JKDesign skrev:
Okej, känns lite småriskabelt.
Vad skulle du uppsakatta arbetstiden till om man bara skall byta bussningar utan att lacka upp subframen?
Ska inte subframen lackas så behöver du ju inte ta ut den från bilen för att byta bussningar ( instruktioner från wis )
Det gäller att ha rätt verktyg för ur och ipressning.
Jag tror ändå att det blir lättast att få ut gamla bussningar samt i med de nya om allt ligger på ett bord eller så.
Arbetstid......Demontera subframen runt 2-3 timmar kanske beroende på om allt lossar fint.
Om dina bussningar är lika slitna som mina var så ramlar själva gummit ur rätt lätt och kvar sitter stålinsatsen.
Jag ska inte svära på att denna insatsen tillhör bussningarna eller om de ska sitta kvar i subframen men jag bankade ut mina iaf och de nya HD bussningarna sitter som berget ändå och går inte att röra alls när dom är monterade och sen sätter man ju även dit hylsan i mitten så det blir tokstumt.
Urpressning ca 1 timmes jobb.
Ipressning ca 10-15 min per bussning.
Montera tillbaka subframen även där 2-3 timmar.
Jag gjorde ju mitt jobb med bussningar och lackning av subframen över flera dagar så arbetstiden är grovt uppskattat från min sida.
Jag hade inget avgassystem på plats ingen front inga hjul på så redan där är ju en del tid sparad.
Men räkna men en dags jobb och det går ju fortare om du får hjälp, jag gjorde mitt själv.
Men gillar man skruva så är det inget man vill ge en verkstad att göra för det blir dyrt.