De har ju svensk lagstiftning att följa, men hur mycket en bilinspektör får lära sig om denna vill jag inte spekulera i. Jag kan tänka mig att besiktningsmannens personliga preferenser och uppfattning om kunden färgar bedömningarna en del, precis som hos poliser, läkare, domstolar eller vilket annat yrke som helst där man har viss makt över människor.
Tycker han eller hon att du är dryg får du ett drygt bemötande tillbaka ungefär oavsett om det är befogat eller ej. Det handlar ju om hur bilinspektören upplever dig, inte om hur du de facto beter dig i neutrala ögon. Vanliga mänskliga känslor, och alla fungerar så i olika grad.
Visst kan jag tycka att det är onödigt med sådan extrautrustning utan funktion eller försämrad funktion såsom streamers eller större avgasrör, men det är vad jag tycker. Strider de inte mot några lagar är de ju tillåtna.
Ett problem jag ser med bilprovningen är att man inte kan överklaga. En inspektörs personliga åsikt, kanske inte alltid rationellt grundad, kan rendera en ombesiktning trots att modifikationen inte är lagvidrig. Var överklagar man detta?
På ombesiktningen kanske den nya inspektören tänker som så att "jag har ingen aning om man får ha en banner som går över solskyddens nederkant, men har min kollega underkänt det får man det säkert inte."
Vilka granskar bilprovningen? Det finns säkert en kåranda även där precis som hos alla myndighetsorgan.