3811
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 253 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#2481
Figge__86 skrev:
JKDesign skrev:
Figge__86 skrev:
Din bil är en grym inspirations källa. Kommer förhoppningsvis kunna börja pilla med min egen till vintern när man flyttat och får garage då smile.

Har en fråga behöver köpa nya dämpare runt om till min bil men osäker på om jag ska köra på nya dämpare och sänk fjädrar eller coilover. Vad hade du valt?

Tack så mycket! Kul att höra.

Ska du köra bilen året runt och bara få lite snyggare stuk så hade jag valt dämpare och sänksats av bättre märke.

Vill du däremot ha en bil som ligger på vägen som en porsche gt3 och med möjlighet till att höja och sänk, ja då skulle jag satsa på coils.

Vilken bil är det du ska skruva med?

Bilen ska användas året runt och jag gillar att köra på kurviga vägar. Det är bmwn jag ska skruva med

Jag hade letat upp passande ta-technix coils på ebay.de
Lär finnas för 2 - 2500 inkl frakt


4 442 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#2482
Peterw skrev:
Skönt att du hittat problemet smile Var de mjukvaran som var något med då alltså?
Vad är det för rolig mjukvara som hittat i nu då? smile
Nu vill jag med skaffa 19t , har ju allt annat till att smile

// Peter

Ja det var problem med programvaran och något är fortfarande lite skumt.

Den nya mjukvaran begär runt 1600 mAir, det är lite lattjo när det laddar smile
Får se vad det kan bli för turbo i framtiden smile


4 442 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#2483
flinten skrev:
vad glad man blir att se att allt går som smort nu när problemet var närmare än vad man tror smile

Ja verkligen, fick världens lyckorus när allt lirade big_smile


70 Inlägg
3 juli 2015
#2484
Fyfasen smile Måste skicka på ordentligt..
Men va säger original kopplingen om de? smile


JKDesign skrev:
Peterw skrev:
Skönt att du hittat problemet smile Var de mjukvaran som var något med då alltså?
Vad är det för rolig mjukvara som hittat i nu då? smile
Nu vill jag med skaffa 19t , har ju allt annat till att smile

// Peter

Ja det var problem med programvaran och något är fortfarande lite skumt.

Den nya mjukvaran begär runt 1600 mAir, det är lite lattjo när det laddar smile
Får se vad det kan bli för turbo i framtiden smile


4 442 Inlägg
3 juli 2015
Trådstartare
#2485
Peterw skrev:
Fyfasen smile Måste skicka på ordentligt..
Men va säger original kopplingen om de? smile


JKDesign skrev:
Peterw skrev:
Skönt att du hittat problemet smile Var de mjukvaran som var något med då alltså?
Vad är det för rolig mjukvara som hittat i nu då? smile
Nu vill jag med skaffa 19t , har ju allt annat till att smile

// Peter

Ja det var problem med programvaran och något är fortfarande lite skumt.

Den nya mjukvaran begär runt 1600 mAir, det är lite lattjo när det laddar smile
Får se vad det kan bli för turbo i framtiden smile


Försöker köra lite lugnt nu tills jag fått i t5 grejerna, men visst kopplingen lär snart bli lite ledsen smile


70 Inlägg
3 juli 2015
#2486
Köra försiktigt när man vet att effekten finns är rätt jobbigt wink
Den håller till första "sportbilen" dyker upp i backspeglen wink
Vet inte om du bestämt dig angående koppling, men jag har ju Aero tryckplatta och 6p sinter nu, känns som att köra original nästan smile


// Peter

JKDesign skrev:
Peterw skrev:
Fyfasen smile Måste skicka på ordentligt..
Men va säger original kopplingen om de? smile


JKDesign skrev:
Ja det var problem med programvaran och något är fortfarande lite skumt.

Den nya mjukvaran begär runt 1600 mAir, det är lite lattjo när det laddar smile
Får se vad det kan bli för turbo i framtiden smile


Försöker köra lite lugnt nu tills jag fått i t5 grejerna, men visst kopplingen lär snart bli lite ledsen smile


4 442 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#2487
Peterw skrev:
Köra försiktigt när man vet att effekten finns är rätt jobbigt wink
Den håller till första "sportbilen" dyker upp i backspeglen wink
Vet inte om du bestämt dig angående koppling, men jag har ju Aero tryckplatta och 6p sinter nu, känns som att köra original nästan smile


// Peter

Det är sjukt jobbigt att köra försiktigt smile

Lär bli en sådan koppling för mig sen också, billigt och bra gillar vi wink


4 442 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#2488
Update:

Nu är jag på plats, nu börjar arbetet smilesmilesmile
Städat ur garaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0fc7c5447d20f528ebd4259373628e46.jpg

Slängde ihop kolvar med stakar och dom nya ringarna, inga problem alls
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c3f4cd6c4530982dc3959faaa79b07c7.jpg

Ska fortsätta imorgon, men tycker jag fick det rätt så mysigt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fc9bb236eb3cb32ddd6971064713880b.jpg
Senast redigerat av JKDesign (4 juli 2015)


4 442 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#2489
Då har man hunnit en bit med demonteringen

Började med att tömma kylvätska och olja
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-60424e3d365ed4de55635847cde29634.jpg

Börjar ta sig smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2e0643d1bf58be80d262271e075c0a15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b7e57559baec65c382afcb215a970356.jpg

Dags att fortsätta skruva lite wink


George
1 956 Inlägg
5 juli 2015
#2490
Först tar du bort tråget sen resten wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#2491
jojje81 skrev:
Först tar du bort tråget sen resten wink

Haha kanske därför jag har kört fast nu smile


4 442 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#2492
Update:

Efter många om och men så har det funkat rätt bra smile

Lite rengörning av tråg och ventilkåpa
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f6ce0f3edd8ab37b60290c93875262d0.jpg

T7 vs T5, känns bra i hjärtat att släppa ner dessa i blocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7cbbd19c39e9a3b2d2525f88562fc57c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c9f0e099024269ff0968ce441f05ee14.jpg

Cylinderloppen ser riktigt bra ut, blir bara lätt honing.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c1b881ecc453e809b28bb7086c476b9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f02f589036fcd4fd75d1a35a13a7ff6b.jpg

Min bästa kompis för tillfället, grymt ljus vart som helst
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-85d4847029925b8c06fb1203705e0250.jpg


George
1 956 Inlägg
5 juli 2015
#2493
Grymt.. se nu till att du får kolvringar rätt placerat i kolvarna innan du hinkar ner dessa i blocket.

Sen fattar jag inte varför du la ner så mycket jobb på att ta bort insug.. totalt onödigt tongue
Senast redigerat av jojje81 (5 juli 2015)

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#2494
jojje81 skrev:
Grymt.. se nu till att du får kolvringar rätt placerat i kolvarna innan du hinkar ner dessa i blocket.

Sen fattar jag inte varför du la ner så mycket jobb på att ta bort insug.. totalt onödigt tongue

Learing by doing, tänkte mest att det är lika bra att lossa på så mycket som möjligt för att få isär skiten smile
Skulle jag lyft ur toppen med insuget på?

Nu har jag ju dock möjlighet att porta toppen tongue
Något man bör tänka på?

Vad är rätt placerade kolvringar? Vet bara att öppningarna skall inte ligga i linje med varandra. Sen att mitten ringen är vänd neråt med den fasade kanten.


George
1 956 Inlägg
5 juli 2015
#2495
JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Grymt.. se nu till att du får kolvringar rätt placerat i kolvarna innan du hinkar ner dessa i blocket.

Sen fattar jag inte varför du la ner så mycket jobb på att ta bort insug.. totalt onödigt tongue

Learing by doing, tänkte mest att det är lika bra att lossa på så mycket som möjligt för att få isär skiten smile
Skulle jag lyft ur toppen med insuget på?

Nu har jag ju dock möjlighet att porta toppen tongue
Något man bör tänka på?

Vad är rätt placerade kolvringar? Vet bara att öppningarna skall inte ligga i linje med varandra. Sen att mitten ringen är vänd neråt med den fasade kanten.

Ja du skulle lyft med insuget på.. hade besparat dig massor av tid.. och även en packning wink
Jag skulle iaf skruva dit insuget innan jag slänger på toppen igen.

Jo porta på du... men ta loss alla ventiler först... å när du ändå e där så släng dit hårdare fjädrar och slipa in ventilerna igen.

Ringgapet ska vara vid kolvbulten men 180grader ifrån varandra.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#2496
jojje81 skrev:
JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Grymt.. se nu till att du får kolvringar rätt placerat i kolvarna innan du hinkar ner dessa i blocket.

Sen fattar jag inte varför du la ner så mycket jobb på att ta bort insug.. totalt onödigt tongue

Learing by doing, tänkte mest att det är lika bra att lossa på så mycket som möjligt för att få isär skiten smile
Skulle jag lyft ur toppen med insuget på?

Nu har jag ju dock möjlighet att porta toppen tongue
Något man bör tänka på?

Vad är rätt placerade kolvringar? Vet bara att öppningarna skall inte ligga i linje med varandra. Sen att mitten ringen är vänd neråt med den fasade kanten.

Ja du skulle lyft med insuget på.. hade besparat dig massor av tid.. och även en packning wink
Jag skulle iaf skruva dit insuget innan jag slänger på toppen igen.

Jo porta på du... men ta loss alla ventiler först... å när du ändå e där så släng dit hårdare fjädrar och slipa in ventilerna igen.

Ringgapet ska vara vid kolvbulten men 180grader ifrån varandra.

Tack Jojje, har tyvärr inte pengar till att göra allt nu sad

Sen glömde jag kamaxlarna hemma hmm

Dock verkar det inte vara något större jobb att byta dom sen.


George
1 956 Inlägg
6 juli 2015
#2497
Då tycker jag att du ska lämna toppen orörd nu om du inte tänker ta bort ventiler.
Risken att man skadar skaften när man portar med ventiler i är stor annars.

Kammar e lätt att byta sen wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 juli 2015
#2498
Kul o se att det är på G nu! big_smile


70 Inlägg
6 juli 2015
#2499
Blir grymt detta! smile
Vad har du för vanor sen innan? Riktigt imponerad att slita dän allt och bara köra på utan vidare erfarenhet sen innan smile big_smile

Jag gjorde som jojje81 sa, och lyfte med insug och det kvar. Gick kanon smidigt! smile

// Peter


4 442 Inlägg
6 juli 2015
Trådstartare
#2500
jojje81 skrev:
Då tycker jag att du ska lämna toppen orörd nu om du inte tänker ta bort ventiler.
Risken att man skadar skaften när man portar med ventiler i är stor annars.

Kammar e lätt att byta sen wink

Slipade bara lite lätt i grenröret, man skall nog helst ha ett luftdrivet verktyg så det avverkar lite.
Skippar det hur som helst så länge.

Skall man tänka på något speciellt första gången man vrider på nyckeln?

Funkiee skrev:
Kul o se att det är på G nu! big_smile

Yes nu är allt isär nu gäller det bara att få ihop allt smile

Peterw skrev:
Blir grymt detta! smile
Vad har du för vanor sen innan? Riktigt imponerad att slita dän allt och bara köra på utan vidare erfarenhet sen innan smile big_smile

Jag gjorde som jojje81 sa, och lyfte med insug och det kvar. Gick kanon smidigt! smile

// Peter

Har ingen utbildning på det och har aldrig skruvat något tidigare.. Moper eller liknande.

Det värsta jag skruvat med innan är skateboards wink har blivit ett gäng genom åren.

Så det är mest learning by doing smile

En fråga, När du slängde i nya kolvar/stakar och vevlager. drog du bultarna till stakarna enligt momentet i wis?



Sök