Frågor om billjud (Audiobahn)

evilaudio
11 september 2011 · 16 195 Inlägg

omegaman1 skrev:

TT-Avant skrev:

omegaman1 skrev:

o en annan kille vann med biltema grejer . summan av kardemumman i den här tråden måste ju ändå bli att oavsett vad man köper för grejer , oavsett om det kostar 500kr eller 50.000 så måste dom ändå användas o ställas in på rätt sätt för att det ska låta bra . Så kan man nu en gång för alla , iallafall för någon vecka slippa läsa i tråd efter tråd om hur jävla dåligt ljud det är i vissa märken o att det absolut inte duger till välljud .  Ni som ska köpa steg eller högtalare , åk o lyssna på det själv o bestäm själva vad som låter bra o vad som inte gör det .

Japp, som jag skrev så är det installation och tweek som avgör hur sakerna låter i slutändan. Det som är lite trist i SQn är att det enbart lyssnas på i så låga volymer. Det finns mycke billigt som låter helt ok. vid lägre volym eller bedömningsvolym, men som inte alls håller måttet när man sedan vill spela på lite. För ska man vara ärlig så finns det inte direkt någon som sitter och lyssnar på musik man GILLAR under 100dB. wink

Det finns det absolut , man behöver inte höja till fruktansvärda nivåer för o få uppleva bra musik ,man hör allt ändå till skillnad från en spela högt bil . i min bil så börjar det bli jävligt högt vid 110db , o då har jag ungefär 13db kvar o då är det jävligt högt ! o jag är van vid att sitta i bilar som spelar 150 plus fast då är det ju bara basen som spelar så högt .  men alla som vart på en konsert vet att ca 110-115db  MUSIK är jävligt högt .

du kan få hoppa in i min bil så ska du få lyssna på ett framsystem som spelar HÖGT..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
omegaman1
11 september 2011 · 297 Inlägg

jag vet att din bil spelar jävligt högt , o tackar för erbjudandet men jag står gärna över .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
evilaudio
11 september 2011 · 16 195 Inlägg

omegaman1 skrev:
jag vet att din bil spelar jävligt högt , o tackar för erbjudandet men jag står gärna över .

HAHA.. fegis wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Torger Tok i sina bästa dar
11 september 2011 · 386 Inlägg

Har bläddrat igenom alla 3 sidor de var lite vettiga svar i på första sidan sen har de vart pajkastning tycker alla förtjänar en varning om grov O.T skicka pm till varandra om de ska hållas på eran dagis nivå trodde ni var vuxna karlar kukmätartävlingar är inte coolt längre åk ner till lokala sibylla o se vem som kissar längst efter 3 folköl o dunka er på bröstet jävla dårar...

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
BudgetDunkaren Osponsrad
11 september 2011 · 1 631 Inlägg

evilaudio skrev:

omegaman1 skrev:

evilaudio skrev:

å just därför anser ja att man inte kan tävla i de..

för att de e nån som har bestämt att de SKA låta på ett visst vis.


har lyssnat i ett flertal SQ bilar å enligt mig själv så låter de hårt å tråkigt.

jag vet vad du menar , jag har själv hållt på med å bara spela högt i ett par år nu , men ju mer jag blir insatt i sq delen desto mer faschinerad blir jag . det här är INTE nån jävla propaganda till o få fler till o spela sq , utan bara få undan skitsnacket om tex hollywood . men det finns fler märken som har ett oförtjänt rykte . Det handlar om HUR du installerar grejerna i din bil FÖRST OCH FRÄMST , inte vad man har för prylar . Visst är det skillnad , men inte så jävla mycket som folk på forumen får det till att vara .

jo ja vet va du menar..   

vet inte huuuuur många ggr ja fått höra att GAS bara e skit,   vilket de inte är.  de e ett vettigt budgetmärke.

håller med du wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
omegaman1
11 september 2011 · 297 Inlägg

Torger skrev:
Har bläddrat igenom alla 3 sidor de var lite vettiga svar i på första sidan sen har de vart pajkastning tycker alla förtjänar en varning om grov O.T skicka pm till varandra om de ska hållas på eran dagis nivå trodde ni var vuxna karlar kukmätartävlingar är inte coolt längre åk ner till lokala sibylla o se vem som kissar längst efter 3 folköl o dunka er på bröstet jävla dårar...

avis på att du inte spelar i samma liga i kukmätartävlingen eller ? har du inget vettigare o skriva någon annanstans ? alla har rätt till en åsikt o rätt till meningsskiljakligheter , även vuxna , det kommer du märka när du kommer dit .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
Torger Tok i sina bästa dar
11 september 2011 · 386 Inlägg

omegaman1 skrev:

Torger skrev:
Har bläddrat igenom alla 3 sidor de var lite vettiga svar i på första sidan sen har de vart pajkastning tycker alla förtjänar en varning om grov O.T skicka pm till varandra om de ska hållas på eran dagis nivå trodde ni var vuxna karlar kukmätartävlingar är inte coolt längre åk ner till lokala sibylla o se vem som kissar längst efter 3 folköl o dunka er på bröstet jävla dårar...

avis på att du inte spelar i samma liga i kukmätartävlingen eller ? har du inget vettigare o skriva någon annanstans ? alla har rätt till en åsikt o rätt till meningsskiljakligheter , även vuxna , det kommer du märka när du kommer dit .

Du visar ju bara på vilken oerhört omogen nivå du ligger på med ditt svar smile nu tänker inte jag haka på dig o skriva massa fjant som du gör jag ger dig bara ett leende för de är tur att de finns folk som dig det är då man uppskattar vettiga människor smile

ha en fortsatt trevlig söndag smile

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
henkka_s40 Bäst
11 september 2011 · 57 Inlägg

Får inflika lite här. Har vart dB knarkare sen man fick körkortet. All ära åt det men föredrar varje dag att sitta i en bil som har ordentligt tweakat ljud. Tex Jens Nissan 200 som är en sq bil men som ändå håller måttet för en grymm upplevelse med ett leende på läpparna och massor av stampa takten;) btw det roliga i denna tråden är ju att de som förespråkar ett visst märke oftast inte ens hört det steget de rosar och oftast inte heller det risar. Så tycker att folk ska hålla flabben om de inte ens vet ngt om stegen i fråga.

evilaudio
11 september 2011 · 16 195 Inlägg

henkka_s40 skrev:
Får inflika lite här. Har vart dB knarkare sen man fick körkortet. All ära åt det men föredrar varje dag att sitta i en bil som har ordentligt tweakat ljud. Tex Jens Nissan 200 som är en sq bil men som ändå håller måttet för en grymm upplevelse med ett leende på läpparna och massor av stampa takten;) btw det roliga i denna tråden är ju att de som förespråkar ett visst märke oftast inte ens hört det steget de rosar och oftast inte heller det risar. Så tycker att folk ska hålla flabben om de inte ens vet ngt om stegen i fråga.

fast de finns ju fortfarande INGEN annan som kan tala om för mig hur de SKA låta i min bil, 

vad som låter bra för mig låter kanske BAJS enligt nån annan..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Tokken Team dBakuten
11 september 2011 · 3 453 Inlägg

evilaudio skrev:

henkka_s40 skrev:
Får inflika lite här. Har vart dB knarkare sen man fick körkortet. All ära åt det men föredrar varje dag att sitta i en bil som har ordentligt tweakat ljud. Tex Jens Nissan 200 som är en sq bil men som ändå håller måttet för en grymm upplevelse med ett leende på läpparna och massor av stampa takten;) btw det roliga i denna tråden är ju att de som förespråkar ett visst märke oftast inte ens hört det steget de rosar och oftast inte heller det risar. Så tycker att folk ska hålla flabben om de inte ens vet ngt om stegen i fråga.

fast de finns ju fortfarande INGEN annan som kan tala om för mig hur de SKA låta i min bil, 

vad som låter bra för mig låter kanske BAJS enligt nån annan..

Vilket jag håller med om till hundra procent!

Angående tävlandet så anser jag fortfarande att tycker JAG att det låter bra så kan ju liksom ingen annan säga åt MIG att det låter dåligt, vilket gör tävlandet ganska onödigt för mig, i alla fall inom SQ

Som man sagt tidigare så undrar ju jag bara att om man tweekat och ställt in stereon efter bästa förmåga och man är skitnöjd, åker på en tävling och man får höra att det inte låter bra så är det väl ändå skit samma eftersom det inte är DINA öron som används som referens..

Till trådskaparen.. Sorry för allt offtopic. Välj efter bästa förmåga säger jag. Ta gärna en tur till en butik och känn och kläm, skulle jag göra i första hand.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
henkka_s40 Bäst
11 september 2011 · 57 Inlägg

Dom säger inte åt dej hur det ska låta. Du har ställt in ljudet i din egen bil och får poäng efter det. Sen finns ju protokollet där för att visa att du kanske inte fått ut maximalt av grejerna du använder. Folk säger ditten o datten om sq. Ska även säga det att jag var oxå skeptisk till en börja och mycket har sagts av mej om sq. Dock när man började tävla i det så visade det sej att alla tävlar på lika villkor och enl mej mkt roligare än att bara låta högst, bassrace etc

Frissan
11 september 2011 · 4 693 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Kan man vinna SQ tävling med Zensonic så är väl allt möjligt? Det gjorde iaf vw_nicko på gotland förra året eller när det nu var

fast man kan ju vinna med INGET alls om de inte finns några andra som tävlar i samma klass..

Fast det fanns faktiskt andra i samma klass då, iaf enligt honom själv

Booyakasha!
JWesth
12 september 2011 · 34 Inlägg

Okej det blev visst en riktig ordkamp av tråden...
Men tack tror jag har fått kontroll över detta nu.
Hollywood är det bästa och det ska jag köpa!! tongue (Skoja)

Man kan ta vilket märke som helst igentligen och kopplar man allt bra och rätt så låter det bra vilket märke man än har? typ något i den stilen?

Då gör jag nog så att jag kollar så steget passar till basarna, och sen kör jag på det som är snyggast till min prislapp. låter det skit så låter det skit. ska varken tävla eller skryta, ska ju bara ha det och lyssna på och titta lite ibland med ett leende på läpparna smile

När jag är klar med mitt byggande kan vi väl bestämma en korvmojj där vi kan pissa i kors sen då? eller mäta strålen eller vad det nu var wink

Kablar till ljudet är det samma sak där? Märket spelar ingen roll? Det grövsta på biltema är lika okej som samma storlek hos riktiga proffs?

Hur som helst var det nog nyttigt att läst detta "babbel". Tack grabbar.
frågar säkert något mer snart smile

Frissan
12 september 2011 · 4 693 Inlägg

Det där med kablar är en annan sak. Ju mer koppar det är i den, desto bättre är det.
Köp ingen 50mm2 alukabel när det finns 50mm2 koppar bara för att alu är billigare smile

Booyakasha!
omegaman1
12 september 2011 · 297 Inlägg

JWesth skrev:
Okej det blev visst en riktig ordkamp av tråden...
Men tack tror jag har fått kontroll över detta nu.
Hollywood är det bästa och det ska jag köpa!! tongue (Skoja)

Man kan ta vilket märke som helst igentligen och kopplar man allt bra och rätt så låter det bra vilket märke man än har? typ något i den stilen?

Då gör jag nog så att jag kollar så steget passar till basarna, och sen kör jag på det som är snyggast till min prislapp. låter det skit så låter det skit. ska varken tävla eller skryta, ska ju bara ha det och lyssna på och titta lite ibland med ett leende på läpparna smile

När jag är klar med mitt byggande kan vi väl bestämma en korvmojj där vi kan pissa i kors sen då? eller mäta strålen eller vad det nu var wink

Kablar till ljudet är det samma sak där? Märket spelar ingen roll? Det grövsta på biltema är lika okej som samma storlek hos riktiga proffs?

Hur som helst var det nog nyttigt att läst detta "babbel". Tack grabbar.
frågar säkert något mer snart smile

varför tar du våran diskussion som en jag pissar längre än du tävling ? jag är så trött på o läsa i alla trådar att tex. hollywood är så kass o låter skit från människor som inte ens har provat eller hört grejerna . sen så har jag ingenstans nämnt att hollywood är världens bästa steg , givetvis blir det bättre ju mer pengar man betalar . men faktum är att har du mds i rätt förutsättningar så spöar den tex DD som har helt fel förutsättningar .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
evilaudio
12 september 2011 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Det där med kablar är en annan sak. Ju mer koppar det är i den, desto bättre är det.
Köp ingen 50mm2 alukabel när det finns 50mm2 koppar bara för att alu är billigare smile

vet du hur liiite de skiljer i ledningsförmåga mellan alu å koppar?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 september 2011 · 8 744 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Det där med kablar är en annan sak. Ju mer koppar det är i den, desto bättre är det.
Köp ingen 50mm2 alukabel när det finns 50mm2 koppar bara för att alu är billigare smile

vet du hur liiite de skiljer i ledningsförmåga mellan alu å koppar?

Nu skrev farbror lite fel va? 50mm2 alu motsvarar 35mm2 koppar i ledningsförmåga. Så skillnaden är rätt stor.

Och snälla folk, sluta med pajkastning och påhopp! Håll diskussionen på en saklig nivå eller kom ut på nån tävling och motbevisa varandra istället för att tjafsa på ett forum.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
12 september 2011 · 16 195 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Det där med kablar är en annan sak. Ju mer koppar det är i den, desto bättre är det.
Köp ingen 50mm2 alukabel när det finns 50mm2 koppar bara för att alu är billigare smile

vet du hur liiite de skiljer i ledningsförmåga mellan alu å koppar?

Nu skrev farbror lite fel va? 50mm2 alu motsvarar 35mm2 koppar i ledningsförmåga. Så skillnaden är rätt stor.

Och snälla folk, sluta med pajkastning och påhopp! Håll diskussionen på en saklig nivå eller kom ut på nån tävling och motbevisa varandra istället för att tjafsa på ett forum.

har du nångång testat ALU kabel?



Aluminium har ca 0,028 i resistivitet och koppar har 0,017-0,018.


skillnaden en 0,010 ca..   anser du de mycke?

Senast redigerat av evilaudio (12 september 2011)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
12 september 2011 · 4 693 Inlägg

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:

evilaudio skrev:

vet du hur liiite de skiljer i ledningsförmåga mellan alu å koppar?

Nu skrev farbror lite fel va? 50mm2 alu motsvarar 35mm2 koppar i ledningsförmåga. Så skillnaden är rätt stor.

Och snälla folk, sluta med pajkastning och påhopp! Håll diskussionen på en saklig nivå eller kom ut på nån tävling och motbevisa varandra istället för att tjafsa på ett forum.

har du nångång testat ALU kabel?



Aluminium har ca 0,028 i resistivitet och koppar har 0,017-0,018.


skillnaden en 0,010 ca..   anser du de mycke?

Vet inte hur mycket det är.
Men har för mig att någon testade det där och det vart 50mm2 alu = 35mm2 koppar som Criztoffer skrev

Booyakasha!
evilaudio
12 september 2011 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:

Nu skrev farbror lite fel va? 50mm2 alu motsvarar 35mm2 koppar i ledningsförmåga. Så skillnaden är rätt stor.

Och snälla folk, sluta med pajkastning och påhopp! Håll diskussionen på en saklig nivå eller kom ut på nån tävling och motbevisa varandra istället för att tjafsa på ett forum.

har du nångång testat ALU kabel?



Aluminium har ca 0,028 i resistivitet och koppar har 0,017-0,018.


skillnaden en 0,010 ca..   anser du de mycke?

Vet inte hur mycket det är.
Men har för mig att någon testade det där och det vart 50mm2 alu = 35mm2 koppar som Criztoffer skrev

kör alukabel i vita jettan nu till de stora steget..å de funkar hur bra som helst..

visst att de leder sämre men kostar MYCKE mindre.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang