4789
Sök

Montera biltemas smoke vacuum mätare i bil utan turbo?

231 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
som rubriken säger så. funderar jag om detta går att montera i utan turbo? och hur man gör? mvh robin

12 086 Inlägg
11 augusti 2011
En vakuummätare monterar man i just bilar med sugmotorer.
Men det fyller ju ingen vettig funktion.

Äldre bilar, ofta japanska, hade liknande mätare fast som bara visade rött eller grönt beroende på undertryck för att man skulle köra bränslesnålt.

Forummoderator
26 675 Inlägg
11 augusti 2011
RobinT skrev:
som rubriken säger så. funderar jag om detta går att montera i utan turbo? och hur man gör? mvh robin

Som sagt. Vakuum-mätare har man ju just i bilar utan turbo, såsom JapMax berättade om. Hade själv det i 240:in och ja..den gick väl på rött ganska ofta..haha.

Koppla in den med ett t-kors på valfri slang - exempel från insuget på motorn - där du vet det går igenom vakuum.
Busenkelt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 758 Inlägg
11 augusti 2011
Lär följa med en instruktion hur du ska koppla, men det borde vara en slanganslutning och tre sladdar.
Slang till insuget, eller någonstans efter gasspjället. Kablarna bör vara 12 V matning, jord och troligen också reostat för att ställa ljusstyrkan.

231 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
jagha tack för alla bra svar . hade för mig att det var mest bilar emd turbo som hade dom:) jag tänkte ju mäst ha den som "snyggt" men om den kommer lysa rött hela tiden så kanske det kan bli lite drygt eller? mvh robin

12 086 Inlägg
11 augusti 2011
Jag antar att mätaren från biltema inte lyser rött, utan visar en skala från 0 till -1 bar?
Tycker du att det är snyggt är det bara köpa.

När man har turbo kallas det laddtrycksmätare och är egentligen exakt samma sak bara att graderingen skiljer sig och visar även övertryck.

Forummoderator
26 675 Inlägg
11 augusti 2011
RobinT skrev:
jagha tack för alla bra svar . hade för mig att det var mest bilar emd turbo som hade dom:) jag tänkte ju mäst ha den som "snyggt" men om den kommer lysa rött hela tiden så kanske det kan bli lite drygt eller? mvh robin

Vad jag menade med rött var att min stod inne på det rödmarkerade området ganska ofta..
Dock var min inte en Biltemamätare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fungerar bra på min b234f (volvo 740 16v)
Full gas och den kommer stå på rött, men vill du köra lite mer bränsle snålt till och från så kommer den vara till nytta smile och alltid roligt när något rör sig tongue

Jag har Biltemas billigast, den för hundralappen (bara för att den är snyggare/stilrenare än allt annat jag hittade B-) )

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

231 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
RightFront skrev:
Fungerar bra på min b234f (volvo 740 16v)
Full gas och den kommer stå på rött, men vill du köra lite mer bränsle snålt till och från så kommer den vara till nytta smile och alltid roligt när något rör sig tongue

Jag har Biltemas billigast, den för hundralappen (bara för att den är snyggare/stilrenare än allt annat jag hittade B-) )

okejokej ja då blir det att koppla in den då:) okej jag har ju som sagt smoke mätaren:) mvh robin

Sök