5927
Sök

Problem med försäkringsbolag samt verkstad! Vad göra?!

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Ok då börjar vi med hela Grejen från början.
Bilen smäller med en buss o av nån anledning så går bussen o föraren fria dvs jag får stå för självrisk kostnaderna mm.

Får erbjudande utav mitt bolag att lämna bilen på antingen BMW bollmora eller Bellevue bil o plåt i Järfälla. (sist jag lämnade bilen till BMW slutade det med hela 9 återbesök o minst 3tester o 1m-test innan jag fick nog o åtgärdade de sista sakern själv) så bmw bollmora gick fet bort. Läste lite om Bellevue o enligt de är de den äldsta BMW verkstaden i stan smile?! Aja tänkte jag allt är bättre än BMW.

Bilen står där hela 8veckor och inget har hänt. Bilen var orörd ända tills det var två dagar kvar tills jag skulle få ut bilen o de skulle på semester hmm dagen D skulle bilen vara klar 12 jag var där med en god vän o väntade. De sa de att bilen skulle bli klar med hjulinsällningen när som helst så vi väntade, väntade, väntade, väntade o åter väntade i 6!!! Timmar! Då kommer bilen tillbax. Ser att fälgen är fortfarande skadad o får förklarad att de som lagar den är på semester.... Små grinig som jag var då sätter jag mig i bilen för att åka till jobbet o kränga på nya fälgar då jag HATAR skadade fälgar. Direkt så märker jag att bilen drar snett o känner att framvagnen glappar. Ringer upp o de noterar det o ner mig återkomma efter smestern!! Suck!! Så på jobbet får jag hjälp av massa vänner o bekanta att få ordning på bilen. Upptäcker då att huvuen är sne, skärmen har riningar samt kofångaren är skadad. Monterar på de nya fälgarna o ska backa bilen o upptäcker då att fälg helvetet tar i fjädern ??!! Så jag skruvar på justeringsbrickan för att få den o rulla fritt.
Åker sedan 5mil hem på natten. Dagen efter ska jag ut med bilen o precis när jag startar den så låter det som fan o sen smäller det. Konstaterar att Multiremmen har gått av. Ringer försäkringsbolaget (salusansvar) o de skickar en bärgnings bil på måndagen för att åka med den till Tantobilservice i vestbärga. Där konstaterar de att bilen inte kommer att lagas utav de då hela framvagnen är sned o det är inte bara remmen som gått av utan servopumps hjulen. Så jag ringer bolaget o de åker dit för att se vad som hänt o konstaterar att Bellevue har gjort bort sig TOTALT. Efter lite forskning så kom de fram till att hjulinställningen hade gjorts utan MTObilservice i Järfälla på beställning utav Bellevue bil. Så de bestämmer sig för att bärga dit bilen för att se vad som har hänt. De i sin tur skyller på Bellevue o säger att det inte är samma fälgar som sitter på. Jaha säger jag vad har fälgarna med att bil fan är sne o tar i ? De säger de att fälgarna är för breda. Då hänvisar jag till den andra sidan o frågar vrf tar den inte i hör för? De säger de att det är när (men nära o ta i är väll två olika saker eller har jag fel?) efter en massa tjafs så säger jag till försäkrings gubben att bilens ram/Chassie ska mätas. Men nej de ska först byta allt och se om det blir bättre?! Jag ringer flera ggr o försöker att få de o mäta bilen innan de lägger ner tid o pengar samt min tid utan bil innan de gör nåt men NEJ!! De vet bäst o de vet att felet är på fälgarna. Så jag åker dit med fyra original fälgar så de är tysta. O sen ringer de o säger att en utav mina coilovers dämpare är sne o undrar ifall jag kan få tag i en sån? grejen är den bara att mina leverantörer har semester stängt fram tills september så nu är jag utan bil i minst två tre veckor till o de har fortfarande inte mätt bilen ifall den går att laga eller ej utan de lägger ner tid o pengar som salusansvar betalar ut.

Frågan är nu finns det nåt jag kan göra? Jag menar hade Bellevue gjort ett riktigt jobb från början hade coiloversen varit framme för två månader sen o allt skulle vara bra.

Hade salusansvar varit hårda o gjort sitt hade inte dessa skämtverkstöder funnits o varit auktoriserade.

Hade MTO mätt bilen allra första gången hade man konstaterar att nåt var fel o inget utav det här hade hänt.

Jag har inte gjort nåt fel men ändå fått vara utan bil hela sommaren pga fel som verkstäder o försäkrings bolag har gjort!

Kan någon som är insatt i det här vara snäll o ge mig lite tips o info??

Tack på förhand

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

killercow
15 augusti 2011
Att det tar tid för verkstäder sommar tid är väl ingen större nyhet. dom har ju semester som alla andra på sommaren plus att bilåkandet i landet går upp kraftigt under sommaren vilket medför att det blir en del rep å service precis innan och under sommaren. Där av långa vänte tider på verkstad.

Tyvärr är de så att om man inte har hyrbil i försäkringen så får man klara sig utan bil under den tid de tar åtgärda allt. alt att man bekostar bil själv under tiden.

Tror inte heller att försäkringsbolaget hade anlitat dessa verkstäder om de inte var bra då det skulle bli dyrt för fb i slutändan att laga saker om och om igen.

Låter mest som du haft ordentligt med otur, å inte kul vara utan bil så länge.

Lite offtopic men hur smällde du med bussen?

2 924 Inlägg
15 augusti 2011
Jag har inget klockrent tips till dig på detta men hoppas du har Stilleståndsförsäkring i din bilförsäkring som ger ca 100kr/veckodag (inkl helg) eller 75% betald på hyrbil under hela reparationstiden... Om inte, skaffa det inför framtiden...
För även om du har hamnat på verkstädernas baksida med en stor portion otur så betvivlar jag att den generella bristfälliga kvalitéen på bilverkstäder kommer att förbättras, parallellt med att det ska gå fortare å fortare att reparera bilar... som blir mer å mer komplicerade....

~ Life is short, have FUN! ~

killercow
15 augusti 2011
peegee skrev:
parallellt med att det ska gå fortare å fortare att reparera bilar... som blir mer å mer komplicerade....

är ju lite som du säger. bilar blir mer avancerade å mer saker som kan bidra till samma fel. ett fel kan bero på mer än en trasig sak eller ett fel kan bero på flera olika saker. var lättare förr då man visste att ett fel berode på en viss del. så är det inte längre ibland.

folk vill nu mera att deras bilar ska lagas snabbt. helst samma dag dom lämnar den eller innom några dagar. resultatet blir en stressig arbets miljö vilket resulterar i slarv. vi får även mer bilar per inv. å mindre driftsäkra bilar med tanke på all elektronik i bilarna som gör att dom oftare får små fel som inte fanns på äldre. vilket ger ett högre tryck på verkstäderna

lite svårt hur man ska va på verkstäderna. vill man ha det fixat ordentligt så måste det få ta lite tid annars blir det som i min systers fall där hon nu är inne på verkstad för 4e gången för samma fel nu. dom stressar igenom bilen å fixar vad dom tror är felet. sen ut till kunden. samtidigt så måste man ju ligga på verkstaden för de är ju så att den som tjatar mest får de fixat först. men då blir de ju stressigt utfört.

Sök