Bra bil-"modifikerare" i Stockholm?

RifatTV Street racing <3
13 augusti 2011 · 38 Inlägg

Hejsaan alla Garagare. wink

Jag undrar om det finns nåt ställe i Stockholms trakten som t.ex kan byta motorn på en bil? T.ex. om jag har en Audi A4 och sen så vill jag sätta in en BMW M3 motor i den istället. Vet ni nåt ställe där man kan göra sånna grejer?

Och vilka grejer måste jag köpa för att få min bil rullande? Jag måste köpa själva motorn från en annan bil, sen ett avgasrör, växellåda...? Vad mer behövs? Är inte så HAAJ men hoppas jag får lite svar, skulle vart schysst! wink

Vet inte om detta är rätt Kategori men nån Mod eller Admin får flytta tråden till den rätta platsen isåfall. wink


MVH

Senast redigerat av RifatTV (13 augusti 2011)

Tiger1978 Fattig student
13 augusti 2011 · 1 282 Inlägg

Vad som behövs e nog bara cash.. Det ligger rätt många timmar på att hinka i en maskin i en bil som maskinen inte ens är tänkt att det ska få plats..

Edit... Skulle dock vara fett att se en M3 maskin som ligger tvärställd.

Senast redigerat av Tiger1978 (13 augusti 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
henne_svenne
13 augusti 2011 · 668 Inlägg

Till en början så är avgasröret ditt minsta bekymmer. Bilen måste antagligen reisteras som ombyggt fordon och då tror jag att man måste byta:
Hela drivlinan( motor, växellåda och bakaxel mm)
Hela bromssystemet
Sen tror jag det blir för mycket hästkrafter i en audi med en m3 motor, alltså för mycket hästar i förhållande till vikt.
Du får räkna med en kostnad på uppåt 300´000:- - 500´000:- är min gissning. Alltså om du ska lämna bort så någon annan ska göra det. Bättre att köpa en m3 ifrån början om man inte har kunskaperna som behövs

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
_Tinkan_
13 augusti 2011 · 165 Inlägg

Verkstäder som kan byta motor finns det gott om i Stockholm o det är nog det minsta problemet... det största problemet är ju en tjock o stor plånbok!!! För pengar är något som kommer att gå åt om du ska byta en motor som inte är gjord för den bil du säger att du har (Audi)... Det är liksom inte bara att byta motor o stänga motorhuven o tro att allt funkar! Bättre att göra som henne_svenne skriver: Köp en m3:a från början o sen fixa upp den istället!

Volvo V70N "Pebbles" (2001)
RifatTV Street racing <3
13 augusti 2011 · 38 Inlägg

henne_svenne skrev:
Till en början så är avgasröret ditt minsta bekymmer. Bilen måste antagligen reisteras som ombyggt fordon och då tror jag att man måste byta:
Hela drivlinan( motor, växellåda och bakaxel mm)
Hela bromssystemet
Sen tror jag det blir för mycket hästkrafter i en audi med en m3 motor, alltså för mycket hästar i förhållande till vikt.
Du får räkna med en kostnad på uppåt 300´000:- - 500´000:- är min gissning. Alltså om du ska lämna bort så någon annan ska göra det. Bättre att köpa en m3 ifrån början om man inte har kunskaperna som behövs

Jaha okej. För nån dag sen var det ju Volvoträff i Stenungsunds, där var det ju några 240's med BMW M3 motor och dylikt, vilket var jävligt coolt och väldigt nice kan jag tänka mig. smile

RifatTV Street racing <3
13 augusti 2011 · 38 Inlägg

Föressten, är det lättare att sätta in en BMW motor i en BMW än i en Audi? Bara undrar... wink

_Tinkan_
13 augusti 2011 · 165 Inlägg

Har du nåt/n projekt/bil överhuvudtaget???

Volvo V70N "Pebbles" (2001)
evilaudio
13 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

RifatTV skrev:
Föressten, är det lättare att sätta in en BMW motor i en BMW än i en Audi? Bara undrar... wink

de hänger nog på VILKEN motor du vill ha in i vilken bmw modell..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Bimiss
13 augusti 2011 · 154 Inlägg

Jag gillar denna meningen mest,  "sen ett avgasrör". Ett avgassystem är nog ditt minsta bekymmer att få det att passa.

RifatTV Street racing <3
13 augusti 2011 · 38 Inlägg

Help plz! smile

Vad tror ni kostnaderna kommer gå på ungefär?

evilaudio
13 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

RifatTV skrev:
Help plz! smile

Vad tror ni kostnaderna kommer gå på ungefär?

skulle utan tvekan säga runt 100.000 för jobbet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Evildan
13 augusti 2011 ·

Tiger1978 skrev:
Vad som behövs e nog bara cash.. Det ligger rätt många timmar på att hinka i en maskin i en bil som maskinen inte ens är tänkt att det ska få plats..

Edit... Skulle dock vara fett att se en M3 maskin som ligger tvärställd.

I AUDI A4 är dock motorn monterad på längden och är inte tvärställd.

RifatTV Street racing <3
13 augusti 2011 · 38 Inlägg

Evildan skrev:

Tiger1978 skrev:
Vad som behövs e nog bara cash.. Det ligger rätt många timmar på att hinka i en maskin i en bil som maskinen inte ens är tänkt att det ska få plats..

Edit... Skulle dock vara fett att se en M3 maskin som ligger tvärställd.

I AUDI A4 är dock motorn monterad på längden och är inte tvärställd.

Audi A4 var bara ett exempel. Ska fundera lite vilken bil o sånt o vilken bil motor jag ska sätta i. wink

RifatTV Street racing <3
13 augusti 2011 · 38 Inlägg

evilaudio skrev:

RifatTV skrev:
Help plz! smile

Vad tror ni kostnaderna kommer gå på ungefär?

skulle utan tvekan säga runt 100.000 för jobbet.

100 000 är helt okej (går att acceptera). Men 300 - 400 tusen som någon här sa, är för mkt att satsa på någon skit bil. tongue

Senast redigerat av RifatTV (13 augusti 2011)

evilaudio
13 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

RifatTV skrev:

evilaudio skrev:

RifatTV skrev:
Help plz! smile

Vad tror ni kostnaderna kommer gå på ungefär?

skulle utan tvekan säga runt 100.000 för jobbet.

100 000 är helt okej (går att acceptera). Men 300 - 400 tusen som någon här sa, är för mkt att satsa på någon skit bil. tongue

fast de e ju bara för jobbet..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
RifatTV Street racing <3
13 augusti 2011 · 38 Inlägg

evilaudio skrev:

RifatTV skrev:

evilaudio skrev:

skulle utan tvekan säga runt 100.000 för jobbet.

100 000 är helt okej (går att acceptera). Men 300 - 400 tusen som någon här sa, är för mkt att satsa på någon skit bil. tongue

fast de e ju bara för jobbet..

oh juste. Sen kommer nog delarna och motorn gå på 100 000 - 200 000.

KHRacing
13 augusti 2011 ·

Jag vet ett par stycken som gjort liknande jobb över ett par tre-fyra dagar med fantastiskt resultat

www.bonnmeck.se

RifatTV Street racing <3
14 augusti 2011 · 38 Inlägg

PLZ ge lite tips om vart man kan modifiera sin bil i Sthlm's trakten smile

RD_87 Skrotsamlare
14 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Ska man byta till en kraftfull motor som t.ex M3 motorn eller någon elak turbomaskin så kommer det som påtalats kosta mycket flis om man inte kan själv.
Dessutom är en äldre bil att föredra då du får lättare med registeringen, rätta mig om jag har fel men det går väl inte att regga om ett helfordonsgodkänt fordon? Går det ens att få det reggat som "ombyggt fordon"?
Lättaste bilen att få in en M3-maskin i borde rimligtvis vara en annan BMW, företrädelsevis en 3-serie, men hur kul är det? Då är det ju lättare att köpa en M3.
Vill du komma undan "billigt" så gör nåt som det finns mer eller mindre färdiga "recept" till, som en 240 med T5 eller V8 eller liknande.
Men som sagt, om man inte kan själv är det bättre att köpa en snabb bil från början. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Janneutanb
14 augusti 2011 · 7 271 Inlägg

Det finns ingen som kan säga vad det kan kosta och jag lovar dig, det finns inget ställe i hela sverige som kommer ge dig ett fast pris på det.
Det hela kommer garanterat gå på flera hundratusen kronor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang