1607
Sök

Dubbel förs. bil går de?

killercow
28 augusti 2011
Trådstartare
Är så här att en jag känner ska sälja sin bil. Några var å tittade på den och bestämmde sig att dom skulle ha den. men dom kunde inte få fram pengarna föräns om 1v.
Dom ska skriva ägarbyte å så när dom får pengarna om en vecka. Men nu har den nya ägaren tecknat försäkring redan på bilen som gäller direkt och gamla ägaren har kvar sin försäkring än.

2 olika försäkringsbolag. båda försäkringsbolagen säger att man kan göra så. men vad händer om det om de händer nått med bilen?

*får man ut på båda försäkringarna? vore ju konstigt om man inte fick de då man betalar premie på båda.
*blir det gamla ägarens försäkring som får betala enbart? men då känns de ju som nya ägaren bara mjölkas på premien till ingen nytta å försäkrings bolaget borde inte ta betalt om försäkringen ändå inte kan utnyttjas.
*eller de värsta att försäkringsbolagen kommer börja kriga mot varandra om de händer nått för ingen vill betala å de blir en utdragen process?

5 198 Inlägg
28 augusti 2011
Finns väl ingen anledning att teckna försäkring om inte pappren är skrivna..det är ju den reggade ägaren som får ut  på sin förs, om nåt händer.
Senast redigerat av gamlingen (28 augusti 2011)

killercow
28 augusti 2011
Trådstartare
gamlingen skrev:
Finns väl ingen anledning att teckna försäkring om inte pappren är skrivna..det är ju den reggade ägaren som får ut  på sin förs, om nåt händer.

nej tycker inte jag heller. 1 dag innan kanske om man bestämt sig för att ha bilen så man slipper greja med de samma dag när man bara vill ut å köra direkt big_smile

Frågan är varför fb går med på att teckna en förs. när dom vet att den inte ens gäller isåfall. känns ju lite på gränsen till bedrägeri från fb's sida om dom tar betalt för nått som ändå inte är gilltigt

5 198 Inlägg
28 augusti 2011
killercow skrev:
gamlingen skrev:

nej tycker inte jag heller. 1 dag innan kanske om man bestämt sig för att ha bilen så man slipper greja med de samma dag när man bara vill ut å köra direkt big_smile

Frågan är varför fb går med på att teckna en förs. när dom vet att den inte ens gäller isåfall. känns ju lite på gränsen till bedrägeri från fb's sida om dom tar betalt för nått som ändå inte är gilltigt

Allt handlar om inkomster...

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 augusti 2011
Det går ju i stort sett alltid att ordna fram en internetanslutning i anslutning till affären, och det går att teckna försäkring över nätet dygnet runt på de flesta bolag. Sist träffades jag och säljaren på en mack, så då satt vi med en laptop med mobilt bredband i gröngräset och förde över pengar och tecknade försäkring.

Innan dessa tekniska nymodigheter gick det bra att ringa de flesta bolag och teckna en försäkring, t o m på helger.

Nej, dubbla försäkringar gäller inte. För att en försäkring ska gälla måste bilens registrerade ägare vara den som är registrerad på försäkringen, och samtidigt vara den som har det ekonomiska intresset i bilen. Den som om en vecka blir ägare på bilen är ju i nuläget varken registrerad ägare på bilen eller har något ekonomiskt intresse i bilen. De har ju inte betalat än, så det ekonomiska intresset har inte övergått.

Frågan är om det inte borde vara olagligt för försäkringsbolaget att ta emot pengar för att utföra en tjänst de enligt svensk lag omöjligen kan infria?

killercow
28 augusti 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Frågan är om det inte borde vara olagligt för försäkringsbolaget att ta emot pengar för att utföra en tjänst de enligt svensk lag omöjligen kan infria?

lite de ja tänker på oxå. om de är omöjligt få ut nått på försäkringen så borde dom ju inte ha rätt ta betalt för den. däremot tycker jag man ska kunna teckna en försäkring nån dag innan som startar samma dag som ägarbytet å som dom tar betalt först den dagen ägarbytet är.

Men så är ju inte fallet här utan ny ägaren har tecknat å får betala för en vecka innan han äger bilen.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 augusti 2011
gamlingen skrev:

Ska man ställa på en avställd bil och köra hem den tex så *måste* man teckna försäkring på bilen någon dag innan man tänker ställa på den för annars blir det en olaglig biltur hem...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Nybörjare
75 Inlägg
28 augusti 2011
Alla som säger att det är försäkringsbolagets ansvar att inte ta betalt dubbelt för försäkring för en bil. Jag säger att det är upp till ägaren och den nya ägaren.

När man köper en bil så skaffar man inte en försäkring förens papperna ligger i brevlådan, då betalar den gamla ägaren fram tills överföringen är klar sen säger upp sin försäkring (3-4 arbetsdagar).

6 170 Inlägg
28 augusti 2011
ejt skrev:
Alla som säger att det är försäkringsbolagets ansvar att inte ta betalt dubbelt för försäkring för en bil. Jag säger att det är upp till ägaren och den nya ägaren.

När man köper en bil så skaffar man inte en försäkring förens papperna ligger i brevlådan, då betalar den gamla ägaren fram tills överföringen är klar sen säger upp sin försäkring (3-4 arbetsdagar).

Det funkar bara om man köper en påställd bil, är det en avställd bil som ska ställas på samtidigt som ägarbytet så kommer transportstyrelsen att neka påställning pga att bilen inte har någon giltig trafikförsäkring.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

519 Inlägg
28 augusti 2011
Det ska inte gå att försäkra en bil som man inte står som ägare på.

Nybörjare
75 Inlägg
28 augusti 2011
TBOC_Razor skrev:
ejt skrev:

Det funkar bara om man köper en påställd bil, är det en avställd bil som ska ställas på samtidigt som ägarbytet så kommer transportstyrelsen att neka påställning pga att bilen inte har någon giltig trafikförsäkring.

Om du köper en bil den 15:e i en månad, och väljer att ställa på bilen. Samma dag ringer du och tecknar en försäkring då kommer det att finnas en giltig försäkring när papperna kommer in 2-3 arbetsdagar senare.

Låter konstigt eftersom dom KRÄVER att man har en försäkring när bilen överförs förutsatt att bilen är påställd.

6 170 Inlägg
28 augusti 2011
ejt skrev:
TBOC_Razor skrev:
ejt skrev:

Om du köper en bil den 15:e i en månad, och väljer att ställa på bilen. Samma dag ringer du och tecknar en försäkring då kommer det att finnas en giltig försäkring när papperna kommer in 2-3 arbetsdagar senare.

Låter konstigt eftersom dom KRÄVER att man har en försäkring när bilen överförs förutsatt att bilen är påställd.

Gör man påställningen via nätet för att kunna köra hem bilen lagligt så nekar TS påställning direkt eftersom det inte finns någon försäkring. Dvs köper man en avställd bil och ska köra hem den måste man teckna försäkring någon dag innan.

Annars får man köra hem den avställd och hoppas att man antingen slipper snuten helt eller råkar på förståndiga snutar (hur ofta det nu händer i sverige...).

Angående "regeln" att bilens ägare måste försäkra bilen själv så är det ju bara för att man inte ska kunna skenförsäkra en bil och för att man ska kunna straffa ägaren om inte bilen är försäkrad istället för att leta efter farbror bobby i irak...

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 augusti 2011
ejt skrev:
TBOC_Razor skrev:
ejt skrev:

Ägarbytet gäller i efterhand från den dag ni skriver på regbeviset att ägarbytet sker. Således upphör också den gamla ägarens försäkring automatiskt att gälla ägarbytesdatumet enligt regbeviset, inte när underskriften nådde Transportstyrelsen. Har den gamla ägaren då betalat för några dagar för mycket regleras detta i efterhand.

När jag krockade för ett par år sedan hade jag bara haft bilen i två dagar, och ägarbytet ännu inte registrerats. FB sade då att vi får vänta tills ägarbytet registrerats så att de i efterhand kunde skriva försäkringen på mig som ny ägare (låg vilande tills ägarbyte registrerats) och avföra den gamla ägarens försäkring.

Nybörjare
75 Inlägg
28 augusti 2011
Jag hade då inga problem när jag köpte bil, valde att ställa på den och tecknade försäkring direkt. Fick ett par dagar senare hem alla papper utan problem.

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 augusti 2011
TBOC_Razor skrev:
ejt skrev:
TBOC_Razor skrev:

Gör man påställningen via nätet för att kunna köra hem bilen lagligt så nekar TS påställning direkt eftersom det inte finns någon försäkring. Dvs köper man en avställd bil och ska köra hem den måste man teckna försäkring någon dag innan.

Annars får man köra hem den avställd och hoppas att man antingen slipper snuten helt eller råkar på förståndiga snutar (hur ofta det nu händer i sverige...).

Angående "regeln" att bilens ägare måste försäkra bilen själv så är det ju bara för att man inte ska kunna skenförsäkra en bil och för att man ska kunna straffa ägaren om inte bilen är försäkrad istället för att leta efter farbror bobby i irak...

Händer något börjar försäkringen gälla från och med det datum ni antecknat på regbeviset, om du skaffar en försäkring samma dag. Alltså samma dag ägarbytet sker. Det regleras i efterhand.

5 198 Inlägg
28 augusti 2011
Man försäkrar bilen samma dag man köper den eller ställer på den.. är väl inte så svårt att begripa. Det har aldrig varit några problem.

EDIT: stavfel
Senast redigerat av gamlingen (28 augusti 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 augusti 2011
gamlingen skrev:
Man försäkrar bilen samam dag man köper den eller ställer på den.. är väl inte så svårt att begripa. Det har aldrig varit några problem.

Det ska alltid myglas när folk plötsligt tror att de kan spara en tia, eller ännu värre, att pappa staten lurar dom på en tia smile
Senast redigerat av Andromeda (28 augusti 2011)

5 198 Inlägg
28 augusti 2011
Andromeda skrev:
gamlingen skrev:
Man försäkrar bilen samam dag man köper den eller ställer på den.. är väl inte så svårt att begripa. Det har aldrig varit några problem.

Det ska alltid myglas när folk plötsligt tror att de kan spara en tia, eller ännu värre, att pappa staten lurar dom på en tia smile

japp då blir det ett jävla liv när staten ska ha tian....men sen lura staten på en tjuga,, det går jäkligt bra..

1 803 Inlägg
28 augusti 2011
När man försäkrar en bil som man ännu inte står som ägare på ligger denna vilande tills ägarbytet gått igenom, då ägarbytet sker i registret så finns det alltså en vilande/gällande försäkring på bilens nya ägare som då träder i kraft.
Man betalar alltså inget i onödan, försäkringen börjar alltså inte att gälla förrän efter ägarbytet gått igenom.

Sök