3051
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 321 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
411 Inlägg
10 juli 2015
Roligt att du fått ihop allting och att det funkar! smile angående knackljudet så tror jag att du har rätt. Det är ju väldigt torrt där inne innan oljan hunnit smörja överallt så det ger sig nog med tiden smile

4 442 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
limpa97 skrev:
Roligt att du fått ihop allting och att det funkar! smile angående knackljudet så tror jag att du har rätt. Det är ju väldigt torrt där inne innan oljan hunnit smörja överallt så det ger sig nog med tiden smile

Tack för din kommentar, bra att veta att någon tror samma smile

Ska bli gött att köra en liten provrunda imorgon.

411 Inlägg
10 juli 2015
JKDesign skrev:
limpa97 skrev:

Tack för din kommentar, bra att veta att någon tror samma smile

Ska bli gött att köra en liten provrunda imorgon.

Ja det förstår jag smile

3 295 Inlägg
11 juli 2015
Tickandet/knackandet kommer att försvinna,tror till och med att det står i intruktionsboken ifall bilen stått länge så kan det ca 20-30 min på tomgång innan ljudet upphör...

Skönt att den är igång, bra jobbat:)

George
1 956 Inlägg
11 juli 2015
Yeeeyyyy!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Tickandet/knackandet kommer att försvinna,tror till och med att det står i intruktionsboken ifall bilen stått länge så kan det ca 20-30 min på tomgång innan ljudet upphör...

Skönt att den är igång, bra jobbat:)

Bästa kommentaren, sånt uppskattar jag att höra nu wink

Vet inte hur sugen jag hade varit på att plocka isär allt igen hmm

4 442 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
jojje81 skrev:
Yeeeyyyy!

Stort tack för vägledningen wink idag skall det provköras en lite längre sträcka.

GarageKenger
11 juli 2015
Grattis bra jobbat. Kul att den startade. Bra med tålamod och envishet smile

70 Inlägg
11 juli 2015
Grattis, och bra jobbat! smile

Även min knackade/tickade lite hemskt ibörjan! Men efter att stått på tomgång och någon mils körning så var den helt tyst smile Vet inte hur det är , det kan nog jojje bättre , men man ska ju " köra in " kolvringar och de på ett visst sätt med. Vi gjorde det på min, vet inte om det spelar någon roll igentligen?

// Peter

4 442 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
GarageKenger skrev:
Grattis bra jobbat. Kul att den startade. Bra med tålamod och envishet smile

Tack så mycket, du hade ju självklart rätt angående grenröret, gick inte många sekunder innan färgen började brinna upp smile

Peterw skrev:
Grattis, och bra jobbat! smile

Även min knackade/tickade lite hemskt ibörjan! Men efter att stått på tomgång och någon mils körning så var den helt tyst smile Vet inte hur det är , det kan nog jojje bättre , men man ska ju " köra in " kolvringar och de på ett visst sätt med. Vi gjorde det på min, vet inte om det spelar någon roll igentligen?

// Peter

Tack Peter, har kört in bilen lite nu och nu är det inget tickande smile

Och den går som den ska nu wink

George
1 956 Inlägg
11 juli 2015
Köra in kolvringar.. vad e de?
Full gas!!!!!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

70 Inlägg
11 juli 2015
jojje81 skrev:
Köra in kolvringar.. vad e de?
Full gas!!!!!

Läser man om att så ska de  köras på ett visst sätt, men det är inte snällt man ska köra. Utan man ska köra på varv! smile
Tog de säkra före det osäkra och gjorde så! smile

Fullgas låter vettigt, så dem lär sig hur det ska vara smile

// Peter

3 151 Inlägg
11 juli 2015
Shogun skrev en liten "gör-såhär" i sin projekttråd angående inkörningen som lät vettig i min värld. Nu är jag ingen motorguru, men han verkar kunna det han talar om. smile

shogun skrev:
Det finns egentligen två skolor om hur man ska köra in en "ny" motor.

Enligt manualen med blandad körning och varierad belastning i ca 100 mil. I vissa fall så har tillverkaren av motorn förberett den med diverse nya koncept/komponenter som gör att inkörningsförloppet kan reduceras ned till ca 50 mil.

Detta gäller alltså en motor som är original och i ditt fall liksom för oss andra som har renoverat motorn så handlar det om inkörning av kolvringarna och de honade cylinderloppen. Vi har vare sig tid, möjlighet eller utrustning hemma för att kunna köra in motorn i en motorrigg.

En kolvring trycker mot cylinderväggen för att skapa en ordentlig tätning. Det är inte spänsten hos ringen som gör detta utan det är cylindertrycket.

Gaserna i cylindern står under högt tryck och dessa gaser tränger in mellan kolven och baksidan av kolvringen. Detta gör att ringen pressas ut mot cylinderväggen och skapar en effektiv tätning.

För att få en 100%-ig anliggningsyta mellan cylinderloppen och kolvringarna måste dessa matchas mot varandra (bäddas in).

Cylinderväggen är krysshonad (lite uppruggad yta) och topparna på denna yta kapas ned av kolvringarna vid inkörning. För att få en maximal tätning mellan ring och cylindervägg måste man skapa ett ordentligt cylindertryck så att hela kolvringens omkrets tvingas ut mot cylinderväggen.

Vid fiskörning med jämn gas får man en dålig inbäddning och därmed en sämre tätning.

Så...mycket snack och lite action...
Gör såhär på gatan:

Varmkör först motorn - MYCKET VIKTIGT!
Det görs som normalt, starta motorn och kör runt kvarteret med snäll belstning. Du får absolut inte låta motorn puttra på tomgång tills den blivit varm.

Action:
Den initiala inbäddningen av ringarna får man genom att ge full gas under några sekunder, släpp gasen helt och låt motorn gå på tomgång några sekunder.
Upprepa detta 10-15 gånger (håll koll på motortemperaturen och oljetrycket).

Lägg därefter i en hög växel och accelerera. Eftersom du nu ger full gas och motorn ger ordentligt med effekt, kommer det höga gastrycket tvinga ut kolvringarna mot cylinderväggarna. När du sedan släpper gasen skapas vakuum i cylindrarna vilket drar upp extra olja. 

Tack vare detta och det relativt låga varvtalet minimeras risken att ringar och cylinderväggar glaseras. Det gör också att ringarna och väggarna hinner kylas ned.

Nu när ringarna har bäddats in kan motorn belastas upp till 80% av dess maximala effekt och varvtal. Variera hela tiden varvtalet och överhetta inte motorn (ringarna ska inte glaseras).

Efter ungefär en halvtimmas körning är ringarna inkörda. 

I provrigg:
Varmkör först motorn helt.

Lägg i 4:e växeln

Kör 3 havlgaskörningar vid 40% - 60% av motorns maxvarv.
Låt motorn kyla ned sig i ca en kvart.

Kör tre 3/4-gaskörningar vid 40% - 80% av motorns maxvarv.

Kör tre fullgaskörningar vid 30% - 100% av motorns maxvarv.

Mappa på big_smile

4 442 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Shogun skrev en liten "gör-såhär" i sin projekttråd angående inkörningen som lät vettig i min värld. Nu är jag ingen motorguru, men han verkar kunna det han talar om. smile

shogun skrev:
Det finns egentligen två skolor om hur man ska köra in en "ny" motor.

Enligt manualen med blandad körning och varierad belastning i ca 100 mil. I vissa fall så har tillverkaren av motorn förberett den med diverse nya koncept/komponenter som gör att inkörningsförloppet kan reduceras ned till ca 50 mil.

Detta gäller alltså en motor som är original och i ditt fall liksom för oss andra som har renoverat motorn så handlar det om inkörning av kolvringarna och de honade cylinderloppen. Vi har vare sig tid, möjlighet eller utrustning hemma för att kunna köra in motorn i en motorrigg.

En kolvring trycker mot cylinderväggen för att skapa en ordentlig tätning. Det är inte spänsten hos ringen som gör detta utan det är cylindertrycket.

Gaserna i cylindern står under högt tryck och dessa gaser tränger in mellan kolven och baksidan av kolvringen. Detta gör att ringen pressas ut mot cylinderväggen och skapar en effektiv tätning.

För att få en 100%-ig anliggningsyta mellan cylinderloppen och kolvringarna måste dessa matchas mot varandra (bäddas in).

Cylinderväggen är krysshonad (lite uppruggad yta) och topparna på denna yta kapas ned av kolvringarna vid inkörning. För att få en maximal tätning mellan ring och cylindervägg måste man skapa ett ordentligt cylindertryck så att hela kolvringens omkrets tvingas ut mot cylinderväggen.

Vid fiskörning med jämn gas får man en dålig inbäddning och därmed en sämre tätning.

Så...mycket snack och lite action...
Gör såhär på gatan:

Varmkör först motorn - MYCKET VIKTIGT!
Det görs som normalt, starta motorn och kör runt kvarteret med snäll belstning. Du får absolut inte låta motorn puttra på tomgång tills den blivit varm.

Action:
Den initiala inbäddningen av ringarna får man genom att ge full gas under några sekunder, släpp gasen helt och låt motorn gå på tomgång några sekunder.
Upprepa detta 10-15 gånger (håll koll på motortemperaturen och oljetrycket).

Lägg därefter i en hög växel och accelerera. Eftersom du nu ger full gas och motorn ger ordentligt med effekt, kommer det höga gastrycket tvinga ut kolvringarna mot cylinderväggarna. När du sedan släpper gasen skapas vakuum i cylindrarna vilket drar upp extra olja. 

Tack vare detta och det relativt låga varvtalet minimeras risken att ringar och cylinderväggar glaseras. Det gör också att ringarna och väggarna hinner kylas ned.

Nu när ringarna har bäddats in kan motorn belastas upp till 80% av dess maximala effekt och varvtal. Variera hela tiden varvtalet och överhetta inte motorn (ringarna ska inte glaseras).

Efter ungefär en halvtimmas körning är ringarna inkörda. 

I provrigg:
Varmkör först motorn helt.

Lägg i 4:e växeln

Kör 3 havlgaskörningar vid 40% - 60% av motorns maxvarv.

Kör tre 3/4-gaskörningar vid 40% - 80% av motorns maxvarv.

Kör tre fullgaskörningar vid 30% - 100% av motorns maxvarv.

Mappa på big_smile

Tack för infon, lite sent nu men bra för andra som gör likanande operationer wink

Farsan (26år på Saab) hade dock lite tidigare erfarenhet av ventilknack.
Under tiden dom utvecklade 9000 modellen hade dom en bil som stått 3-4 veckor vid testbanan, när denna startades upp knackade den som en gamal traktor.

Bilen dömdes ut av dom flesta "Den motorn är slut"... Tills en av mekanikerna kom ut och varvade ur bilen så det lät som att motorn skulle sprängas, sen blev den tyst smile

Så det som Jojje skrev "Full gas", Det ligger det mycket i smile

4 442 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Har även fått monterat en liten laddtrycksmätare, sket i den från biltema.

A-stolpsmek
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8cff23c4a9ca10d3d7624997391afc7c.jpg

När bilen är avstängd är mätaren svart och med en alu ring på så det matchar panelen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3dc74a14d1605abe888820f976eddcd0.jpg

Mätaren finns för 99:- på jula och hållaren är från biltema för typ 30:- smile

3 151 Inlägg
11 juli 2015
JKDesign skrev:
Tack för infon, lite sent nu men bra för andra som gör likanande operationer wink

Under tiden dom utvecklade 9000 modellen hade dom en bil som stått 3-4 veckor vid testbanan, när denna startades upp knackade den som en gamal traktor.

Bilen dömdes ut av dom flesta "Den motorn är slut"... Tills en av mekanikerna kom ut och varvade ur bilen så det lät som att motorn skulle sprängas, sen blev den tyst smile

Ja, jag tänkte att andra kan ha användning för det, alternativt kan det vara bra för dig också när du uppgraderar nästa gång till 800 hk+... wink

Dock tror jag inte att det är så jättenoga så länge man kör varierat och inte plågar motorn för hårt eller för klent under tiden. Sen är ju marginalerna mindre ju högre effekt man satsar på.

4 442 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
JKDesign skrev:

Ja, jag tänkte att andra kan ha användning för det, alternativt kan det vara bra för dig också när du uppgraderar nästa gång till 800 hk+... wink

Dock tror jag inte att det är så jättenoga så länge man kör varierat och inte plågar motorn för hårt eller för klent under tiden. Sen är ju marginalerna mindre ju högre effekt man satsar på.

Helt riktigt wink man skall aldrig säga aldrig men vid 400hk+ är jag "nog" nöjd med denna bilen.

1 958 Inlägg
11 juli 2015
Ja mina tryckare tystnade utan några åtgärder. smile Ge dom lite tid bara. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 442 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Lite bättre bild på laddtrycksmätare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fd4b108849ff66abe42e824c6899128c.jpg

Imorgon skall coilsen styvas upp fram är det tänkt wink

Sök