5961
Sök

Söker smörjmedel med särskilda egenskaper, hjälp!

2 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Googlar man efter smörjmedel så inser man snart att det är en djungel av olika typer av smörjmedel, fetter, pastor, sprayer och oljor och alla dessa finns i mängder med varianter för mängder av olika scenarion, klimat, belastning och så vidare i all oändlighet...

Jag söker ett fast smörjmedel (pasta eller fett) som ska vara för bruk metall mot metall (men får gärna fungera mellan plast/metall också). Det handlar om finmekaniska sammanhang, och det viktiga är att smörjmedlet förhindrar friktionen (förstås) samt i huvudsak ger ett mycket lätt och bra glid, så pass att man skulle kunna tro att det var lättflytande i konsistensen. Fetter, inte minst t ex hjullagerfett, är ganska "tungt" och ger en trög smörjning om ni förstår vad jag menar.

Jag har funnit att det smörjmedel jag söker är vitt eller ljust till färgen. Det får inte rinna, och det ska inte förångas lätt eftersom att det ska vara i sammanhang där glasoptik finns i närheten (närmare bestämt i objektiv och dess inre metallcylindrar). Det kommer inte vara tuffare förhållanden än de man befinner sig i när man tar med sig kameran och det kommer inte vara mycket slitage det handlar om. Jag har testat silikonspray som dock får för hård konsistens och ger en för trög smörjning.

Vilket smörjmedel skulle passa mig? Är det en pasta snarare än ett fett jag är ute efter? Möjligen silikonbaserat, eller något med teflon i kanske? Hjälp! Jag har dåligt utbud här i stan och har därför svårt för att ge mig ut och söka i affärer själv.
Senast redigerat av Unimaginative (26 augusti 2011)

502 Inlägg
27 augusti 2011
Tjena.
Jag vet inte hur bra det passar dig egentligen. Men STP har en oljetillsats för växellådor och den är lättflytande men klibbig och och den halaste mest smörjande olja jag stött på hittills. Dock är den röd till färgen.
är ju designad för metall mot metall i växellådan.

Bara ett tips.
Senast redigerat av klarrre (27 augusti 2011)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 augusti 2011
Tripak har eller hade ett fett som är grymt.Svart tub, grönt fett. Samtidigt känns det som att det är silikonspray du söker?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Silikonspray fungerar inte - när det har "härdat" efter sprayningen så är det alldeles för hårt om man använder ett för tjockt lager. Jag vill kunna att använda ett tjockt lager för att fylla igen ojämnheter, men med silikonspray blir konsistensen alldeles för trög med tjockare lager.

Möjligen kan det fungera med något som innehåller teflon. Ska kolla in de tips ni har gett hittills.

Tar dock gärna emot fler tips, jag har känslan av att jag ännu inte har hittat det klockrena smörjmedlet!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 augusti 2011
Leta efter smörfetter gjorda för gejdrar, det är sånt fett som är segt så det rinner inte men det smörjer ändå bra.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök