5800
Sök

Inloppsrör från öppetfilter till turbo.

930 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Tjo, har fått tag på ett rör till luftfiltret i tunn plåt, så min fråga är nu, hur gör man med vevhusventslangen och slangen ifrån magnetventilen?

Och hur stor skillnad kommer det att bli på insugsljudet? Vill ju ha ett sånt krispigt ljud som alla civics brukar få och inte det där brölljudet som det är med standardröret!

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

3 295 Inlägg
11 september 2011
Vevhusslangen behöver du inte koppla in.. Inte slangen från magnetventilen heller.. Docjk så bör du sätta små filter i ändarna på dom oxå ifall du kopplar bort dom;)

930 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Men vevhusventen vad gör den? Det kommer ju olja in i inloppsröret i från slangen där ifrån.

Forummoderator
26 617 Inlägg
11 september 2011
Kamulen skrev:
Men vevhusventen vad gör den? Det kommer ju olja in i inloppsröret i från slangen där ifrån.

Snarare oljedimmma som kommer för förbränning i motorn.

Edit:

Vevhusventilation, system som ventilerar ut övertrycksgaser ur en förbränningsmotors vevhus.

Dessa gaser utgörs av förbränningsgaser som läcker förbi kolvringar och ventiltätningar. Om inte vevhuset ventilerades, skulle övertrycket stiga tills en packning kollapsade med oljeläckage som följd. Dessutom innehåller förbränningsgaserna bland annat oförbrända kolväten, som kan späda ut motoroljan och minska dess livslängd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vevhusventilation
Senast redigerat av AirOne (11 september 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 353 Inlägg
11 september 2011
Kamulen skrev:
Vill ju ha ett sånt krispigt ljud som alla civics brukar få och inte det där brölljudet som det är med standardröret!

köp en civic. eller ta bort din turbo, du kan inte få de ljudet eftersom du har varken sugmotor, eller en civic...

gällande vevhusvent så kan du köra den öppet.. och gällande slangen från mv så behöver den inte heller gå nånstans..

930 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Crille88 skrev:
Kamulen skrev:
Vill ju ha ett sånt krispigt ljud som alla civics brukar få och inte det där brölljudet som det är med standardröret!

köp en civic. eller ta bort din turbo, du kan inte få de ljudet eftersom du har varken sugmotor, eller en civic...

gällande vevhusvent så kan du köra den öppet.. och gällande slangen från mv så behöver den inte heller gå nånstans..

Joho du, har sett och hört turbobilar som har ett sånt krispigt ljud :o

1 353 Inlägg
11 september 2011
insugsljudet är alltid samma på en turbo, det viner, punkt slut, resten av de krispiga eller friterade ljudet du söker kommer från avgas,

930 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Nu ska jag ta ett exempel, dem svarta civicarna i the fast and the furious har ju turbo och ett sjuuuuukt jävla ljud. Men då äre ju en civic, men det är alltså avgassystemet som låter då?

Forummoderator
26 617 Inlägg
11 september 2011
Kamulen skrev:
Nu ska jag ta ett exempel, dem svarta civicarna i the fast and the furious har ju turbo och ett sjuuuuukt jävla ljud. Men då äre ju en civic, men det är alltså avgassystemet som låter då?

Bara jag som har för mig att ljudet  i filmerna är överdubbat med såväl Civicarna som 2Fast-Skylinen?
Är annars väldigt ofta de gör så på film. Redan på 70-talet gjorde dem så i filmen Convoy, där Mack:en lät för mesigt tyckte dem, och lade till ett annat motorljud.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 353 Inlägg
12 september 2011
Kamulen skrev:

1: ljuden är fejk
2: det är en film
3: ja det är avgassystemet du hör..

åter igen. bilar med turbo hörs inte mycket insugsljud (JO DE GÖR DE) det viner bara från turbon, för det är den som sitter närmast luftfilter, därefter kommer 2,5meter rör och en intercooler. så eventuellt coolt, insugsljud är redan dämpat..
resterande ljud kommer från avgaset..

på en sugmotor däremot hörs både insugsljud och avgas.. tex en civic med v-tech o öppet filter..

Sök