3221
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 353 635 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#1261
Funkiee skrev:
jadu... man kan göra massor av olika saker, vissa klarlackar dom, andra sprutar på underredesmassa, andra tar av o hjulet o tvättar dom ofta, så ja, det kräver lite energi o hålla dessa i bra skick länge tongue

Vi kör hårdaste fram o bak o endå är den bekväm, funkade skit bra o dra tungt släp sthlm-kalmar tongue

Fundrerar på att tejpa gängorna när man hittat inställningen och sen dra på något rostskyddsvax. Tack för svar


2 564 Inlägg
27 juni 2014
#1262
JKDesign skrev:
nyllet skrev:
JKDesign skrev:
Vad fick du för leveranstid nyllet? Någon hade beställt sista så på mina är det 10 dagar lev.tid. =/ Aja ingen panik direkt.

mina är skickade igår wink så jag tog dina haha tror jag...

Bastard wink Du hinner nog smälla på dina först så då får du ta mycket bilder smile

hehe... hinner jag nog..


vad behöver man bak ? är bara fäst plattan o gummit eller mer ?

tack till:
www.MBSCA.com

4 442 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#1263
nyllet skrev:
JKDesign skrev:
nyllet skrev:

mina är skickade igår wink så jag tog dina haha tror jag...

Bastard wink Du hinner nog smälla på dina först så då får du ta mycket bilder smile

hehe... hinner jag nog..


vad behöver man bak ? är bara fäst plattan o gummit eller mer ?

Jag vet faktiskt inte, va det inte samma procedur på dina D2?

Jag har beställt allt från 2 beg fjäderben bak utom fjädern och dämparen, jag ska lacka upp konsolen innan montering och så.


4 442 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#1264
Inget är som väntans tider....

Har suttit och kollat på massa stancenation bilder när man ska köra med coils nu wink dock är ju inte hellaflush något man kör på en saab och absolut inte på en familjebil, lär ju äta däck rätt kraftigt.
Dock så är det ju najs att lyckas med flush fitment när man har sänkningsmöjligheten, kommer behöva spacer + valsning av skärmar och eventuellt nya däck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-121dd10fc2350f9c490cce1e64c29fd1.jpg

Vi får se hur det blir, dock resulterade tittande i lite nya ideer och ebay shopping.

Blev lite för att bättra på black n yellow temat:
Gul toningsfilm till dimljusen = 13kr inkl frakt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3790534e58e35da6a4eff0ceb72a6dee.jpg

4d glossy kolfiber vinyl
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c8367681df378f7e5458b50280a17ed1.jpg

Börjar min semester om 2 veckor, då finns lite pill att göra.

Stay tuned....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juni 2014
#1265
Du kommer få rätt fint med camber bak i alla fall, 9-5 är ju kända för det :p isf får du schimsa... :p


4 442 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#1266
Funkiee skrev:
Du kommer få rätt fint med camber bak i alla fall, 9-5 är ju kända för det :p isf får du schimsa... :p

Det är jag medveten om wink har tillverkat shims redan.
När ja sänkte den gamla 9-5an fick jag ju galen camber, speciellt med fullastad bil.
Då lämnade ja in på verkstad för shimsning och 4hjulsinställing, blev lite dyrt.
Så nu tänkte ja shimsa själv sen får dom göra övriga inställningen, finns ju ett max värde på hur mycket man får shimsa. Har för mig det är 1,2mm eller något sånt???


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juni 2014
#1267
Åfan, finns nån guide för shimsing men har ingen aning hur mycket man får hmm


4 442 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#1268
Funkiee skrev:
Åfan, finns nån guide för shimsing men har ingen aning hur mycket man får hmm

Saab shims är 0,3mm och man får ha max 3st på varje sida. 0,3mm = ca. 0,5grader camber.

Dock räknar ju inte saab med att man ska bottensänka bilen smile

Jag har gjort shims som är 0,6mm, så om jag har -3grader camber efter sänkning så borde 2 shims hjälpa vinkeln till ca 1 grad och original aero skall vara -1,2.

Får se hur det blir när man börjar skruva i grejerna, men fel hjulvinklar kommer det bli!


4 442 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
#1269
Update:

Var och köpte ett par bakre fjäderben, det som blev bonus var att dämparna är hyffsat nya monroe reflex.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-28cc4d2fb833003ae2eb50514748d269.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-854e8efd36685abdc64fce664cd7677d.jpg

Ska syna närmare när ja skruvar isär om även fjädrarna är nyare.

Ska slipa konsolerna och lacka dom gula sen wink

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 juni 2014
#1270
sweet! Ja, dom kan vara bökiga att byta dom där tornen tongue


4 442 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
#1271
Funkiee skrev:
sweet! Ja, dom kan vara bökiga att byta dom där tornen tongue

Ja jag har erfarenhet sen förra 9-5an så denna gången ska det va komplett att bara trycka dit och justera wink


Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 442 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#1273
Lite godis till bakvagnen för att få stopp på gunget smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ef5fbb370f23e101d91bd6d155dcbce8.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 juli 2014
#1274
Dom va inte så roliga o byta, men för mig o polaren var de en lätt match med lyft o utpressnings maskin på hydral smile Men du kan alltid bränna ur gummit o ta en tiger/sticksåg o såga av alu-ramen av gamla bussningen o sen slipa med lite sandpapper smile


4 442 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#1275
Funkiee skrev:
Dom va inte så roliga o byta, men för mig o polaren var de en lätt match med lyft o utpressnings maskin på hydral smile Men du kan alltid bränna ur gummit o ta en tiger/sticksåg o såga av alu-ramen av gamla bussningen o sen slipa med lite sandpapper smile

Har hört att dom kan vara lite tjuriga, har tillgång till stor hydraulpress om det skulle krisa. Dock är planen att lösa det på plats wink


Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 juli 2014
#1276
Hydralpress är fint, men har du inte en hydralpress med tillhörande olika pressverktyg kan det bli svårt om du inte vill plocka ner sakerna dvs. Med det verktyget polaren har på sitt jobb så kunde vi ha allt på plats, enda vi släppte var stötdämparen o så fick vi tillräckligt med plats smile


1 958 Inlägg
1 juli 2014
#1277
Funkiee skrev:
Dom va inte så roliga o byta, men för mig o polaren var de en lätt match med lyft o utpressnings maskin på hydral smile Men du kan alltid bränna ur gummit o ta en tiger/sticksåg o såga av alu-ramen av gamla bussningen o sen slipa med lite sandpapper smile

Om de är a-bussningarna så är det bara att ladda med en stor hammare så flyger gummit ur. wink Sen ta ett bågfilsblad och sen knacka ur metallringen med don och hammare. smile

Men är mycket enklare om man hade haft den hydraulpressen vi hade på Saab. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 442 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#1278
Alla tips är välkomna, ja kommer nog lossa stötdämparen och sen ladda på med diverse verktyg smile


GarageKenger
1 juli 2014
#1279
JKDesign skrev:
Lite godis till bakvagnen för att få stopp på gunget smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ef5fbb370f23e101d91bd6d155dcbce8.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Trevligt smile
Jag har press i verkstan, men berätta gärna hur du gjorde. Så kan jag plocka godbitarna ur arbetet.
Nu är ju inte min 9-5 nångon racingbil som jag skall köra på bana med. Det är ju inga problem med gung och väghållning direkt. Sen gör ju coils ganska mycket för väghållningen. Men om jag får för mig att byta i framtiden så kan det vara kul med lite bilder.

Lycka till

3 295 Inlägg
1 juli 2014
#1280
Dom där är skapligt lätta och byta. En bågfil, kniv, huggmejsel och hammare. Så är saken biff;) man lossar bara framänden av  länkarmen och viker ner den. Tar bort konsolen och knivar/eldar/blåser bort gummit, sågar ur yttreringen av bussningen. Sen putsar av lite och smaskar ihop det. Glöm inte hjulinställningen bara. wink



Sök