JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 211 453 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
Micke181
5 januari 2018 · 300 Inlägg

Gissar på att det har något med saab turbo-x diffuser / avgassystem att göra kanske? smile

JKDesign
5 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Micke181 skrev:
Gissar på att det har något med saab turbo-x diffuser / avgassystem att göra kanske? smile

Vem vet? Det enda jag vet är att jag får det levererat på måndag....

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7cb3ba9aba267766502dfe525260c419.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
5 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Har fått lite andra paket...

Ny kopplingsslang till SC’n, toppen leverans från KLracing
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bf1995f0c506d8de7a40f022518c7c08.jpg
Personligt skriven lapp är plus i kanten! Mer än vad man kan säga om vissa andra...
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2db5317ae53f6e7793f82b2941cc9752.jpg

Sen har jag fått ett paket ifrån litauen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-51a15d87448f850f0b4763438d984659.jpg
Innehållandes keramisk lackförsegling...
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2853f60a3826a56102d242ea6672e899.jpg
Ska bli riktigt kul att testa, se om det är så bra som folk påstår
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e4043a250c05dace13c2f373a30830d7.jpg

Kommer ju inte vara en ceramic pro behandling men hoppas på något åt det hållet wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
5 januari 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Har fått lite andra paket...

Ny kopplingsslang till SC’n, toppen leverans från KLracing
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bf1995f0c506d8de7a40f022518c7c08.jpg
Personligt skriven lapp är plus i kanten! Mer än vad man kan säga om vissa andra...
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2db5317ae53f6e7793f82b2941cc9752.jpg

Sen har jag fått ett paket ifrån litauen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-51a15d87448f850f0b4763438d984659.jpg
Innehållandes keramisk lackförsegling...
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2853f60a3826a56102d242ea6672e899.jpg
Ska bli riktigt kul att testa, se om det är så bra som folk påstår
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e4043a250c05dace13c2f373a30830d7.jpg

Kommer ju inte vara en ceramic pro behandling men hoppas på något åt det hållet wink

Sa ju att KL Racing var grymma wink

JKDesign
5 januari 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Har fått lite andra paket...

Ny kopplingsslang till SC’n, toppen leverans från KLracing
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bf1995f0c506d8de7a40f022518c7c08.jpg
Personligt skriven lapp är plus i kanten! Mer än vad man kan säga om vissa andra...
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2db5317ae53f6e7793f82b2941cc9752.jpg

Sen har jag fått ett paket ifrån litauen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-51a15d87448f850f0b4763438d984659.jpg
Innehållandes keramisk lackförsegling...
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2853f60a3826a56102d242ea6672e899.jpg
Ska bli riktigt kul att testa, se om det är så bra som folk påstår
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e4043a250c05dace13c2f373a30830d7.jpg

Kommer ju inte vara en ceramic pro behandling men hoppas på något åt det hållet wink

Sa ju att KL Racing var grymma wink

Ja absolut wink dom levererade helt klart!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
keevinjomenvisst
6 januari 2018 · 22 Inlägg

har en fråga angående front läppen från kina du har är dom lätta att forma med eller måste man värma osv? har nämligen beställt en smile

JKDesign
6 januari 2018 · 4 442 Inlägg

keevinjomenvisst skrev:
har en fråga angående front läppen från kina du har är dom lätta att forma med eller måste man värma osv? har nämligen beställt en smile

Beror lite mot vilken från den ska formas, är det grova svängar får man skära lite i fästytan. Men den är lätt formad iom att den kommer i en rulle smile

Ingen värmepistol behövs

Senast redigerat av JKDesign (6 januari 2018)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
6 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Någon som har erfarenhet av att huvudkopplingscylindern har gett upp?

Skulle backa ut kombin i Torsdag, när jag vred på nyckeln hoppade bilen till trots helt nedtryckt koppling hmm

La ur växeln och startade, fick dubbeltrampa för att få i backen och så fort växeln gick i började bilen driva. Hoppade ur och såg en liten pöl med bromsvätska i linje med torpedväggen.

Felsökte och kom fram till att det såg ut som instickskopplingen på kopplingsslangen hade spruckit
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ebd8437198e7a3dedf85de4d0ac5707b.jpg

Köpte ju en ny slang och tänkte att nu är allt frid och fröjd. Packade upp nya slangen och ser att instickskopplingen är faktiskt delad i 4 delar.

Bytte slang iaf och började lufta kopplingen, efter ett 10-20tal tramp kom det faktiskt fram bromsvätska för att sedan inte hända ett skit.

Så jag riktar mina misstankar mot huvudkopplingscylindern, cylindern ser intakt ut, gaffeln är hel osv. Men blir inget tryck i pedalen.

Någon som har andra tankar?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
limpa97
6 januari 2018 · 411 Inlägg

JKDesign skrev:
Någon som har erfarenhet av att huvudkopplingscylindern har gett upp?

Skulle backa ut kombin i Torsdag, när jag vred på nyckeln hoppade bilen till trots helt nedtryckt koppling hmm

La ur växeln och startade, fick dubbeltrampa för att få i backen och så fort växeln gick i började bilen driva. Hoppade ur och såg en liten pöl med bromsvätska i linje med torpedväggen.

Felsökte och kom fram till att det såg ut som instickskopplingen på kopplingsslangen hade spruckit
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ebd8437198e7a3dedf85de4d0ac5707b.jpg

Köpte ju en ny slang och tänkte att nu är allt frid och fröjd. Packade upp nya slangen och ser att instickskopplingen är faktiskt delad i 4 delar.

Bytte slang iaf och började lufta kopplingen, efter ett 10-20tal tramp kom det faktiskt fram bromsvätska för att sedan inte hända ett skit.

Så jag riktar mina misstankar mot huvudkopplingscylindern, cylindern ser intakt ut, gaffeln är hel osv. Men blir inget tryck i pedalen.

Någon som har andra tankar?

Låter som huvudkopplingscylindern ja. Det blir inget blött inne i bilen? smile

JKDesign
6 januari 2018 · 4 442 Inlägg

limpa97 skrev:

JKDesign skrev:
Någon som har erfarenhet av att huvudkopplingscylindern har gett upp?

Skulle backa ut kombin i Torsdag, när jag vred på nyckeln hoppade bilen till trots helt nedtryckt koppling hmm

La ur växeln och startade, fick dubbeltrampa för att få i backen och så fort växeln gick i började bilen driva. Hoppade ur och såg en liten pöl med bromsvätska i linje med torpedväggen.

Felsökte och kom fram till att det såg ut som instickskopplingen på kopplingsslangen hade spruckit
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ebd8437198e7a3dedf85de4d0ac5707b.jpg

Köpte ju en ny slang och tänkte att nu är allt frid och fröjd. Packade upp nya slangen och ser att instickskopplingen är faktiskt delad i 4 delar.

Bytte slang iaf och började lufta kopplingen, efter ett 10-20tal tramp kom det faktiskt fram bromsvätska för att sedan inte hända ett skit.

Så jag riktar mina misstankar mot huvudkopplingscylindern, cylindern ser intakt ut, gaffeln är hel osv. Men blir inget tryck i pedalen.

Någon som har andra tankar?

Låter som huvudkopplingscylindern ja. Det blir inget blött inne i bilen? smile

Bra! Nope tort och fint inne, men verkar ha runnit lite längsmed torpedväggen.

Får bli en beställning på en ny och hoppas på det bästa!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
limpa97
7 januari 2018 · 411 Inlägg

JKDesign skrev:

limpa97 skrev:

JKDesign skrev:
Någon som har erfarenhet av att huvudkopplingscylindern har gett upp?

Skulle backa ut kombin i Torsdag, när jag vred på nyckeln hoppade bilen till trots helt nedtryckt koppling hmm

La ur växeln och startade, fick dubbeltrampa för att få i backen och så fort växeln gick i började bilen driva. Hoppade ur och såg en liten pöl med bromsvätska i linje med torpedväggen.

Felsökte och kom fram till att det såg ut som instickskopplingen på kopplingsslangen hade spruckit
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ebd8437198e7a3dedf85de4d0ac5707b.jpg

Köpte ju en ny slang och tänkte att nu är allt frid och fröjd. Packade upp nya slangen och ser att instickskopplingen är faktiskt delad i 4 delar.

Bytte slang iaf och började lufta kopplingen, efter ett 10-20tal tramp kom det faktiskt fram bromsvätska för att sedan inte hända ett skit.

Så jag riktar mina misstankar mot huvudkopplingscylindern, cylindern ser intakt ut, gaffeln är hel osv. Men blir inget tryck i pedalen.

Någon som har andra tankar?

Låter som huvudkopplingscylindern ja. Det blir inget blött inne i bilen? smile

Bra! Nope tort och fint inne, men verkar ha runnit lite längsmed torpedväggen.

Får bli en beställning på en ny och hoppas på det bästa!

Ja det är nog det bästa smile

karlmag
8 januari 2018 · 78 Inlägg

otur! Det positiva är ju att du har mer material för din youtube kanal! (som följs!smile )

JKDesign
8 januari 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:
otur! Det positiva är ju att du har mer material för din youtube kanal! (som följs!smile )

Haha absolut! Det är så man får se det wink

+ att det ligger mer ”material” på posten nu

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
jojje81 George
8 januari 2018 · 1 956 Inlägg

Vill se ett par avsnitt om det vi pratade om wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
8 januari 2018 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Vill se ett par avsnitt om det vi pratade om wink

Haha Teaser, det kommer! Men allt tar sin tid, dock lär ja köra på den ideen! För vem kommer ihåg en fegis wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
karlmag
9 januari 2018 · 78 Inlägg

Ang länkage visst saknar se äldre saabarn torx40 skruven? Tänkte byta mitt idag till min - 02 9-5 men hittade ingen skruv.
Fick förövrigt inte loss det trots att klämman till växelspaken är borta samt de lilla 10mm skriven som går in på sidan i axeln som gör in i växellådan.
Är det meningen att man ska pressa in axeln till växel spaken först och sen trä ur  den eller hur gjorde du? 🤔

Har ett http://www.nordictuningdalarna.com/Produkter länkage


Edit: verkar vara samma länkage som på 9000, är det bara försöka vålda ut det tro eller ska man försöka få ur den tex axeln till växelspaken först?

Senast redigerat av karlmag (9 januari 2018)

JKDesign
10 januari 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:
Ang länkage visst saknar se äldre saabarn torx40 skruven? Tänkte byta mitt idag till min - 02 9-5 men hittade ingen skruv.
Fick förövrigt inte loss det trots att klämman till växelspaken är borta samt de lilla 10mm skriven som går in på sidan i axeln som gör in i växellådan.
Är det meningen att man ska pressa in axeln till växel spaken först och sen trä ur  den eller hur gjorde du? 🤔

Har ett http://www.nordictuningdalarna.com/Produkter länkage


Edit: verkar vara samma länkage som på 9000, är det bara försöka vålda ut det tro eller ska man försöka få ur den tex axeln till växelspaken först?

Vet ej hur det är om den saknar t40torxen eller ej.

Men för att få ur axeln där klämman sitter så rycker jag upp sprinten och lägger i trean, då lossnar den iom att lådan är låst på 4ans växel.

Hoppas det hjälper, annars får du försöka förklara igen wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
10 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Update:

Bytte huvudkopplingscylinder och det var den rackaren som hade gett upp! Skönt att ha det fixat så man kan göra roligare grejer smile smile ( kommer ett filmat avsnitt för dom som är intresserade)

Har ju snackat om ett paket som varit påväg tongue här är det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4a45098fe57ef1f6204df7c6fa71ec1a.jpg
Och här är vad som låg i smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b620574af192b5b45d551da499093d7d.jpg
TURBO X Original bromsok inkl hållare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-eea5cbc838149f083deaa678b5197adf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a0627cec29c4e03016445f5313e676b3.jpg

Jag är alltså 1 av 2000 som har dessa original. Sen är ju frågan om alla 2000st ens finns kvar? Och detta exemplar är det endast Saab som varit ägare till, bilen avreggades 2012 när Saab gick i konkurs.

Så det är ett stycke unik saab historia jag kommer köra runt med!

9-5 aero ok vs Turbo-X
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed17d46149f1e9dc4845346f9d11277a.jpg

Jag är väl medveten om att många bytt till Turbo-x kitt på 9-5,9-3 och 900.....

Men detta blir sjukt ballt, bra att kunna få stopp på bilen också wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
10 januari 2018 · 1 956 Inlägg

Fan va nice! Jag hade ju 16+ bromsarna på min och dom va helt ok! Samma ok bara bygel och skiva som e större på turboX.

Du behöver 9-3ans slangar bara.. annars bult on smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
jojje81 George
10 januari 2018 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:

karlmag skrev:
Ang länkage visst saknar se äldre saabarn torx40 skruven? Tänkte byta mitt idag till min - 02 9-5 men hittade ingen skruv.
Fick förövrigt inte loss det trots att klämman till växelspaken är borta samt de lilla 10mm skriven som går in på sidan i axeln som gör in i växellådan.
Är det meningen att man ska pressa in axeln till växel spaken först och sen trä ur  den eller hur gjorde du? 🤔

Har ett http://www.nordictuningdalarna.com/Produkter länkage


Edit: verkar vara samma länkage som på 9000, är det bara försöka vålda ut det tro eller ska man försöka få ur den tex axeln till växelspaken först?

Vet ej hur det är om den saknar t40torxen eller ej.

Men för att få ur axeln där klämman sitter så rycker jag upp sprinten och lägger i trean, då lossnar den iom att lådan är låst på 4ans växel.

Hoppas det hjälper, annars får du försöka förklara igen wink

Har för mig att det är en genomgående m6a via lådans axel och länkage på dom som inte har skruven i änden.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang