Skillnader mellan Golf R32 och Audi S3

RoberthR
10 augusti 2011 · 345 Inlägg

Tjena

Har en fundering kring Audi s3 och Golf R32

Hur ser bensinförbrukningen ut på dessa bilar?
Vad bör man tänka på vid köp av dessa bilar?

Servicekostnader?
Bensinförbrukning?
Framvagnen är opålitlig?
Dyra reservdelar?

mm

Alla tips och råd är välkomna smile

Supra Club Sweden
CarpeDiem German Engineering
10 augusti 2011 · 9 081 Inlägg

Bensinförbrukningen ligger säkert på 1 liter per mil, ännu mer om du har tung gasfot wink

Audi S3 och Golf R32 har inte permanent fyrhjulsdrift utan det är Haldex, Haldex fungerar så att den är snålare vid vanlig körning men är inte lika stabil att köra eftersom framhjulen måste spinna för att bakhjulen ska kopplas in.

Sålänge det är ett R (eller S för den delen) med i VAG:s bilar så sticker priserna! Det är ju förståeligt eftersom de är sportbilar.

S3:an har ju överladd så det går att få ut så mkt effekt för en billig peng wink R32:an har en sugmotor på 3.2 liter men motorljudet är helt underbar big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 augusti 2011 · 2 972 Inlägg

Vilka årsmodeller? Finns två generationer R32 och S3...

Haldex är permanent och driver visst på bakhjulen även om inte framhjulen spinner. En väldigt vanligt förekommande missuppfattning, eftersom Haldex lanserades som en ersättare till visko med argumentet att den kopplas in snabbade.
Men den skickar över kraft redan när man accelererar eller svänger. det behöver absolut inte vara hjulspinn. Vore det bara så som kraften överfördes skulle det vara en sjukt onödig pryl och alldeles överdrivet för dyr.
Jag vet bestämt att det fungerar också, efter att ha haft en TT med havererade lamellskivor i Haldexen. varje gång den kopplade samman för att föra över kraft till bakhjulen så lät det så in i h-e illa. Och det lät bara jag svängde lite på ratten i VÄLDIGT långsamt tempo nere i mitt dåvarande flerbilsgarage. Så det krävs definitivt inte mycket för att bakhjulen ska driva.

I övrigt håller jag helt med CarpeDiem

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
RoberthR
10 augusti 2011 · 345 Inlägg

Årsmodeller 06- uppåt är dom som är av intresse.

Men hur är kvaliteten på dessa bilar? jag har fått höra att framvagnen ska vara ömtålig hos audi och att motorn på r32 ska vara lite känslig efter ett visst antal mil. Hur ser det ut milmässigt, vad klarar dom och när behövs delarna bytas ut?

Supra Club Sweden
matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 augusti 2011 · 2 972 Inlägg

Framvagnen på S3 är inte i närheten av det problem som Audi hade i slutet av 90-talet på främst A4 B5. Visst, delarna slits, och på prestanda-bilar som används så slits det ju gärna mer. Men det kvittar nog vilken bil man väljer.

Likadant med motorn, 3.2-sexan är inte dum (ojojoj, vilket ljud den har!! speciellt med lite öppnare avgas..). Sköter man service och inte kör som en idiot så håller grejerna normalt sett väldigt bra.
Så, hur den håller beror HELT på förra ägare och hur den skötts...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
RoberthR
10 augusti 2011 · 345 Inlägg

Okej

Finns det något känt problem på S3an som man bör kolla upp när man kikar på en S3?
Mjo 3.2 liters är ju inte så stor skillnad men som sagt S3an är ju klart snyggare utseende mässigt ^^

Supra Club Sweden
CarpeDiem German Engineering
10 augusti 2011 · 9 081 Inlägg

Klonkande ljud i framvagnen är vanligt problem på A3/S3 så kolla över det, tändspolarna har strulat på en hel del S3or men dom flesta är utbytta på garanti. Annars är det ganska problemfria bilar, dock är väl dom flesta hårt körda så provkör bilen och vad väldigt noggrann innan du köper så är det nog ingen fara smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
JimProfit
10 augusti 2011 · 91 Inlägg

RoberthR skrev:
Tjena

Har en fundering kring Audi s3 och Golf R32

Hur ser bensinförbrukningen ut på dessa bilar?
Vad bör man tänka på vid köp av dessa bilar?

Servicekostnader?
Bensinförbrukning?
Framvagnen är opålitlig?
Dyra reservdelar?

mm

Alla tips och råd är välkomna smile

Lite erfarenheter angående R32 (har själv en 07):

Servicekostnader: Rimliga (min tidigare referenser är BMW och MB som varit dyrare) Rekommenderar KW Bilservice om du skall ha en bra verkstad

Bensinförbrukning: Strax under liter vid landsväg, alltid över i stan. Har inte mätt så exakt
Framvagnen: Inte märkt några konstigheter
Dyra reservdelar: Tvärtom, rätt ok priser på VW delar

R32 är en trevlig bil i största allmänhet. Grymt ljud och fantastiskt fina bromsar är två utmärkande drag.

Senast redigerat av JimProfit (10 augusti 2011)

//Jim Profit
RoberthR
11 augusti 2011 · 345 Inlägg

Hur är det vintertid?

Är dessa två bilar bra att köra under vinterhalvåret också? visserligen fyrhjulsdrift men bör man undvika pga saltet? smile

Supra Club Sweden
matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 augusti 2011 · 2 972 Inlägg

RoberthR skrev:
Hur är det vintertid?

Är dessa två bilar bra att köra under vinterhalvåret också? visserligen fyrhjulsdrift men bör man undvika pga saltet? smile

Visst, bilen håller längre, men det är ju inte en sprillans ny ändå, så är den körd innan kan du lika bra fortsätta. Såna här "dussinbilar" ska användas! Det är inte prydnadssaker....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
JimProfit
11 augusti 2011 · 91 Inlägg

RoberthR skrev:
Hur är det vintertid?

Är dessa två bilar bra att köra under vinterhalvåret också? visserligen fyrhjulsdrift men bör man undvika pga saltet? smile

Inga problem, jag har satt på stänkskydd och motorvärmare på min vilket skyddar en del.
Sedan så är det bara att tvätta av den regelbundet så står de sig bra.

Min är förövrigt till salu så du får gärna kika närmare på den om du vill.

//Jim Profit
RoberthR
11 augusti 2011 · 345 Inlägg

okok, jag kommer ha den i varmgarage konstant så motorvärmare behövs nog ej smile

Visst var du i garaget hos Snofi? smile

Supra Club Sweden
JimProfit
11 augusti 2011 · 91 Inlägg

RoberthR skrev:
okok, jag kommer ha den i varmgarage konstant så motorvärmare behövs nog ej smile

Visst var du i garaget hos Snofi? smile

Ja just det, haha världen är bra liten ibland. Jag har numera en egen plats där. smile

//Jim Profit
Bobzza
12 augusti 2011 · 273 Inlägg

Kan aboslut rekommendera Golf V R32, och köper du en R32 måste du använda den på vintern. Ska lämna in min på grundservice  6000 mila (det är den stora servicen), har bokat tid på VAG verkstad. Det kostar runt 9000:- om inga extra delar behöver bytas. Väljer du R32 borde du välja en med svart innertak (alla som har skinn/läderstolar alt Recaro har det)

silverbird
13 augusti 2011 · 666 Inlägg

r32an har lite problem med sina tändspolar som har en tendens att brinna upp efter ca 10 000 mil, annars e det bra bilar, ägt en r32 -03. Service kostnader är vettiga tycker jag
vintertid sköter de sig bra, dock understyr r32 gancka mycket, inte konstigt med tanke på 3,2 liters spisen..

JimProfit
14 augusti 2011 · 91 Inlägg

silverbird skrev:
r32an har lite problem med sina tändspolar som har en tendens att brinna upp efter ca 10 000 mil, annars e det bra bilar, ägt en r32 -03. Service kostnader är vettiga tycker jag
vintertid sköter de sig bra, dock understyr r32 gancka mycket, inte konstigt med tanke på 3,2 liters spisen..

Mina byttes ut på garantin mycket tidigare än så, vid ca 5 000 mil har jag för mig.
Vet inte vad det är med dagens tändspolar, har haft byten på både tidigare Audi bilar och BMW så det verkar inte vara R32 specifikt.

//Jim Profit
silverbird
14 augusti 2011 · 666 Inlägg

vag hade stora problem med sina tändspolar, samma spole på audi, vw, seat och skoda, då hade du "tur" att dina gick så tidigt, jag hade först en som brände som jag bytade, en månad senare kom nästa sedan kom två till en månad därefter så då bytade jag resterande..

RoberthR
14 augusti 2011 · 345 Inlägg

Frågan är, vad är kostnaden för detta "missöde" ?, vad jag har hört så är audi precis som bmw (dyra reservdelar) ? smile

Supra Club Sweden
silverbird
14 augusti 2011 · 666 Inlägg

mekonomen 495 per spole heltklart okej pris

JohanW
15 augusti 2011 · 212 Inlägg

matteeee skrev:
Vilka årsmodeller? Finns två generationer R32 och S3...

Haldex är permanent och driver visst på bakhjulen även om inte framhjulen spinner. En väldigt vanligt förekommande missuppfattning, eftersom Haldex lanserades som en ersättare till visko med argumentet att den kopplas in snabbade.
Men den skickar över kraft redan när man accelererar eller svänger. det behöver absolut inte vara hjulspinn. Vore det bara så som kraften överfördes skulle det vara en sjukt onödig pryl och alldeles överdrivet för dyr.
Jag vet bestämt att det fungerar också, efter att ha haft en TT med havererade lamellskivor i Haldexen. varje gång den kopplade samman för att föra över kraft till bakhjulen så lät det så in i h-e illa. Och det lät bara jag svängde lite på ratten i VÄLDIGT långsamt tempo nere i mitt dåvarande flerbilsgarage. Så det krävs definitivt inte mycket för att bakhjulen ska driva.

I övrigt håller jag helt med CarpeDiem

Hade en S3 225hk ett tag och den var minst sakt intressant på vintern, understyrde och överstyrde om vartannat, inget konsekvent beteende alls. Dock hört att det gick att lösa med mjukvara och det blev bättre en generation senare.

Mini JCW (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang