4132
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 049 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
George
1 956 Inlägg
19 maj 2015
#2321
Jag har för övrigt kört spec lamell med aero platta i min 9-5a utan problem.
Kör även spec st3+ i min 9-3a och e fan den bästa kopplingen jag kört.
God för nästan 800nm och känns som org att köra.

Anledningen till att Nordic inte.gillar spec ligger nog.mer i att det e maptun dom saluför dom tongue

Finns otaliga bilar.. supror skylines beemers som kör spec med hög effekt..oftast högre än våra sursaabar tongue så tycker spec borde haft dåligt ryckte över lag om dom inte fungerade.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

70 Inlägg
19 maj 2015
#2322
Det är sant, kanske därför dem rekommenderar Kl-sinter och original plattor, inte tänkt på det ! wink



jojje81 skrev:
Jag har för övrigt kört spec lamell med aero platta i min 9-5a utan problem.
Kör även spec st3+ i min 9-3a och e fan den bästa kopplingen jag kört.
God för nästan 800nm och känns som org att köra.

Anledningen till att Nordic inte.gillar spec ligger nog.mer i att det e maptun dom saluför dom tongue

Finns otaliga bilar.. supror skylines beemers som kör spec med hög effekt..oftast högre än våra sursaabar tongue så tycker spec borde haft dåligt ryckte över lag om dom inte fungerade.


bilfamiljen @facebook
94 Inlägg
19 maj 2015
#2323
Har följt dig i smyg ett bra tag nu, så tänkte att det var dags att skriva nu då jag blev nyfiken på cupra läppen! wink Fick du modda mycket för att få dit den? Jag är själv lite sugen på en till min, dock en V40. Men skulle var intressant att veta hur du satt fast den osv?

För övrigt är det en riktigt fin 9-5, fortsätt så! smile

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735

4 442 Inlägg
19 maj 2015
Trådstartare
#2324
jojje81 skrev:
JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Jag har kolvar/stakar... eller komplett motor om du vill bygga vid sidan om.
Finns tom i nybro.

Ska du trimma så gör allt från början och me nya (org) prylar.

Oh nice, riktigt bra att veta wink

Kunde du svetsa i aluminium med nya svetsen?

Ska man behöva justera i mjukvaran efter man har flyttat lmm till trycksidan?
Av någon anledning laddar inte bilen mer än 0,9bar nu hmm misstänker bortbyglingen av magnetventilen, skall sätta i den nya ventilen och se om det blir någon knuff.

Fan att nordic ligger så långt bort, hade gärna sett att bilen blev mappad på riktigt efter man fått i alla grejer.

Nej det ska inte behövas någon ändring i mjukvaran. Gick den på lägre ladd direkt eller kom det efter ett tag?

Jag kan svetsa alu ja smile

Vad e det för bygling du gjort och varför?

Tror den gick på lägre ladd direkt, men flyttade lmm och byglade bort magnetventilen samtidigt.
Så vet inte vilket av dom 2 som orsakade problemet.

Fick en länk typ saabtuners, något i den stilen. Man pluggar ena anslutningen till spjäll huset och kopplar vakuum från dumpen direkt till insuget, detta skulle då ge bättre respons och man skulle kunna köra över ett farthinder på 2an utan att bilen börja hacka fram.

Jag märkte iaf ingen större vinst av det så när är det kopplat som det skall vara.

Kanon med alu svetsning. Om jag skall kunna sänka dom absolut sista mm som går bak så måste jag ha svetshjälp.

Dock skrapar redan underredet i när jag kör in på min parkering smile så ja ska nog inte köra lägre för då är risken att jag blir hängandes där smile


4 442 Inlägg
19 maj 2015
Trådstartare
#2325
r3vamped skrev:
Har följt dig i smyg ett bra tag nu, så tänkte att det var dags att skriva nu då jag blev nyfiken på cupra läppen! wink Fick du modda mycket för att få dit den? Jag är själv lite sugen på en till min, dock en V40. Men skulle var intressant att veta hur du satt fast den osv?

För övrigt är det en riktigt fin 9-5, fortsätt så! smile

Kul att du kommenterrar och gillar det du ser wink

Det enda jag fick göra var att kapa 2st "fästen" i mitten på läppen. Sen satte jag bara skruvar från mitten och ut till kanten. Sitter som berget wink


bilfamiljen @facebook
94 Inlägg
19 maj 2015
#2326
JKDesign skrev:
r3vamped skrev:
Har följt dig i smyg ett bra tag nu, så tänkte att det var dags att skriva nu då jag blev nyfiken på cupra läppen! wink Fick du modda mycket för att få dit den? Jag är själv lite sugen på en till min, dock en V40. Men skulle var intressant att veta hur du satt fast den osv?

För övrigt är det en riktigt fin 9-5, fortsätt så! smile

Kul att du kommenterrar och gillar det du ser wink

Det enda jag fick göra var att kapa 2st "fästen" i mitten på läppen. Sen satte jag bara skruvar från mitten och ut till kanten. Sitter som berget wink

Haha, åh fan.. Jag hade ju hoppats att du var tvungen att bygga om hela så jag kunde få lite tips! Nejdå, får bara hoppas att det går lika enkelt för mig då! wink

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735

1 705 Inlägg
20 maj 2015
#2327
JKDesign skrev:
Även som nyllet skrev så verkar ju en 6puckad sinter med fjädrat centrum vara en bra uppgradering.
Familjebil är det ju än så länge iaf smile

Annars är ja lite sugen på en spec koppling men då kostar det ju lite också.

Ett råd från någon som provat: undvik spec!
Huggig, rasslar och skriker som satan och pallar inte med effekten. Viggentryckplatta och spec 6-puckad sinter pallade inte ens 500 mil i en brukskörd 9-3 Aero med typ 450nm.
Någonting har hänt med spec dom senaste 3-4 åren, har hört massor med folk som har helt sjuka problem med deras grejer och själv kommer jag aldrig att ens titta åt deras håll igen.

Jag letar själv efter ny koppling och just nu lutar det åt att det blir ett komplett kitt med lamell, tryckplatta och lättat svänghjul från http://www.bakaxel.se, dom har klart intressanta prylar och jag vet att dom själva dammar runt i Saab'ar med 500hk+ så grejerna är garanterat testade.


70 Inlägg
20 maj 2015
#2328
450 Nm och buskör är min vardag i ca 3 år nu..
Och då på original Aero koppling, så en 6puck sinter lär knappast vara sämre ?




rcy skrev:
JKDesign skrev:
Även som nyllet skrev så verkar ju en 6puckad sinter med fjädrat centrum vara en bra uppgradering.
Familjebil är det ju än så länge iaf smile

Annars är ja lite sugen på en spec koppling men då kostar det ju lite också.

Ett råd från någon som provat: undvik spec!
Huggig, rasslar och skriker som satan och pallar inte med effekten. Viggentryckplatta och spec 6-puckad sinter pallade inte ens 500 mil i en brukskörd 9-3 Aero med typ 450nm.
Någonting har hänt med spec dom senaste 3-4 åren, har hört massor med folk som har helt sjuka problem med deras grejer och själv kommer jag aldrig att ens titta åt deras håll igen.

Jag letar själv efter ny koppling och just nu lutar det åt att det blir ett komplett kitt med lamell, tryckplatta och lättat svänghjul från http://www.bakaxel.se, dom har klart intressanta prylar och jag vet att dom själva dammar runt i Saab'ar med 500hk+ så grejerna är garanterat testade.


George
1 956 Inlägg
20 maj 2015
#2329
Tycker det låter som ett monteringsfel rcy.
6p spec med fjädrad centrum höll då för min 9-5a på 520hk/680nm

Kan det va så att du inte hade rätt distanser? Vilket gör att lamellen ligger å slirar mot svänghjulet konstant.

Jag svarvade mitt svänghjul 0.9-1.0 mm ist för att använda distanser.

Hur som e det bra med input till JkD.
Finns alltid nöjda å missnöjda av ett varumärke.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
4 442 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#2331
Update:

Igår satte jag tillbaka alla slangar som dom skall sitta original och den enda effekten jag fick var att dumpen blev tystare i och med att vakuumet går via magnetventilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-765369dc56f312e92558bf1c2fd41a05.jpg

Ska nog koppla om igen för dumpen lät väldigt gott innan smile

Sen trillade det in lite kuvert ifrån utlandet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bb188c3b1a20f13c8195bb59e4a1f0dd.jpg

Angående laddtrycket så gjorde 3st grejer den dagen det blev sämre.

1. Flyttade lmm och allt det medförde...
2. Byglade magnetventilen (vilket inte var orsaken)
3. Tankade "e85" på ett ställe som jag inte brukar tanka på.
Vilket jag noterade imorse då siden sa 70% sad vilka fåntrattar som har "vinterblandning" i pumpen fortfarande.

Bilen laddade 1bar idag påvägen hem så jag misstänker att den dåliga e85 blandningen påverkar och ställer ner programet.

Sen har jag startat en mail konversation med Robert "Nordicdalarna" Uhr. Blir spännande....

Och Jojje81 du behöver inte säga "vad var det jag sa" 😎
Senast redigerat av JKDesign (20 maj 2015)


George
1 956 Inlägg
20 maj 2015
#2332
Nej okej ska inte säga det... men du vet att jag menar det tongue

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 705 Inlägg
21 maj 2015
#2333
jojje81 skrev:
Tycker det låter som ett monteringsfel rcy.
6p spec med fjädrad centrum höll då för min 9-5a på 520hk/680nm

Kan det va så att du inte hade rätt distanser? Vilket gör att lamellen ligger å slirar mot svänghjulet konstant.

Jag svarvade mitt svänghjul 0.9-1.0 mm ist för att använda distanser.

Hur som e det bra med input till JkD.
Finns alltid nöjda å missnöjda av ett varumärke.

Kopplingen monterades av Maptun. Svänghjulet svarvades och planades och tryckplattan mättes upp och monterades exakt.
Har hört massor av folk som varit väldigt missnöjda med Spec dom sista 2-3 åren, så något verkar ha hänt med deras produkter. Jag har haft bilar innan med Spec som inte haft några som helst problem, men den här gången var det helt absurt dåliga grejer.


411 Inlägg
22 maj 2015
#2334
jojje81 skrev:
Tycker det låter som ett monteringsfel rcy.
6p spec med fjädrad centrum höll då för min 9-5a på 520hk/680nm

Kan det va så att du inte hade rätt distanser? Vilket gör att lamellen ligger å slirar mot svänghjulet konstant.

Jag svarvade mitt svänghjul 0.9-1.0 mm ist för att använda distanser.

Hur som e det bra med input till JkD.
Finns alltid nöjda å missnöjda av ett varumärke.

Hur vet man vilka distanser man ska ha? Är det nåt man ser eller är det beroende på vilken motor,svänghjul man har osv? smile


4 442 Inlägg
24 maj 2015
Trådstartare
#2335
Update:

Har inte gjort något särskillt sedan emmaboda.

Har dock fått svar ifrån Robert Uhr smile så nu har jag en anpassad mjukvara som ligger och väntar på att tryckas in i ecu'n. Skall bli riktigt kul att känna på resultatet. Och servicen från nordictuning dalarna är verkligen grym, trots att dom har hur mycket som helst att göra fick jag en anpassad mjukvara på en dag wink

Igår blev det lite ompyssling och 9-3an.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a9bf27f67e3cbf7cc42a489ecdf2a3b7.jpg
Skulle nog försöka få tag på lite större runda utblås..
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d466a62b0d3d0d5964131e8cac01123c.jpg

Blev ett varv med armor all
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7c6c1f1dad2cdda498ef1c0fdac8a717.jpg
Blir väldigt bra glans utav detta medlet, och galet lätt tvättat efteråt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f42a3a79b8e770ec798352dffb8cc998.jpg

Sen fick jag samtal från j-spec nu efter 2 veckors väntan att dom inte kunde få tag på sänkfjädrarna hmm
Fick bli 40mm sänksats från en annan sida, hoppas det kommer i veckan.


4 442 Inlägg
24 maj 2015
Trådstartare
#2336
Update:

Blev tvätt, invändig rekond + lite diverse. Dock inte så bra dokumenterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-eba18e8cc4d71ff056750efeb7b48468.jpg
Putsade lite under huven och lackade värmeskyddet mattsvart igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3b833983828ec104f8cf0e2a900845ef.jpg

Tänkte bjuda på en snabb tillbaka blick, från inköp 2013-10 tills nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a7f70050252ca3d096f74cb77c53215b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-07118692cb142a16c2076e2ea4f5ee3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-764a4942eed2e3a95c20661eb7fe8a80.jpg

När man tycker att allt känns tråkigt kan det va nyttigt att titta tillbaka och se vad man hade från början wink


428 Inlägg
25 maj 2015
#2337
Du har verkligen fått ordning på den smile

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013

4 442 Inlägg
25 maj 2015
Trådstartare
#2338
Joel0666 skrev:
Du har verkligen fått ordning på den smile

Tack Joel, ja när man tittar tillbaka upptäcker man att man gjort en del smile


4 442 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#2339
Va trött jag blir på dessa bensin bolagen!

Tankade på gulf och det va 70% etanol i tanken.

I söndags tankade jag på statoil och fick för 60% hmm kört med det några dagar och nu är det 65%.
Arg som ett bi gick jag in på statoil och bad om en förklaring, vilket dom inte kunde ge.
Dom undrade hur jag kunde veta att det är 65% etanol?

Dom skulle ringa några samtal och be om en förklaring för dom vet inte vad dom har i tanken.
65% är sämre än vinterblandning, och att skylta det som e85 är falsk marknadsföring tycker jag.

Fortsättning följer...


202 Inlägg
26 maj 2015
#2340
Bra att någon är observant tycker jag!


Sök