4519
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 154 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
#2401
limpa97 skrev:
JKDesign skrev:
limpa97 skrev:
Vad är det för coilovers du har? smile

Yellowspeed 😉

Jajamen smile Är du nöjd med dom? Verkar prisvärda tycker jag smile

Dom är riktigt sköna, enda negativa är att man skulle kunna sänka mer bak.

Men klart prisvärda.


4 442 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
#2402
Update:

Gjorde testet på spridarna och det var ju 110% rätt monterade wink

Lambdan arbetar upp och ner som den ska beronde på gas eller inte.

Ad85 = 84% 👍

Mair ligger dock före mreq hela tiden och vid högre varv släpar mreq efter ordentligt.

http://youtu.be/p-3QO50gKbk

Får en ny lmm imorgon, känns som en rätt trolig orsak?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 juni 2015
#2403
min ligger alltid på 85%, eller ja beroende på sommar o vintersoppan såklart men har aldrig fått 84% tongue kör dock Maptun


70 Inlägg
12 juni 2015
#2404
Det kan nog vara lmm, det var rätt mycket den skenade iväg:/
Vad är max Mair?
Man kan rengöra lmm också tror jag, ifall du behöver vänta på en lmm över helgen smile
När ska du stoppa i t5 prylarna och slå i en bättre koppling? smile
// PeterW

JKDesign skrev:
Update:

Gjorde testet på spridarna och det var ju 110% rätt monterade wink

Lambdan arbetar upp och ner som den ska beronde på gas eller inte.

Ad85 = 84% 👍

Mair ligger dock före mreq hela tiden och vid högre varv släpar mreq efter ordentligt.

http://youtu.be/p-3QO50gKbk

Får en ny lmm imorgon, känns som en rätt trolig orsak?


4 442 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#2405
Peterw skrev:
Det kan nog vara lmm, det var rätt mycket den skenade iväg:/
Vad är max Mair?
Man kan rengöra lmm också tror jag, ifall du behöver vänta på en lmm över helgen smile
När ska du stoppa i t5 prylarna och slå i en bättre koppling? smile
// PeterW

JKDesign skrev:
Update:

Gjorde testet på spridarna och det var ju 110% rätt monterade wink

Lambdan arbetar upp och ner som den ska beronde på gas eller inte.

Ad85 = 84% 👍

Mair ligger dock före mreq hela tiden och vid högre varv släpar mreq efter ordentligt.

http://youtu.be/p-3QO50gKbk

Får en ny lmm imorgon, känns som en rätt trolig orsak?


Vet inte riktigt vad max är men om man har tex 1500mg mair så skall laddet vara 1,5bar.

Har den nya lmm'n nu och elektronikspray wink

T5 grejerna åker i under v. 28 är tanken smile skall beställa lite packningar, lager, olja osv som behövs för bytet.

Koppling får det försöka bli i samband med turbo uppgradering.
Senast redigerat av JKDesign (12 juni 2015)


70 Inlägg
12 juni 2015
#2406
Har hört att ta du Mair/på 2.9 (e85) så får du ca Nm..
2.9 på e85
3.1 på bensin

Mair på 1500 innebär ju en bit över 500 i vrid då, det låter saftigt mycket, rätt påfrestande på prylarna smile

Tror mitt program har ca 1290 Mair, så hamnar ju en bit under 450nm

// Peter W


4 442 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#2407
Peterw skrev:
Har hört att ta du Mair/på 2.9 (e85) så får du ca Nm..
2.9 på e85
3.1 på bensin

Mair på 1500 innebär ju en bit över 500 i vrid då, det låter saftigt mycket, rätt påfrestande på prylarna smile

Tror mitt program har ca 1290 Mair, så hamnar ju en bit under 450nm

// Peter W

Jag har ju + paket nu som sagt smile = inga banzai starter.

Mitt gdm st3 levererade också typ runt 1200 mair.

Annars finns ju Meng = nm     Peng = hk i opensid, går ju dock inte att lite blint på.


George
1 956 Inlägg
12 juni 2015
#2408
Se till att byta kolvar rätt fort säger jag tongue

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
#2410
Slängde dit en annan lmm och det gjorde lite skillnad men misständningarna finns kvar sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c442cdc149d05d0c9cb903fd6653bc79.jpg

Nya stift är beställda, annars vet jag inte vad som skulle kunna orsaka misständningarna hmm


George
1 956 Inlägg
13 juni 2015
#2411
Jag tror på.tändstiften.

Hur mycket billigare är.det att beställa?
4 stift.på.mekonomen kostar 230kr

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
#2412
jojje81 skrev:
Jag tror på.tändstiften.

Hur mycket billigare är.det att beställa?
4 stift.på.mekonomen kostar 230kr

Känns skönt att höra smile

33kr billigare att beställa, men finns ingen lokal handlare som har det i lager när man bor i Nybro smile
Hade jag haft panik hade jag självklart kört till kalmar och köpt...

Har du fått igång bimmern?


George
1 956 Inlägg
13 juni 2015
#2413
Yepp.. bimmern rullar smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
#2414
Update:

Veckorna går snabbt nu och planen är att göra motoruppgradering v28.

Utgångsläget på t5 kolvar och stakarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a8fdfbe6958f791bba4aa2114c2b4553.jpg

Blev en riktig huskur på dom, ugnsrengörning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a75093ea0ea8a9e1ef511d4c88e74e55.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f0859836d85ce674f21c450336196ef2.jpg

Fyllde upp med kranvarmt vatten
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-51a0681bd7738e27b4049763c3d050b5.jpg

En hel del lossnade men var inte helt nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ddd4616b5ec00939b4dd86fece536cad.jpg

Körde en omgång till + yes diskmedel
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-609a34c02474573db18a1a3f89a247df.jpg

Körde vattnet i vattenkokaren innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1281cc9dd20e3f6b5957163b38a46849.jpg

Rätt schysst reultat
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bcc7fe0695ad2f47cef289fe3a75a036.jpg

Innan / efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4ccf74a12a6e0badab63f9b1a6de6ea9.jpg

Dock hände en liten olycka när jag skulle demontera ringarna av första kolven
Andra ringen uppifrån sket sig, ingen som har en liggandes hemma?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ce0c1b70279449cc1ad07f2691e67646.jpg

Passar kolvringar från b235?


1 958 Inlägg
15 juni 2015
#2415
JKDesign skrev:
Dock hände en liten olycka när jag skulle demontera ringarna av första kolven
Andra ringen uppifrån sket sig, ingen som har en liggandes hemma?
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ce0c1b70279449cc1ad07f2691e67646.jpg

Passar kolvringar från b235?

Snåla inte på detta utan köp nya kolvringar till alla 4 kolvarna. Då vet du att alla är fräscha och sluter tätt. Även om de nu redan gjorde det innan så är det bättre med nya vid montering i din motor. smile

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kol … 90-98.html

http://www.kyrkmotorsport.se/empty_41.html

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

GarageKenger
15 juni 2015
#2416
Det är kul och se lite okonventionella metoder för rengöring. Du är noggrann, det är bra. Jag håller med Mr Lööf. Köp nya ringar då blir både komp och smörjning rätt. De såg inte nya ut direkt. Man vill ju inte att nästa går av inne i cylindern.

4 442 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
#2417
Mr_Lööf skrev:
JKDesign skrev:
Dock hände en liten olycka när jag skulle demontera ringarna av första kolven
Andra ringen uppifrån sket sig, ingen som har en liggandes hemma?
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ce0c1b70279449cc1ad07f2691e67646.jpg

Passar kolvringar från b235?

Snåla inte på detta utan köp nya kolvringar till alla 4 kolvarna. Då vet du att alla är fräscha och sluter tätt. Även om de nu redan gjorde det innan så är det bättre med nya vid montering i din motor. smile

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kol … 90-98.html

http://www.kyrkmotorsport.se/empty_41.html

GarageKenger skrev:
Det är kul och se lite okonventionella metoder för rengöring. Du är noggrann, det är bra. Jag håller med Mr Lööf. Köp nya ringar då blir både komp och smörjning rätt. De såg inte nya ut direkt. Man vill ju inte att nästa går av inne i cylindern.

Tack grabbar.

Det blir granterat nya. Tack för länkarna!

Kom gärna med tips och länkar på vilka bult/skruvar, packningar, lager man bör byta när man lyfter toppen och lossar tråget.


George
1 956 Inlägg
15 juni 2015
#2418
Ajaj.. men nu e du tvungen att byta alla.. vilket e bra smile

B235 kolvringar passar inte!

Du behöver följande:
Toppackning
Toppbultar
kolvringar
Vevlager
Oring till pickupen
Oringar 2st till oljeröret som går från filterhuset
Flänstätning
Köp även en turbosats med pinnbultar och kopparbrickor.

Rubbet finns på tex Speedparts. Maptunparts

Ladda ner WIS och gör som det står där!
Placering av kolvringar är extra viktigt.
Markering av kolv samt stake är viktigt också.

Edit. Köp även skenan i topplocket som går till kedjan då din motor lät lite där samt ny oring till topplocket.

Obs! Köp inte piratprylar.. satsa på org i största möjliga mån.
Senast redigerat av jojje81 (15 juni 2015)

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
#2419
jojje81 skrev:
Ajaj.. men nu e du tvungen att byta alla.. vilket e bra smile

B235 kolvringar passar inte!

Du behöver följande:
Toppackning
Toppbultar
kolvringar
Vevlager
Oring till pickupen
Oringar 2st till oljeröret som går från filterhuset
Flänstätning
Köp även en turbosats med pinnbultar och kopparbrickor.

Rubbet finns på tex Speedparts. Maptunparts

Ladda ner WIS och gör som det står där!
Placering av kolvringar är extra viktigt.
Markering av kolv samt stake är viktigt också.

Edit. Köp även skenan i topplocket som går till kedjan då din motor lät lite där samt ny oring till topplocket.

Obs! Köp inte piratprylar.. satsa på org i största möjliga mån.

Vilken klippa du är!

Nu har jag en shopping lista wink


George
1 956 Inlägg
15 juni 2015
#2420
JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Ajaj.. men nu e du tvungen att byta alla.. vilket e bra smile

B235 kolvringar passar inte!

Du behöver följande:
Toppackning
Toppbultar
kolvringar
Vevlager
Oring till pickupen
Oringar 2st till oljeröret som går från filterhuset
Flänstätning
Köp även en turbosats med pinnbultar och kopparbrickor.

Rubbet finns på tex Speedparts. Maptunparts

Ladda ner WIS och gör som det står där!
Placering av kolvringar är extra viktigt.
Markering av kolv samt stake är viktigt också.

Edit. Köp även skenan i topplocket som går till kedjan då din motor lät lite där samt ny oring till topplocket.

Obs! Köp inte piratprylar.. satsa på org i största möjliga mån.

Vilken klippa du är!

Nu har jag en shopping lista wink

Lugnt smile

Se till att mäta din kedja innan din beställning... då du ev kan behöva dra runt en ny sådan också.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök