Köra dieselbil på gammal frityrolja mm funkar det bra?

Kavli Motborgare
4 september 2011 · 1 099 Inlägg

Raptus skrev:
du kan inte köra rätt av med olja.det blir tvärstopp på morgonen när det ståt still ett tag.
en tai resturang förser mig med all olja jag behöver.
man startar på d med mitt system slår den över till olja vid 60 grader 3 min innan man stannar slår man på d igen.
min körning kostar ca 5 kr först milen där efter ca 70öre milen(filter inräknat)
antinden centrfugerar man oljan tar typ en timme för 200liter eller så kör du det genom två vatten filter(jula)
först ett 20mikrners sen ett 5 microners tar dok lite tid men kräver inget arbete

jag har lagt ett hysterisk antal timmar på att leta delar samt testat mig fram

körde upp 450 liter på semestern med husbilen 2 kr milen istället för 28

hör av dig om du vill veta mer

köper du av mig så får du allt du behöver tar 3 till 4 timmar att montera (ersätter reservhjulet)

Det vore interessant att veta vilken motor du använder det på?

-- K

Raptus
7 september 2011 · 16 Inlägg

tjena
i nu läget en passat 95 tdi på 90 hästar

letar dock efter en volvo 04-05 utan partikel filter

Raptus
7 september 2011 · 16 Inlägg

Raptus skrev:
tjena
i nu läget en passat 95 tdi på 90 hästar

letar dock efter en volvo 04-05 utan partikel filter

sammt en mb 508 husbil och en 0309 husbil

har sänkt min bränsle kost med ca 85%

Kavli Motborgare
10 september 2011 · 1 099 Inlägg

Raptus skrev:
tjena
i nu läget en passat 95 tdi på 90 hästar

letar dock efter en volvo 04-05 utan partikel filter

Så du är rädd att det kläggar igen partikelfiltren?
Har du testat på nån common-rail motor alls, än? (VW-dieseln där har väl rotationspump?)

-- K

Senast redigerat av Kavli (10 september 2011)

Raptus
13 september 2011 · 16 Inlägg

Kavli skrev:

Raptus skrev:
tjena
i nu läget en passat 95 tdi på 90 hästar

letar dock efter en volvo 04-05 utan partikel filter

Så du är rädd att det kläggar igen partikelfiltren?
Har du testat på nån common-rail motor alls, än? (VW-dieseln där har väl rotationspump?)

-- K

inte testat på com rail än

partikel filter är kört det vet jag

men inget är omöjligt att lura

Berglund_89
22 november 2012 · 1 475 Inlägg

Golf diesel -90, något speciellt jag bör tänka på om jag ska köra på frityrolja?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
23 november 2012 · 1 201 Inlägg

Kör inge CM (commonrail) på Annat än diesel den är klassad för.! Gamla Förkammar dieselar och VAG dieslar med Rotorpump fungerar fint!.. Personligen hade jag hellre valt spillolja som filtreras genom Ett bra och fint filter.

Oljan får gärna stå i ett stort kärl länge  utan att bli störd.. Så de mesta av skiten Sjunker så mycket som möjligt och får skikta sig om de finns vatten i det..

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Palicuse
22 mars 2014 · 1 129 Inlägg

Lite gammal tråd kanske.

Jag har en kompis som kör Dodge RAM V8 diesel pickup. Han har byggt om lite på bilen så han kan köra på gammal frityrolja. Han har ex en extern tank där oljan värms upp och hålls i rätt temp bla för att få rätt temp och när oljan har kommit upp i rätt temp så switchar han över från diesel till frityrolja. Visst, det är lite omständigt att filtrera och har kostat tid o pengar att bygga utrustningen. Men det får han tillbaks genom att köra på frityroljan.


Jag är lite sugen på att bygga nån liknande utrustning själv oxå. Men tycker inte att jag har bruk för nån stor bil, utan undrar om det kan räcka med att blanda diesel och frityrolja i en personbil och ev bygga in nån form av värme i original tanken. Fick veta att det i princip bara gick att köra frityrolja i äldre dieselmotorer utan nån form av elstyrning och att det var bra att modifiera motorn med större spridare m.m.

torpis Forummoderator
22 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Problemet är att många har väldigt livlig fantasi och vandringssägnerna blir verklighet.  Varför skulle tex partikelfiltret vara ett problem? Soppan har ju brunnit klart när den är på väg ut.  På väg in kan jag tro att förvärmning behövs.

Har kört min V70 D5 -07 med 20% RME utan trubbel om det nu är nån referens tongue

Förövrigt har jag snackat med div raffinaderiers kemister på sista tiden. Tex statoil miles som består av 35% förnyelsebar diesel, man kan tro att det är 35% RME, men det är det inte. Man låter RME reagera med metanol som ger en "diesel" samt biprodukter.  Kanske någonting att prova med frityrolja.

Det i särklass största problemet jag ser är att hitta en stabil leverantör av frityrolja.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palicuse
22 mars 2014 · 1 129 Inlägg

Kompisen hämtar gratis frityrolja från restauranger som han sedan filtrerar. Tror oxå att de större problemet är förvärmningen.

torpis Forummoderator
22 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Palicuse skrev:
Kompisen hämtar gratis frityrolja från restauranger som han sedan filtrerar. Tror oxå att de större problemet är förvärmningen.

En kille per stad max...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palicuse
22 mars 2014 · 1 129 Inlägg

torpis skrev:

Palicuse skrev:
Kompisen hämtar gratis frityrolja från restauranger som han sedan filtrerar. Tror oxå att de större problemet är förvärmningen.

En kille per stad max...

Ha brukar hämta ca 1000 liter som han använder i nåt år eller så. Men då kör han inte varje dag heller.

torpis Forummoderator
22 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Palicuse skrev:

torpis skrev:

Palicuse skrev:
Kompisen hämtar gratis frityrolja från restauranger som han sedan filtrerar. Tror oxå att de större problemet är förvärmningen.

En kille per stad max...

Ha brukar hämta ca 1000 liter som han använder i nåt år eller så. Men då kör han inte varje dag heller.

Vad innehåller en fritös? 10l? och den räcker i en månad? 10l per restaurang och år? 10 restauranger och år ger 1000liter?     Let me shoot your kompis story down wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
fontheking5
23 mars 2014 · 825 Inlägg

Palicuse skrev:
Lite gammal tråd kanske.

Jag har en kompis som kör Dodge RAM V8 diesel pickup. Han har byggt om lite på bilen så han kan köra på gammal frityrolja. Han har ex en extern tank där oljan värms upp och hålls i rätt temp bla för att få rätt temp och när oljan har kommit upp i rätt temp så switchar han över från diesel till frityrolja. Visst, det är lite omständigt att filtrera och har kostat tid o pengar att bygga utrustningen. Men det får han tillbaks genom att köra på frityroljan.


Jag är lite sugen på att bygga nån liknande utrustning själv oxå. Men tycker inte att jag har bruk för nån stor bil, utan undrar om det kan räcka med att blanda diesel och frityrolja i en personbil och ev bygga in nån form av värme i original tanken. Fick veta att det i princip bara gick att köra frityrolja i äldre dieselmotorer utan nån form av elstyrning och att det var bra att modifiera motorn med större spridare m.m.

Vad jag vet inte finns inga Ram V8 diesel , är Cummins diesel med rak 6 a som gäller där smile Ville bara säga .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Anderholm
23 mars 2014 · 613 Inlägg

är det 3 ml fotogen han blandar I oljan jag hör inte riktigt vad han säger
eller vad blandar han I för något?

Senast redigerat av Anderholm (23 mars 2014)

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Snarren
23 mars 2014 · 27 Inlägg

Hur kan det ens vara lönt att hålla på att kladda med frityr olja? Känns som mer jobb än vad det är värt pengarna.

Mercedesforum
http://www.minbenz.se
torpis Forummoderator
23 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Anderholm skrev:
är det 3 ml fotogen han blandar I oljan jag hör inte riktigt vad han säger
eller vad blandar han I för något?

Metanol skall tydligen göra om rapsolja till en förnyelsebar diesel och biprodukter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palicuse
23 mars 2014 · 1 129 Inlägg

torpis skrev:

Palicuse skrev:

torpis skrev:

En kille per stad max...

Ha brukar hämta ca 1000 liter som han använder i nåt år eller så. Men då kör han inte varje dag heller.

Vad innehåller en fritös? 10l? och den räcker i en månad? 10l per restaurang och år? 10 restauranger och år ger 1000liter?     Let me shoot your kompis story down wink

Han brukar få mer än 10 liter från sin restaurang wink. Vet inte hur länge han har sparat på oljan men han har inte haft den under ett år. Sist jag hälsa på honom så hade han två fat som han filtrerade i.

Palicuse
23 mars 2014 · 1 129 Inlägg

fontheking5 skrev:

Palicuse skrev:
Lite gammal tråd kanske.

Jag har en kompis som kör Dodge RAM V8 diesel pickup. Han har byggt om lite på bilen så han kan köra på gammal frityrolja. Han har ex en extern tank där oljan värms upp och hålls i rätt temp bla för att få rätt temp och när oljan har kommit upp i rätt temp så switchar han över från diesel till frityrolja. Visst, det är lite omständigt att filtrera och har kostat tid o pengar att bygga utrustningen. Men det får han tillbaks genom att köra på frityroljan.


Jag är lite sugen på att bygga nån liknande utrustning själv oxå. Men tycker inte att jag har bruk för nån stor bil, utan undrar om det kan räcka med att blanda diesel och frityrolja i en personbil och ev bygga in nån form av värme i original tanken. Fick veta att det i princip bara gick att köra frityrolja i äldre dieselmotorer utan nån form av elstyrning och att det var bra att modifiera motorn med större spridare m.m.

Vad jag vet inte finns inga Ram V8 diesel , är Cummins diesel med rak 6 a som gäller där smile Ville bara säga .

Kan va så smile. Trodde det bruka va V8 som gällde på dom...

fontheking5
23 mars 2014 · 825 Inlägg

Palicuse skrev:

fontheking5 skrev:

Palicuse skrev:
Lite gammal tråd kanske.

Jag har en kompis som kör Dodge RAM V8 diesel pickup. Han har byggt om lite på bilen så han kan köra på gammal frityrolja. Han har ex en extern tank där oljan värms upp och hålls i rätt temp bla för att få rätt temp och när oljan har kommit upp i rätt temp så switchar han över från diesel till frityrolja. Visst, det är lite omständigt att filtrera och har kostat tid o pengar att bygga utrustningen. Men det får han tillbaks genom att köra på frityroljan.


Jag är lite sugen på att bygga nån liknande utrustning själv oxå. Men tycker inte att jag har bruk för nån stor bil, utan undrar om det kan räcka med att blanda diesel och frityrolja i en personbil och ev bygga in nån form av värme i original tanken. Fick veta att det i princip bara gick att köra frityrolja i äldre dieselmotorer utan nån form av elstyrning och att det var bra att modifiera motorn med större spridare m.m.

Vad jag vet inte finns inga Ram V8 diesel , är Cummins diesel med rak 6 a som gäller där smile Ville bara säga .

Kan va så smile. Trodde det bruka va V8 som gällde på dom...

Nej inte på deras dieslar , har varit raka 6 or på Dodge ramarna . Faktum är att dom flesta stora lastbilar också har 6 or som drivkälla . Ford och Cheva har däremot V8 dieslar , men inte Dodge . Dom allra nyaste kommer få en V6 diesel däremot .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang