5847
Sök

Besiktning av bil utomlands

2 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
Hej, är det någon som kan hjälpa mig genom att besikta min bil som befinner sig utomlands. Jag har bilen i Grekland i ett garage och på sommaren kör jag med den i ca 4-5 veckor. För att kunna försäkra den måste den vara besiktigad. Problemet är att det kostar tid o pengar o ta hit den till Sverige vartannat år då bilen måste besiktas. Min fråga är om jag besiktar bilen i Grekland i ett godkänt grekiskt bilbesiktning och tar med mig protokollet till Sverige om då någon kan översätta kontrollen och ta bilen igenom besiktningen. Jag vet att det kan låta lite hokus puckos men det hade varit en lösning för mig och bilen är ju ändå kontrollerad. Är det någon som vet hur man skulle kunna lösa det och vad det skulle kunna kosta?

Tacksam för svar.  smile

5 198 Inlägg
6 september 2011
Ring och fråga SBP,, vad man kan göra...

KHRacing
6 september 2011
Tidigare år har AB SBP tagit sina anställda till Spanien/Italien för att besiktiga många svenskreggade fordon där.
men jag vet ej om det fortfarande pågår.

Inte en chans att du får genom fordonet genom att visa upp papper du reglerna/lagen säger att fordonet skall uppvisas på plats !
Senast redigerat av KHRacing (6 september 2011)

812 Inlägg
6 september 2011
kan du inte regga in den i grekland istället så du slipper bilprovningen?

2 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
Tack för era svar, men regga bilen i Grekland då man inte bor där och inte arbetar i landet blir ju en svår nöt. näst intill omöjligt. Jag gillar o semestra i Grekland men orkar inte varenda år köra ner. Därför hyr jag en lägenhet där varje sommar och ett garage året runt då jag spenderar 5 veckor varje sommar. Hade önskat det gick o slippa åka upp med bilen. Att hyra bil i 4-5 veckor kostar mellan 20-30 tusen det är ju helt sjukt.

Sök