3741
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 402 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
1 augusti 2015
Trådstartare
#2641
Update:

Motivationen har varit i botten på riktigt, men nu börjar glädjen komma tillbaka lite smått iaf.

Nytt slangpaket och alu backventiler till evap'n
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bb7d2cf3a7e04a0105ebd0393d4c961c.jpg

Bytte gamla backventilen till vevhusventen, även om den va helt tät så är det gött att ha nytt på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a791a1d935ba8aa227b506bc1a550af3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-808a25178680bd8d78ee421c0a135a85.jpg

Bytte även ut t-korset mellan dump-insug-laddtrycksmätare. Tyckte det man fick med såg riktigt kass ut så bytte till 1milimeter större kors ifrån do88.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-62b86cca79f0386428b2c321c19999ac.jpg

Ska skruva loss första lambdan sen och se hur den är ut...

Stay tuned
Senast redigerat av JKDesign (1 augusti 2015)


George
1 956 Inlägg
1 augusti 2015
#2642
Hoppas det löser sig... om du hittar felet kan du komma å felsöka min sen.. jag pallar inte tongue

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
1 augusti 2015
Trådstartare
#2643
jojje81 skrev:
Hoppas det löser sig... om du hittar felet kan du komma å felsöka min sen.. jag pallar inte tongue

Hoppas jag med, ah eller hur smile vart har du gjort av bmw'n???


George
1 956 Inlägg
1 augusti 2015
#2644
Den står i sitt garage å myser.. bara för att den inte finns på garaget betyder det inte att den inte existerar wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#2645
Update:

Skruvade loss lambda 1 idag och gjorde några fynd/åtgärder.

Hade man kör bensin only så hade jag sagt att bilen går jävligt magert, men eftersom det gäller E85 så vet ja inte riktigt hur man skall reagera?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d48e355fd6c61fbab800cca75802bff4.jpg

Upptäckten jag gjorde som skulle kunna vara orsak till felkoder om motorstyrningen är så känslig.
Vid montering hade brickan satt sig på sniskan i en gänga, så lambdan var inte dragen helt i botten hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-15865db49b9485bba58d5033576cf19d.jpg

Fram med lite rengörning för ändamålet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2ce0bb19d90fce4e35bc8e0dc3a9f84f.jpg

Putsad wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5183f4697d8edc572d2d7e71903f4f4e.jpg

Rengjorde alla kontaktytor
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-df46190be7b93fc504da826254c4283b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-93d89024c94e94d314dd4cbf13418261.jpg

Återmonterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7e75e9d822cf728062584a27bc75e7df.jpg

Blir provåkning imorgon tongue

Är inte detta orsaken så får det bli kolla bränsletryck


4 442 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
#2647
FAN! Helgens åtgärder gjorde så att nu har jag endast 1 felkod.

P1300 = trycker jag full gas på 4an ifrån 100 så klarar den inte ladda max än mer i ett par sekunder sen misständer det. Och man märker det lite innan, att ce lampan skall tändas. Får bli att kolla upp bränsletryck osv, inte min hemmaplan men man får väl lära sig smile
Senast redigerat av JKDesign (3 augusti 2015)


70 Inlägg
3 augusti 2015
#2648
Så min beter/betedde sig.. Samma felkod också. Körde soppa för att den funkade och jag behövde bilen.
Nu har jag kört på E85 i tre dagar, inte en miss eller tendens till att missa! smile

Kör du e85 till 100%? Eller har du testat på soppan? smile

// Peter

JKDesign skrev:
FAN! Helgens åtgärder gjorde så att nu har jag endast 1 felkod.

P1300 = trycker jag full gas på 4an ifrån 100 så klarar den inte ladda max än mer i ett par sekunder sen misständer det. Och man märker det lite innan, att ce lampan skall tändas. Får bli att kolla upp bränsletryck osv, inte min hemmaplan men man får väl lära sig smile


4 442 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
#2649
Peterw skrev:
Så min beter/betedde sig.. Samma felkod också. Körde soppa för att den funkade och jag behövde bilen.
Nu har jag kört på E85 i tre dagar, inte en miss eller tendens till att missa! smile

Kör du e85 till 100%? Eller har du testat på soppan? smile

// Peter

JKDesign skrev:
FAN! Helgens åtgärder gjorde så att nu har jag endast 1 felkod.

P1300 = trycker jag full gas på 4an ifrån 100 så klarar den inte ladda max än mer i ett par sekunder sen misständer det. Och man märker det lite innan, att ce lampan skall tändas. Får bli att kolla upp bränsletryck osv, inte min hemmaplan men man får väl lära sig smile


Skumt alltså, jag kör enbart e85. Skall köra nästa tank 98oktan och se vad som händer.

Tack för input!


81 Inlägg
3 augusti 2015
#2650
Har du bytt btr:en?

4 442 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
#2651
Soderlind_1997 skrev:
Har du bytt btr:en?

Nope, tänkte kolla vad jag har för bränsletryck innan jag byter bara.


70 Inlägg
3 augusti 2015
#2652
Gör de, jag kör bensin ibland , för att man " ska " göra det, trotts de så var de något som inte hängde med riktigt. Så vet ifasen vad det var för sket som hände smile
Efter du kikat soppa trycket , vafasen ska du kolla då? :S

Sjukt segt när det små strular, bättre något bara går sönder rejält!

/ Peter


JKDesign skrev:
Peterw skrev:
Så min beter/betedde sig.. Samma felkod också. Körde soppa för att den funkade och jag behövde bilen.
Nu har jag kört på E85 i tre dagar, inte en miss eller tendens till att missa! smile

Kör du e85 till 100%? Eller har du testat på soppan? smile

// Peter

JKDesign skrev:
FAN! Helgens åtgärder gjorde så att nu har jag endast 1 felkod.

P1300 = trycker jag full gas på 4an ifrån 100 så klarar den inte ladda max än mer i ett par sekunder sen misständer det. Och man märker det lite innan, att ce lampan skall tändas. Får bli att kolla upp bränsletryck osv, inte min hemmaplan men man får väl lära sig smile


Skumt alltså, jag kör enbart e85. Skall köra nästa tank 98oktan och se vad som händer.

Tack för input!


4 442 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
#2653
Haha inga planer vad jag ska kolla sen, har snart kollat och dragit i allting.
Men måste va vara något med bränslet, pump, btr, ledningar eller spridare.


Den vilda gissningen säger att btr'n är slut. Nästan billigare att köpa en btr direkt. Än att köpa kompressions utrustning för 399:- och sen en btr. Men samtidigt vill man ju ha konstaterat att det är bränslet som svajar.

Peterw skrev:
Gör de, jag kör bensin ibland , för att man " ska " göra det, trotts de så var de något som inte hängde med riktigt. Så vet ifasen vad det var för sket som hände smile
Efter du kikat soppa trycket , vafasen ska du kolla då? :S

Sjukt segt när det små strular, bättre något bara går sönder rejält!

/ Peter


JKDesign skrev:
Peterw skrev:
Så min beter/betedde sig.. Samma felkod också. Körde soppa för att den funkade och jag behövde bilen.
Nu har jag kört på E85 i tre dagar, inte en miss eller tendens till att missa! smile

Kör du e85 till 100%? Eller har du testat på soppan? smile

// Peter



Skumt alltså, jag kör enbart e85. Skall köra nästa tank 98oktan och se vad som händer.

Tack för input!



1 705 Inlägg
3 augusti 2015
#2654
Testat nåt så enkelt som en flaska spridarrengöring?
Ett tag så tankade jag E85 på Preem och fick diverse skumma problem ibland. Dock brukade en flaska spridarrengöring och en tank bensin fixa det varje gång.
Har sen dess slutat tanka på Preem och har inte haft ett enda bekymmer.


4 442 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
#2655
rcy skrev:
Testat nåt så enkelt som en flaska spridarrengöring?
Ett tag så tankade jag E85 på Preem och fick diverse skumma problem ibland. Dock brukade en flaska spridarrengöring och en tank bensin fixa det varje gång.
Har sen dess slutat tanka på Preem och har inte haft ett enda bekymmer.

Detta felet har jag haft enda sedan början och då va spridarna sprillans nya.
Har svårt att tro att dom skulle sättas igen så fort, men visst kan det vara värt ett test.

Har kört på min gammla 9-5a men aldrig på denna. Kanske även skall köra var fjärde tank bensin som man hört så många gånger om.


1 697 Inlägg
3 augusti 2015
#2656
Hade vart görbra om du hittar något på din som felar som jag inte provat än, känner själv att jag vart på allt men den misständer mer än den borde när jag går av gasen och är sinnessjukt svårstartad ibland. Såpass att den inte går igång innan batteriet är dött.

Har du provat att gå tillbaks till originalprogram och spridare? Har hört från vissa som kör ungefär vad siemens 630 spridare klarar av att de kan ställa till det då deras spridarbild skiljer mellan spridarna jämfört mot kontaktstycket, så monterar du kontaktstycket som original (frammåt i bilens riktining) så är det fyra hålen i spridarna riktade olika inne i insuget. Det kan leda till att bränslet inte blandas som det ska, svårt att tro att det är felet på din men kan vara värt att tänka på om du monterar spridarna igen.

Hittade t.o.m. en tråd om det på stcs när jag letade efter en bild för att visa vad jag menar smile
http://forum.saabturboclub.com/showthre … sv%C3%A5rt

Går att se skillnaden på denna bilden mellan de två längst till vänster.
http://xelectric2.republika.pl/630cc_1.jpg


14 Inlägg
4 augusti 2015
#2658
jag är sjukt dålig på att kommentera. Men djupt imponerad av ditt arbete med bilen.
Ang ditt motorproblem. Min bror har haft strul med sin 9-5 ett bra tag nu, misstänt en del för honom också. Han fick aldrig rätt på det och sket i det till slut. Nu skulle han koppling häromdagen och såg att av någon oförklarlig anledning Att han hade skador på triggerpunkterna på svänghjulet. Han ska byta detta i veckan så vet ännu inte resultatet. Men kanske värt en koll genom vevaxelgivar hålet om du inte hittar något annat.
Hoppas du får ordning på bilen iaf

4 442 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
#2659
Juvakka skrev:
Hade vart görbra om du hittar något på din som felar som jag inte provat än, känner själv att jag vart på allt men den misständer mer än den borde när jag går av gasen och är sinnessjukt svårstartad ibland. Såpass att den inte går igång innan batteriet är dött.

Har du provat att gå tillbaks till originalprogram och spridare? Har hört från vissa som kör ungefär vad siemens 630 spridare klarar av att de kan ställa till det då deras spridarbild skiljer mellan spridarna jämfört mot kontaktstycket, så monterar du kontaktstycket som original (frammåt i bilens riktining) så är det fyra hålen i spridarna riktade olika inne i insuget. Det kan leda till att bränslet inte blandas som det ska, svårt att tro att det är felet på din men kan vara värt att tänka på om du monterar spridarna igen.

Hittade t.o.m. en tråd om det på stcs när jag letade efter en bild för att visa vad jag menar smile
http://forum.saabturboclub.com/showthre … sv%C3%A5rt

Går att se skillnaden på denna bilden mellan de två längst till vänster.
http://xelectric2.republika.pl/630cc_1.jpg

Jo jag försöker så gott jag kan smile Var inne I den tråden innan jag köpte spridarna och ångrar nu att jag inte gick direct på 875cc sad dom har ett större hål I mitten istället för 4st små tror jag.

Men visst skulle man kunna testa och vrida dom rakt. kostar ju inget.

Iamjonas skrev:
Kanske kan vara något, http://forum.saabturboclub.com/showthre … ost1288237

// J

Ja det kan helt klart vara värt ett test, dock fattar jag det som att han endast hade misständningar när han släppte gasen och det försvann efter att han vridit spridarna "rätt".

Jag har misständningar vid fullgas på toppen I registret.

TA-Gbg skrev:
jag är sjukt dålig på att kommentera. Men djupt imponerad av ditt arbete med bilen.
Ang ditt motorproblem. Min bror har haft strul med sin 9-5 ett bra tag nu, misstänt en del för honom också. Han fick aldrig rätt på det och sket i det till slut. Nu skulle han koppling häromdagen och såg att av någon oförklarlig anledning Att han hade skador på triggerpunkterna på svänghjulet. Han ska byta detta i veckan så vet ännu inte resultatet. Men kanske värt en koll genom vevaxelgivar hålet om du inte hittar något annat.
Hoppas du får ordning på bilen iaf

Stort tack för din kommentar och det blir intressant att se om det ger något resultat för din brorsa wink

Håll oss uppdaterade smile Är ju bra att det finns dokumenterad lösning I tråden när folk börjar googla I framtiden wink


81 Inlägg
4 augusti 2015
#2660
Hur ser stiften ut då efter du kört? går den för magert? Å är det rätt stift för biopower funktionen?

Tror fortfarande på att de är Btr:en som spökar om du inte bytt den, original är på 3 bar har ja för mig har hört flera som bytt till 3,5 bar när dom bytt spridare och chippat till steg 2 å 3 smile


Sök