JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 208 184 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
1 mars 2018 · 4 442 Inlägg

Nytt klipp uppe för dom som är intresserade wink

https://youtu.be/524ma-CDUHk

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-96e4df73cedc4cb44347eaa1a93bc2e3.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
amazinjoey
1 mars 2018 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:
Nytt klipp uppe för dom som är intresserade wink

https://youtu.be/524ma-CDUHk

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-96e4df73cedc4cb44347eaa1a93bc2e3.jpg

Snyggt! smile Kollade lite på göra samma på min när aero stöttisen kmr på smile

JKDesign
1 mars 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Nytt klipp uppe för dom som är intresserade wink

https://youtu.be/524ma-CDUHk

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-96e4df73cedc4cb44347eaa1a93bc2e3.jpg

Snyggt! smile Kollade lite på göra samma på min när aero stöttisen kmr på smile

Tack ska du ha! Tycker ja du ska göra wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
4 mars 2018 · 4 442 Inlägg

Äntligen fått tummen ur och tvättat bilen, tänkte testa den keramiska lackförseglingen.

Det nya inköpet! Verkstadspall på hjul är guld vid polering!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2d00e6e650a24e531557a5563645075e.jpg

Blir nästan rädd hur mycket skit som samlas i lacken
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0b69ec14d9331d0c5b71f84a259e726d.jpg

Inte klar med leran än, kanske fortsätter imorgon wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-38f41e4ae143fb5f068e97bbe82feeaa.jpg

Stay tuned for more wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
karlmag
8 mars 2018 · 78 Inlägg

Har du gjort något mot rost på din bil eller bara haft tur? Tycker de flesta 9-5or jag ser lider av problem på rost vid hundbenen och bakluckor etc, även min börjar rosten komma fram sad

JKDesign
8 mars 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:
Har du gjort något mot rost på din bil eller bara haft tur? Tycker de flesta 9-5or jag ser lider av problem på rost vid hundbenen och bakluckor etc, även min börjar rosten komma fram sad

Med antalet 9-5or jag ägt / sett genom åren så kan ja säga att rostfria finns ej! Däremot finns det med mer och mindre. På min svarta är det ena hundbenet och pytte lite i kanten på bagageluckan.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
keevinjomenvisst
10 mars 2018 · 22 Inlägg

har en fråga angående coilovers då du har det nästan på alla dina bilar smile
hur är det på besikningen? måste dem vara tuv godkända?

JKDesign
10 mars 2018 · 4 442 Inlägg

keevinjomenvisst skrev:
har en fråga angående coilovers då du har det nästan på alla dina bilar smile
hur är det på besikningen? måste dem vara tuv godkända?

Det har aldrig varit ett problem, dom billiga coilsen som jag svetsat om fästet på har alltid gått igenom. Men en kritisk besiktare kan ju göra nedslag. Bliar nyare än 96 är väl helbilsgodkända och då får du inte frångå det bilen är reggad med, tex är bilen reggad med 16” fälgar får du ha max 17” och minst 15”. Men hur många kör inte med 20” tex.

Det mesta går att besikta på rätt station, på ”fel” station kan dom hitta fel i det mesta wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
10 mars 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

keevinjomenvisst skrev:
har en fråga angående coilovers då du har det nästan på alla dina bilar smile
hur är det på besikningen? måste dem vara tuv godkända?

Det har aldrig varit ett problem, dom billiga coilsen som jag svetsat om fästet på har alltid gått igenom. Men en kritisk besiktare kan ju göra nedslag. Bliar nyare än 96 är väl helbilsgodkända och då får du inte frångå det bilen är reggad med, tex är bilen reggad med 16” fälgar får du ha max 17” och minst 15”. Men hur många kör inte med 20” tex.

Det mesta går att besikta på rätt station, på ”fel” station kan dom hitta fel i det mesta wink

Då är jag körd med ny ratt, mätarhuset, TCS och 18" tongue

Men tror du de själva vet tex om jag har bytt ABS till TCS? Det upptäcker de nog  endast om de kollar i datorn noga över utrustning osv.

JKDesign
10 mars 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

keevinjomenvisst skrev:
har en fråga angående coilovers då du har det nästan på alla dina bilar smile
hur är det på besikningen? måste dem vara tuv godkända?

Det har aldrig varit ett problem, dom billiga coilsen som jag svetsat om fästet på har alltid gått igenom. Men en kritisk besiktare kan ju göra nedslag. Bliar nyare än 96 är väl helbilsgodkända och då får du inte frångå det bilen är reggad med, tex är bilen reggad med 16” fälgar får du ha max 17” och minst 15”. Men hur många kör inte med 20” tex.

Det mesta går att besikta på rätt station, på ”fel” station kan dom hitta fel i det mesta wink

Då är jag körd med ny ratt, mätarhuset, TCS och 18" tongue

Men tror du de själva vet tex om jag har bytt ABS till TCS? Det upptäcker de nog  endast om de kollar i datorn noga över utrustning osv.

Tror inte dom upptäcker, och finns nog inte många som sätter 2a på för stora fälgar sålänge offset är en bit innanför kanten. Mina 19”are som går utanför är rökta big_smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
10 mars 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Det har aldrig varit ett problem, dom billiga coilsen som jag svetsat om fästet på har alltid gått igenom. Men en kritisk besiktare kan ju göra nedslag. Bliar nyare än 96 är väl helbilsgodkända och då får du inte frångå det bilen är reggad med, tex är bilen reggad med 16” fälgar får du ha max 17” och minst 15”. Men hur många kör inte med 20” tex.

Det mesta går att besikta på rätt station, på ”fel” station kan dom hitta fel i det mesta wink

Då är jag körd med ny ratt, mätarhuset, TCS och 18" tongue

Men tror du de själva vet tex om jag har bytt ABS till TCS? Det upptäcker de nog  endast om de kollar i datorn noga över utrustning osv.

Tror inte dom upptäcker, och finns nog inte många som sätter 2a på för stora fälgar sålänge offset är en bit innanför kanten. Mina 19”are som går utanför är rökta big_smile

Ja just det, tänkte på det när jag köpte fälgar. Men spacers är olagligt det med.

Ville ha det men jag orkar inte hålla på byta fram o tillbaka inför besiktning. Därför jag undrat varför så många med stance åker runt med fälgarna utanför skärmarna men polisen bryr sig inte om sånt har jag märkt.

JKDesign
10 mars 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Då är jag körd med ny ratt, mätarhuset, TCS och 18" tongue

Men tror du de själva vet tex om jag har bytt ABS till TCS? Det upptäcker de nog  endast om de kollar i datorn noga över utrustning osv.

Tror inte dom upptäcker, och finns nog inte många som sätter 2a på för stora fälgar sålänge offset är en bit innanför kanten. Mina 19”are som går utanför är rökta big_smile

Ja just det, tänkte på det när jag köpte fälgar. Men spacers är olagligt det med.

Ville ha det men jag orkar inte hålla på byta fram o tillbaka inför besiktning. Därför jag undrat varför så många med stance åker runt med fälgarna utanför skärmarna men polisen bryr sig inte om sånt har jag märkt.

Polisen har ju fullt upp att utreda mord, så att dom prioriterar ned våldtäckter. Tror dom skiter rätt brutalt i bilar för tillfället. (Finns självklart trafikpoliser osv som bryr sig)

Men besiktningspersonal har alla möjligheter i världen att vara nitiska sad

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
10 mars 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Tror inte dom upptäcker, och finns nog inte många som sätter 2a på för stora fälgar sålänge offset är en bit innanför kanten. Mina 19”are som går utanför är rökta big_smile

Ja just det, tänkte på det när jag köpte fälgar. Men spacers är olagligt det med.

Ville ha det men jag orkar inte hålla på byta fram o tillbaka inför besiktning. Därför jag undrat varför så många med stance åker runt med fälgarna utanför skärmarna men polisen bryr sig inte om sånt har jag märkt.

Polisen har ju fullt upp att utreda mord, så att dom prioriterar ned våldtäckter. Tror dom skiter rätt brutalt i bilar för tillfället. (Finns självklart trafikpoliser osv som bryr sig)

Men besiktningspersonal har alla möjligheter i världen att vara nitiska sad

Jo absolut men menar att man kan göra i princip vad man vill och polisen bryr sig inte nämnvärt. Här nere i Malmö utreds dock inga mord på ett 20 tal skjutningar :p

JKDesign
10 mars 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Ja just det, tänkte på det när jag köpte fälgar. Men spacers är olagligt det med.

Ville ha det men jag orkar inte hålla på byta fram o tillbaka inför besiktning. Därför jag undrat varför så många med stance åker runt med fälgarna utanför skärmarna men polisen bryr sig inte om sånt har jag märkt.

Polisen har ju fullt upp att utreda mord, så att dom prioriterar ned våldtäckter. Tror dom skiter rätt brutalt i bilar för tillfället. (Finns självklart trafikpoliser osv som bryr sig)

Men besiktningspersonal har alla möjligheter i världen att vara nitiska sad

Jo absolut men menar att man kan göra i princip vad man vill och polisen bryr sig inte nämnvärt. Här nere i Malmö utreds dock inga mord på ett 20 tal skjutningar :p

Ja Malmö är ju krigszon deluxe för tillfället hmm

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
10 mars 2018 · 4 442 Inlägg

Poleringen fortsätter

Tanken är att göra klart allt ikväll/natt

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bb62a4cfcb62765f1e7bff4d4ab87793.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
10 mars 2018 · 4 442 Inlägg

Fick problem med kombin för ett tag sedan, började rycka vid kraftigt gaspådrag. Felkod P1304 misständning på cylinder 4
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b2eb1e910eedd03928dbcaa7421b1a3c.jpg
Steg ett blev att kolla tk och tändstift.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-01bbf27bb32769359b31018b4fe37508.jpg
Tändkassetten var en PolarParts, ej original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3ef04d2823905e0e3daefb527042ee34.jpg
Tändstiften såg inte ut att ha gått fett senaste tiden iaf... dock var det rätt NGK stift iaf
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3abfee5da64b423841e264bcb6f766b4.jpg

På tiden att dom byttes
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b1f807a6049e8b97c2630fafef0dc98c.jpg

Knackade ner nya typ 1mm för lite bättre gnista
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b8d9007a50d6a7ed39e7f45da55e5bdb.jpg

Felkoden nollad och bilen gick som en klocka igen wink

Har annons på grejer ute, turbon såld.
Kan göra lite bättre pris till garaget medlemmar wink
https://www.blocket.se/kalmar/Saab_rese … .htm?ca=11

Ny större turbo hämtas i nästa vecka om allt går vägen smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Joel_Wiklund
10 mars 2018 · 413 Inlägg

Nya stift kan verkligen göra susen!!!! Men du knackade väll inte ner 1mm, utan till 1mm wink Annars blir det inte så mycket glipa kvar tongue Skämt  åsido så är tydligen optimalt elektrod avstånd 0,9mm enligt föredetta Saab anställda kollegor, så man vet vad man ska sikta på när man knackar ihop dem smile

Vart intresserad av tändkassetten, är det en "värdig ersättare" eller samma vanliga kines-skit? De flesta budget alternativen saknar nämligen knackigenkännings funktionen (syrejons mätning) och därför vill man inte ha dem då bilen inte vet om den knackar satan eller inte, men din verkar ju faktiskt ha märkt av det. Kompenserade den knackningarna också med momentbegränsning under gaspådrag/ när det knackade? smile

Saab 9-5 "Line.R" (2005)
Audi A6 Allroad "Wiklund" (2004)
JKDesign
10 mars 2018 · 4 442 Inlägg

Joel_Wiklund skrev:
Nya stift kan verkligen göra susen!!!! Men du knackade väll inte ner 1mm, utan till 1mm wink Annars blir det inte så mycket glipa kvar tongue Skämt  åsido så är tydligen optimalt elektrod avstånd 0,9mm enligt föredetta Saab anställda kollegor, så man vet vad man ska sikta på när man knackar ihop dem smile

Vart intresserad av tändkassetten, är det en "värdig ersättare" eller samma vanliga kines-skit? De flesta budget alternativen saknar nämligen knackigenkännings funktionen (syrejons mätning) och därför vill man inte ha dem då bilen inte vet om den knackar satan eller inte, men din verkar ju faktiskt ha märkt av det. Kompenserade den knackningarna också med momentbegränsning under gaspådrag/ när det knackade? smile

Ja du har helt rätt, jag som är trött. Tror avståndet är 1,1mm från början. Läst olika men dom flesta som du säger rekommenderar 0,9.

Denna tk’n satt på bilen och den funkar, momentkompensserade vid knack. wink vet dock inte om den håller för extremare effekter

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
primeramannen
10 mars 2018 · 907 Inlägg

vad jag har läst så är NGK BCPR7ES alltså dom utan -11 redan 09mm så ska man knacka ihop dom så borde det vara enklare att köpa dom på engång

Dodge Dart "Darten" (1965)
jojje81 George
10 mars 2018 · 1 956 Inlägg

primeramannen skrev:
vad jag har läst så är NGK BCPR7ES alltså dom utan -11 redan 09mm så ska man knacka ihop dom så borde det vara enklare att köpa dom på engång

Precis så. Tänkte skriva det förut men nått kom i vägen så jag fick lägga ifrån mig telen.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang