1670
Sök

Renovering av en Volvo Duett -61

Renovering Volvo P210 1961

1 396 778 Visningar
Uppdaterades senast 10 augusti 2014
969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
HG_ skrev:
hmm Hur slit starkt är Chrome färgen som du visade tidigare? & skulle det fungera på sarger till lampor & så vidare?

Det är extremt slitstarkt, det funkar perfekt på all metall men det blir inte exakt som krom.

969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
Putteliten skrev:
Blir ju bra det där! Hur varmt och hur länge bakar du prylarna då?

200 grader och 10-15 min på vanlig plåttjocklek, bärjärnen körde jag en halvtimme.
Senast redigerat av miper (17 februari 2013)

505 Inlägg
17 februari 2013
ser ju ut att funka skitbra! Får leta upp en pizza ugn så man får in lite prylar wink

969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
L-W-L skrev:
ser ju ut att funka skitbra! Får leta upp en pizza ugn så man får in lite prylar wink

Jag kollade på pizzaugn också men problemet med dem är den låga höjden tycker jag, en bageriugn hade varit perfekt.

2 517 Inlägg
17 februari 2013
big_smile Om du skulle ta lite extra jobb tongue Vad skulle du ta för att köra lite sarger & dylikt? (små grejer)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

9 143 Inlägg
17 februari 2013
miper skrev:
Putteliten skrev:

200 grader och 10-15 min på vanlig plåt tjocklek, bärjärnen körde jag en halvtimme.

Okej, som sagt skaffa pizzaugn så kan du göra mer och större prylar framöver! wink Hur viktigt är det med underarbete på sakerna då? Det ska hälst vara blästrat plåtrent?

Från Tvåtakt till Turbo!
35 Inlägg
17 februari 2013
Håller pulverlack Rosten borta då? För man kan väl inte lägga någon skyddsfärg under eftersom det måste vara plåtrent.

969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
HG_ skrev:
big_smile Om du skulle ta lite extra jobb tongue Vad skulle du ta för att köra lite sarger & dylikt? (små grejer)

Det vet jag inte, men det blir inte så mycket, skicka ett PM på det du vill ha gjort.

969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
Putteliten skrev:
miper skrev:
Putteliten skrev:

200 grader och 10-15 min på vanlig plåt tjocklek, bärjärnen körde jag en halvtimme.

Okej, som sagt skaffa pizzaugn så kan du göra mer och större prylar framöver! wink Hur viktigt är det med underarbete på sakerna då? Det ska hälst vara blästrat plåtrent?

Underarbetet är väldigt viktigt, det skall vara helt plåtrent, helst blästrat, sedan avfettning och renblåsning.

969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
Andersson__ skrev:
Håller pulverlack Rosten borta då? För man kan väl inte lägga någon skyddsfärg under eftersom det måste vara plåtrent.

Är det utsatt så kör man en primer i botten, som jag gjort här.

2 517 Inlägg
17 februari 2013
big_smile Återkommer lite längre fram i så fall, har en del golv jobb kvar som jag vill få färdigt innan jag grejar med små detaljerna big_smile
En fråga till: fungerar det att köra motor grejer utan att färgen smälter bort? hmm Eller är det inget att fundera på?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
HG_ skrev:
big_smile Återkommer lite längre fram i så fall, har en del golv jobb kvar som jag vill få färdigt innan jag grejar med små detaljerna big_smile
En fråga till: fungerar det att köra motor grejer utan att färgen smälter bort? hmm Eller är det inget att fundera på?

Det borde inte vara några problem.

Från Tvåtakt till Turbo!
35 Inlägg
17 februari 2013
miper skrev:
Andersson__ skrev:

Okej, så då lägger man primern först, bakar och lägger sedan på färgen?
Senast redigerat av Andersson__ (17 februari 2013)

969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
Andersson__ skrev:
miper skrev:
Andersson__ skrev:

Okej, så du lägger man primern först, bakar och lägger sedan på färgen?

Japp, det är så man gör.

Från Tvåtakt till Turbo!
35 Inlägg
17 februari 2013
miper skrev:
Andersson__ skrev:
miper skrev:

Japp, det är så man gör.

Okej, då är detta ju väldigt smidigt, slipper man blanda till färg och kladda med färgsprutan varje gång, detta är ju både enklare och snabbare, och håller förmodligen bättre med. Går det åt mycket pulver då? Eller räcker en 1 kg påse till mycket? Svårt för dig att säga än dock kanske eftersom du lackat så få saker än :p

969 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
Andersson__ skrev:
miper skrev:
Andersson__ skrev:

Japp, det är så man gör.

Okej, då är detta ju väldigt smidigt, slipper man blanda till färg och kladda med färgsprutan varje gång, detta är ju både enklare och snabbare, och håller förmodligen bättre med. Går det åt mycket pulver då? Eller räcker en 1 kg påse till mycket? Svårt för dig att säga än dock kanske eftersom du lackat så få saker än :p

Javisst, det är supersmidigt och precis som du säger, inget kladdande och blandande med färg och spruta.
1 kg räcker till vädigt mycket, uppskattningsvis motsvarar det ca 3 stora sprayburkar.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 februari 2013
Såg intressant ut det här! En fråga- efter att du sprutat på pulvret, hur känslig är färgen för beröring när du lägger föremålet i ugnen? Vanligtvis så hänger ju föremålet kvar på kroken rätt in i ugnen så att säga..

"My drinkingteam has a racingproblem"

730 Inlägg
17 februari 2013
Fruktansvärt bra jobbat. Synd att din ugn var så liten wink

443 Inlägg
18 februari 2013
Var beredd på att du kommer vakna mitt i natten i snar framtid av att någon snor hela ditt garage. Ha-begäret minskade ju inte direkt med pulverlakeringsgrejerna...

Volvo Entusiast
261 Inlägg
18 februari 2013
Vilket resultat av pulverlackeringen! Good Work big_smile Och så såg ja att det blev de 1000 Inlägget smile

Lycka till !
Senast redigerat av Volvo240Life (18 februari 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Sök