3474
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 722 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
#2961
AeroMackan skrev:
JKDesign skrev:
Update:

Bilen har gått konstigt till och från, skum I start tillfället och ibland dör den I farten hmm

Har misstänkt batteri, backventiler osv..

Började kolla upp lite angående spjällhuset och vevhusvent.

Iom att jag bytte till spjällhus från en -07a så ser dragningen till oljeavskiljaren lite annorlunda ut.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-39f6453a5a40b499b5325066bf8b5461.jpg

- att det skiljer en del I storlek på dom, så ett nytt hus är påväg hem smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-58834a5dae98643c198441331013c317.jpg

Någon som har exakt koll på diameter till dom mindre anslutningarna?

Ett tips den behållaren kommer inte passa på din motor då du har den gamla bottendelen.

Med tanke på att den har en anslutning på baksidan? Får modda lite så den passar, skruvarna ser ut att sitta på rätt ställe.


George
1 956 Inlägg
5 januari 2016
#2962
Kommer ändå inte passa.. då måste du plugga hålet på baksidan och fixa en ny nippel fram i botten.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

George
1 956 Inlägg
5 januari 2016
#2963
Eller ja.. jag kanske sa lite fel.. men har för mig att det inte är en nippel fram på min vevhusburk

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
#2964
jojje81 skrev:
Kommer ändå inte passa.. då måste du plugga hålet på baksidan och fixa en ny nippel fram i botten.

jojje81 skrev:
Eller ja.. jag kanske sa lite fel.. men har för mig att det inte är en nippel fram på min vevhusburk

Ska plasta igen hålet på baksidan, den extra nippel till vänster skall kopplas direkt till spjällhuset med en backventil på. Det löser sig på ett eller annat vis, det viktiga är att få alla slangar rätt kopplat.


George
1 956 Inlägg
5 januari 2016
#2965
Säker på att bilden på den nya burken är rätt.. ska va en specialanslutning med slang till backventilen.

Men tror du grejar det oavsett wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
#2966
jojje81 skrev:
Säker på att bilden på den nya burken är rätt.. ska va en specialanslutning med slang till backventilen.

Men tror du grejar det oavsett wink

Du har helt rätt, dom två mindre anslutningarna är med specialanslutning ala saab.
Förmodligen för att man ska köpa deras plastslangar som kostar ca 180sek styck.

Går garanterat att modda till det wink


607 Inlägg
5 januari 2016
#2967
JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Säker på att bilden på den nya burken är rätt.. ska va en specialanslutning med slang till backventilen.

Men tror du grejar det oavsett wink

Du har helt rätt, dom två mindre anslutningarna är med specialanslutning ala saab.
Förmodligen för att man ska köpa deras plastslangar som kostar ca 180sek styck.

Går garanterat att modda till det wink

Varför göra detta jobb? inte bättre att köpa gamla spjällhuset? så slipper man onödigt jobb.


4 442 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
#2968
AeroMackan skrev:
JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Säker på att bilden på den nya burken är rätt.. ska va en specialanslutning med slang till backventilen.

Men tror du grejar det oavsett wink

Du har helt rätt, dom två mindre anslutningarna är med specialanslutning ala saab.
Förmodligen för att man ska köpa deras plastslangar som kostar ca 180sek styck.

Går garanterat att modda till det wink

Varför göra detta jobb? inte bättre att köpa gamla spjällhuset? så slipper man onödigt jobb.

Gör hellre jobb än betala dyra pengar.


4 442 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
#2969
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-33ed648c3127fc4cfb3495e0c5a8e05e.jpg

10m bandage till grenröret + 10st rostfria buntband på g hem för en billig peng.


3 151 Inlägg
6 januari 2016
#2970
Helt rätt. Varför göra det enkelt för sig? Köpa färdigt är tråkigt! roll cool

4 442 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#2971
Någon som har erfarenheter av wastegate strul? Uppgraderat till wg med starkare fjäder.

Tror min wg är tokslut så blir en spling ny uppgraderad...


George
1 956 Inlägg
8 januari 2016
#2972
JKDesign skrev:
Någon som har erfarenheter av wastegate strul? Uppgraderat till wg med starkare fjäder.

Tror min wg är tokslut så blir en spling ny uppgraderad...

Vad är det som strular?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#2973
jojje81 skrev:
JKDesign skrev:
Någon som har erfarenheter av wastegate strul? Uppgraderat till wg med starkare fjäder.

Tror min wg är tokslut så blir en spling ny uppgraderad...

Vad är det som strular?

Kör man WOT börjar bilen hacka, anledningen verkar vara att den får alldeles för mycket luft.

Sedan jag la in steg 3 har aldrig MReq och MAir lirat riktigt. MReq skall ju vara styrande, alltså den begärda luftmassan.

Trycker jag till så sticker Mair iväg efter 800-900mg, om jag däremot smyger och segdrar går det komma upp till ca.
1400-1500. Trycker jag till kan jag få Mair på 1750 smile lite väl mycket för den lilla 15t'n.

Tittat på Opensid videos på Youtube och I dom så går tex MReq upp till 1200 och sedan kommer MAir ikapp.

Har bytt och kollat over så jäkla mycket grejer, men WG armen och klockan har jag aldrig rört eller kontrollerat.

Ska nog köpa en sådan här:
http://www.ebay.co.uk/itm/MAMBA-Adjusta … SwMmBVnrRG


George
1 956 Inlägg
8 januari 2016
#2974
JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
JKDesign skrev:
Någon som har erfarenheter av wastegate strul? Uppgraderat till wg med starkare fjäder.

Tror min wg är tokslut så blir en spling ny uppgraderad...

Vad är det som strular?

Kör man WOT börjar bilen hacka, anledningen verkar vara att den får alldeles för mycket luft.

Sedan jag la in steg 3 har aldrig MReq och MAir lirat riktigt. MReq skall ju vara styrande, alltså den begärda luftmassan.

Trycker jag till så sticker Mair iväg efter 800-900mg, om jag däremot smyger och segdrar går det komma upp till ca.
1400-1500. Trycker jag till kan jag få Mair på 1750 smile lite väl mycket för den lilla 15t'n.

Tittat på Opensid videos på Youtube och I dom så går tex MReq upp till 1200 och sedan kommer MAir ikapp.

Har bytt och kollat over så jäkla mycket grejer, men WG armen och klockan har jag aldrig rört eller kontrollerat.

Ska nog köpa en sådan här:
http://www.ebay.co.uk/itm/MAMBA-Adjusta … SwMmBVnrRG

Hmm att det alltid ska va nått!

Har ingen aning vad problemet kan vara. Oftast är det faktiskt mjukvaran som strular tycker jag.

Men ang wg:n så ta å dra i armen är den hård så är det nog inget problem med den.
Skulle den vara slapp så skulle du inte komma upp i så mycket MAir.

Stämmer laddtrycket annars?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 705 Inlägg
8 januari 2016
#2975
JKDesign skrev:
Kör man WOT börjar bilen hacka, anledningen verkar vara att den får alldeles för mycket luft.

Sedan jag la in steg 3 har aldrig MReq och MAir lirat riktigt. MReq skall ju vara styrande, alltså den begärda luftmassan.

Trycker jag till så sticker Mair iväg efter 800-900mg, om jag däremot smyger och segdrar går det komma upp till ca.
1400-1500. Trycker jag till kan jag få Mair på 1750 smile lite väl mycket för den lilla 15t'n.

Tittat på Opensid videos på Youtube och I dom så går tex MReq upp till 1200 och sedan kommer MAir ikapp.

Har bytt och kollat over så jäkla mycket grejer, men WG armen och klockan har jag aldrig rört eller kontrollerat.

Ska nog köpa en sådan här:
http://www.ebay.co.uk/itm/MAMBA-Adjusta … SwMmBVnrRG

Jag har en B235R, 15t och steg 3 i min 9-3, och den maxar mAir vid 1250 så 1750 är definitivt för mycket.
mReq och mAir brukar följas åt ganska snällt på min, sällan det diffar särskilt mycket då 15t har väldigt snabb spool.


4 442 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#2976
rcy skrev:
JKDesign skrev:
Kör man WOT börjar bilen hacka, anledningen verkar vara att den får alldeles för mycket luft.

Sedan jag la in steg 3 har aldrig MReq och MAir lirat riktigt. MReq skall ju vara styrande, alltså den begärda luftmassan.

Trycker jag till så sticker Mair iväg efter 800-900mg, om jag däremot smyger och segdrar går det komma upp till ca.
1400-1500. Trycker jag till kan jag få Mair på 1750 smile lite väl mycket för den lilla 15t'n.

Tittat på Opensid videos på Youtube och I dom så går tex MReq upp till 1200 och sedan kommer MAir ikapp.

Har bytt och kollat over så jäkla mycket grejer, men WG armen och klockan har jag aldrig rört eller kontrollerat.

Ska nog köpa en sådan här:
http://www.ebay.co.uk/itm/MAMBA-Adjusta … SwMmBVnrRG

Jag har en B235R, 15t och steg 3 i min 9-3, och den maxar mAir vid 1250 så 1750 är definitivt för mycket.
mReq och mAir brukar följas åt ganska snällt på min, sällan det diffar särskilt mycket då 15t har väldigt snabb spool.

Tack för input, jag har ju ett steg 3 + så den ska ligga runt 1450-1500. Men rusar iväg alldeles för mycket hmm

När jag jämnför min mreq/mair med andras så är det rätt rejäl skillnad.


4 442 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#2977
Har fått hem TD04 repsatsen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-16ec3c8616102f2ed0a02188dff977af.jpg
Skall bara använda några o-ringar, men bra att ha reservdelar i lager wink

Nya oljeavskiljaren ligger på posten, blir att modda och smälla dit nu i helgen.
Skall även återställa allt till besiktningsmode i helgen. Bokat tid till måndag morgon smile


4 442 Inlägg
9 januari 2016
Trådstartare
#2978
Update:

På måndag är den dagen man gillar minst som bilägare.

Först byttes halvljus xenonet ut mot halogen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b11e987ae7816a7a175a3023382f5604.jpg

Sen flyttade jag tillbaka lmm och satte dit bosch dumpen med tillhörande rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a62b52448a9b42ace476158ff16a3f38.jpg

Hittade en liten bov mad som satt till vevhusventen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-16223ac392fd9492b38ae497b5ff13a0.jpg

Sen av med toningen på framdörrarna och dimljusen sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-04f660047d72dfe7d72b422f542403b2.jpg

Sen moddade jag nya oljeavskiljaren, limmade en aluplåt över hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c0f36e81c53612010e837172b452abde.jpg
Testade köra vatten igenom och det blev 100% tätt, efter det har jag plastat med glasfiber över wink

Blir eventuellt fortsättning med montering imorgon


3 151 Inlägg
9 januari 2016
#2979
Nice smile Ser ut att bli bra det där!

4 442 Inlägg
9 januari 2016
Trådstartare
#2980
Mervolic skrev:
Nice smile Ser ut att bli bra det där!

Tack, ja ingenting är omöjligt wink



Sök