5122
Sök

Bilverkstaden har haft sönder tändlåset

3 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Hej,

Jag lämnade in min bil (SAAB 9-3) för att få en dragkrok monterad, nu blev jag precis uppringd av verkstaden som sa att tändningslåset gått sönder.
Dom påstår att det var slitet och att det kärvade (något som jag själv aldrig märkt) och att dom komemr ta betalt för att byta ut tändlåset. Det känns inte helt ok att verkstaden som har sönder något har rätt att ta betalt för det dom själv orsakat. Tips och råd tack! hmm

/Erik

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2011
Dels är det inte ok av dem att byta ut tändningslåset utan att du bett om detta, de kan alltså inte kräva ersättning från dig för ett jobb du inte beställt och med tanke på hur den verkstaden beter sig hade jag inte låtit dem byta tändningslåset heller utan om jag så varit tvungen att bogsera den därifrån hade jag gjort så.

I övrigt är verkstaden ansvarig för bilen, lämnar du in bilen i ett visst skick är verkstaden skyldiga att lämna tillbaka bilen i samma skick (Med reservation för eventuella jobb du beställt då förstås).

Har tändningslåset gått sönder hos dem är de skyldiga att byta detta, eller bevisa att det var defekt när bilen kom i deras vård, om jag inte minns fel. Oavsett så stå på dig och kräv ersättning, det kan även vara en idé att ringa konsumentombudsmannen för att försäkra sig om vad som gäller! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Skönt att höra, tack för ett bra svar. Det var så jag trodde och hoppades på att det var men jag var inte säker.
Så dom kan egentligen inte kräva att få betalt för något annat än det jag beställt och måste ge tillbaka bilen i samma skick som jag lämnade den. Bra.

Nackdelen är att det verkar ta tid att få fram ett nytt tändningslås. Verkstaden sa dock att jag kunde låna en reservbil under tiden. Den borde jag inte heller behöva betala för då antar jag?

/Erik, nybörjare

KHRacing
11 augusti 2011
har precis bytt liknaNDE DELAR PÅ EN 9-3 & PÅ EN 9-5,,,  det var på båda bilarna Immobilizern som "hackade" i magneten.

det kostar typ inget alls på skroten,  det var alltså ej tändningslåset alls.
kolla noga så de byter rätt delar - Om de nu skall byta te dig

Alla Saab 9-5 har samma Immobilizer inom ett visst antal tillverkningsår, & den bara klickas fast runt tändningsnyckeln.. men det är bara Saaborginal som funkar rakt över från andra Saabar, en andra.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2011
KHRacing skrev:
har precis bytt liknaNDE DELAR PÅ EN 9-3 & PÅ EN 9-5,,,  det var på båda bilarna Immobilizern som "hackade" i magneten.

det kostar typ inget alls på skroten,  det var alltså ej tändningslåset alls.
kolla noga så de byter rätt delar - Om de nu skall byta te dig

Alla Saab 9-5 har samma Immobilizer inom ett visst antal tillverkningsår, & den bara klickas fast runt tändningsnyckeln.. men det är bara Saaborginal som funkar rakt över från andra Saabar, en andra.

Menar du att det är ett fel som kan komma och gå, och därmed funnits sedan tidigare? För jag tolkade TS som att verkstaden t.ex dragit sönder låset eller något liknande. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Jag vet inte det exakta felet men verkstaden sa att det inte går att vrida runt nyckeln, så det låter ju som om det skulle kunna vara immobilizern. Ska säga det till dom. Tack!

KHRacing
11 augusti 2011
Rquired skrev:
Menar du att det är ett fel som kan komma och gå, och därmed funnits sedan tidigare? För jag tolkade TS som att verkstaden t.ex dragit sönder låset eller något liknande. smile

japps

Ts. text kan tolkas på lite olika sätt.. att de vridit sönder låset, eller att bilen helt enikelt inte starar när verkstaden vrider på nyckeln...

KHRacing
11 augusti 2011
Braniigan skrev:
Jag vet inte det exakta felet men verkstaden sa att det inte går att vrida runt nyckeln, så det låter ju som om det skulle kunna vara immobilizern. Ska säga det till dom. Tack!

Den kostar flera tusen på Saab, men nån hundring på skroten

Sök