1674
Sök

Chevy -55 förvandlas till "Amercian Graffiti" chevy.

ROSTLAGAS & TOTALRENOVERAS & BYGGS OM FÖR ATT LIKNA EN KÄND FILMBIL, Nämligen Bob Falfas grymma 55a från filmen American Graffiti (Sista natten med gänget) det blir ingen "clone" utan mer en hyllning... Visa mer

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
1 078 436 Visningar
Uppdaterades senast 10 april
ontoft
25 december 2012
Jobbar du alla dagar, eller? Och du ger positiv energi till andra också.

Nu får jag inspiration att lyfta min instrumentbräda för att göra:
Byte av strömställare/lysknapp
Byte av värmekran (inte roligt på en bil med AC)
Byte av samtliga glödlampor i instrumentet
Byte/rep av klockan

Fast nu när jag skrev detta så kände jag att det blev för mycket jobb, skjuter nog på det ett tag till:)smilesmile. Skämt åsido, att läsa vad andra gör ger faktiskt en extra boost, man blir laddad.
Senast redigerat av ontoft (25 december 2012)

6 585 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
ontoft skrev:
Jobbar du alla dagar, eller? Och du ger positiv energi till andra också.

Nu får jag inspiration att lyfta min instrumentbräda för att göra:
Byte av strömställare/lysknapp
Byte av värmekran (inte roligt på en bil med AC)
Byte av samtliga glödlampor i instrumentet
Byte/rep av klockan

Fast nu när jag skrev detta så kände jag att det blev för mycket jobb, skjuter nog på det ett tag till:)smilesmile. Skämt åsido, att läsa vad andra gör ger faktiskt en extra boost, man blir laddad.

gör nåt när jag känner för det, har som mål att lägga nån timme varje vecka på bilen, långt ifrån varje dag,
men denna instrumentbräda är en komplett urkapad jag köpt, det går ju tyvärr inte att skruva loss dom på 55orna.
så det hade vart bra mycke pilligare att få isär allt ur bilen.
Lättare var det på Lemansen jag hade förr, där lyftade man ut hela brädan.
Se bilder: http://www.garaget.org/?car=55845&image=1272228

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

6 585 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
JohnWayne skrev:
God jul på dej Farbrorn big_smile

Godjul på dig med smile

6 585 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Ledig idag & tanken var att jobba hårt med chevan, men givetvis blev man förkyld sad
Lyckades iaf prestera 3tim i garaget idag.

Började med att kapa bort ytterskärmen på vänstersidan & slipa lite svetsar mm på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-225b08f09cd12923ae6f1c654ade7be0.jpg

Tog & jämförde en ny Danchuk 15767 fönsterskena mot en orginal ,
passformen är ju identisk... eller nja kanske inte wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-d962f40b8c67469971c8d998cbd8fd2b.jpg

Men eftersom jag älskar min Cheva så satte jag igång att kryssa klart karossen & hänga upp den i vickanordningen jag fick med till P1800an. lite för låg för chevans karossbredd så det går inte att snurra runt karossen helt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-d75b8168462c9d760ad24452f6fb9f49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-24ea62ce45f7900350df43f27e87cbc6.jpg

Här är lite av prylarna som väntar på blästring uppradade mot väggarna:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-65b55749f645ee030a4c85dd6535b928.jpg
Senast redigerat av farbrorbozze (27 december 2012)

Förgasarfrälst
219 Inlägg
27 december 2012
blir lika mållös varje gång jag ser bilder på hur många delar karossen är i, du har nerver av stål som orkar å klarar att sätta ihop ett dött föremål i 40 tusen miljarder delar, vore du läkare så ger jag mig fan på att du hade botat cancer för du hade bara " gett dig fan på det" ja menar att trasa isär en cheva 55a i en miljon delar och sätta ihop igen är väl "ingenting" ? smile du är fan hopplös bosse! MEN PÅ ETT BRA SÄTT!! diggar dig

6 585 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
weber140 skrev:
blir lika mållös varje gång jag ser bilder på hur många delar karossen är i, du har nerver av stål som orkar å klarar att sätta ihop ett dött föremål i 40 tusen miljarder delar, vore du läkare så ger jag mig fan på att du hade botat cancer för du hade bara " gett dig fan på det" ja menar att trasa isär en cheva 55a i en miljon delar och sätta ihop igen är väl "ingenting" ? smile du är fan hopplös bosse! MEN PÅ ETT BRA SÄTT!! diggar dig

Ja jag har tur som har några chevor runtom här som jag kan mäta på , annars hade det aldrig gått wink

692 Inlägg
28 december 2012
farbrorbozze skrev:
weber140 skrev:

Ja jag har tur som har några chevor runtom här som jag kan mäta på , annars hade det aldrig gått wink

Jag måste bara hålla med weber140 - du är makalös! Det är ju så att många hade blivit trötta bara av tanken att se en hel bil i molekyler och gett upp att ens i fantasins värld på att få ihop detta till en körbar bil....men du ger verkligen positiv energi till andra att man helt enkelt inte ens kommer på tanken att ge upp vilket jag tror inspirerar andra till att fortsätta bygga........snyggt jobbat!!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 december 2012
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:
weber140 skrev:

Jag måste bara hålla med weber140 - du är makalös! Det är ju så att många hade blivit trötta bara av tanken att se en hel bil i molekyler och gett upp att ens i fantasins värld på att få ihop detta till en körbar bil....men du ger verkligen positiv energi till andra att man helt enkelt inte ens kommer på tanken att ge upp vilket jag tror inspirerar andra till att fortsätta bygga........snyggt jobbat!!

+12 big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6 585 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:

+12 big_smile

tackar, ja & nu är jag ju tokförkyld som bara en kille kan bli , så får se hur mekandet går idag.
tanken är iaf en heldag i garaget smile

5 071 Inlägg
28 december 2012
weber140 skrev:

Kan bara hålla med föregående talare smile

Amatör
488 Inlägg
28 december 2012
JohnWayne skrev:
weber140 skrev:

+1

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
28 december 2012
Lygdman skrev:
JohnWayne skrev:
weber140 skrev:

+1

+5

"Den kan vara bra att ha"

6 585 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Kommer en liten uppdatering nu igen, blev några timmar idag ,
ca 4,5 fick jag det till, så nu är jag uppe i 240.tim totalt.

Kapade rent underkanten på A-stolparna + torpedväggen från gamla golvrester & hinkade på karossen på
ram/golv för inprovning av allt.

Utgångsläget idag, började rensa tröskelrester & golvrester på förarsidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-24ea62ce45f7900350df43f27e87cbc6.jpg
Sedan gick jag över på passagerarsidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-41961a00a457dcda3bd11e17b32d5c4b.jpg
Därefter kastade jag på karossen på ram/golv & passade in dom mätpunkter jag hade sen gamla golvet &
provmonterade en tröskel för att se hur den passar, & det verkar bli bra, ingen 100% passform men det är
ju amerikansk kvalitet från danchuk.com så man får inte förvänta sig för mycke wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-23fed0b70f27f11da31445e76031abb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-130568300fdcf9ddcaa7a785420fdd87.jpg

Självlärd
3 083 Inlägg
28 december 2012
Kaross? Va? Vart???

Eller JAHAAA du menar den där plåtbiten som är uppsatt på ett gäng fyrkantsjärn.. big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

9 141 Inlägg
28 december 2012
Volvo142_73a skrev:
Kaross? Va? Vart???

Eller JAHAAA du menar den där plåtbiten som är uppsatt på ett gäng fyrkantsjärn.. big_smile

Hehe, det är ju taket bara! tongue

6 585 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Volvo142_73a skrev:
Kaross? Va? Vart???

Hehe, det är ju taket bara! tongue

Nja bakluckans gångjärn är ju med åxå, å hatthyllan wink cool

45 Inlägg
29 december 2012
kan bara säga att jag är JÄTTE IMPAD AV DITT JOBB:

10 164 Inlägg
29 december 2012
Nu börjar det likna en bil det här faktiskt roligt som tusan att följa detta bygge. big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

118 Inlägg
29 december 2012
haha fan så sjukt detta är! man tappar ju hakan när man ser den där plåtbiten till kaross ihopsatt med några fyrkantsjärn ;D helt sanslöst att du orkar gå dit utan att få ont i huvudet av alla delar. starkt gjort av dig!

Sök