5314
Sök

Ni som kör saab med OPENSID. vilka värden föredrar ni att se vid körning?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
I OpenSID kan man som bekant välja 6st värden att se konstant vid körning.
skulle va kul att veta vad andra kör med och varför de tycker det är viktigt att bevaka just dessa värden.

jag brukar använda följande värden i den placering dom är uppskrivna smile

Pinl (laddtryck)                    Teng (temperatur motor)        Rpm (varvtal)
Kph1 (hastighetsensor)        Tair (insugstemp luft)              Miss (misständningar)

Motivering:
Pinl: alltid bra att hålla koll på laddet. visar lite mer exakt än laddtrycksmätaren.
Teng: se exakt hur varm motorn är och när man kan börja gasa med gott samvete.
Rpm: inte så nödvändig men kul att ha där.
Kph1: slippa hastighetsmätarens felmarginaler och få ett mer exakt värde.
Tair: kul att se om intercoolern gör sitt jobb.
Miss: också intressant att se om bilen vid något tillfälle misständer. har haft problem med att den rycker ibland så är bra att kunna se om rycken beror på misständningar.

hoppas på många intressanta svar smile

MVH Fredrik

1 168 Inlägg
31 augusti 2011
Förlåt! men "OPENSID" är det någon fin utrustning? eller ja. för jag kör med bränsleförbrukningen framme, kan jag få fram laddtryck och det andra med? smile Hehe!

Mvh.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
Förlåt! men "OPENSID" är det någon fin utrustning? eller ja. för jag kör med bränsleförbrukningen framme, kan jag få fram laddtryck och det andra med? smile Hehe!

Mvh.

Opensid är en dold funktion i bilens datasystem som är inaktiverad från fabrik. Med denna aktiverad kan du se nästan alla sensordata som finns i bilen direkt i färddatorn. Däribland laddtryck, atmosfärstryck, knackningar, mängd e85 i tanken osv. Listan innehåller nog uppåt 60olika värden smile

Mvh

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
1 september 2011
Det lät ju skoj, undrar dock om jag kan fixa det till min 900? Om ja i så fall hur? big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

STREETRACER
892 Inlägg
1 september 2011
Vet inte som det går med T5... men man måste koppla in bilens box till en dator med T5/T7-suite sen klickar man o vipps så har din bil OpenSID smile

Fredde, du ska inte stirra dig blind på laddtrycket... det spelar mindre roll i din bil.. det du ska ha koll på isf är  luftmassan.. det är den som bestämmer din effekt wink Så byt ut laddtrycket mot MAir o ReqAir istället smile

Bmc Crew

STREETRACER
892 Inlägg
1 september 2011
jimmzzan skrev:

Mvh.

Gå in på Aeroligan.se o dra iväg ett mail... han kan lösa detta åt dig om du vill...

Bmc Crew

1 168 Inlägg
1 september 2011
Sketstopp24v skrev:
jimmzzan skrev:

Mvh.

Gå in på Aeroligan.se o dra iväg ett mail... han kan lösa detta åt dig om du vill...

Tack! var inne där o kikade nu, behöver jag åka till honom eller vad händer? för jag har 31mil till honom och det är en bit över min "smärtgräns" hmm

STREETRACER
892 Inlägg
1 september 2011
Finns juh säkert andra, betydligt närmare som kan lösa det åt dig smile STCS-forumet är väldigt bra... gå in där o kolla igenom de gamla trådarna elr skapa en ny tråd om att du vill ha detta fixat i ditt närområde smile

Bmc Crew

Sök