Vad är det med volvo som ni gillar

240_lover
2 september 2011 · 11 Inlägg

Tjena som sagt vad är det som just du tycker är bra med volvo?

klarrre
2 september 2011 · 502 Inlägg

Lätt meckat å bra att lära sig på. Finns en uppsjö med billiga delar. Kvalitén är bra med och dem håller bra om man sköter om dem.
Man kan lasta mycket i dem, speciellt i kombi modellerna och man sitter gott, volvo gör dem bästa bil stolar jag prövat.

Och sen är det ju en grejj lixom. Precis som vissa tycker om Saab eller Nissan tycker andra om Volvo.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
ramb0 SKANK Performence
2 september 2011 · 272 Inlägg

Änkelheten, logiken och hållbarheten smile
Kan utväckla det lite mer, änkelt att skruva med, finns som tidigare sagt miljarder av bildelar till vättid peng big_smile logiken i hur det sitter skruvat när man ska byta något och hållbarheten är ju topp of the line om man tar hand om bilen o inter våldar ihjäl den! Vissa exemplar går inte ens vålda ihjäl!? Jah gar testat wink volvo 740 med en b230 f motor är helt änkelt näst intill odödlig? hmm o jämför du med andra bilmärken så finns det ganska stor skilnad på milen om du kollar på skicket o tvärt om... Dock är väl nyaste volvon man kan köpa första modellen på v70... Hälst äldre smile

Så tycker jag i alla fall :p

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Knugcab
2 september 2011 · 5 111 Inlägg

Vilken modell?
Lite skillnad på vad som är bra med en terrängsugga, en Amazon, en V60 eller en 343.
Rättelse...finns inget bra med en 343. Men ändå...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rojpen
2 september 2011 · 2 230 Inlägg

lätt skruvat i motorrummet inte spec logsikt men rätt enkelt är det. sen är det roliga bilar (2-9serien)
hållbara motorer som det är lätt att hitta delar till typ på okq8 tongue

sen att man typ kan stå i motorrummet när man skruvar är riktigt skönt big_smile sen bra styrsystem som gör det lätt att trimma utan att behöva byta till eftermarknads så fort man gör nått till en viss effekt/grad.

Senast redigerat av Rojpen (2 september 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Jonnsard
2 september 2011 · 458 Inlägg

Rojpen skrev:
lätt skruvat i motorrummet inte spec logsikt men rätt enkelt är det. sen är det roliga bilar (2-9serien)
hållbara motorer som det är lätt att hitta delar till typ på okq8 tongue

sen att man typ kan stå i motorrummet när man skruvar är riktigt skönt big_smile sen bra styrsystem som gör det lätt att trimma utan att behöva byta till eftermarknads så fort man gör nått till en viss effekt/grad.

2 TILL 9 Serien??? yikes
Den människa som tycker om 3-4 serien borde ju bli inlagd >.<

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
henke_99 Offroad Racing
2 september 2011 · 3 122 Inlägg

Volvos portalaxlar är ju ganska kul, men vet inte om jag blir särskilt upphetsad av nåt annat som det står volvo på...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
ramb0 SKANK Performence
2 september 2011 · 272 Inlägg

3-400 serien är inget o ha hmm det har ni jävligt rätt i!

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Rojpen
2 september 2011 · 2 230 Inlägg

Jonnsard skrev:

Rojpen skrev:
lätt skruvat i motorrummet inte spec logsikt men rätt enkelt är det. sen är det roliga bilar (2-9serien)
hållbara motorer som det är lätt att hitta delar till typ på okq8 tongue

sen att man typ kan stå i motorrummet när man skruvar är riktigt skönt big_smile sen bra styrsystem som gör det lätt att trimma utan att behöva byta till eftermarknads så fort man gör nått till en viss effekt/grad.

2 TILL 9 Serien??? yikes
Den människa som tycker om 3-4 serien borde ju bli inlagd >.<

oj tänkte lite fel hhaha tongue 2,7 och 9 serien menade jag haha big_smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Muttley
2 september 2011 ·

Gillar att min sletne sketne 740 från -88 har extremt mycket bättre halv och helljus än en v70 -06-07. De är sanslöst värdelöst på H7 lamporna.
Annars ja, de rullar i princip.  Mer gillar jag inte.

IceEyes Varningar: För många..
2 september 2011 · 2 552 Inlägg

De äldre modellerna är enkla och okomplicerade konstruktioner, vilket gör dem väldigt lättmekade. Lättillgängliga reservdelar och den fenomenala slitstyrkan är två andra fördelar. Många är säkert också uppväxt med modeller som 140, 240, 740, 940 osv, och har genom detta fastnat för märket.

Att 300 och 400-serien skulle vara totalt värdelösa håller jag dock inte med om. Kvalitén kan diskuteras, men en 360 är bra mycket roligare att sladda loss med under vinterhalvåret än en klumpig 740, och en 480 är på alla tänkbara vis fräsigare än en trist 240, åtminstone enligt mitt tycke smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
2 september 2011 · 2 100 Inlägg

Lättmekat för det mesta, finns fånigt mycket delar på skroten till samtliga modeller smile

Tja!
henne_svenne
2 september 2011 · 668 Inlägg

Trodde alla skulle skriva bakhjulsdriften då det är ett jävla klagande på det när man kör Saab tongue

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
PerfectionR Japanese Engineering
2 september 2011 · 690 Inlägg

Svensk, stryktålig, grym kvalite, otroligt driftsäker, pålitlig listan kan göras lång.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
xXSammy
2 september 2011 · 6 576 Inlägg

För att 340n finns med remdrift och är jävligt kul att köra

Edit:

Volvo544special65 skrev:
Rättelse...finns inget bra med en 343. Men ändå...

Jonnsard skrev:
Den människa som tycker om 3-4 serien borde ju bli inlagd >.<

ramb0 skrev:
3-400 serien är inget o ha hmm det har ni jävligt rätt i!

<3

Senast redigerat av Malheus (2 september 2011)

De/Dem
Spelis
2 september 2011 · 1 926 Inlägg

Man får inte dåligt samvete när man dödar en? big_smile

Bjornn
2 september 2011 · 749 Inlägg

Volvos designer.
Deras kvalitetstänkande med tex kopparbromsrör, galvanisering, aluminiumplåtdelar, och nu på V70II rostfri baklucka.
Volvo är speciella med låg vindruteram som inte så många tillverkare använder vilket innebär bättre översyn för föraren.
Säkerhetstänkande och de är även teknikutvecklare tex Lambdastyrd katalysatorrening, därför står det Lambda i fronten på alla sena 80tals bilar. Utan detta hade ej avgasreningen varit så effektiv som den är idag.
Givetvis deras mest kända uppfinningar som 3punkts rullbälte och laminerat glas.

Det senaste revulotionerande säkerhetsystemet är framtaget i sammarbete med SAAB och det är Wiplasch skyddet.
Volvo och SAAB är de enda biltillverkarna i världen som kan erbjuda sina kunder att slippa Wiplaschskador vid olycka.
(Wiplachskada är en allvarlig vanlig och livslång nackskada som uppkommer vid påkörning bakifrån kallas även pisksnärtskada. Kan även leda till döden vid allvarligare påkörning)
Volvo har varit ledande säkehetsutveckare för personbilar i massor med år, bla därför är det en populär familjebil.

Självklart gillar jag deras långa medellivslängd som jag tror ligger på ungefär 20år (vissa lågbudgetmodeller tex 3/400serien och S/V40 och andra tillverkares motorer drar ner den).
Men kvalitetsmodellerna blir veteranbilar utan problem om de vårdas och inte hamnar i händerna på människor som sågar av ljuddämparen, sprätter överallt, aldrig tvättar bilen, hoppar på den och aldrig tänker köpa nån reservdel om det inte får besiktningsanmärkning.

De tar fram förbättrade reservdelar även till äldre bilmodeller. Tex är 7/900 seriens tankamatur nu rostfri, men när bilarna tillverkades då var de i stål.
Volvo 760 GLE förbättrade tändkablar.
Bra kombibilar och bra reservdelspriser.
Gillar även bilarna eftersom jag är ifrån Blekinge, länet där Volvo startades och den första Volvofabriken finns.

Senast redigerat av Bjornn (2 september 2011)

NiKeMaN Entreprenör
2 september 2011 · 1 286 Inlägg

240_lover skrev:
Tjena som sagt vad är det som just du tycker är bra med volvo?

Det är vettiga bilar för folk som inte har råd att köpa något ännu vettigare helt enkelt. roll

// Niklas Johansson
Muttley
2 september 2011 ·

Bjornn skrev:
Volvos designer.
Deras kvalitetstänkande med tex kopparbromsrör, galvanisering, aluminiumplåtdelar, och nu på V70II rostfri baklucka.
Volvo är speciella med låg vindruteram som inte så många tillverkare använder vilket innebär bättre översyn för föraren.
Säkerhetstänkande och de är även teknikutvecklare tex Lambdastyrd katalysatorrening, därför står det Lambda i fronten på alla sena 80tals bilar. Givetvis deras mest kända uppfinningar som 3punkts rullbälte och laminerat glas.
Volvo har varit ledande säkehetsutveckare för personbilar i massor med år.
Självklart gillar jag deras långa medellivslängd som jag tror ligger på ungefär 20år (vissa nyare lågbudgetmodeller och andra tillverkares motorer drar ner den).
Men kvalitetsmodellerna blir veteranbilar utan problem om de vårdas.

De tar fram förbättrade reservdelar även till äldre bilmodeller. Tex är 7/900 seriens tankamatur nu rostfri, men när bilarna tillverkades då var de i stål.
Volvo 760 GLE förbättrade tändkablar.
Bra kombibilar och bra reservdelspriser.

De med översyn funderar jag lite på. Nu har jag inte kört den nya modellen av v70. Den jag kör är en 07. Och visst ser man bra ut rakt fram. Men de här A-stolparna är ju en riktig fälla, de är på tok för tjocka tyvärr så att de hindrar en viss sikt man önskat att man hade ibland. Och de är inte gnäll på de viset. Har kört 25 tusen mil med den jag har och tyvärr så irriteras man ofta av den.

Swec
3 september 2011 · 153 Inlägg

Bra bil att äga. Startar alltid. fånigt enkelt konstruerad och simpel elektronik som sällan krånglar och gör det det så är det bara löda om lödpunkter elelr brosta lite vid jordpunkter etc.

Servar man motorn och tvättar bilen och ser över vanliga rostställen så har man en bil som kommer gå och gå.
Lite ventiltick och kamremsbrott är ju inget man behöver oroa sig så länge man inte har 16v eller K motorn.
Gillar 740 mer än 940 även om 940'n har bättre konstruerade delar mm plus att senare årsmodeller är bra utrustade för det mesta och har alla kabelstam om man sakanr någon utrustning så är det bara köpa till ett par få komponenter och installera.
Strålkastarna är så mycket bättre med friska glas än nyare bilar då det är åtsidosatt för design tycker man.

Enda nackdelen med Volvo må vara att framvagnen gärna tar lite stryk men det har alla bilar problem med idag känns det som.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang