5742
Sök

Turbokonverterad bmw E36 startar inte

517 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
jag har då turbokonverterat min bmw gjorde ett snik bygge.
på med turbo och ic med större spridare på original m52b20, gick klockrent på både bensin och e85 aldrig svårstartad, har nu bytt till en m52b25 med m50 sprut och insug som jag hade i en bil jag krockat. På med samma turbo grejer, men bilen startar inte utan blir bara sur, satte i original spridare Wrooom startade direkt (nästan iaf) tomgången va jätte bra Motorn gick klockren. Fick skruva ner laddtrycket däremot. Har nu skaffat en Ställbar btr och bytt tillbaka till de större Spridarna, bilen har startat men dör bara orkade inte greja mer bytte spridare igen höjde trycket och bilen gick kanon.
Så hur ska jag göra måste jag mappa? M52b20 Motorn gick klockrent med spridare på 359cc/3bar allt utom spridare va original plus turbo m.m. Original btr och original mapp behövde bara Ställbar btr för den fick för lite soppa på höga varv. Hann dock inte fixa en:( Men med m50b25 vanos sprut på 2,5liters m52 motor får jag inte det att fungera. Kan jag ställa in btr:en på något annat sätt innan jag monterar den? för den får för mkt Bränsle har jag iaf fattat. Vilket tryck ska jag ha? Original är ju ca 160cc Mindre och hur fan kunde original Motorn gå på dessa spridare utan att bli sur? Hade bra tomgång och allt ett bättre styrsystem kanske? Tacksam för svar och hjälp vill ju kunna köra på mer ladd än 0,15 känns ju dumt annars.

Obs Bytte motor för vattenpumpen gick sönder så bilen koka. Så behöver ingen fråga.

181 Inlägg
12 september 2011
Styrsystemen är ju helt olika så kan vara så att Siemens systemet hade lättare för att adaptera och gå på de större spridarna.

Du bör se till att på ett eller annat sätt se till att få injusterat blandningen på tomgång, dellast, fullast samt även backat tändningen lite. Du kommer inte kunna ladda mycket alls på org tändning. Det skulle vara om du kör E85 så kan du ladda lite mer men är en onödig risk.

Turbochip eller ett annat styrsystem skulle jag rekomendera. Billigast kommer du undan med Turbochip, eller om du kan få tag i ett billigt styrsystem som du själv kan både montera och mappa.

Ställer du ner bräsnsletrycket så sjunker inte flödet procentuellt lika mycket som trycket. Dvs du kan inte halvera trycket och förvänta dig att flödet halveras. Brukar gå att ställa ner tycket till 2 bar utan att spridare osv börjar bete sig konstigt.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

517 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
tack tack för svaren lika bra att lägga turbon på hyllan tills jag har råd att köpa chip av dig då wink

517 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
men en följdfråga är det pga turbon och att Motorn suger luft Genom lmm - ic - turbo lr aa turbon skickar luft först Genom ic sen lmm. Varför skrev jag inte bara lmm efter turbon. Skit samma bilen är svårstartad även med original spridare. Men m52b20in va allt monterat likadant plus 359cc/3bar Spridarna starta lika lätt som original på både bensin och blandat med e85 och på ren e85(gick bäst på detta) så jag förstår inte varför m50sprutet är känsligareligare.

Och vad har en m50b25vanos för Bränsletryck original på tomgång?

Sök