Köpråd BMW M3/335

Johan_Hellberg
12 september 2011 · 90 Inlägg

Efter att länge ha kollat på Audi så har jag nu insett att en kombiräser inte är något jag kommer att bli nöjd med.

BMW M3 är det som gäller, 03a 04a med SMG 2 lådan. Hade en liten fråga på en annan bil jag tyckte såg mysig ut.
BMW 335i M-paket -07, liknar M3an, har 5 dörrar, 306 HK original med bi-turbo cool Lär ju gå att få bra jävla fart på den med lite chiptrimning!

Frågan är då, hur mycket skiljer M3an och 335an i chassit? Hur är 335an som banbil/lekbil?

Mvh Johan

Senast redigerat av Johan_Hellberg (22 september 2011)

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
BLAOW
12 september 2011 · 77 Inlägg

Kör du av vägen med en RS6 lär du iaf överleva avkörning...

http://img389.imageshack.us/img389/5842 … hsmmb4.jpg

haha. Jag skulle valt A8an 4.2L smile

Senast redigerat av BLAOW (12 september 2011)

Fiat 500c "nuova 0.5L" (1957)
aha_100
12 september 2011 · 535 Inlägg

Jag har hört att RS6 är sjukt dyra att serva, kamrem ex. Kolla upp det först!

Risken med S4 finns att du ångrar att du inte köpte den värre... Been there done that sad

Grosshandlaren
12 september 2011 · 327 Inlägg

Helt klart S4 B8 med chip.

Johan_Hellberg
12 september 2011 · 90 Inlägg

Är fan mest sugen på S4an, hur är den som "lekbil"? smile

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
bytoken
12 september 2011 · 104 Inlägg

Rs6, går att trycka mest packning i den.
S4 b7 kaross sväljer inte så mycket packning, rs4 -01 är ännu mindre.
Hur dom är att köra vet jag inte, har bara kört deras motorsvagare syskon.

v70 awd 2,5t -07
855R -97
The_Juggo
12 september 2011 · 111 Inlägg

Är inne på samma spår som dig och försökt läsa mig till så mycket som möjligt, men tycker det är svårt att hitta bra info.

Så som jag har förståt det jag läst.

Rs6an 1,4l Milen vid mycket lungn körning.
Brukar strula med stötdämparna om dom inte är bytta till coilowers eller hur det stavas.
Man bör ha bytt olja i lådan innan 12 tusen mil annars så är det problem effter 14.

Annars så värkar det bara vara positiva prylar på rs6an.

Rs4an som jag var inte på från början men backar mer och mer destå mera man läser.
Kopplingen kan strula.
Kammarna slits ner på grund av fel konstruktion och bör bytas i samband med kammrems bytet, 6 tusen 12 tusen mil.
Sen förstår jag inte riktigt om man var tvungen att byta ventilerna i den första cylindern på ena halvan av motorn.
Abs enheten brukar strula som kan kosta mycket pengar.

S4ab b7 värkar vara lika bra köp som rs6an bortsätt från soppa förbrukningen.

Kika även på försäkringen och rs6an är 600kr billigare än s4an på mig.

Sägger inte att allt detta stämmer som jag skrivit men det är så jag har förståt det jag har läst.

Vill även jag veta mera av någon som ägt dessa bilar då även jag är på jakt effter en nyare bil och rotar i dessa 3 men kan inte riktigt bestäma mig.

Ps bromsskivorna kostar tydligen 5000kr styck till rs6an, med andra ord dessa bör vara fina om man kikar på en rs6a smile

Johan_Hellberg
13 september 2011 · 90 Inlägg

Bra å veta! S4an känns fin tycker jag, En 4.2L V8 utan turbo lär ha längre livslängd än jag ^_^ får nog fan bli en S4! RS6an känns som att den kommer bli för stor och klumpig för att köra snabbt på kurviga vägar med.

Får en känsla av att RS4an livslängd och hållbarhet inte är på topp. en 01a känns som en gammal bil, när det dessutom är en 2.7L V6a med BI-turbo så känns det som en sådan motor går rätt mycket hårdare än S4ans och RS6ans motorer.

S4an känns bara bättre å bättre! Läste lite om bensin förbrukningen på S4an, ska dra strax under 1L vid landsvägskörning och ca 1L vid körning på motorväg. Låter ganska rimligt trycker jag, min Saab drar 0,7 - 0,8 vid landsväg/motorvägskörning, om det bara handlar om ett par deciliter till för att få köra en V8 så känns det jävligt värt de! wink

Senast redigerat av Johan_Hellberg (13 september 2011)

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
The_Juggo
13 september 2011 · 111 Inlägg

Det jag tyckete var lite tråkigt med s4an 05- B7an är att det är exakt samma bil som b6an 02-05 bara en facelyft.

Andra lysen annan frånt och andra bakljus.

Stämmer detta?

Rspeter Audi A5 quattro driver.
14 september 2011 · 2 203 Inlägg

The_Juggo skrev:
Det jag tyckete var lite tråkigt med s4an 05- B7an är att det är exakt samma bil som b6an 02-05 bara en facelyft.

Andra lysen annan frånt och andra bakljus.

Stämmer detta?

B7 karossen är mestadels en facelift på B6.

Johan_Hellberg
14 september 2011 · 90 Inlägg

Har spanat lite på S3an nu faktiskt. Den är ju fin som fan! Kollat på 07a - 08a. Ser väldigt trevlig ut tycker jag! 4hjulsdrift och 265 häst original! Går att chipptrimma till 309 häst för några tusenlappar.
Drar ca 0,7L milen vid landsväg/motorvägskörning och 0,9L vid blandad körning vilket låter väldigt bra! big_smile
Dessutom är det en halvkombi, ungefär lika stor som bilen jag har nu vilket är en 9-3 aero -02.

Är galet sugen på S3an faktiskt wink

http://www.blocket.se/uppsala/Audi_S3_3 … 11&w=3

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
DusanMandick Random Hero
14 september 2011 · 4 047 Inlägg

känns mer som en blogg nu än en köprådstråd?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Johan_Hellberg
22 september 2011 · 90 Inlägg

BUMP, ändrad fråga

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
BLAOW
22 september 2011 · 77 Inlägg

Skapa en annan tråd om den din tratt haha

Fiat 500c "nuova 0.5L" (1957)
Rapide
22 september 2011 · 188 Inlägg

Jag hade köpt en bmw 335 just för att den är lätt att trimma, bara ett chip så har du 420 hästar och drar lätt ifrån 335

Mitsubishi GT 3000 "Twin turbo" (1993)
Johan_Hellberg
22 september 2011 · 90 Inlägg

Jo det var så ja tänkte också! Satt och spanade på youtube när fifth gear testade den, dom älskade motorn, chassiet etc, men tycket att bilen såg för normal ut. Dock så hade dom inte M modellen. Tror att den kan bli galet nice om man säker den, fixar lite små detaljer, tonade rutor etc. + att M paket gör mycket på utseendet! Och med 420 kusar lär man ju dra ifrån M3 E46an! wink

Audi S4 BiTurbo "Progress 5 av 20" (2000)
Rapide
22 september 2011 · 188 Inlägg

Johan_Hellberg skrev:
Jo det var så ja tänkte också! Satt och spanade på youtube när fifth gear testade den, dom älskade motorn, chassiet etc, men tycket att bilen såg för normal ut. Dock så hade dom inte M modellen. Tror att den kan bli galet nice om man säker den, fixar lite små detaljer, tonade rutor etc. + att M paket gör mycket på utseendet! Och med 420 kusar lär man ju dra ifrån M3 E46an! wink

Jag tänker mig en bmw 335 med M pkt, vit , tonade rutor runt om, 420 häst MINST!...

Mitsubishi GT 3000 "Twin turbo" (1993)
IceEyes Varningar: För många..
22 september 2011 · 2 552 Inlägg

Klart du ska välja M3. En chippad 335 i all ära, men en äkta M3 är alltid en äkta M3, med allt vad det inkluderar smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
22 september 2011 · 12 512 Inlägg

En M3 är alltid en M3 med allt vad det innebär, även kostnader! Som vardagsbil hade jag nog valt en 335i trots allt, samma eller till och med mer rakt fram-prestanda och en markant modernare bil till betydligt lägre driftkostnader. smile

Skall man däremot ha en entusiastbil så är en äkta M-bil något en standard BMW aldrig kan matcha. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Busgrabb Rejsa ?
22 september 2011 · 2 959 Inlägg

Jag hade valt M3:an.
Haft haft en och har kört 335:an.

Allt är M i bilen, inte bara motorn.
Sen att ljudet och registret på den högvarviga 6:an är grymt är en bonus.

Dock är 335:an bra mycket modernare bil både invädnligt och utvändigt, det ska man inte glömma.
Glöm inte heller att 335:an är enhjulsdriven vilket håller tillbaka lekandet tongue

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang