visst men bara märket brukar ju kosta en slant.Nix väljer att stå över ngn tysklandresa men om man ser ngn bil man är nyfiken på ser man om den är tyskimport tro?Kanske inte är ngn fara(köpa tyskimport) men om man skulle sälja ska det visst vara svårare att sälja Om man nu säljer;) lutar mot en manuell låda /vill höra vad ni tror om de strular el så...

''Hugin-Hachiko''
p12
7 augusti 2011 · 551 Inlägg

328cabbish skrev:
njae skippa boxster e du snäll :-) 993.an e dyr pga samlarobjekt vet ej hur d ligger till med 964,an men om du har tanke på o åka ner till tyskland kan du nog hitta en snygg bra exemplar!
och skippa tiptronic lådan porsche ska va manuell

Boxster är faktiskt en riktig pärla! fadern min har en boxster, och den är riktigt rå att köra. ingen tjejbil som vissa verkar tro wink. har även kört 996 carrera för att jämföra med och de är inte mycket skillnad i prestandan rakt fram med tanke på den låga vikten som boxstern har till godo. när det svänger så har ju boxstern en mer "sportbilskänsla" och carreran met "GT-känska" enligt mitt tycke.

men som sagt sattsa på en manuell smile

Haters gonna hate.
Journeyman2
7 augusti 2011 · 373 Inlägg

Boxster 2.5/2.7 el körde du S då?Tänkte lite som du låg vikt är ju ochså hk:)

Sedan hur ofta ska dessa in på service? Jo det blir nog en manuell låda för känslans skull:) ev tipotronic..
Fast är ju grön vad som är det bästa valet wink

''Hugin-Hachiko''
p12
7 augusti 2011 · 551 Inlägg

Journeyman2 skrev:
Boxster 2.5/2.7 el körde du S då?Tänkte lite som du låg vikt är ju ochså hk:)

Sedan hur ofta ska dessa in på service? Jo det blir nog en manuell låda för känslans skull:) ev tipotronic..
Fast är ju grön vad som är det bästa valet wink

en S. men har kört 2,5 mycket oxå. kan faktiskt säga att 2,5:orna räcker om man är 19 år som jag tongue var en bra "nybörjarsportbil". Men klart du ska ha en S om du har råd med det big_smile

angående service: http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=31393

Haters gonna hate.
Journeyman2
7 augusti 2011 · 373 Inlägg

Tar mig rådsmile tackar för svar..läste lite om service trodde det skulle vara dyrare men över 8 liter motorolja mamma mia :-)

''Hugin-Hachiko''
Kmarcus
7 augusti 2011 · 854 Inlägg

Utan att vara speciellt insatt i dagsläget så hade jag utan tvekan köpt en 993, snyggast och den sista "riktiga" Porschen. Troligen den som kommer hålla värdet bäst är min gissning. En Boxter är en dussinbil som används till vardags av många vilket jag tycker gör bilen lite tråkigare, även om jag inte tvekar på att det är en underbar bil.

Skiter du i pengarna så köp den som tilltalar dig mest estetiskt, för körmessigt tror jag inte du kommer bli besviken på någon Porsche, de som jag åkt och kört har alla haft sin charm även om alla inte är motorvägsmonster.

Jag hade köpt en manuell, så klart smile

Privat är nog ingen fara men slarva inte och se till att få en bra känsla för köparen och att bilen är servad som den ska. Motorer till Porsche är inte billiga.

PS. Vi får i 12 liter i vår 911 wink

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Journeyman2
7 augusti 2011 · 373 Inlägg

kmarcus:Du tog nästan  orden ur munnen..men en porsche i fint org skick behåller väll värdet rätt fint endåwink ok, klart man önskar en ''riktig porsche'' 993:an el 964:an två riktiga porschar enligt mig:)

Boxster S gillar jag äsch får nog kolla närmare IRL när det blir dax smile


Ingen fara ska lämna in bilen för en bes /motortest om jag nu inte köper av ngn bilhandlare!


12 liter talar du sanning?

''Hugin-Hachiko''
Kmarcus
7 augusti 2011 · 854 Inlägg

Nej, en 964 är inte fy skam den heller wink
Nja, det är framförallt de äldre som håller värdet eller till och med ökar. Skulle inte tippa på att en Boxter är i närheten av en 964/993 vad gäller att behålla värdet. Men jag är inget proffs, råkar bara tycka om Porsche väldigt mycket smile

Japp, det är sant smile

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Dansken-
8 augusti 2011 · 950 Inlägg

Det är lite konstigt med begagnadmarknaden för Porsche.

993 är i dag et samlarobjekt och priserna är mycket höga. Anledningen till det, är att där inte finns särskild många av dem. Det var inte för att Porsche tillverkade begränsade serier av dem. Det är helt enkelt för att ingen köpte dem då de var nya. Svårt att säga varför det var så, men man kan ju misstänka att kunderna inte tyckte att det var bra bilar eller att de kanske var för dyra. Inte vet jag, men lite konstigt är det.

Boxster och 996 sålde mängder och det måste ju vara för att kunderna tyckte om dem. För att de sålde så bra som nya, finns där riktigt många av dem på begagnadmarknaden och därför är de billiga. Därför är där många som säger att de inte är riktiga Porscher och hellre vill betala en förmögenhet för en gammal 993, som tydligen inte var populär som  ny…….

Jag var en av dem som köpte en Boxster S sprillans ny i 2001. Faktisk min första bil. Så det var en stor grej för mig. Hade kört mycket bil innan, men inte haft egen bil.
Jag tycker at det var en fantastisk bil. Hyfsat med kraft i maskinen och ett härligt ljud. Var kul att köra på banan och mycket lättkört. Gick att kasta den in i kurvorna hur tokigt som helst och ändå kom man alltid säkert ut på andra sidan. Perfekt semesterbil. Gick att få med mycket bagage. 260 liter kanske inte låter av så mycket men det var ju bara bagage för max två personer. Fungerade bra i vardagen. Okay, nu hade jag krånglat till det lite med GT3 stolarna, men det fungerade bra ändå. Med de vanliga stolarna hade det varit en lek. Jag körde den inte på vintern, för det tyckte jag var synd. Stenskott, salt och asfaltdamm hör inte hemma på en sportbil, och för det som en hardtop och vinterhjul till en Boxster koster, får man en okay vinterbil.
Om du besluter dig för en Boxster, så köp en med skinninredning. Inte bara stolar, men instrumentbräda och dörrsidor med. Det ger en mycket trevligare kupé. Vindstoppet bakom stolarna är också viktigt, för det gör mycket trevligare att köra öppet. Kan eftermonteras, men det är kanska dyrt.
Kolla efter olja mellan motor och lådan, för packboxen på utgående axel på motorn har det med att läcka. Jag fick även bytt hjullager på min, så kolla det med. 
Sen är där ju hela IMS problematiken med de vattenkylda Carrera- och Boxstermotorerna. Svårt att säga hur stort problemet är. Porsche säger att det inte är stort, men man hör ju om rasade motorer lite då och då. Goggla lite på det och bilda dig en egen uppfattning.
Jag tycker inte det var dyrt med service på den. Bara lite dyrare än en normal bil.
Körde nästan 6 säsonger med den och nästan 9000 mil innan jag bytte in den till en GT3:a. Saknar min gamla Boxster när det är sol ute och jag kör någonstans.

http://www.garaget.org/?car=116342

https://www1.garaget.org/archive/95/94714/116342/116342-1101112.jpg

Senast redigerat av Dansken- (8 augusti 2011)

Journeyman2
8 augusti 2011 · 373 Inlägg

Tack för info:) Jag ska ochså bara köra  vid fina väder! skinn och hard top ska jag ochså kolla efter..
Om jag nu väljer en boxster:)

RMS lagret vad är detta?Verkar vara ett problem el var det bara på 996:orna tro?


Tack för bilden andra fälgar bara gillar mera porsche org till dessa;)

''Hugin-Hachiko''
master_lars
8 augusti 2011 · 1 160 Inlägg

Har en god vän som skall sälja sin Porsche Boxter S, den är silverfärgad, original splitfälgar och maxutrustad. Om du är intresserad, så kan jag förmedla nummer via PM

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Journeyman2
8 augusti 2011 · 373 Inlägg

master_lars skrev:
Har en god vän som skall sälja sin Porsche Boxter S, den är silverfärgad, original splitfälgar och maxutrustad. Om du är intresserad, så kan jag förmedla nummer via PM

Tack men väntar till 2012(står på första inlägget)

Mvh..

''Hugin-Hachiko''
Dansken-
8 augusti 2011 · 950 Inlägg

Journeyman2 skrev:
Tack för info:) Jag ska ochså bara köra  vid fina väder! skinn och hard top ska jag ochså kolla efter..
Om jag nu väljer en boxster:)

RMS lagret vad är detta?Verkar vara ett problem el var det bara på 996:orna tro?


Tack för bilden andra fälgar bara gillar mera porsche org till dessa;)

RMS är problemet med packboxen och det är båda ett problem på 996 och 986. IMS är inte lika stort, men om du får det blir det lätt väldigt dyrt.

Vadå inte originala Porsche fälgar? Det är originala GT3 Gen 1 splitfälgar.

Journeyman2
8 augusti 2011 · 373 Inlägg

Ok,skönt då kanske det inte gäller dessa jag är intresserade av el?

Inge illa menat gillar bilen ,men är mera svag för org-turbinfälgarna och dessa med 5 ekrar(med ett fyrkantigt hål uppe på varje eker..)

Mvh..

''Hugin-Hachiko''
Anton-DekorTeknik
9 augusti 2011 · 964 Inlägg

Ingen boxster vad du än gör.
Den tycker jag är lite frisörbilstämpel tyvärr!

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
DavidSan
9 augusti 2011 · 227 Inlägg

Jag körde polarens boxster, inte speciellt imponerad... Tiptronic lådan från porsche är ingen vidare heller!

Journeyman2
9 augusti 2011 · 373 Inlägg

DavidSan skrev:
Jag körde polarens boxster, inte speciellt imponerad... Tiptronic lådan från porsche är ingen vidare heller!

Får en känsla att du inte gillar märket huvudtaget stämmer detta;)

Man ska nog ha en porsche med manuell låda(för känslans skull) Konstigt de om ngn borde tillverka dugliga finalådor(Tipotronics) kanske är en vane sak de som gillar/har dessa lådor;) inte vet jag:)

''Hugin-Hachiko''
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang