Det e väldigt enkelt att forma ljudet anser dock jag, men det kanske e bara för att jag har byggt mig några (typ 4-5st) och alltid haft en klar bild för mig hur jag har viljat ha ljudet och vad jag behöver för delar för å få det.. Sista systemet som jag byggde tillsammans med en polare va till en BMW 740 E32, det vart 3" hela vägen från kattarna och endast en dämpare i slutet, med ett 4" slutrör, bilen levde inte om ett piss mer på tomgång än med orginalsystemet, dock dovare, och när man varva ur den, då röt den till riktigt fint.
Det är först då du ska börja plocka ur mycket hästar ur en sugmotor som parametrar börjar bli viktig.
Mitt recept är ganska simpelt, öka diametern på röret för att öka dovheten i ljudet, placera ljuddämparna så långt bak du kan för att dämpa bort volymen så mycket som möjligt, vill du ha mer volym på ljudet, flytta dämparen längre fram. Kör med en så stor dämpare du bara får plats med för att slippa öka antalet dämpare.
Det har funkat varje gång för mig iaf, sen om det är rätt eller fel, kan jag inte svara på men det funkar.
Grejen e nämligen den att om du har en dämpare långt fram, då hinner ljudet skapa ny resonans i det resterande röret innan det kommer ut, med en dämpare långt bak så hinner det inte skapa så mycket ny resonans.