3764
Sök

Parkeringsbot samma dag som ägarbyte

2 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Systemet / registret hos Transportstyrelsen är uråldrigt och uselt..

Köpte min bil 20110610 på eftermiddagen vid kl 15-16 tiden...

Var bortrest under augusti och då jag kom hem så fanns en påminnelse om parkeringsavgift, utsänd i början av augusti- sen igår kom en påminnelse nr 2 där avgiften höjts med 150 kronor = 600 kronor.

Gick till polisen, som det står att man skall om man bestrider betalningsansvar. Lämnade där in en förklaring att jag inte var ägare till bilen kl 08.28-08.34 per 20110610, utan att jag köpte bilen på eftermiddagen och att jag har två vittnen (ej bilförsäljaren) som var med mig vid tidpunken.

Ändå så kom beslutet från polisen att de inte kan undanröja betalningsansvar med hänvisning till Transportstyrelsen register då registrerad användare under gällande datum var jag.

Ringde då till Transportstyrelsen, 15 minuters väntetid och fick typ samma svar.

Vad gör man? Känner sig jävligt rättslös i detta samhälle.

Har försökt få tag på tidigare ägare, men han skiter väl i detta.

Så nästa steg är att skriva till Tingsrätten och överklaga.

Detta måste ju ha hänt tidigare och det går ju att lösa på ett väldigt smidigt sätt:

Att Transportstyrelsen inför en ruta för tidpunkt då ett fordon övergår till annan ägare. De måste ju fanimej kunna agera rätt när de är en myndighet. T o m mail idagens moderna samhälle registreras med tidpunkt när de inkommer till vissa statliga instutioner, så varför inte hos Transportstyrelsen..

Nån annan som har erfarenhet av detta?

8 297 Inlägg
15 september 2011
Såvida du inte lyckas få pengarna av förra ägaren (tveksamt) så är det bara att betala ur egen ficka och försöka se glad ut. Du är långt från den första som råkat ut för det där.

2 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Ja, jag har försökt att kontakta tidigare ägare - både via mail och SMS samt ringa men han vet ju vad det gäller, så han skiter väl i det. Likadant var det med skatten på denna bil, men då var det ägaren innan honom.

Nu är jag less på sånt och kommer dels skicka detta till tingsrätten och det med skatten kommer jag skicka till kronokalle för där finns också bevis på att den ägare var skatteskyldig.

Registrerna är för dåliga! Jag gjorde allt rätt när jag köpte bilen:
Kollade att den var påställd (vid tidpunkten hade inte skatten registrerats som obetald, det kom någon vecka efter och ytterligare någon vecka efter fick den körförbud p g a obetald skatt, så då fick jag ju pynta den också för att kunna använda bilen).

Jag gör detta för att verkligen påvisa att det måste bli ändringar i Transportstyrelsens register, deras hanteringspolicyn. Vi ska inte kunna bli kollektivt bestraffade när en annan individ inte fullgör sina åtaganden och där det finns möjligheter för Transportstyrelsen att verkligen skärpa dessa.

i mitt fall med parkeringsboten så har jag ju vittnen som intygar att jag köpte bilen på eftermiddagen: SOLKLART.

I fallet med skatten, så var skatteskyldig ägare registrerad: De ska ju inte bestraffas med att bilen förläggs med körförbud. Då får kronokalle driva in den, medans ny ägare får en dispans. Visst, det kan komma att missbrukas bland samhällets low lifes, men dessa kör oftast bilar som inte är värda mer än 1000 kronor. Att då lägga in en regel på bilar över ett visst värde vore ju enkelt.

Sök