Hyundai Trajet GLS, kupefläkten fungerar ej.

te_wik Forummoderator
22 augusti 2011 · 12 813 Inlägg

Tjenare.

Fick ett samtal av en granne nyss att kupefläkten slutat fungera på deras bil av ovanstående modell.

Knallade ner och kollade säkringarna utan att hitta något som var trasigt. Så jag undrar var motståndet sitter på dessa bilar, samt enklaste sättet att komma åt ingående kablarna till fläktmotorn.

Skulle tro att det bara är att ta bort torkararmarna samt plasten under vindrutan på passagerarsidan, men har lite ont om tid så vill inte börja testa mig fram.

Årsmodell 2000 och bilen har AC.





Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (22 augusti 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Benzz
22 augusti 2011 · 36 Inlägg

BORDE ju sitta på samma ställe där fläkten sitter. Men Hyundai som man knappt kan stava till vet man ju aldrig me smile

blink_pj
22 augusti 2011 · 477 Inlägg

kan ju vara helt annorlunda på Hyundai men, vanligtvis fungerar fungerar fläktmotståndet på sådant sätt att om det e paj så går fläkten ändå men bara på full fart! motståndet i sig ändrar bara hastigheten på fläkten och " 0 i motstånd " = full fart... så troligen är fläktmotorn paj om säkringen är hel. men mät först direkt i kontakten till fläktmotorn...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
te_wik Forummoderator
22 augusti 2011 · 12 813 Inlägg

Hittade en tråd på någon amerikansk sida och detta verkar vara ett vanligt problem.
Fläktmotorn kom man enkelt åt genom att ta bort plasten som sitter med clips ovanför fötterna på passagerarsidan, sen satt fläkten fast med tre skruvar.

Tog loss fläkten, rengjorde och tryckte tillbaka och nu funkar den. Många som skriver att dom gjort samma procedur på deras och fläkten har funkat flera år efteråt, men förvarnade ägaren att ett fläktbyte är på ingång. Men jobbet tar bara 5min att utföra så det var ju lugnt! smile

Så nu vet ni andra också ifall ni råkar ut för samma sak.
Önskar bara att det vore lika enkelt på A6an min tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang