3873
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 355 780 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
5 februari 2016
Trådstartare
#3041
jojje81 skrev:
Glöm inte att turbon är vänstergängad.. men det visste du nog redan smile

Yes wink men ändå bra att du är med! Hade blivit väldigt jobbigt annars smile


3 151 Inlägg
6 februari 2016
#3042
Spännande... smile

4 442 Inlägg
6 februari 2016
Trådstartare
#3043
Update:

Är galet trött nu så bilderna får tala för sig själva...

#5 vs #7
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5465110960f0789d1b45045ced76831d.jpg
Går att slipa bort en hel del på grenröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-31f6a94c7119f93db98bb9e3d9a38ba6.jpg

15t vs 19t
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2c0ae24a239480bbbd9289b5f286524c.jpg

Fick tillverka ett fäste för wg'n
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e33ac7e0ca5339346867b0f8b97697b6.jpg

Höll på med spårringen till kompressorhuset en bra, men det att passa bra till slut.
Fick värma hjulet lite för att få på det
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6dea1c5da34a90fe423a09a0f67b5d06.jpg

Sen blev ja tvungen att modda ena vattenröret till turbon för att insugen skulle få plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ce78516eb2766ca60170e459a745f540.jpg

Såhär lämade jag allt, ska göra klart imorgon och hoppas skiten snurrar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9cd3e73d458a3d926ed3082c2bcb80c6.jpg

Vad gör jag om det inte funkar???

Någon som har efarenhet av skruva isär turbos, efter att ha monterat ihop allt så går det lite trögt att dra runt kompressorhjulet. Kan det vara att den är tom på olja och att den behöver köras in eller kommer luften inte orka snurra igång turbon?


4 442 Inlägg
6 februari 2016
Trådstartare
#3044
Tur att jag tog en liten pause i skruvandet.

Läste mig till att 19t hjulet inte bara är att smälla dit sad exducern är för stor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d6e515c653b751b545611a4820a5029b.jpg

Så imorgon blir det att bygga om till 15t fast behålla det uppgraderade 7ans avgashus.
Får kolla om någon svarvkunnig kan fixa till hjulet.


3 295 Inlägg
6 februari 2016
#3045
Att det aldrig ska få gå bra;)


4 442 Inlägg
6 februari 2016
Trådstartare
#3046
Slave_joe skrev:
Att det aldrig ska få gå bra;)

Så är det när man försöker ha roligt smile

Bara lägga sig ner och dö för att sedan komma igen!


Creeper
176 Inlägg
6 februari 2016
#3047
Kanske inte hjälper dig som redan köpt de delar du ville ha, men ARD i usa som säljer delar till volvo har ett mindre kompressor hjul för just de ändamålet.

http://www.ardideas.com/Billet-Aluminum … p_121.html

Sitter själv och sparar pengar för att göra samma 19t uppgradering på min V70. Vet bara inte om jag ska beställa delar från Kinugawa eller ARD..
Sjukt fint bygge du fått till btw, gillar din putts på bilen!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04

4 442 Inlägg
6 februari 2016
Trådstartare
#3048
TheSame skrev:
Kanske inte hjälper dig som redan köpt de delar du ville ha, men ARD i usa som säljer delar till volvo har ett mindre kompressor hjul för just de ändamålet.

http://www.ardideas.com/Billet-Aluminum … p_121.html

Sitter själv och sparar pengar för att göra samma 19t uppgradering på min V70. Vet bara inte om jag ska beställa delar från Kinugawa eller ARD..
Sjukt fint bygge du fått till btw, gillar din putts på bilen!

Tack för din kommentar.

Texten som ligger i bilden i det tidigare inlägget är från ARD, Har även sett deras youtube videos flera gånger.
Dock inte reflekterat så mycket över exducer måttet, mest lyssnat på att det måste vara ett så kallat "superback" kompressorhjul.

Men någon med skills borde kunna svarva till det lite snabbt.


Creeper
176 Inlägg
6 februari 2016
#3049
JKDesign skrev:
Texten som ligger i bilden i det tidigare inlägget är från ARD, Har även sett deras youtube videos flera gånger.
Dock inte reflekterat så mycket över exducer måttet, mest lyssnat på att det måste vara ett så kallat "superback" kompressorhjul.

Men någon med skills borde kunna svarva till det lite snabbt.

Så går de när man läser för fort sent på kvällen roll Jo kollat på dem själv, behöver både bygga om till "superback" och mindre kompressorhjul på mina, både turbon på V70in och i 240in är små 13g aggregat som svenska bilprovningen gillar.

Hoppas de går att svarva! Vill se hur de blir med ombyggd turbo big_smile

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04

3 151 Inlägg
6 februari 2016
#3050
Efter regn kommer solsken...

George
1 956 Inlägg
7 februari 2016
#3052
Ja just det! Man måste svarva upp lagerhuset för att hjulet ska passa... har gjort det sj på en turbo.. fan att jag inte tänkte på det hmm

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#3053
Då var bilen ihopsatt och uppstarten gick fick, dock har jag någon liten pysläcka för adaptionen stämmer inte.

Dp'n fick lite nytt bandage


Sen fixades även cambern fram, som jag bara inte orkat tidigare.

Nere på marken igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c345536818f2eda129c061514362aed5.jpg
Skall fixa till motorutrymmet när tillfälle ges..

Som sagt bilen startade och avgashuset rök då det va behandlat med något skit.

Luften gick ur mig lite när det inte gick som planerat, men får ligga lågt ett tag så kommer nog glädjen igen wink
Senast redigerat av JKDesign (7 februari 2016)


1 697 Inlägg
7 februari 2016
#3055
Behöver du balansera om turbon efter att du byter kompressorhjul?


4 442 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#3056
Juvakka skrev:
Behöver du balansera om turbon efter att du byter kompressorhjul?

Det är nog bra om man gör det, man jag kör utan att balansera.

Är ju endast kompressorhjulet jag byter, inte rört några lager eller något.

Det håller ju tills det rasar iaf, då får man en anledning att uppgradera vidare.

+ att kompressorhjulet är balanserat för sig själv vilket kan hjälpa till lite.


4 442 Inlägg
9 februari 2016
Trådstartare
#3057
Har nu fått tag på en man som är Svensk Mästare i CNC-svarvning big_smile Han skall titta på hjulet och se om han kan fixa till det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a20a6b4b53f25dc31d8d93de2476540d.jpg

ARD hjulet kostar ju typ 1500:- någonting med frakt så det får det bli om inte detta funkar.


George
1 956 Inlägg
9 februari 2016
#3058
Det e bara till att svarva upp.. gjorde det själv på min.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 442 Inlägg
9 februari 2016
Trådstartare
#3059
jojje81 skrev:
Det e bara till att svarva upp.. gjorde det själv på min.

Jag ska försöka få hjulet svarvat och inte lagerhuset.

Bilen måste ju rulla varje dag så därför blir det svårt att svarva lagerhuset...

Och kompressorhjulet är ju rätt känsligt.


George
1 956 Inlägg
9 februari 2016
#3060
Måste du inte ta loss turbon för att montera hjulet?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök