6412
Sök

Trimma volvos 2.5L 6a

135 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej. skulle vilja ha lite bättre ös i 960in utan att klämma på en turbo.. Någon som har en idé om hur man skulle kunna trimma den? smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2011
#2

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

537 Inlägg
19 augusti 2011
#3
trimma sugmotor är dyrt och du kommer inte ha råd tongue


929 Inlägg
19 augusti 2011
#4
SAAB-Karlsson skrev:
trimma sugmotor är dyrt och du kommer inte ha råd tongue

Har du gjort kreditupplysning på TS ?

Jag har inte tittat på toppen i en Volvomotor av den typen TS nämner.
Men det är väldigt vanligt att 6:or är optimerade för bra bottendrag, utan ambitioner på bra toppeffekt. Första åtgärden i det läget är portning och något vassare kammaxlar.
Det kan göra stor skillnad till vettiga pengar.
Vad som är billigt eller dyrt är upp till TS att avgöra.

Mats

135 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#5
jag vill inte kosta på den allt för mycket, men det som du mats757 nämner är ungefär vad jag har tänkt mig. tack för svaren!


23 Inlägg
19 augusti 2011
#6
kläm i en cummins i bilfan så ska du se att det rör på sej wink

135 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#7
ja eller hur victor wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2011
#8
en liten hint om kamaxlarna jag gillar är när jag maxade ut spridarna på en S40 med omslipade kamaxlar på 0,6bar laddtryck.  Det är vad en 2.0t har original och 160hk, i med vassare kammar och vips 267hk(där bottnar spridarna)

som natt och dag :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 augusti 2011
#9
Montera en 3.0 motor från 960 så har du ju 204hk

Jonas

311 Inlägg
19 augusti 2011
#10
torpis skrev:
en liten hint om kamaxlarna jag gillar är när jag maxade ut spridarna på en S40 med omslipade kamaxlar på 0,6bar laddtryck.  Det är vad en 2.0t har original och 160hk, i med vassare kammar och vips 267hk(där bottnar spridarna)

som natt och dag :-)

Ehm, fick du verkligen 107hk genom att byta kammar? tongue Det var som fan.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

537 Inlägg
19 augusti 2011
#11
Nyhlen skrev:
kläm i en cummins i bilfan så ska du se att det rör på sej wink

nej nej nej, en saab 2 cylindrig 2 taktare, då jävlar ska du se på drag tongue


Fri fart för ett fritt folk!
14 951 Inlägg
20 augusti 2011
#12
Volvo_Mannen skrev:
Montera en 3.0 motor från 960 så har du ju 204hk

inte ens värt besväret..204hk är lika trötta dom..

volvos 6:or är sjukt tråkiga dom varken orkar någe eller gillar att varva vet inte riktigt hur dom tänkte
man tycker att dom borde ha mer liknande karaktär som glt har men dom är döda som en pankaka

det första jag skulle byta vorre kammarna och sen vättiga andningsvägar

kanske inte öppet filter och 3.5" system utan en vättig kombo av förnuft och skoj

och sen bygga om för e85 med höjt komp och tändning så tror jag faktist 2.5l blir ganska trevlig

i slutänden kommer nog inte effekten räcka till endå
för dom är apa tunga dom där asen

men bättre blir dom garanterat

eller så går man hela vägen ut..och försöker hitta ett stroker kitt och kör 3.xliters och lägger ner massor av tid på toppen och har runt 300hk och 100-200k mindre i plånkan

eller så gör man det enda förnuftiga fulmonterar dubbelturbo med 2st 13C en intercooler e85 i tanken och btr andra spridare och lite fin lir så har man 300hk för någon tusenlapp smile
Senast redigerat av Growe (20 augusti 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

87 Inlägg
20 augusti 2011
#13
Nyhlen  gör de då ist för att säga de till andra!

135 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#14
men du "torpis" har jag turbo eller?..


135 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#15
en 3.0L är lika slö som 2,5!


135 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#16
nyhlen har redan den motorn på moppen


135 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#17
"growe", vill bara ha ca 220hk ungefär.. alla tror att 6an är så jävla slö, men min har gått 16000 mil, och jag kan säga att det är inga problem att göra lakrisremmar på 100 meter (testat) smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 951 Inlägg
20 augusti 2011
#18
Niilsson6 skrev:
"growe", vill bara ha ca 220hk ungefär.. alla tror att 6an är så jävla slö, men min har gått 16000 mil, och jag kan säga att det är inga problem att göra lakrisremmar på 100 meter (testat) smile

polarns maskin hade gått 11K han hade i sin 960 men pigg är inte rätt ord

klart man kan göra lakrits med en manuell bil

men jag har tyvärr inte kört någon 960 som går bra
bara mer eller mindre slöa

t.o.m min vento känns pigg mot en 960 =/

runt 200-220hk borde man kunna plocka genom att öppna anindingsvägarna på ett förnuftigt sätt

med andra ord lagom stort avgassystem och en bra lösning av luftfilter
30% större spridare ställbar btr,E85 och höjd tändning

gäller bara ha lite koll på lambda värdet så borde man kunna "optimera" den ganska bra för att gå på e85

då borde du hamna ganska bra till
möjligen att kammarna sätter stopp
då dom är väldigt tama och tråkiga

bästa skulle vara separata spjäll och ett bra sprut så det blir lite respons på grejerna men då drar det iväg bara spjällen går nog på minst 10K

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
20 augusti 2011
#19
alltså grindborg2 ! lägg ner , jag och niilsson6 känner varandra och jag tror han fattade att jag inte va fullt så seriös... visste att någon skulle klämma ur sig något! mest därför jag skrev så! vill bara säga att jag inte gör rätt alla gånger , men varför måste alla vara så känsliga på ett forum som detta , då alla (förhoppningsvis) delar samma intresse?

135 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#20
"growe" dagen jag blir omkörd av en vento så skrotar jag 960in:)



Sök