3258
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 353 656 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
#1281
GarageKenger skrev:
JKDesign skrev:
Lite godis till bakvagnen för att få stopp på gunget smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ef5fbb370f23e101d91bd6d155dcbce8.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Trevligt smile
Jag har press i verkstan, men berätta gärna hur du gjorde. Så kan jag plocka godbitarna ur arbetet.
Nu är ju inte min 9-5 nångon racingbil som jag skall köra på bana med. Det är ju inga problem med gung och väghållning direkt. Sen gör ju coils ganska mycket för väghållningen. Men om jag får för mig att byta i framtiden så kan det vara kul med lite bilder.

Lycka till

Tack jag skall göra mitt bästa för att tillgodo se dig smile Min är ingen racing bil heller, men med org dämpare och slitna gummibussningar så kan man få rätt ordentlig bodyroll. Coilsen lär styva upp allt rätt bra men känns ändå som grunden är bussningarna.

Slave_joe skrev:
Dom där är skapligt lätta och byta. En bågfil, kniv, huggmejsel och hammare. Så är saken biff;) man lossar bara framänden av  länkarmen och viker ner den. Tar bort konsolen och knivar/eldar/blåser bort gummit, sågar ur yttreringen av bussningen. Sen putsar av lite och smaskar ihop det. Glöm inte hjulinställningen bara. wink

Det lät väldigt enkelt, förmodligen något i den stilen. Tack för tipset!

Hjulinställning måste vänta lite dock tills jag är klar med resten( coilovers + powerflex i framvagnen ), annars kommer det bli många hjulinställningar smile


2 564 Inlägg
2 juli 2014
#1282
var gav du för dina beg fjäderben ?

jag måste med få tag i ett par. för få ihop mina  wink

tack till:
www.MBSCA.com

4 442 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
#1283
nyllet skrev:
var gav du för dina beg fjäderben ?

jag måste med få tag i ett par. för få ihop mina  wink

Jag gav 400kr st. då med relativt nya dämpare på köpet så lär inte va så svårt att få isär dom.

Känns skönt att slippa det problemet när man skall byta till coilsen.


1 958 Inlägg
2 juli 2014
#1284
När man skall ta ner främre delen av den bakre länkarme i dess främre fäste, så ristar jag runt den plåtbiten som länkarmen fäst med i karossen. Så är man ju inte så fel ute med hjulinställningen sen när man monterar tillbaka länkarmen. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

4 442 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
#1285
Mr_Lööf skrev:
När man skall ta ner främre delen av den bakre länkarme i dess främre fäste, så ristar jag runt den plåtbiten som länkarmen fäst med i karossen. Så är man ju inte så fel ute med hjulinställningen sen när man monterar tillbaka länkarmen. smile

Perfekt, det är sådana här tips jag behöver ha!

Sen lär det ju bli lite annorlunda vinklar ändå tack vare frisk bussning som håller uppe armen bättre.
Men man ska ju sträva efter att montera tillbaka så korrekt som möjligt wink

Tack!


95 Inlägg
2 juli 2014
#1286
Läste någonstans om att det är möjligt att vända bussningen åt fel håll och på så sätt få felaktig hjulinställning. Så dubbelkolla det wink

4 442 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#1287
-Norgren- skrev:
Läste någonstans om att det är möjligt att vända bussningen åt fel håll och på så sätt få felaktig hjulinställning. Så dubbelkolla det wink

Tackar! Ja den är ju inte liksidig så det kan nog vara möjligt wink


4 442 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#1288
Update:

Var en sväng och mixtrade igår kväll.

Fjäderben isär plockat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4ee4e475a59a9888100568e39382dbb1.jpg

Dämparna ser helt okej ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-053592f852e1480c2faf7565610924ed.jpg

Sen körde jag rikligt med avfettning och tvättade delarna i hetvatten, på konsolerna testade jag även lite ångtvätt för att få bort all skit. Här är efter tvätt och slippapper
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-39df240039236b9368904d66572e8b13.jpg

Började med häftgrund på konsolerna följt av ett tunt lager ljusgul
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bd11c8da19f93e0ad96e78d779cae12d.jpg

Blev ytterligare ett lager ljusgult så det täckte ordentligt, sedan på med första lagret av den riktiga färgen som är rapsgul
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c8b1876c06d11eb34890114875506bec.jpg

+ 1 lager rapsgul till
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-38b6c571206e45588d51127dd196ba20.jpg

Avslutning med 3 lager klarlack
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-616dd39d12b1d8af63957d121ea145b7.jpg

Brickorna fick gå igenom samma procedur, dock svarta ist
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-201159a0c62e7075589e8fae361f8524.jpg

Under tiden det torkade tvättade jag all gummi detaljer och sprayade sedan med silikonspray och torkade av, känns som nytt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7c87dcecc1543af6a522260abdc2381f.jpg

Blev även en avslutade bil på att se hur ledisarna lös på kvällen tillsammans med dom tonade lamporna
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6546ee12b287b23370feca1d4e5881cf.jpg

Rätt nöjd, även om ledlamporna gärna hade fått varit starkare smile

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org
Senast redigerat av JKDesign (3 juli 2014)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 juli 2014
#1289
Blir riktigt serriöst o fint big_smile


4 442 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#1290
Funkiee skrev:
Blir riktigt serriöst o fint big_smile

Eller hur smile Hade velat lacka alla länkarmar, stag & subframe rapsgult men eftersom det är rullande projekt så är det ju näst intill omöjligt sad


4 442 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#1291
Lite ps bilder

Trolig stance efter justering
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f3da91ba1b4c1bab45307ed70f41c84b.jpg

Trolig stance med dippade fälgar?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a4e0dd2d2741314cd0e95057962243c6.jpg

Maxad ( ej familjevänlig )
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6be9cf5872cdff9f6c3f7f0903a384a3.jpg

Vad tror ni?

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 juli 2014
#1292
Sänk inte för mycket, imo fult, obekvämt o en helt värdelös fjortiskärra som inte tar sig över stans minsta gupp smile


4 442 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
#1293
Update:

Började med att ställa upp bilen på dom nya pallbockarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5501ab342042048d88aca3023fea4c31.jpg

Nyckeln till framgång
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f0fd24493cf36929aeb5de1758ab2fa6.jpg

Finns mängder med instruktioner på nätet så ja kommer inte gå i tur och ordning
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c3a94692b25e518bb8ae3862250ea91e.jpg

Kunde bryta ut bussningen med en plattmejsel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-76c89ff36ede81d370d210e0b1b8da66.jpg

Fattar inte vad saab tänkte, bussningen är inte ens solid hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e41e25a82881bc09977bed4b1f89b071.jpg

New vs old sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2eebfdac213e3569c83907da0bf3cbd8.jpg

Intryckt utan problem
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-09252a887b81e45ecdd23e8667f71e82.jpg

Sprayade + ritsade lite för att kunna återmontera på samma ställe
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-17d8aefd2f15bcdbfd34ca1457e96462.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b56c75c1ffc50c3b8dff83ce3026cad4.jpg

Andra sidan nere
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1b2fa7cec1e412db7cee7321041f7f11.jpg

Och ute
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e22391025f76a2319d7870aab4f4a0b5.jpg

Sågade ur en bit för att få loss alu ringen som sitter kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d12f72dc007c948cf9a93ec4d729741a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-772be1a05c4dd069aec0eee05df26e42.jpg

Bägge sidor klara, enda problemet var att den lilla m6 bulten som håller handbromsvajern i länkarmen gick av på bägge sidorna. Borra och gänga om!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bb300ef63cf79b30413a4f155f6f9145.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4832eccf13da4dc0cf0d90dd44d3b656.jpg

Kängningshämmar bussningarna byttes dock inte mkt bilder men det var hög tid för dom att bytas också
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8b358e585c1f250f951ebcab49fef964.jpg

Skärmkant innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fe9cd1a030520b3acc43d14f6a9493eb.jpg

Bort med plastskyddet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-15c790e1b695ca3fa3aac75d58022afb.jpg

Under plasten
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-64ef61d6bde69346b3274b0740bdfa41.jpg

Tools, pvc rör, gummislägga och värme pistol
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9cafca65fc0ebc8e3ebc288d8979efb7.jpg

Nybankade + lackad innerkant. Nu finns det plats att sänka och montera 5 - 10mm spacer
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4ac0db91f1385673ab5d437d6367a82c.jpg

Blev sjukt gött med nya bussningar wink inte alls samma svaj i bakvagnen nu.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


4 442 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
#1294
Funkiee skrev:
Sänk inte för mycket, imo fult, obekvämt o en helt värdelös fjortiskärra som inte tar sig över stans minsta gupp smile

Du kan va lugn, kommer sänka lagom wink


Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 juli 2014
#1295
Vart ju bra det där big_smile byta kroken? big_smile


4 442 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#1296
Funkiee skrev:
Vart ju bra det där big_smile byta kroken? big_smile

Hade varit najs utan, men orkar inte regbesiktiga bara för kroken. Sen behöver man det säkert något gång, dock ska jag kosta på den en lite sån plasthatt smile


95 Inlägg
7 juli 2014
#1297
JKDesign skrev:
Funkiee skrev:
Vart ju bra det där big_smile byta kroken? big_smile

Hade varit najs utan, men orkar inte regbesiktiga bara för kroken. Sen behöver man det säkert något gång, dock ska jag kosta på den en lite sån plasthatt smile

Man behöver väl inte regbesiktiga bilen när man monterar/demonterar dragkrok längre?

4 442 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#1298
-Norgren- skrev:
JKDesign skrev:
Funkiee skrev:
Vart ju bra det där big_smile byta kroken? big_smile

Hade varit najs utan, men orkar inte regbesiktiga bara för kroken. Sen behöver man det säkert något gång, dock ska jag kosta på den en lite sån plasthatt smile

Man behöver väl inte regbesiktiga bilen när man monterar/demonterar dragkrok längre?

Jasså? Vore kul att veta för isf lär den åka väck fortare än kvickt.

Skall kollas upp! Tack för infon

Från transportstyrelsen:

Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.


Att ha en slarvigt monterad dragkrok kan jag förstå om man har synpynkter på men en bortplockad borde ju inte vara något att bråka om smile
Senast redigerat av JKDesign (7 juli 2014)


4 442 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#1299
Gjorde en jämnförelse på olika coilovers till 9-5an, framförallt för att kunna se om mina är hårda eller mjuka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4edea85cb572e103553866559544a078.jpg

Känns inte som man blir så mycket klokare då man måste veta hur många kg / mm.

Men kollade MCM där dom monterade d2 drift coils på en 180sx och där hade dom 10kg fram och 8kg bak vilket borde vara rätt hårt på en så lätt bil.

Någon som vet fjäder konstant på aero fjädrar respektive sänkningsfjädrar?

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


95 Inlägg
7 juli 2014
#1300
JKDesign skrev:
-Norgren- skrev:
JKDesign skrev:

Hade varit najs utan, men orkar inte regbesiktiga bara för kroken. Sen behöver man det säkert något gång, dock ska jag kosta på den en lite sån plasthatt smile

Man behöver väl inte regbesiktiga bilen när man monterar/demonterar dragkrok längre?

Jasså? Vore kul att veta för isf lär den åka väck fortare än kvickt.

Skall kollas upp! Tack för infon

Från transportstyrelsen:

Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.


Att ha en slarvigt monterad dragkrok kan jag förstå om man har synpynkter på men en bortplockad borde ju inte vara något att bråka om smile

Tror dom bara gör en notering vid vanliga besiktningen om att den är bortplockad om du nu plockar bort den.


Sök