Vad är det med volvo som ni gillar

Muttley
5 september 2011 ·

Rquired skrev:

tkd_rille skrev:

Rquired skrev:
Jag gillar tanken bakom de flesta av Volvo´s modeller, att det skall vara en praktisk och säker bil. I övrigt är jag inte särskilt imponerad av dem, dyrare i drift utan att vara lika bra på någon punkt som många andra alternativ, men det är väl därför jag inte kör en Hisinge-traktor heller.

De har tyvärr gått ifrån praktiskt rätt kraftigt på bilarna. V70n som ska vara deras familjebil är riktigt liten. Har ofta problem med kunder som sitter i baksätet att deras knän sitter i kläm och de vill då att man ska flytta fram mer. Men var ska mina knä ta vägen?.  Hela instrumentpanelen kan göras minst 30 cm kortare och därmed få mycket mer utrymme.
Så de är små bilar. Men allt som tillverkas idag vare sig de är bilar kläder eller vad man nu vill, de är till små människor.

Kan hålla med om att baksätet är litet på V70 Mk2 (Är det en sådan du kör?) men jag tycker det är ok på tredje generationens V70, bagaget tycker jag däremot är rejält? Att man känner sig väldigt inbäddad i en Volvo håller jag också med om, jag kan tänka sig att Volvo försöker skapa en känsla av trygghet?

Det sista håller jag däremot inte alls med dig om, jag är relativt liten (Strax under medellängd) och upplever det som enormt svårt att hitta framför allt kläder; Men även många bilar blir svåra att överblicka. V70 är ett utmärkt exempel på detta, är man lång så ser man bra men annars är det en väldigt svår bil att överblicka med höga paneler, tjocka stolpar och så vidare. Usel sikt, men nu lämnade vi ämnet lite... smile

Å fan de var en 06 jag kör visst, vi har rätt många sådana bilar så svårt och hålla koll. Jag vet inte vilken modell den är? Men är riktigt missnöjd på baksätet tyvärr, ofta vi har problem om de är lite större människor. 07an är likadan. Men sen så hörde jag att den nyare karossen ska vara lite större men den har jag inte provat så.
Jag tycker om känslan att de är rejält i bilen. Men de drabbar andra saker. Vi har en A6 med och den är ju riktigt stor men den är så himla kall annars gällande paneler och så.

Men jag ska bara köra till februari med den så jag slipper problemet smile

Rquired Allmänt envis
5 september 2011 · 12 512 Inlägg

RightFront skrev:

NiKeMaN skrev:

240_lover skrev:
Tjena som sagt vad är det som just du tycker är bra med volvo?

Det är vettiga bilar för folk som inte har råd att köpa något ännu vettigare helt enkelt. roll

Hade inte Kamprad en 240?

Det ligger en del i det, men bara lite. När Kamprad åkte på besök anlände han ett tag i en Volvo 240 för han ville att folk skulle få ett visst intryck utav honom, däremot blev han flera gånger påkommen med att byta till betydligt lyxigare bilar utom synhåll och åka ståndsmässigt resten av resan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Muttley
5 september 2011 ·

RightFront skrev:

NiKeMaN skrev:

240_lover skrev:
Tjena som sagt vad är det som just du tycker är bra med volvo?

Det är vettiga bilar för folk som inte har råd att köpa något ännu vettigare helt enkelt. roll

Hade inte Kamprad en 240?

Han hade ett tag. Men han är rätt snål också.

IX ____________________________________
5 september 2011 · 1 340 Inlägg

tkd_rille skrev:

RightFront skrev:

NiKeMaN skrev:

Det är vettiga bilar för folk som inte har råd att köpa något ännu vettigare helt enkelt. roll

Hade inte Kamprad en 240?

Han hade ett tag. Men han är rätt snål också.

Man behöver inte slösa bara för man har råd... fast vilka bilar jag hade haft med dem pengarna roll

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Panzar_Audi
5 september 2011 · 820 Inlägg

Vi har i princip alltid haft Volvo i familjen så länge jag minns, bor ju nära Göteborg också(lokalpatriot) så det gör ju sitt också, gillar tänket i Volvo framförallt i 2,7,900serierna, även 850 och tidiga S/V70 är favoriter, sen har jag krockat i en S60(70-90km/h frontalkrock) och det gjorde mig djupt tacksam att jag körde en Volvo.

Pålitliga, roliga(väldigt individuellt från person till person), svenska, förhållandevis lättmekade och att dem faktiskt har en hel del riktigt läckra modeller, P1800, Amazon, 164, V60.

Sen ljudet från en "lagom" trimmad Volvo-femma ger mig alltid gåshud.

Om man säger
Rquired Allmänt envis
5 september 2011 · 12 512 Inlägg

tkd_rille skrev:

Rquired skrev:

tkd_rille skrev:

De har tyvärr gått ifrån praktiskt rätt kraftigt på bilarna. V70n som ska vara deras familjebil är riktigt liten. Har ofta problem med kunder som sitter i baksätet att deras knän sitter i kläm och de vill då att man ska flytta fram mer. Men var ska mina knä ta vägen?.  Hela instrumentpanelen kan göras minst 30 cm kortare och därmed få mycket mer utrymme.
Så de är små bilar. Men allt som tillverkas idag vare sig de är bilar kläder eller vad man nu vill, de är till små människor.

Kan hålla med om att baksätet är litet på V70 Mk2 (Är det en sådan du kör?) men jag tycker det är ok på tredje generationens V70, bagaget tycker jag däremot är rejält? Att man känner sig väldigt inbäddad i en Volvo håller jag också med om, jag kan tänka sig att Volvo försöker skapa en känsla av trygghet?

Det sista håller jag däremot inte alls med dig om, jag är relativt liten (Strax under medellängd) och upplever det som enormt svårt att hitta framför allt kläder; Men även många bilar blir svåra att överblicka. V70 är ett utmärkt exempel på detta, är man lång så ser man bra men annars är det en väldigt svår bil att överblicka med höga paneler, tjocka stolpar och så vidare. Usel sikt, men nu lämnade vi ämnet lite... smile

Å fan de var en 06 jag kör visst, vi har rätt många sådana bilar så svårt och hålla koll. Jag vet inte vilken modell den är? Men är riktigt missnöjd på baksätet tyvärr, ofta vi har problem om de är lite större människor. 07an är likadan. Men sen så hörde jag att den nyare karossen ska vara lite större men den har jag inte provat så.
Jag tycker om känslan att de är rejält i bilen. Men de drabbar andra saker. Vi har en A6 med och den är ju riktigt stor men den är så himla kall annars gällande paneler och så.

Men jag ska bara köra till februari med den så jag slipper problemet smile

Är den från 2006 är det andra generationens V70, men så som jag upplever det litet baksäte. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
5 september 2011 · 4 637 Inlägg

RightFront skrev:

tkd_rille skrev:

RightFront skrev:

Hade inte Kamprad en 240?

Han hade ett tag. Men han är rätt snål också.

Man behöver inte slösa bara för man har råd... fast vilka bilar jag hade haft med dem pengarna roll

Jag hade kört 240 om jag varit rik. Favoritbilen!

Men även en del andra bilar förstås. smile

volvochefen
5 september 2011 · 514 Inlägg

volvo är enkla o robusta, går piska hur mycke som helst.
Sen lätt få tag i grejor till dom, för att inte tala om skitroliga på vintern!

Volvo 945 "tdi" (1992)
Tercel
5 september 2011 · 59 Inlägg

Tror att Skodas slogan stal det enda rätta namnet på många Volvos, sjukt billig försäkring på V70 T5 ger knappt 3200 helår helförsäkring på Volvia, billiga delar och gott om dom, och mycket styling så din inte ser ut som min.

Lastar bra på ikea och går stadigt hem på vintern, det enda som inte är bra med Volvo bensinare är väl törsten.
min är en riktig suput o vill ha ifrån 1.05-1.10 sommar som vinter, går snålare på vintern, men är en gammal t5 automat ifrån -98

edit:kostar jue lite och byta gasspjäll och serva efter -98
innan 98 är det jue abs boxen som man får löda om, kostade 500 på min.

Senast redigerat av Tercel (5 september 2011)

turboforssen Telge Drifting Team
5 september 2011 · 5 398 Inlägg

billiga delar , mycket eftermarknadsdelar, skapligt lättmeckat, beprövat, många forum som man kan få hjälp på , simpel konstruktion , lätt trimmat finns mycket mer saker man kan skriva , men detta är nog dem största

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
polisjerran
6 september 2011 · 66 Inlägg

Utmärkt med delar, älskar 200,700 och 900 serierna under vintern! bra med värme, underbart ljud från volvofemman, synd bara att de äldre drar en del.. men tänker aldrig ändra märke, ett bilmärke är en livsstil!

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 september 2011 · 3 404 Inlägg

Rquired skrev:

tkd_rille skrev:

Rquired skrev:

Kan hålla med om att baksätet är litet på V70 Mk2 (Är det en sådan du kör?) men jag tycker det är ok på tredje generationens V70, bagaget tycker jag däremot är rejält? Att man känner sig väldigt inbäddad i en Volvo håller jag också med om, jag kan tänka sig att Volvo försöker skapa en känsla av trygghet?

Det sista håller jag däremot inte alls med dig om, jag är relativt liten (Strax under medellängd) och upplever det som enormt svårt att hitta framför allt kläder; Men även många bilar blir svåra att överblicka. V70 är ett utmärkt exempel på detta, är man lång så ser man bra men annars är det en väldigt svår bil att överblicka med höga paneler, tjocka stolpar och så vidare. Usel sikt, men nu lämnade vi ämnet lite... smile

Å fan de var en 06 jag kör visst, vi har rätt många sådana bilar så svårt och hålla koll. Jag vet inte vilken modell den är? Men är riktigt missnöjd på baksätet tyvärr, ofta vi har problem om de är lite större människor. 07an är likadan. Men sen så hörde jag att den nyare karossen ska vara lite större men den har jag inte provat så.
Jag tycker om känslan att de är rejält i bilen. Men de drabbar andra saker. Vi har en A6 med och den är ju riktigt stor men den är så himla kall annars gällande paneler och så.

Men jag ska bara köra till februari med den så jag slipper problemet smile

Är den från 2006 är det andra generationens V70, men så som jag upplever det litet baksäte. smile

Det är snarare volvo överlag, tycker det är rätt trångt i baksätet på 940in till förmån för bagaget (som ändå är för litet). Vill man fylla bilen med folk längre än 160cm ska man satsa på annat fabrikat

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Muttley
6 september 2011 ·

TenZer skrev:

Rquired skrev:

tkd_rille skrev:

Å fan de var en 06 jag kör visst, vi har rätt många sådana bilar så svårt och hålla koll. Jag vet inte vilken modell den är? Men är riktigt missnöjd på baksätet tyvärr, ofta vi har problem om de är lite större människor. 07an är likadan. Men sen så hörde jag att den nyare karossen ska vara lite större men den har jag inte provat så.
Jag tycker om känslan att de är rejält i bilen. Men de drabbar andra saker. Vi har en A6 med och den är ju riktigt stor men den är så himla kall annars gällande paneler och så.

Men jag ska bara köra till februari med den så jag slipper problemet smile

Är den från 2006 är det andra generationens V70, men så som jag upplever det litet baksäte. smile

Det är snarare volvo överlag, tycker det är rätt trångt i baksätet på 940in till förmån för bagaget (som ändå är för litet). Vill man fylla bilen med folk längre än 160cm ska man satsa på annat fabrikat

Med mina 186 cm och lite kraftig så kan jag faktiskt säga att 740 och 940 är mycket bättre än V70n för min del. Sitter inte med knäna upp i framsätena iallafall.

IX ____________________________________
6 september 2011 · 1 340 Inlägg

TenZer skrev:

Rquired skrev:

tkd_rille skrev:

Å fan de var en 06 jag kör visst, vi har rätt många sådana bilar så svårt och hålla koll. Jag vet inte vilken modell den är? Men är riktigt missnöjd på baksätet tyvärr, ofta vi har problem om de är lite större människor. 07an är likadan. Men sen så hörde jag att den nyare karossen ska vara lite större men den har jag inte provat så.
Jag tycker om känslan att de är rejält i bilen. Men de drabbar andra saker. Vi har en A6 med och den är ju riktigt stor men den är så himla kall annars gällande paneler och så.

Men jag ska bara köra till februari med den så jag slipper problemet smile

Är den från 2006 är det andra generationens V70, men så som jag upplever det litet baksäte. smile

Det är snarare volvo överlag, tycker det är rätt trångt i baksätet på 940in till förmån för bagaget (som ändå är för litet). Vill man fylla bilen med folk längre än 160cm ska man satsa på annat fabrikat

Jag har då aldrig suttit i en personbil som har bättre baksäte än 740/940 roll 187 lång och inte direkt anorektiker
Och om man tycker 945 lastar för dåligt är det dags att ta steget till skåpbil tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
pukan2
6 september 2011 · 3 182 Inlägg

värmen är bra det är väl det enda jag o resten av familjen gillar med den bil vi har nu. är inge fel på den men men.

4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
6 september 2011 · 382 Inlägg

Lätta att sälja i delar!
nyare volvo är nog bland de sämsta som finns... vi trivs fan så mycket mer med våran Renault än XC90in vi hade förut som allt bara krånglade på

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 september 2011 · 3 404 Inlägg

RightFront skrev:

TenZer skrev:

Rquired skrev:

Är den från 2006 är det andra generationens V70, men så som jag upplever det litet baksäte. smile

Det är snarare volvo överlag, tycker det är rätt trångt i baksätet på 940in till förmån för bagaget (som ändå är för litet). Vill man fylla bilen med folk längre än 160cm ska man satsa på annat fabrikat

Jag har då aldrig suttit i en personbil som har bättre baksäte än 740/940 roll 187 lång och inte direkt anorektiker
Och om man tycker 945 lastar för dåligt är det dags att ta steget till skåpbil tongue

Jag är 177 och när jag sitter bra bakom ratten är det inte jättegott om utrymme i baksätet. Du vet kastar man in verktyg, oljor och lite skit så blir det rätt fort fullt en van står faktiskt i startgroparna men får inte ordning på lådan

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
IX ____________________________________
7 september 2011 · 1 340 Inlägg

TenZer skrev:

RightFront skrev:

TenZer skrev:

Det är snarare volvo överlag, tycker det är rätt trångt i baksätet på 940in till förmån för bagaget (som ändå är för litet). Vill man fylla bilen med folk längre än 160cm ska man satsa på annat fabrikat

Jag har då aldrig suttit i en personbil som har bättre baksäte än 740/940 roll 187 lång och inte direkt anorektiker
Och om man tycker 945 lastar för dåligt är det dags att ta steget till skåpbil tongue

Jag är 177 och när jag sitter bra bakom ratten är det inte jättegott om utrymme i baksätet. Du vet kastar man in verktyg, oljor och lite skit så blir det rätt fort fullt en van står faktiskt i startgroparna men får inte ordning på lådan

Fick in en b20 och en b230 plus massa skit i en 745, och är ingen höjdare på tetris tongue
Far min hade en cheva starcraft, den hade ju mindre plats en volvon... nu så hade den tre sätesrader.... men det struntar vi i big_smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang