3101
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 310 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
George
1 956 Inlägg
8 juli 2015
#2521
Lugnt å lugnt tongue

Kolla så inte munstyckerna har dagit stryk.

Nolla som jag sa så ska det va lugnt.
Kolvhöjden e inget fel på..

vänd även på toppen upp å ner å kolla tätheten på dina väntiler.
Använd tex spolavätska eller ngt annat med låg ytspännhet.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 958 Inlägg
8 juli 2015
#2522
Det går att nolla motorn utan att använda sig utav de gulmarkerade länkarna. Vilket jag gjorde på min 9-5:a ifjol. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

George
1 956 Inlägg
8 juli 2015
#2523
Mr_Lööf skrev:
Det går att nolla motorn utan att använda sig utav de gulmarkerade länkarna. Vilket jag gjorde på min 9-5:a ifjol. smile

Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

3 295 Inlägg
8 juli 2015
#2524
Trist när det ska strula;) hoppas allt löser sig


1 958 Inlägg
8 juli 2015
#2525
jojje81 skrev:
Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt wink

Man är ju 100% säker med nollställningsmarkeringarna också. wink Jag tycker inte det underlättar så värst mycket. Men vi är ju alla olika. Jag satsar alltid på att vara noggrann med nollningen av vevaxeln och sen dra runt motorn 2st vevaxelvarv. Nolla och se att kamaxlarna står rätt. smile

Dock så får JK göra på det sättet han tycker är bäst! smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 442 Inlägg
8 juli 2015
Trådstartare
#2526
jojje81 skrev:
Mr_Lööf skrev:
Det går att nolla motorn utan att använda sig utav de gulmarkerade länkarna. Vilket jag gjorde på min 9-5:a ifjol. smile

Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt wink

Exakt, jag är inte vasaste kniven i lådan...än! Bara göra om och göra rätt.

Mr_lööf: jag tror min andra och tredje nollning blev klockren utan gulmarkeringarna. Men börjar tröttna på backjobb nu även om det är bra träning smile


George
1 956 Inlägg
8 juli 2015
#2527
Om man har dom gula länkarna vid kammarna och veven nollad så finns det 1 sträck på varje kamdrev. Sträcket på  Avgaskammens drev ska då ligga i den gula längen. Sträcket på insugskammens drev ska då ligga mellan dom 2 gula länkarna.. då kan man inte misslyckas.

I annat fall om man endast följer kammarnas och överfallets sträck så går det att ta en kugg fel.. dom e knappast 100%

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#2528
Update:

Började skruva väldigt sent idag, men har kommit en bit iaf smile

Här har vi problemet (stoppet)
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a61dfd9e08497181551ad0093761058.jpg
Och när dom är vända rätt kommer denna åt rätt håll 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7b22012a8226d2efb069b4a32ad39ef9.jpg

Ner med tråget och vända rätt alla kolvar + vända stakarna så att siffermarkeringen är mot avgassidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b6e4e5cdd9fab14deeb880e2be07bf55.jpg

Nollade allt och monterade så som det skall vara(dock utan gulmarkeringarna på rätt ställe) nu gick det kanon med 2 varv på veven och kammarna stog perfekt efter varven
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-255e0f98f37e975a249933563235e7bb.jpg

Nu börjar det likna en motor igen smile har en del kvar att montera innan start men det får bli imorgon eller lördag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6a692b7da2bb8d252fe75f9587e6299c.jpg

Tack för all hjälp och råd ni har kommit med!


1 958 Inlägg
10 juli 2015
#2529
Kanon! smile Kikade du på kolvkylningsmunstyckena hur de såg ut?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

George
1 956 Inlägg
10 juli 2015
#2530
Startat än?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#2531
jojje81 skrev:
Startat än?

Har varit på Liseberg hela dagen med dottern idag, men ska försöka finna motivation och skruva ihop det sista så jag kan starta ikväll. Men vi får se....


3 295 Inlägg
10 juli 2015
#2532
Jorå! Kom igen nu! Vill se en uppstart!smile


4 442 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#2533
Slave_joe skrev:
Jorå! Kom igen nu! Vill se en uppstart!smile

Har skruvat ihop nästan allt nu wink

Ska käka lite sen blir det uppstart....


4 442 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#2535
Update:

MOTORN STARTADE big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ee829c19da6524a647fc9d9073845561.jpg

Den gick riktigt jämnt och fint, men... För det finns ju alltid ett men.

Det hörs lätt ventilknack, men jag misstänker att det försvinner när oljan har tryckts runt överallt???

Sen blev jag lite nervös när ja skulle vrida på tändningen, check engine bara hoppade och blinkade...
Vafan nu då tänkte ja, hade glömt skruva tillbaka en liten liten jordkabel som skall sitta på baksidan av toppen wink

Nu ska jag fira att den startade och invänta era kommentarer angående ventilknacket


Irok Udont
171 Inlägg
10 juli 2015
#2536
Helt obildad när det gäller knacken men måste ändå få säga fan va grymt jobb du lägger ner och sjukt snyggt det blev med allt guld under huven! big_smile


1 958 Inlägg
10 juli 2015
#2537
Min knackade som satan när jag hade fått ihop min. Men då hade jag även haft mina tryckare i rengörningsbad.

Ha koll på det skulle det inte bli mindre för att sen försvinna så kan du börja dra öronen åt dig. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 442 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#2538
Buhr skrev:
Helt obildad när det gäller knacken men måste ändå få säga fan va grymt jobb du lägger ner och sjukt snyggt det blev med allt guld under huven! big_smile

Stort tack till dig, var faktiskt mer krävande än vad jag trodde. Men nu har jag lärt mig en hel del.

Mr_Lööf skrev:
Min knackade som satan när jag hade fått ihop min. Men då hade jag även haft mina tryckare i rengörningsbad.

Ha koll på det skulle det inte bli mindre för att sen försvinna så kan du börja dra öronen åt dig. smile

Men nu är dina tysta utan vidare åtgärd?

Jag tvättade ju av toppen med brääklean så misstänker att dom är rätt så torra nu vid uppstart.

Tar väl en liten stund innan oljan hittar upp överallt?
Senast redigerat av JKDesign (10 juli 2015)


465 Inlägg
10 juli 2015
#2539
blev ju grymt snyggt !! big_smile man saknar sin saab hmm ibland går man i tankarna att åka och köpa tillbaka den wink


4 442 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#2540
Tiiimpa skrev:
blev ju grymt snyggt !! big_smile man saknar sin saab hmm ibland går man i tankarna att åka och köpa tillbaka den wink

Tack Tiiimpa! Ja saab är något speciellt smile iaf dom lite äldre.



Sök