5924
Sök

Försäkrings-skada dilemma.

Jävel
2 018 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Är väldigt intresserad av att köpa en bil som jag ska åka och kolla på i veckan.
Meeeen. Bilens bakvinge blev just stulen, och bilen var helförsäkrad och den har en tid bokad för reparation och omlackering.

Denna tid är i september, och jag vill ju självklart ha bilen NU.

Kan jag köpa bilen, och lämna in den dit på hans bokade tid, eller skiter sig allting i och med ägarbytet?

Enligt säljaren är det inga problem, men bäst att kolla med er också.

Mvh: Isac

You got to risk it, to get the biscuit :)

2 763 Inlägg
15 augusti 2011
Plankpojk skrev:
Hej!

Är väldigt intresserad av att köpa en bil som jag ska åka och kolla på i veckan.
Meeeen. Bilens bakvinge blev just stulen, och bilen var helförsäkrad och den har en tid bokad för reparation och omlackering.

Kan jag köpa bilen, och lämna in den dit på hans bokade tid, eller skiter sig allting i och med ägarbytet?

Det kan fortfarande gå på hans försäkring, bara att du och han gör en överrenskommelse där smile

Volvo - For Life

8 928 Inlägg
15 augusti 2011
Eftersom försäkringsärendet gäller nuvarande ägare så tvivlar jag på att du kommer att kunna utnyttja den, men för att vara säker så ring upp försäkringsbolaget och fråga

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

8 928 Inlägg
15 augusti 2011
BOLIN_ skrev:
Plankpojk skrev:
Hej!

Det kan fortfarande gå på hans försäkring, bara att du och han gör en överrenskommelse där smile

Fösäkringen upphör samma dag man säljer bilen. Man kan,får inte ingå avtal som försäkringstagare där den egna försäkringen ska stå för några kostnader, samma gäller vid tex skada.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Jävel
2 018 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Okej.. Så hur löser jag detta smidigast? Ringer verkstaden, eller försäkringsbolaget? Eller ska jag försöka få han att stå kvar på bilen tills det är klart. Fast att jag brukar den?

8 928 Inlägg
15 augusti 2011
Plankpojk skrev:
Okej.. Så hur löser jag detta smidigast? Ringer verkstaden, eller försäkringsbolaget? Eller ska jag försöka få han att stå kvar på bilen tills det är klart. Fast att jag brukar den?

Köp bilen efter att skadan är reglerad torde vara det bästa för att inte strula till det.
Du kan inte köpa bilen och låta säljaren stå som ägare.
Ring FB och kolla om du är osäker, att ringa till verkstaden är lönlöst då dom utför arbetet åt FB.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Jävel
2 018 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Har nu ringt Länsförsäkringar.. Mitt försäkringsbolag. Dom sa att det inte skulle vara några problem bara vi skrev en fullmakt som innebar att jag fick bruka hans försäkringslagning.

Sen ringde jag hans försäkringsbolag och dom var inte alls lika hjälpsamma.
Han sa att om bilen är skadad eller inte, och vad som ska göras inte angår mig, då jag inte står som försäkringstagare på bilen. Enda sättet jag kan få reda på om vi kan genomföra affären är att ägaren ringer in och ställer samma fråga som jag.
Men han tipsade iaf att vi skulle skriva in i kvittot att bakvingen skulle på plats.

Sök