5282
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 336 599 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
1 080 Inlägg
14 april 2013
#561
FordRSC skrev:
Hur mycket kortare blir bromssträckan från 100-0 efter uppgradering?

Troligtvis inget alls, även en bil med original-bromsar lär tugga på abs-en. Skillnaden kommer ju vid typ bankörning när det inte fadear lika tidigt.

Ser bra ut förövrigt smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

2 271 Inlägg
14 april 2013
#562
Nice! Kör EBC-skivor och ATE super blue racing jag med, berätta gärna hur du upplever de röda till vardags sen.
Funderar om jag ska byta från gröna.


4 442 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#563
FordRSC skrev:
Hur mycket kortare blir bromssträckan från 100-0 efter uppgradering?

Har inte mätt före och efter men kortare kommer den bli då det finns mer anläggningsyta för beläggen  både bak och fram. Bromsvätska  är ju som någon sa endast för att bromsarna ska klara lite mer pisk. Sen kan ja säga att keramiska beläggen fram biter bra mkt bättre än orginal.


4 442 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#564
lingua skrev:
Nice! Kör EBC-skivor och ATE super blue racing jag med, berätta gärna hur du upplever de röda till vardags sen.
Funderar om jag ska byta från gröna.

Tackar. Jag återkommer med resultat wink Dock kör kompisen med redstuff och han är skit nöjd, tog lite tid att slita in men sen har det funkat perfekt. Han bromsade 3.1 på besiktningen och besiktningsmannen blev helt lyrisk wink


2 712 Inlägg
14 april 2013
#565
Joni_sa skrev:
lingua skrev:
Nice! Kör EBC-skivor och ATE super blue racing jag med, berätta gärna hur du upplever de röda till vardags sen.
Funderar om jag ska byta från gröna.

Tackar. Jag återkommer med resultat wink Dock kör kompisen med redstuff och han är skit nöjd, tog lite tid att slita in men sen har det funkat perfekt. Han bromsade 3.1 på besiktningen och besiktningsmannen blev helt lyrisk wink

Bromsar 3,1 fram med de som jag är rätt säker är original skit på bilen wink
Senast redigerat av amoreex (14 april 2013)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 080 Inlägg
14 april 2013
#566
Joni_sa skrev:
FordRSC skrev:
Hur mycket kortare blir bromssträckan från 100-0 efter uppgradering?

Har inte mätt före och efter men kortare kommer den bli då det finns mer anläggningsyta för beläggen  både bak och fram. Bromsvätska  är ju som någon sa endast för att bromsarna ska klara lite mer pisk. Sen kan ja säga att keramiska beläggen fram biter bra mkt bättre än orginal.

Hur kan bromssträckan bli kortare om du byter endast bromsarna, du har fortfarande samma friktion mellan bilen och vägen?
Senast redigerat av pontiacen (14 april 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

755 Inlägg
14 april 2013
#567
pontiacen skrev:
Joni_sa skrev:
FordRSC skrev:
Hur mycket kortare blir bromssträckan från 100-0 efter uppgradering?

Har inte mätt före och efter men kortare kommer den bli då det finns mer anläggningsyta för beläggen  både bak och fram. Bromsvätska  är ju som någon sa endast för att bromsarna ska klara lite mer pisk. Sen kan ja säga att keramiska beläggen fram biter bra mkt bättre än orginal.

Hur kan bromssträckan bli kortare om du byter endast bromsarna, du har fortfarande samma friktion mellan bilen och vägen?

Skillnad på värme utväxling som sker i skivan/beläggen och en annan bromskraft, från t.ex. 1.2kN till 3kN etc, du har en större broms på skivorna, samtidigt som skivorna är större så låser dem inte sig för dem har ett högre vrid eller hur jag ska förklara mig

If you want to win, You mustn't loose.

1 080 Inlägg
14 april 2013
#568
MSpader skrev:
pontiacen skrev:
Joni_sa skrev:

Har inte mätt före och efter men kortare kommer den bli då det finns mer anläggningsyta för beläggen  både bak och fram. Bromsvätska  är ju som någon sa endast för att bromsarna ska klara lite mer pisk. Sen kan ja säga att keramiska beläggen fram biter bra mkt bättre än orginal.

Hur kan bromssträckan bli kortare om du byter endast bromsarna, du har fortfarande samma friktion mellan bilen och vägen?

Skillnad på värme utväxling som sker i skivan/beläggen och en annan bromskraft, från t.ex. 1.2kN till 3kN etc, du har en större broms på skivorna, samtidigt som skivorna är större så låser dem inte sig för dem har ett högre vrid eller hur jag ska förklara mig

Men om originalbromsarna klarade av att låsa hjulen (vilket man väl får anta) så ligger inte begränsningen i bromskraften utan i greppet mellan däcken och vägen, därav min kommentar.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

2 712 Inlägg
14 april 2013
#569
pontiacen skrev:
MSpader skrev:
pontiacen skrev:

Hur kan bromssträckan bli kortare om du byter endast bromsarna, du har fortfarande samma friktion mellan bilen och vägen?

Skillnad på värme utväxling som sker i skivan/beläggen och en annan bromskraft, från t.ex. 1.2kN till 3kN etc, du har en större broms på skivorna, samtidigt som skivorna är större så låser dem inte sig för dem har ett högre vrid eller hur jag ska förklara mig

Men om originalbromsarna klarade av att låsa hjulen (vilket man väl får anta) så ligger inte begränsningen i bromskraften utan i greppet mellan däcken och vägen, därav min kommentar.

Men vem vill egentligen ha låsta bromsar?

Större skivor och större belägg = större bromskraft på lite tryck på pedalen, du får på de viset en bättre touch känsla på bromsen, och är de då ventilerade så blir de även att de håller sig svalare, för när man kör hårt så vet nog alla att skivorna blir ganska varma och original klarar ej av den tempen. visst det fungerar men du får sämre bromsar.

Slutsats = stora bromsar och belägg = bättre bromsstyrka,
Du märker kanske ingen skillnad under normal körning om du inte monterar typ 18 tums skivor och 6 kolvs ok..

Men när bilen körs hårt så märker du extem skillnad, om det inte va skillnad varför skulle då sportbromsar användas mest av folk som kör hårt ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 080 Inlägg
14 april 2013
#570
amoreex skrev:
pontiacen skrev:
MSpader skrev:

Skillnad på värme utväxling som sker i skivan/beläggen och en annan bromskraft, från t.ex. 1.2kN till 3kN etc, du har en större broms på skivorna, samtidigt som skivorna är större så låser dem inte sig för dem har ett högre vrid eller hur jag ska förklara mig

Men om originalbromsarna klarade av att låsa hjulen (vilket man väl får anta) så ligger inte begränsningen i bromskraften utan i greppet mellan däcken och vägen, därav min kommentar.

Men vem vill egentligen ha låsta bromsar?

Större skivor och större belägg = större bromskraft på lite tryck på pedalen, du får på de viset en bättre touch känsla på bromsen, och är de då ventilerade så blir de även att de håller sig svalare, för när man kör hårt så vet nog alla att skivorna blir ganska varma och original klarar ej av den tempen. visst det fungerar men du får sämre bromsar.

Slutsats = stora bromsar och belägg = bättre bromsstyrka,
Du märker kanske ingen skillnad under normal körning om du inte monterar typ 18 tums skivor och 6 kolvs ok..

Men när bilen körs hårt så märker du extem skillnad, om det inte va skillnad varför skulle då sportbromsar användas mest av folk som kör hårt ?

Ingen vill ha låsta bromsar, men om de befintliga bromsarna klarade av att låsa hjulen så kommer större bromsar inte göra att bilen stannar på en kortare sträcka vid en (1) inbromsning från 100-0 eftersom det inte är i bromsarna som begränsningen sitter.

Resten har jag väl inte sagt emot, utan tvärt om hållt med om. Men du kanske inte menade det till mig?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

2 712 Inlägg
14 april 2013
#571
pontiacen skrev:
amoreex skrev:
pontiacen skrev:

Men om originalbromsarna klarade av att låsa hjulen (vilket man väl får anta) så ligger inte begränsningen i bromskraften utan i greppet mellan däcken och vägen, därav min kommentar.

Men vem vill egentligen ha låsta bromsar?

Större skivor och större belägg = större bromskraft på lite tryck på pedalen, du får på de viset en bättre touch känsla på bromsen, och är de då ventilerade så blir de även att de håller sig svalare, för när man kör hårt så vet nog alla att skivorna blir ganska varma och original klarar ej av den tempen. visst det fungerar men du får sämre bromsar.

Slutsats = stora bromsar och belägg = bättre bromsstyrka,
Du märker kanske ingen skillnad under normal körning om du inte monterar typ 18 tums skivor och 6 kolvs ok..

Men när bilen körs hårt så märker du extem skillnad, om det inte va skillnad varför skulle då sportbromsar användas mest av folk som kör hårt ?

Ingen vill ha låsta bromsar, men om de befintliga bromsarna klarade av att låsa hjulen så kommer större bromsar inte göra att bilen stannar på en kortare sträcka vid en (1) inbromsning från 100-0 eftersom det inte är i bromsarna som begränsningen sitter.

Resten har jag väl inte sagt emot, utan tvärt om hållt med om. Men du kanske inte menade det till mig?

Nej det vet jag smile
blir kanske bara sänkt från t ex 5,1 sec till 5,0 sec.. ( bara ett exempel.. har inte koll på hur snabbt bilen i fråga stannar )

Men nu är jag rätt säker att det är ifråga att det är för att dem inte ska drappas av "fading" som föregående talare redan sagt, lika snabbt.

Och verkligen inte riktad åt nån, och lät det så ber jag om ursäkt... trött dag..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

755 Inlägg
14 april 2013
#572
pontiacen skrev:
amoreex skrev:
pontiacen skrev:

Men om originalbromsarna klarade av att låsa hjulen (vilket man väl får anta) så ligger inte begränsningen i bromskraften utan i greppet mellan däcken och vägen, därav min kommentar.

Men vem vill egentligen ha låsta bromsar?

Större skivor och större belägg = större bromskraft på lite tryck på pedalen, du får på de viset en bättre touch känsla på bromsen, och är de då ventilerade så blir de även att de håller sig svalare, för när man kör hårt så vet nog alla att skivorna blir ganska varma och original klarar ej av den tempen. visst det fungerar men du får sämre bromsar.

Slutsats = stora bromsar och belägg = bättre bromsstyrka,
Du märker kanske ingen skillnad under normal körning om du inte monterar typ 18 tums skivor och 6 kolvs ok..

Men när bilen körs hårt så märker du extem skillnad, om det inte va skillnad varför skulle då sportbromsar användas mest av folk som kör hårt ?

Ingen vill ha låsta bromsar, men om de befintliga bromsarna klarade av att låsa hjulen så kommer större bromsar inte göra att bilen stannar på en kortare sträcka vid en (1) inbromsning från 100-0 eftersom det inte är i bromsarna som begränsningen sitter.

Resten har jag väl inte sagt emot, utan tvärt om hållt med om. Men du kanske inte menade det till mig?

Det blir en kortare sträcka, för att med en mindre skiva, så trycker beläggen på en relativt stor yta, som har en stor kraft, vilket resulterar i att den låser sig, och krävs mycket mer att stampa på pedalen för att det ska hända, med en större skiva så ökar arean och minskar arean på beläggen i förhållandet till skivorna. Du får en högre rotations hastighet på dem stora skivorna, och då har det en viss kraft och med det så klarar det att bromsas med högre effekt utan att låsas.

If you want to win, You mustn't loose.

4 442 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#573
Det måste vara skillnad på större och mindre skivor så är det bara. Någon som är duktig på fysik kan säkert förklara allt i detalj.

Men hade inte större varit bättre hade alla sportbilar haft stora skivor i onödan och endast för styling???

Köningsegg som har rekord från 0-300-0. Och 300-0 är ju det roliga = bromskivor stora som en familjepizzor.


1 080 Inlägg
14 april 2013
#574
Joni_sa skrev:
Det måste vara skillnad på större och mindre skivor så är det bara. Någon som är duktig på fysik kan säkert förklara allt i detalj.

Men hade inte större varit bättre hade alla sportbilar haft stora skivor i onödan och endast för styling???

Köningsegg som har rekord från 0-300-0. Och 300-0 är ju det roliga = bromskivor stora som en familjepizzor.

Ja, jag gjorde just det. But don´t take my word for it, http://lmgtfy.com/?q=will+bigger+brakes … top+faster

Se sista text-stycket http://www.myturbodiesel.com/1000q/brake_FAQ.htm
Senast redigerat av pontiacen (14 april 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

4 442 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#575
Update:

Testade hänga dit bakboxarna igår

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fb57c98bd354d8a783042f9dd2f070cd_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3001b193a023c37bfe38825b9ee752fd_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-de57e18595b4492bc2452e7f342ed147_tn.jpg

Man får ett hum om hur det kommer se ut iaf wink


Saab Freak
292 Inlägg
16 april 2013
#576
passar fint smile

Mvh:Andreas

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 april 2013
#578
Fyfan va snyggt det blir! big_smile har du 18 eller 19" fälgar??


4 442 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#579
Funkiee skrev:
Fyfan va snyggt det blir! big_smile har du 18 eller 19" fälgar??

19"

Bilen har precis varit lyft på bilden så den är inte så hög igentligen wink


4 442 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#580
Testade mina blivande bromsok covers igår
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a9cbaa90f996c66868c4b6a9b565539d_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5e1c604cf546fd5fbff6e52a6f6416ee_tn.jpg

Efter lite justering kommer det bli grymt smile



Sök