5444
Sök

Extraktorgrenrör volvo b234f

1 215 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Tjena jag har funderat på dedär med extraktorgrenrör till min bil.

Hur räknar man ut hur långa rör man ska ha och hur tjockt gods bör man ha?

Motorn i fråga är en helt original b234f.

Jag kanske har valt fel avdelning men jag anser detta som ett "enklare" och "vanligt" ingrepp.

MVH/Pavva

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2011
http://maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm

Man plippar in sin motordata och så talar pipemax om hur grova och långa rören skall vara för att få rätt resonans.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 215 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
okey tongue

men det kostar ju massor :o du vet ingen som borde kunna räkna ut ett rör till mig?

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 augusti 2011
Hmm, röret i sig bör inte vara större än 48 i diameter och för tåligheten så 2mm tjockt, kanske max 3mm, tänk lite på vikten med. längder etc det är sånt som du "måttar" fram..

Du skaffar dig en avgas fläns hos klracing tex.. sen köper du till rör böjar och raka rör i samma diameter sen av med ditt original grenrör, nest dit ett par raka och lite smått ihop nypta rör så de passar i hålen.. nest dit dom, sen skruva dit fläns och sen börja måtta och leka, nesta så du får den formen du vill ha..

Extraktor rör är typ alla hemma gjorda grenrör.. Du ska ju minska de kraftiga böjarna, långa mjuka böjar ger bättre flöde än en skarp/vass böj.. har flödes testat mina jag gjort till min och det är skillnad..

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/gre … index.html
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/gre … index.html
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/fla … -10mm.html

Pavva skrev:
okey tongue

men det kostar ju massor :o du vet ingen som borde kunna räkna ut ett rör till mig?
Senast redigerat av XeptiQ (29 augusti 2011)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
29 augusti 2011
Häng på Turbo ist, vinner inte mkt på ett extraktor tongue

...........Team T-Röd Racing.............

1 215 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Skitbra svar, XeptiQ!

Nja jag har inte den budgeten (17 år och student) och jag vill kunna besikta bilen utan mycke pill smile Jag har en vän som kan tillverka grenröret åt mig billigt så jag får ju förhoppningsvis lite effekt billigt iaf smile

Hur ska jag ta reda på vilka böjar jag behöver? Jag kanske ska labba med nån slags slang eller liknande först om det går så jag ser hur jag ska ha formen ungefär? Det vore ju synd om det blev fel wink

Eller om jag kunde få en ritning på ett rör som redan existerar vore ju underbart!

Men livet kanske är så lätt? wink

1 652 Inlägg
30 augusti 2011
Jo klart han kan de men det gillar inte besiktningen om han ska ha den som brukis. 16v gjordes bara i 2.0l turbo.. Så det kanske lönars sig för honom att ha extraktor och skifta kablar för tändning och kanske vassare kammar m.m

StlpMK skrev:
Häng på Turbo ist, vinner inte mkt på ett extraktor tongue

1 652 Inlägg
30 augusti 2011
Hmm, vet att jag sett en tråd där en kille byggt ett grenrör, men hittar den inte men det är bara att kolla tex på kg trimning, där ser du hur den ser ut så bara göra likadant typ. Det kommer ju inte bli exakt men så länge du kommer ifrån dessa skarpa/vassa krökar som stoppar flödet..

Klart det finns ritningar, men alla gör olika, vill du ha en ritning som är svår att följa och se hur vy placeringen är etc etc, så kanske de lönar sig i slutändan att köpa ett extraktor rör,
http://www.kgtrimning.com/TYP16V.jpg
Där har du ettt som är kalrt från kg. kan göras i alla olika varianter. Men inga skarpa böjar wink

Pavva skrev:
Skitbra svar, XeptiQ!

Nja jag har inte den budgeten (17 år och student) och jag vill kunna besikta bilen utan mycke pill smile Jag har en vän som kan tillverka grenröret åt mig billigt så jag får ju förhoppningsvis lite effekt billigt iaf smile

Hur ska jag ta reda på vilka böjar jag behöver? Jag kanske ska labba med nån slags slang eller liknande först om det går så jag ser hur jag ska ha formen ungefär? Det vore ju synd om det blev fel wink

Eller om jag kunde få en ritning på ett rör som redan existerar vore ju underbart!

Senast redigerat av XeptiQ (30 augusti 2011)

1 215 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
XeptiQ skrev:
Hmm, vet att jag sett en tråd där en kille byggt ett grenrör, men hittar den inte men det är bara att kolla tex på kg trimning, där ser du hur den ser ut så bara göra likadant typ. Det kommer ju inte bli exakt men så länge du kommer ifrån dessa skarpa/vassa krökar som stoppar flödet..

Klart det finns ritningar, men alla gör olika, vill du ha en ritning som är svår att följa och se hur vy placeringen är etc etc, så kanske de lönar sig i slutändan att köpa ett extraktor rör,
http://www.kgtrimning.com/TYP16V.jpg
Där har du ettt som är kalrt från kg. kan göras i alla olika varianter. Men inga skarpa böjar wink

Pavva skrev:
Skitbra svar, XeptiQ!

okey tongue jag får kolla lite mer på dedär tongue

Sök