4818
Sök

Får bilprovningen göra egna bedömningar av vad som är godkänt?

killercow
10 september 2011
Trådstartare
Retar mej lite på bilprovningen idag.

Min board har fått godkännt av polisen, klarat "papperstestet" å den är modellanpassad å tillverkaren intygar att den ska vara godkännd.

Ändå fick jag ta en diskution om detta med bes.mannen idag. deras sätt att bedömma om den var godkännd gick ut på om han som bes såg bromsmätartavlan ordentligt. att han satt rak i ryggen så huvudet nästan snuddade vid taket å att han var ca 15-20cm längre än mej å min stol är inställd i höjd för mej togs ingen hänsyn till.

Nu slapp jag få en anmärkning om jag "lovade" ta bort hela 1-2cm!!! när ja kom hem
Klart jag lovade de...

Men får dom verkligen göra såna bedömningar med så pass tveksamma mätmetoder?
Boarden är helt klart godkännd enligt regler.

Ps. finns ingen märkning i rutan
Senast redigerat av killercow (10 september 2011)

477 Inlägg
10 september 2011
fick liknade klagomål på min board härom dagen. kan inte förneka att min board är väldigt stor och har dessutom ingen genomsynlighet alls... 3 olika besiktningsgubbar provsatt och gjorde sin  bedömning och till sist kom även chefen och satte sig... bilen blev efter lång diskussion godkänd utan några anmärkningar eller bra att veta, men fick ett muntligt "om snuten haffar dig så torskar du" wink
har haft den borden redan när förra ägaren hade bilen för några år sedan nu och det här var första gången dom ens nämnde något om boarden.
får varje år är det något nytt, är det inte tärningar i backspegeln så är avgasljudet för högt eller något annat... känns som dom letar fel för att få in extra stålar på ombesiktning tongue

jag tycker att om man själv kan se tillräckligt för INTE påverka eller öka risken till att någon olycka sker, så vad är problemet ??? om nu någon långben till person skulle köra bilen är det väll upp till honom att avgöra om han vill köra bilen eller inte...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

killercow
10 september 2011
Trådstartare
I övrigt var bes.mannen ovanligt trevlig så inget emot honom så.

Men får dom verkligen använda sig av en sån mätmetod av detta, där dels stolens inställning spelar roll, höjden på bilen och hur bes.mannen sitter.

Att jag sa att jag snabbt kunde ordna fram intyg på att den var modellanpassad å godkänd för min bil eller att det skulle mätas spelade ingen roll, för detta vad den mätmetoden dom använde tydligen.

Å ja menar komigen så lågt går den inte. vanliga solskydden går längre ner

https://www1.garaget.org/archive/13/12492/259911/259911-2460546.jpg
Senast redigerat av killercow (10 september 2011)

7 606 Inlägg
10 september 2011
den var inte märkvärdig alls ju,, men ett A4 från ratten å uppåt ska måtten vara har jag hört,,

killercow
10 september 2011
Trådstartare
granadadr skrev:
den var inte märkvärdig alls ju,, men ett A4 från ratten å uppåt ska måtten vara har jag hört,,

ja å a4 papper testet klarar den med marginal även med ratten i högsta läget.

477 Inlägg
10 september 2011
hört att på vissa vindrutor finns ett markerat streck i kanten för hur långt ner en board eller liknande får gå ner... dock inte på min :p
nån som vet någon modell som har denna märkning ?

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

killercow
10 september 2011
Trådstartare
blink_pj skrev:
hört att på vissa vindrutor finns ett markerat streck i kanten för hur långt ner en board eller liknande får gå ner... dock inte på min :p

min saab 9000 hade de bla finns på lite olika bilmodeller

16 197 Inlägg
10 september 2011
blink_pj skrev:

de strecken har inget med det att göra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

killercow
10 september 2011
Trådstartare
men frågan är ju om de verkligen får använda såna här osäkra bedömningsmetoder?

Verkade ju inte spela nån roll att jag kunde på olika sätt styrka att den var godkänd.
Deras B-metod verkade ju ha högre vikt än mina ordentliga mätningar och lagboken.

Överklaga gör man ju inte för en sån här sak som tar 2 min att ta bort.
Känns lite som dom var tvungna hitta nått bara.

Förra gången ja bes hitta dom typ ett annat "fel" som jag oxå var tvungen diskutera bort.

Då var det mittbältet ibak som han tyckte de knäppte lite i rullen i att det funkade på alla sätt å vis brydde han sig inte om. han menade att nån som satt ibak i mitten kunde tycka de lät konstigt å då struntade i å ta på sig bältet. å vips fick han de till en säkerhetsbrist!

Jag är inte emot bilprovningen eller att bilar ska vara säkra. men ibland känns de som dom måste nästan hitta på fel för att folk måste ombes så dom får in mer pengar

477 Inlägg
10 september 2011
evilaudio skrev:
blink_pj skrev:

hum ok... har hört det från väldigt många men det kan ju var en myt som spridit sig brett...
har själv aldrig sett denna märkning... därför jag passa på o fråga om nån vet någon bilmodell som har det och om den har med regeln att göra

killercow
10 september 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
blink_pj skrev:

de har dom nog i högsta grad att göra för han på bilprovningen försökte hitta just den märkningen för han menade att den kunde man använda sig av

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 september 2011
De har ju svensk lagstiftning att följa, men hur mycket en bilinspektör får lära sig om denna vill jag inte spekulera i. Jag kan tänka mig att besiktningsmannens personliga preferenser och uppfattning om kunden färgar bedömningarna en del, precis som hos poliser, läkare, domstolar eller vilket annat yrke som helst där man har viss makt över människor.
Tycker han eller hon att du är dryg får du ett drygt bemötande tillbaka ungefär oavsett om det är befogat eller ej. Det handlar ju om hur bilinspektören upplever dig, inte om hur du de facto beter dig i neutrala ögon. Vanliga mänskliga känslor, och alla fungerar så i olika grad.

Visst kan jag tycka att det är onödigt med sådan extrautrustning utan funktion eller försämrad funktion såsom streamers eller större avgasrör, men det är vad jag tycker. Strider de inte mot några lagar är de ju tillåtna.

Ett problem jag ser med bilprovningen är att man inte kan överklaga. En inspektörs personliga åsikt, kanske inte alltid rationellt grundad, kan rendera en ombesiktning trots att modifikationen inte är lagvidrig. Var överklagar man detta?

På ombesiktningen kanske den nya inspektören tänker som så att "jag har ingen aning om man får ha en banner som går över solskyddens nederkant, men har min kollega underkänt det får man det säkert inte."

Vilka granskar bilprovningen? Det finns säkert en kåranda även där precis som hos alla myndighetsorgan.

477 Inlägg
10 september 2011
killercow skrev:
men frågan är ju om de verkligen får använda såna här osäkra bedömningsmetoder?

Verkade ju inte spela nån roll att jag kunde på olika sätt styrka att den var godkänd.
Deras B-metod verkade ju ha högre vikt än mina ordentliga mätningar och lagboken.

Överklaga gör man ju inte för en sån här sak som tar 2 min att ta bort.
Känns lite som dom var tvungna hitta nått bara.

Förra gången ja bes hitta dom typ ett annat "fel" som jag oxå var tvungen diskutera bort.

Då var det mittbältet ibak som han tyckte de knäppte lite i rullen i att det funkade på alla sätt å vis brydde han sig inte om. han menade att nån som satt ibak i mitten kunde tycka de lät konstigt å då struntade i å ta på sig bältet. å vips fick han de till en säkerhetsbrist!

Jag är inte emot bilprovningen eller att bilar ska vara säkra. men ibland känns de som dom måste nästan hitta på fel för att folk måste ombes så dom får in mer pengar

haha. aldrig hört något så kul (om nu rullen funkade felfritt) tongue
i vilken stad ligger den bilprovning?
Eskilstuna är jäkligt envisa om man jämför med andra närliggande...

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 september 2011
"Otillfredsställande signal, signalhorn" är en annan lite lustig och subjektiv anmärkning. En klasskamrat fick den anmärkningen. Tutan lät lite skumt, men knappast lägre eller mindre uppseendeväckande än motsvarande bil.

killercow
10 september 2011
Trådstartare
ja tycker ju att en sån här grej där det handlar om mått så ska det mätas å inte göras en bedömning där det beror på hur bes.mannen sitter och hur hög bilen är mm hade jag sänkt ner stolen i bott innan så hade han fått dom där 1-2cm han sa behövdes tas bort.

Riktigt B-test dom använder å sånt ska inte användas av bilprovningen

KHRacing
10 september 2011
Trådstartare
killercow skrev:

Min board har:
fått godkännt av polisen,

Tjänstefel utav poliskonstapeln.

killercow skrev:
klarat "papperstestet"

Papperstestet är ett sk: sikts-test för att fastställa att det ej finns nånting i siktfältet

killercow skrev:
tillverkaren intygar att den ska vara godkännd.

Bullskit :-) (vilken tillverkare som helst kan ge dig ett papper på attd et är godkänt)

killercow skrev:

Tveksamma mätmetoder ? Du skall enligt gällande regelverk från transportstyrelsen ha fått en TVÅA.
då man enligt lag ej får applicera nånting alls på en vindruta/främre sidorutor som är E-märkta.
För atthårddra detta, du får inte ens sätta ett McDrive-märke i framrutans nederkant.

killercow skrev:

Märkningen som vissa bilar har i sidorna på framrutan har inget som helst med maxgräns för en vindrutestreamer att göra.

MVH Kristian

killercow
10 september 2011
Trådstartare
va är nästa grej?

dom kanske kan börja mäta utsläpp genom att lukta på avgaserna å hur mycket rök de kommer.

tänker inte hänga ut den bilprovningen de handlar om men nu har jag tröttnat på att dom ska hitta konstiga fel å deras konstiga mät å bedömnings metoder.

kan tillägga att bältet lät likadant i år som förra men iår sa dom inget om bältet
å boarden satt på samma ställe förra året men då sa dom inget om den.

när jag hade passaten behövde dom vara 3 st innan dom kom fram till att det nog var ett ytterst litet glapp i ena styrleden som jag fick byta

Nästa år åker jag 4mil extra för att bes

killercow
10 september 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
killercow skrev:

Min board har:
fått godkännt av polisen,

Tjänstefel utav poliskonstapeln.

killercow skrev:
klarat "papperstestet"

Papperstestet är ett sk: sikts-test för att fastställa att det ej finns nånting i siktfältet

killercow skrev:
tillverkaren intygar att den ska vara godkännd.

Bullskit :-) (vilken tillverkare som helst kan ge dig ett papper på attd et är godkänt)

killercow skrev:

Tveksamma mätmetoder ? Du skall enligt gällande regelverk från transportstyrelsen ha fått en TVÅA.
då man enligt lag ej får applicera nånting alls på en vindruta/främre sidorutor som är E-märkta.
För atthårddra detta, du får inte ens sätta ett McDrive-märke i framrutans nederkant.

killercow skrev:

Märkningen som vissa bilar har i sidorna på framrutan har inget som helst med maxgräns för en vindrutestreamer att göra.

MVH Kristian

Gärna fakta på att du inte får ha board isåfall. eftersom jag både fått infon från en polis och tillverkaren
sikt-testet "papperstestet" visar ju att den inte är ivägen för sikt fältet.

Å om de nu är lag på detta så skulle ju knappast de finnas några bilar på vägarna för då får du ju inte ens klistra upp p-skiva eller ha hållare för gps i rutan. mc-drive märke.

Dessutom är den orginaltonad i stortsett lika långt ner som boarden. är inte den toningen heller laglig då?

KHRacing
10 september 2011
Trådstartare
Orginaltoningen sitter inne i glaset från fabriken - annars är det ej lagligt.
Ang resten så finner du själv infon hos Bilprovniongen eller hos Transportstyrelsenså ingen försöker lura dig.

men svensk trafiklagstiftning säger att INGET får appliceras på E-märkta rutor/glas.
Inte streamers/boards, solfilm, ögonlock, dekaler, m.m.mm

Samma lag gäller alltså för din vindruta som det gör för dina främre sidorutor ang sollfilm

killercow
10 september 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Orginaltoningen sitter inne i glaset från fabriken - annars är det ej lagligt.
Ang resten så finner du själv infon hos Bilprovniongen eller hos Transportstyrelsenså ingen försöker lura dig.

men svensk trafiklagstiftning säger att INGET får appliceras på E-märkta rutor/glas.
Inte streamers/boards, solfilm, ögonlock, dekaler, m.m.mm

Samma lag gäller alltså för din vindruta som det gör för dina främre sidorutor ang sollfilm

ger mej smile

men fortfarande tillåter ju bilprovningen å polisen board å då borde dom väl ändå använda sig av en mer tillförlitlig mätmetod om dom ska godkänna de

Sök