Finns det någon i stockholm som kör CB radio 27mhz? eller är man ensam?

Stunt-john Yrkesförare
3 september 2011 · 8 Inlägg

som rubriken lyder :)

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
3 september 2011 · 547 Inlägg

Vad e CB radio? tongue

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Stunt-john Yrkesförare
3 september 2011 · 8 Inlägg

typ liknande till walkie talkie men på en lägre frekvens.
man kan få rätt skaplig räkvid jämfört med walkie talkies. http://www.4x4wire.com/jeep/tech/electr … nstall.jpg

Hazelnut
3 september 2011 · 12 Inlägg

Citizens' Band radio (typ komradio fast det är en burk man monterar i bilen och sen en antenn på bilen), funderar på att montera en i 9-3an men antennerna är så jävla fula letar efter en lite mer diskret antenn.

R.I.P Osama Bin Laden (Hide & Seek Champion 2001 - 2011)
R.I.P Steve Jobs 5 oktober 2011 (Mr.Iphone)
19-12-11 The day GM killed Saab
gamlingen
3 september 2011 · 5 198 Inlägg

Som på ren svenska kallas kommunikations radio. finns som Basstation (modell större) mobil enhet och bärbar enhet (walkie Talkie)

http://en.wikipedia.org/wiki/Citizens'_band_radio

Senast redigerat av gamlingen (3 september 2011)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
3 september 2011 · 1 594 Inlägg

Du är åtminstonde 20-år för sent. Idag är det tyvärr heldött på komradion men för drygt 20 år sedan var det ett evigt kackel och surr i alla städer och längs vägarna. Jag har nog en 5-6st mobilenheter som bara ligger och det var en kul tid som tyvärr nog för alltd är förbi. Körde med slutsteg på antennutgången och då gick det att prata långt, fast televerket med sina pejlbussar var ju tokiga förståss.  Även "rixen" på åkaradion (alltså inte 27 Mhz) är rätt död men det finns bla. en del tradare som har där det fortfarande är en del liv. Timmerbilarna och grusåkarna har ju oxå.

Senast redigerat av hotrodder (3 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
tliyg
18 oktober 2011 · 16 Inlägg

Mnja.. CB radio används även nu år 2011 (video nedan)

http://i155.photobucket.com/albums/s287/rollingbass/th_kracobas_0001.jpg

lucather
19 oktober 2012 · 112 Inlägg

Helt dött är det inte. Intresset för privatradio har börjat öka och det är fler och fler som dammar av sina gamla apparater. Det finns även en klubb i Stockholm för de som är intresserade på riktigt.

Jag brukar åka på bilträffar på somrarna och vi är några i garaget som har skaffat varsin radio i bilarna. Ser fram emot nästa sommar då man även kan snacka mellan bilarna på ett mycket enklare sätt än att hela tiden behöva ringa till varandra. Är det en tillräckligt stor bilträff brukar mobiltelefonnätet bli överbelastat.

Vem som helst kan skaffa en radio utan att behöva någon licens. En radio köper man på ebay, tradera eller på
www.limmared.nu och www.fbradio.se .

Senast redigerat av lucather (19 oktober 2012)

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se
Volvo TGB13 "Stridsmaskinen" (1975)
Chevrolet C10 "Råttan" (1966)
Chevrolet Caprice Brougham LS "Lille Skutt" (1989)
Robino
2 september 2013 · 241 Inlägg

Bump.
Sitter själv med 27mhz i min bruksbil. Ganska dött, men det skulle vara kul om folk samlar sig på en kanal och pratar lite skit. smile

Funkiee Saab älskare!
2 september 2013 · 4 597 Inlägg

Ska montera en 27mhz rixradio från en gammal brandbil smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Mack Forum- och sitemoderator
2 september 2013 · 26 167 Inlägg

lucather skrev:
Helt dött är det inte. Intresset för privatradio har börjat öka och det är fler och fler som dammar av sina gamla apparater. Det finns även en klubb i Stockholm för de som är intresserade på riktigt.

Jag brukar åka på bilträffar på somrarna och vi är några i garaget som har skaffat varsin radio i bilarna. Ser fram emot nästa sommar då man även kan snacka mellan bilarna på ett mycket enklare sätt än att hela tiden behöva ringa till varandra. Är det en tillräckligt stor bilträff brukar mobiltelefonnätet bli överbelastat.

Vem som helst kan skaffa en radio utan att behöva någon licens. En radio köper man på ebay, tradera eller på
www.limmared.nu och www.fbradio.se .

Vill bara tillägga att om man vill köra med kraftigare maskiner, så "måste" man ha en personlig radiolicens, vilket man kan få via amatörradioklubbarna. Är en kurs man går.
Då kan man även få köra via relästationerna/repeatrar och få en mycket bättre kontakt med omvärlden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
b-fuel
3 september 2013 · 246 Inlägg

jag har också en 27mhz i nisse kingcab men tyvär andvänds den för lite då jag och kompisen hade det i bilarna och sen kompisen över den till sin vinter bil som sedan skrotades och ligger hans och samlar damm

b-fuel
3 september 2013 · 246 Inlägg

jag har också en 27mhz i nisse kingcab men tyvär andvänds den för lite då jag och kompisen hade det i bilarna och sen kompisen över den till sin vinter bil som sedan skrotades och ligger hans och samlar damm

XL-Dempa
3 september 2013 · 457 Inlägg

vart kan man köpa dessa ? smile

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
olsson_taro
3 september 2013 · 1 Inlägg

http://27mhz.se/forums/viewtopic.php?f=5&t=6990 27mhz s forum kan man hitta allt om Cb radio/komradio

Finns en affär i Järfälla/Kallhäll

Om man inte bor i stockholm och vill prata med "främlingar" så bör man köpa en radio som har SSB singel side band. huvud kanalen i Sverige är kanal 24 USB upper side band......

Kanal 23 FM är anrops kanal i Huvudstaden

Senast redigerat av olsson_taro (3 september 2013)

lucather
2 februari 2014 · 112 Inlägg

Här är en länk till butiken i Järfälla
https://www.facebook.com/r8n.cbshop.se

På senare tid har det blivit populärt att sätta komradio i bilarna igen. I Stockholm bor de flesta i norrort men det finns användare över hela Storstockholm.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se
Volvo TGB13 "Stridsmaskinen" (1975)
Chevrolet C10 "Råttan" (1966)
Chevrolet Caprice Brougham LS "Lille Skutt" (1989)
Tynnerstroem
2 februari 2014 · 345 Inlägg

Citizens band är ju sjukt coolt. Funderar på att skaffa det till Mercuryn. Finns ju få saker häftigare än en USA-bil med en enmeters CB-antenn på bakluckan, comon.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 februari 2014 · 14 077 Inlägg

Nichlas_H skrev:
Vad e CB radio? tongue

Om du har sett "American Graffiti" så har du sett att där använder man CB-radio väldigt flitigt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
2 februari 2014 · 26 167 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nichlas_H skrev:
Vad e CB radio? tongue

Om du har sett "American Graffiti" så har du sett att där använder man CB-radio väldigt flitigt.

/Benny

..eller filmen "Smokey and the Bandit"..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 februari 2014 · 14 077 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Nichlas_H skrev:
Vad e CB radio? tongue

Om du har sett "American Graffiti" så har du sett att där använder man CB-radio väldigt flitigt.

/Benny

..eller filmen "Smokey and the Bandit"..

Hur jävla dum får man vara!!!!!!!!! Det var ju den filmen jag menade självklart!!!!!!!! Jag är lite trött, alla får ha överseende med mig ikväll!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang