Köp råd porsche..

DavidSan
9 augusti 2011 · 227 Inlägg

Journeyman2 skrev:

DavidSan skrev:
Jag körde polarens boxster, inte speciellt imponerad... Tiptronic lådan från porsche är ingen vidare heller!

Får en känsla att du inte gillar märket huvudtaget stämmer detta;)

Man ska nog ha en porsche med manuell låda(för känslans skull) Konstigt de om ngn borde tillverka dugliga finalådor(Tipotronics) kanske är en vane sak de som gillar/har dessa lådor;) inte vet jag:)

nej jag gillar porsche, men inte boxster, (motsvarar väl Ferraris "Dino", en Ferrari men ändå inte). Har kört massa porsche bilar, GT2, GT3, 996 4s etc. Tiptronic lådan var oerhört slö från det att man tryckte för att växla till att den faktiskt gjorde det. Men vill du köpa en boxster tänker jag inte stoppa dig wink

Journeyman2
9 augusti 2011 · 373 Inlägg

Ok,men i vilket fall så blir det en manuell låda.Men vet ej vilken modell jag skaffar,men nu pratar vi boxster denna gillar jag!smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/116/115058/115058-78bf5f39e3d645a7bf8b0d4b0d91f016.jpg

''Hugin-Hachiko''
p12
9 augusti 2011 · 551 Inlägg

DavidSan skrev:
Jag körde polarens boxster, inte speciellt imponerad... Tiptronic lådan från porsche är ingen vidare heller!

körde du den som en porsche då? wink
kan väll försöka summera vad jag tycker. Rätta mig om jag har fel, har inte kört varken 993 eller 964.

* 964:an tror jag är långsammast och kanske mer av en klassiker än en körmaskin. du får minst bil för pengarna men kanske mest upplevelse. En bil för den äkta porsche älskaren!

* 993:an. mer modern än 964:an och samtidigt samma stämpel att vara en äkta porsche. dyr i förhållande till de andra. För riktiga entusiaster?

* Boxster S. modernast och med bara 12hk mindre än 993 fast 100 kilo lättare. mer av en körmaskin än en entusiast-Porsche. Mest bil för pengarna.

så det handlar nog mest om vad du prioriterar, och vad som passar dig bäst. själv skulle jag inte säga nej åt någon av bilarna i fråga. smile
Har du inte funderat något på 996:orna?

Haters gonna hate.
p12
9 augusti 2011 · 551 Inlägg

Journeyman2 skrev:
Ok,men i vilket fall så blir det en manuell låda.Men vet ej vilken modell jag skaffar,men nu pratar vi boxster denna gillar jag!smilehttp://www1.garaget.org/gallery/images/116/115058/115058-78bf5f39e3d645a7bf8b0d4b0d91f016.jpg

fin, men försök att undvik mintgrön inredning, de tenderar att vara ganska svårsålda.

Haters gonna hate.
Masquerade Aldrig nöjd
9 augusti 2011 · 804 Inlägg

Ignorera alla fjantiga inlägg om att en Boxster inte skulle vara en riktig Porsche osv. Av dina inlägg att döma så verkar det vara en sådan du vill ha helst och då tycker jag att du kan glömma de andra modellerna. Faktum är dessutom att du för den budgeten får den modernaste, troligen mest driftsäkra och snyggaste (i mitt tycke) bilen i Boxstern. Det är även garanterat lättare att hitta ett fint exemplar av en sådan än av de äldre bilarna vilka med sitt låga pris troligen lockar till sig många "slit-och-släng"-ägare.

Jag tror helt enkelt att en Boxster är det säkraste och bästa valet av bilarna du nämner. Troligen är den även bilen som kommer att kosta dig minst att äga, kan du rucka på budgeten så skulle jag dock slå ett slag för Cayman, vilket i mitt tycke är den den enda snygga modellen som Porsche gjort.

Jag slänger som vanligt in en disclaimer om att mina kunskaper endast är ytliga, jag delar bara med mig av hur jag skulle tänka om det var jag som köpte bil. Nyare bil = Mindre problem, en hårt körd 911 i kombination med svindyra delar känns inte som ett vettigt alternativ i min bok.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Journeyman2
9 augusti 2011 · 373 Inlägg

Jo,du har kanske rätt men det ser fräscht ut med mintgrön inredning:)

Gillar mera de andra modellerna(el nästan alla modellerna) men det är ju tyvärr ochså en penningfråga.

Du tyckte j-bra om de olika modellerna;)

''Hugin-Hachiko''
DavidSan
9 augusti 2011 · 227 Inlägg

p12 skrev:

DavidSan skrev:
Jag körde polarens boxster, inte speciellt imponerad... Tiptronic lådan från porsche är ingen vidare heller!

körde du den som en porsche då? wink
kan väll försöka summera vad jag tycker. Rätta mig om jag har fel, har inte kört varken 993 eller 964.

* 964:an tror jag är långsammast och kanske mer av en klassiker än en körmaskin. du får minst bil för pengarna men kanske mest upplevelse. En bil för den äkta porsche älskaren!

* 993:an. mer modern än 964:an och samtidigt samma stämpel att vara en äkta porsche. dyr i förhållande till de andra. För riktiga entusiaster?

* Boxster S. modernast och med bara 12hk mindre än 993 fast 100 kilo lättare. mer av en körmaskin än en entusiast-Porsche. Mest bil för pengarna.

så det handlar nog mest om vad du prioriterar, och vad som passar dig bäst. själv skulle jag inte säga nej åt någon av bilarna i fråga. smile
Har du inte funderat något på 996:orna?

Jag har inte ägt en porsche själv, men grannen håller på med racing så han har haft hemma en del bilar som jag har fått prova köra. ang. polarens bil så körde jag i 90 som mest wink var rädd för fabror blå... eller inte. växlade runt 6,5k rpm de första 3 växlarna iaf. nere i ystad där det är lite mindre vägar om man vet vart de finns.

TS köp den bil du gillar och inte vad vi andra tycker, för det är ju en smak sak och du ska vara nöjd med ditt val av bil.

p12
9 augusti 2011 · 551 Inlägg

Journeyman2 skrev:
Jo,du har kanske rätt men det ser fräscht ut med mintgrön inredning:)

Gillar mera de andra modellerna(el nästan alla modellerna) men det är ju tyvärr ochså en penningfråga.

Du tyckte j-bra om de olika modellerna;)

jo visst tycker jag bra om alla modellerna, men 996:an är ju faktiskt billigare än 993, du kan ju faktiskt få en faceliftad 996 -03:a för samma pris som de billigase 993:orna. tror de är driftsäkrare, billigare att äga, snabbare, snyggare, säkrare och med mer kvalitets och lyxskänsla. tycker du borde kolla in dom, de finns ju som cab om du skulle vara intresserad.

Haters gonna hate.
Journeyman2
9 augusti 2011 · 373 Inlägg

Masquerade skrev:
Ignorera alla fjantiga inlägg om att en Boxster inte skulle vara en riktig Porsche osv. Av dina inlägg att döma så verkar det vara en sådan du vill ha helst och då tycker jag att du kan glömma de andra modellerna. Faktum är dessutom att du för den budgeten får den modernaste, troligen mest driftsäkra och snyggaste (i mitt tycke) bilen i Boxstern. Det är även garanterat lättare att hitta ett fint exemplar av en sådan än av de äldre bilarna vilka med sitt låga pris troligen lockar till sig många "slit-och-släng"-ägare.

Jag tror helt enkelt att en Boxster är det säkraste och bästa valet av bilarna du nämner. Troligen är den även bilen som kommer att kosta dig minst att äga, kan du rucka på budgeten så skulle jag dock slå ett slag för Cayman, vilket i mitt tycke är den den enda snygga modellen som Porsche gjort.

Jag slänger som vanligt in en disclaimer om att mina kunskaper endast är ytliga, jag delar bara med mig av hur jag skulle tänka om det var jag som köpte bil. Nyare bil = Mindre problem, en hårt körd 911 i kombination med svindyra delar känns inte som ett vettigt alternativ i min bok.

Gillar skarpt 964:an.Boxstern har ju ochså ngra år på nacken(den jag ev tänker köpa)993:an är en lite modernare 964:a fast med ett styvare chassi.. alla bilar nyare el äldre kan gå sönder/el är dåligt servade. Kollar givetvis på om bilen har alla stämplar,och den ska givetvis vara pedantskött.Ser på nätet både fina nya bilar och fin fina 19-20 åringar smile

När det blir mera allvarligt till våren 2012, så får man kolla närmare på dessa bilar irl.

Hårt körda bilar ''ser man nog'' ja man får gå på känsla där;-)

''Hugin-Hachiko''
frostyman
10 augusti 2011 · 120 Inlägg

Även jag var inne i liknande funderingar, men då mellan cayman s/996. Hade jag hittat en prisvärd 964 hade det kunnat bli en sån med, dom är så otroligt vackra tycker jag. Slutade med en 996 turbo. Mer umpf, även om det även innebär att lite av avgasljudet blir sönderhackat..

Säger inte så mycket mer angående valet, utan lägger in lite inspiration smile

Cayman S - Eftermarknadsavgas som kostar som en bättre begangad bil. Men vilket ljud smile
http://www.youtube.com/watch?v=pf7b9trCZLY

964
http://www.youtube.com/watch?v=y0gn2MMs … re=related

993
http://www.youtube.com/watch?v=ib0i4kVl … re=related


Något som också är intressant att beakta är att även fast dom äldre 911orna inte hade enormt mycket hästar, så var det väldigt lätta bilar. 964 C2 med 250 hästar fixar 0-100 på 5.5s och 0-200 runt 21s. Det är ungefär dött lopp med en ny bmw 335i.
(Prestandan hämtad från einszweidrei.de)

Vore kul med uppdateringar när du provkört några olika modeller.

Senast redigerat av frostyman (10 augusti 2011)

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Journeyman2
10 augusti 2011 · 373 Inlägg

La nog ut tråden lite tidigt!Men vill ju veta så mycket som möjligt när man letar efter sin pärla:)

Charmen, ögongodis och motorn längst bak pratar om 964:an!
Det negativa goglat en del (dubbla tändstiften och servicen är ibland de dyraste av dessa tre).
Inte lika formskön (baken) men gillar  mera inredningen & instrumenten gäller boxster s!
Det negativa ingen mysig motor att lyssna på längst bak och inge baksäte.smile
Styvare kaross och gillar den feta baken ochså en formskön bil pratar om 993:an svårt detta ju=)
Kommer inte på så mycket negativ, men när jag läser om denna tänker jag oftast på 964:an hmm?

Eller som en rubrik lyder i en biltidning!Legenden lever vidare..



frostyman ja kanske  det=)

Senast redigerat av Journeyman2 (10 augusti 2011)

''Hugin-Hachiko''
RifatTV Street racing <3
10 augusti 2011 · 38 Inlägg

Tycker du ska välja 964:an! smile

heltsonika Rebel with a cause
10 augusti 2011 · 224 Inlägg

Jag älskar min Boxster S.
Dom som har annat att säga om Boxster S är bara okunniga och inte insatta. Samma maskin som 911 fast med mindre motorvolym. Samma bromsar, ser exakt lika ut fram till dörrarna slutar... Skippa Tiptronic-lådan då den startar på 2:an i normala fall (om du inte stämplar) och de förmodligen mer svårsålda. '03 kom en facelift som kan vara intressant att veta. Bättre läder i stolarna, ny sufflett, annan design på spoilers  och mer praktisk.

Läs mer här:
http://www.netcarshow.com/porsche/2003-boxster_s/

D_Nilsson
11 augusti 2011 · 754 Inlägg

Äntligen en tråd för en Porsche-nörd! big_smile

964:an är som du säger grymt fin, men den är samtidigt den dyraste 911:an att serva.

993:an är en av mina favoriter och den har inte samma brister vad det gäller IMS-lager etc som de vattenkylda Carrera-modellerna har. Enda minuset jag ser med 993:an är att den förmodligen är ganska svårsåld om du sedan ska byta bil. Men det är sjukt så fin den är! smile

996 Carrera har problem med motorerna, speciellt IMS-lagret. Skiter det sig med lagret är det en ny motor som gäller. Ett annat problem är om du t.ex ska köra på bana med bilen - Då bör du skaffa ett skvalpskydd till oljetråget, då oljan pressas åt sidan och inte pumpas runt vilket resulterar i att motorn skär ihop...där kan man ju snacka väghållning förövrigt! wink Men så länge man slipper de problemen är de helt underbara att köra etc! smile
Men ska du köpa 996 är det säkrast att välja en GT3, GT2 eller Turbo... för att slippa IMS-problemet.

997 Carrera 3,6L-motorn och 3,8L S-motorn har samma problem med sina motorer som 996:an (IMS-lagret), dock så har jag hört att de nya direktinsprutade motorerna ska vara bättre. Tycker personligen att 997:an tillsammans med 993:an är de mest klockrena bilarna någonsin! smile

Om jag inte minns fel så har Boxster 986 och Boxster/Cayman 987 samma problem med sina motorer som de vattenkylda Carrera-modellerna. Dom är dock väldigt roliga att köra osv, så snacket om att det är en "frisörbil" eller "ingen riktigt Porsche" är rent bullshit! tongue Det enda tråkiga är att de inte låter lika bra som 911-motorerna.

Oavsätt vilken Porsche du väljer så kommer du att bli toknöjd! Kört oerhört många olika Porschar och de är helt fantastiska att köra! smile


/David

Senast redigerat av D_Nilsson (11 augusti 2011)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Journeyman2
12 augusti 2011 · 373 Inlägg

Tack alla så länge för era råd & svar!

Jag är ju ute efter känslan och det härliga boxerljudet lutar nog imot 964 el 993 :an!https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115058/115058-1e828eab1cb27662fab76030b97e2a62.jpg911 modell 964-1993!

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115058/115058-3912d4eeaf9a52ac7d14bad28271fbf4.jpg911 modell 993-1996!

Forts följer...

Senast redigerat av Journeyman2 (12 augusti 2011)

''Hugin-Hachiko''
9Femma
12 augusti 2011 · 342 Inlägg

Inget dåligt val oavsett vilket du än väljer.
En 911 är alltid en 911. Det är lite skit samma om enklare Porschar emellanåt är snabbare, men visst bör det finnas lite prestanda som matchar dess utseende. Bör kanske tillägga att jag därmed inte finner något nöje i att trycka ned enklare Porschar. Faktum är att Porsche 944 turbo är en grymt underskattad Porsche, fullt möjligt den bästa prestanda-Porschen per krona på marknaden.
Men känslan i en 911, åtminstone en välvårdad sådan, är lite speciell.

Då finanserna mellan de tre alternativen inte verkar vara några problem så hade jag valt enligt följande, i nämnda prioriteringsordning:

1) Porsche 993
Vi glömmer det subjektiva (att det är en personlig favorit).
Porsches sista luftkylda 911 och därmed en ikon i 911-familjen. Idag, till skillnad från förr, är det inte vem som helst som köper en 993. Med det menat att de som köper en 993 oftast är ute efter just en sådan, vet vad det är och vet hur den bör skötas.
Det är inte längre någon slit-å-släng 911 utan har ofta ägare som är mer medvetna och som gjort ett mer aktivt val av 911 än 996, 997 och tyvärr till viss del fortfarande 964.
En välvårdad och ordentligt skött (enligt serviceschema osv) 993 lär fortsätta stå sig bra i begagnatvärde.
Det stora värdefallet har redan varit. Idag är priserna snarare på väg uppåt igen, då 993 nästan helt anammats av riktiga 911-entusiaster som vet att sköta sina bilar korrekt.

2) Porsche Boxster S
Jag ska ärligt säga att jag inte är säker på om jag valt en Boxster S före en 964. Klart är dock att du får mer bil för pengarna i en Boxster S. Modernare teknik och rimliga ägandekostnader.
Det är en rätt plånboksvänlig Porsche som bjuder på riktigt bra egenskaper rakt över. Inte lika trött som normala Boxstern och hyfsat trevlig motorsång dessutom. Me like!
Garanterat mer Porsche än vad många fjollor vill göra gällande.

3) Porsche 964
Porsche 964-ägare som enbart vill sola sig i Porscheglansen börjar som väl är bli allt färre. Men 964 har ännu inte samma status i 911-kretsar som 993.
Nu är det inte statusen i sig jag vill framhäva, utan bara risken att 964:an ägs av en mindre nogräknad ägare som bara ser det som en frän Porsche.
Det finns tyvärr en del riktigt risiga 964:or fortfarande, ett stadium som jag vill mena att 993 redan passerat.
Men en fin 964 är en riktigt underbar bil med många goda kvalitéter.

Oavsett val är ett tips att primärt söka bil inom PCS och då helst från någon som varit medlem i klubben en längre tid. Inte sällan annonseras bilar enbart där. Säljaren väljer alltså medvetet att bara annonsera inom klubben istället för "till alla" på Blocket.
Sådant brukar nästan alltid vara värt att följa upp.

Givetvis bör man ändå alltid kontrollera allt noggrant, men jag finner oddsen högre att hitta ett riktigt fint exemplar (oavsett val) där än på Blocket.

Senast redigerat av 9Femma (12 augusti 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Kmarcus
12 augusti 2011 · 854 Inlägg

9Femma skrev:
Inget dåligt val oavsett vilket du än väljer...

...Givetvis bör man ändå alltid kontrollera allt noggrant, men jag finner oddsen högre att hitta ett riktigt fint exemplar (oavsett val) där än på Blocket.

BRA INLÄGG!

Kan inte annat än att hålla med även om jag bytt plats på nr 2 och 3, pga personliga önskemål och värderingar.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
fatb0b
14 augusti 2011 · 24 Inlägg

Kmarcus skrev:
PS. Vi får i 12 liter i vår 911 wink

fick du det första gången oxå ? wink

hehe ska väl förvisso bara vara tyst men kul endå ju big_smile

Renault 5 Gte (super 5) "Fatb0b" (1988)
Journeyman2
15 augusti 2011 · 373 Inlägg

Häligt inlägg 9Femma!wink

När jag nu ska kolla in olika porschar till v2012 (lite äldre ex:993/964:an) kolla överallt när det blir dax!

Lätt att bli ''lite blind'' kolla in sin drömbil på blocket  el porscheklubben el ngn lokalannons el köpa på en bilaffär det är frågan??Eller ska man sätta ut en köpes annons vad är det bästa tycker/tror ni?

Bilaffären kanske är den bästa dealen!?Ja det följer med garantier och bilen är testad men det finns nog inge el bara ngra få av de porschar jag är sugen påsmile

menar jag har ju ett tak på hur mycket min bil ska kosta.Nu snackar vi cirka 250 lax(inte fiskar:)

''Hugin-Hachiko''
p12
15 augusti 2011 · 551 Inlägg

Journeyman2 skrev:
menar jag har ju ett tak på hur mycket min bil ska kosta.Nu snackar vi cirka 250 lax(inte fiskar:)

är inte det lite tight för en 993:a?

Haters gonna hate.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang