3688
Sök

Turbokonvertera äldre dieslar lagligt?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Att -75 är gränsen för laglig turbokonvertering i bensinare är jag medveten om men gäller samma sak för dieslar?
I mitt fall gäller det en -77 MB W123 med 250D 10V under huven, mig veterligen så fanns det väl inga 10V med turbo? Annars hade det ju varit lätt att konvertera med orginalgrejor.
I värsta fall så får man väl byta till en orginal turbomaskin som t.ex 250D 20V.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Jag vet fortfarande inte om det är lagligt men efter lite letande hittade jag OM602 med turbo så då är ju problemet löst. Bara att handla från skroten eller köpa en reservdelsbil. smile

5 111 Inlägg
17 september 2011
Så gamla dieselbilar har inga avgaskrav så turbokonvertering skall vara OK.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Bra som fan fall man inte hittar nån orginalturbo då. smile

Offroad Racing
3 123 Inlägg
17 september 2011
Jag har svårt att tro att det är lagligt bara för att det inte finns några avgaskrav. Är själv lite intresserad av att veta hur det faktiskt ligger till då jag ska stoppa i en 6.2 diesel i en cheva -76 framöver o då hade det varit kul att kunna stoppa i en turbo på samma gång. Just denna bilen kommer reggas som ombyggt fordonn så förmodligen får jag ta den diskussionen med sfro, kan ju kanske vara andra regler då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Om de inte har några avgaskrav så är det väl som på bensinare före -75, man får inte överskrida bilmodellens maxeffekt och man måste göra en regbes. Så borde det ju vara?

5 111 Inlägg
17 september 2011
Den skall ju så klart hålla sig inom regelverket för effekten och vridmomentet man får ha i bilen i fråga och det kan ju förstås krävas effektintyg på den i fall det är för oklart.

7 606 Inlägg
17 september 2011
tänk bara på att det är precis som i bensinbilar,, att turbodieslar har andra kolvar stakar wink så att du inte pajjar den det första du gör wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Jo det brukar ju vara oljekylda kolvar och antagligen kraftigar stakar också, hur just OM602 är ska jag låta vara osagt men jag ämnar ta reda på det innan jag sopar upp en vevaxel från marken. smile

5 168 Inlägg
18 september 2011
Tror inte det ska vara nått problem så länge du klarar k värde och max effekten för karossen. Reggade själv en w124 med turbo nyligen. Använde mig dock av stt delar å deras uppgifter. Annars ar de bara å gå till mercedes å få uppgifter om vrid osv från en turbo motor. Sen om de går i hand med max efektökningar osv är en annan sak. De får man väl kolla upp beroende på bilmodell osv. Så klart de går smile funderar just nu på hir ja ska regga. Min w124 med 250td från en w202a smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 september 2011
Ställer man inte på pumpen nåt efter att man monterat turbon så kommer det ju inte bli nån extra effekt alls. Så det kan man ju vänta med tills efter reggningen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök