2746
Sök

Frågor om billjud (Audiobahn)

179 Inlägg
12 september 2011
"Även om dess elektriska ledningsförmåga är endast ca 60% som koppar per område i tvärsnitt, det används i elektriska ledningar på grund av dess lätthet och pris"
Om det stämmer eller ej lämnar jag över till någon annan

Källa - http://www.webelements.com/aluminium/uses.html

Bäst
57 Inlägg
12 september 2011
Klart man tappar i ljudet om man väljer billiga kablar. Men som sagt det är du som köper grejerna som ska vara nöjd. Men om jag hade haft dyra steg så hade inte jag börjat tumma på allt annat så inte steget får optimala förhållanden.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2011
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:

vet du hur liiite de skiljer i ledningsförmåga mellan alu å koppar?

Nu skrev farbror lite fel va? 50mm2 alu motsvarar 35mm2 koppar i ledningsförmåga. Så skillnaden är rätt stor.

Och snälla folk, sluta med pajkastning och påhopp! Håll diskussionen på en saklig nivå eller kom ut på nån tävling och motbevisa varandra istället för att tjafsa på ett forum.

har du nångång testat ALU kabel?

Aluminium har ca 0,028 i resistivitet och koppar har 0,017-0,018.

skillnaden en 0,010 ca..   anser du de mycke?

Nej jag har faktist inte testat alukabel, ser ingen anleding till det då koppar (iaf teoretiskt) är såpass mycket bättre. 0,010 är rätt mycket i sammanhanget ja, koppar har ca 2/3 av aluminiums resistivitet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
12 september 2011
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nu skrev farbror lite fel va? 50mm2 alu motsvarar 35mm2 koppar i ledningsförmåga. Så skillnaden är rätt stor.

Och snälla folk, sluta med pajkastning och påhopp! Håll diskussionen på en saklig nivå eller kom ut på nån tävling och motbevisa varandra istället för att tjafsa på ett forum.

har du nångång testat ALU kabel?

Aluminium har ca 0,028 i resistivitet och koppar har 0,017-0,018.

skillnaden en 0,010 ca..   anser du de mycke?

Nej jag har faktist inte testat alukabel, ser ingen anleding till det då koppar (iaf teoretiskt) är såpass mycket bättre. 0,010 är rätt mycket i sammanhanget ja, koppar har ca 2/3 av aluminiums resistivitet.

har testat de å kommer fortsätta me de..  å anser att duger de till mina bilar så duger de till "pelle svensson"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2011
Du gör som du vill. smile Men ett exempel, om man har en 5 meter lång 50mm2 kabel och kör 200A genom den så ger en kopparkabel ett spänningsfall på 0,72V, redan det rätt mycket. Men alukabeln ger 1,12V spänningsfall! På tok för mycker anser jag. Må vara att alukabel är lättare och billigare, men ska man få samma spänningsfall som med kopparkabel så lär man gå upp i area och då drar både pris och vikt iväg. Alukabeln måste ligga på 78mm2 för att få 0,72V spänningsfall.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
12 september 2011
ChriZtoffer skrev:
Du gör som du vill. smile Men ett exempel, om man har en 5 meter lång 50mm2 kabel och kör 200A genom den så ger en kopparkabel ett spänningsfall på 0,72V, redan det rätt mycket. Men alukabeln ger 1,12V spänningsfall! På tok för mycker anser jag. Må vara att alukabel är lättare och billigare, men ska man få samma spänningsfall som med kopparkabel så lär man gå upp i area och då drar både pris och vikt iväg. Alukabeln måste ligga på 78mm2 för att få 0,72V spänningsfall.

ska man dock ha ett större system så sätter man ju battierna bak å då blir spänningfallet MYCKE mindre..

finns nog ingen vettig person som drar en 50mm2 kabel till ETT litet stackars batteri fram å belastar de med flera hundra A..

vet att de finns MÅNGA idioter på detta forum som säkert skulle göra de men de e en annan sak.

men men.. orkar inte disskutera mer..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2011
Okej just 50mm2 kabel belastad med 200A kanske inte var det bästa exemplet, men resultatet blir ungefär detsamma med 35mm2 kabel belastad med 150A eller 25mm2 belastad med 100A. Vilket är rätt vanligt att man drar från det främre batteriet bak till ett steg i skuffen, och då brukar man ha ca 5m kabel. Spänningsfallet blir alltså (anser jag) för stort, vist det fungerar men du om någon borde väl vilja kräma ur det mesta ur dina grejer...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
12 september 2011
ChriZtoffer skrev:
Okej just 50mm2 kabel belastad med 200A kanske inte var det bästa exemplet, men resultatet blir ungefär detsamma med 35mm2 kabel belastad med 150A eller 25mm2 belastad med 100A. Vilket är rätt vanligt att man drar från det främre batteriet bak till ett steg i skuffen, och då brukar man ha ca 5m kabel. Spänningsfallet blir alltså (anser jag) för stort, vist det fungerar men du om någon borde väl vilja kräma ur det mesta ur dina grejer...

anser att ja "krämar" ur så de räcker..

koppar idag e löjligt dyrt.. kostar nästan 4ggr så mycke som alu.

å då menar jag RÅ-priset..
Senast redigerat av evilaudio (12 september 2011)

Bäst
57 Inlägg
12 september 2011
Då kan man ju dra dubbla 50mm2 så är det ju klart sen;)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2011
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Sant men skillnaden i pris på färdig kabel är ju långt ifrån så stor, och jag brukar föredra att köpa färdiga kablar istället för att köpa rå koppar och göra egna kablar. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
12 september 2011
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Sant men skillnaden i pris på färdig kabel är ju långt ifrån så stor, och jag brukar föredra att köpa färdiga kablar istället för att köpa rå koppar och göra egna kablar. wink

skillanden e att vinsten på ALUkabel e större än koppar oxå.. STOOOOR skillnad.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2011
Vilket bara märks för butikerna, vi konsumenter får ju inte ut något av det (tyvärr). Om det vore så att alukabel kostade hälften så mycket som koppar, då skulle det kunna bli intressant att köpa. Men när det nu bara skiljer några få procent så tycker iaf jag att det absolut inte är värt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

34 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Japp det blev en liten lektion i kablar med visst. Får se vems spår jag kör på då.
Ni har inte lust att diskutera glasfiberlåda också? Tänkte prova på och se hur det går, skiter det sig så skiter det sig smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 september 2011
JWesth skrev:
Japp det blev en liten lektion i kablar med visst. Får se vems spår jag kör på då.
Ni har inte lust att diskutera glasfiberlåda också? Tänkte prova på och se hur det går, skiter det sig så skiter det sig smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726

följt av:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=62200

wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

34 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Jag har tänkt om. Tänkte ha 4st basar istället. Men vad ska man ha för slutsteg då tro, fortfarande Mono?

16 197 Inlägg
27 september 2011
JWesth skrev:
Jag har tänkt om. Tänkte ha 4st basar istället. Men vad ska man ha för slutsteg då tro, fortfarande Mono?

va för basar ska du använda?    monoblock är "alltid" att föredra om man ska driva basar.

34 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
http://www.autohifi.se/?category_id=260 … id=AW1051. Men jag ska satsa på ett Mono steg som driver minst 1200w rms 2ohm. Kollade runt lite på sidor, men funderar på att dra en sväng till Tyskland och leta efter ett steg. Men vad heter butikerna i Tyskland med billjud?

16 197 Inlägg
27 september 2011
JWesth skrev:
http://www.autohifi.se/?category_id=260&item_id=AW1051. Men jag ska satsa på ett Mono steg som driver minst 1200w rms 2ohm. Kollade runt lite på sidor, men funderar på att dra en sväng till Tyskland och leta efter ett steg. Men vad heter butikerna i Tyskland med billjud?

ska du köpa saekrna i tyskland så kan du ju be dom om support oxå..

Stölle
199 Inlägg
27 september 2011
Hur blir det med garantier o reklamationer när man köper saker i utriket ? Känns ju som det kan bli ett projekt i sig om nått skulle gå sönder/vara trasigt från fabrik.
Kanske nått att tänka på, även om det kan bli billigare?!

Sen måste jag också få kasta lite paj. Har en kompis som en sväng körde med enbart GAS i sin lilla låda, lr ja, Audi 100. och enl. en sq domare som blev nyfiken förre sommaren så spelade det minst lika bra som många svindyra anläggningar från kända märken.
Sen finns det ju dom som inte borde få hålla på också, som en bekant som köpte massa beg. ljudprylar, och kasta in allt i bilen, o sist en säkring. Enda felet var väl en 80A på en 8kvmm kabel. Och visst brann det när lådan åkte kana i skuffen o kabeln slet sig o landa på det nakna plåtgolvet.

Jag anar ugglor som får kläder.

34 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Hmm kollade och det blir så att jag köper ett steg i Sverige, tyskarna kan lätt dra en vals. Och det blir inte så förligt mycket dyrare med tanke på att det ät närmare och lättare om något skulle krångla. Har hittat ett fint steg som inte kostar skjortan, meb sen kollade jag och hittade lite om kondensatorer, läste att det inte är något som behövs igentligen. Meb tycker att dom ser ganska grymma ut så en sån tänkte jag köpa. Men vi har så tråkiga här i Sverige, eller vet någon en svensk sida med fler kondensatorer att välja på smile 1 farad räcker va smile mest för utseendets skull :p

Sök