Varför Volvos 740 så "populär"?

Johanness
15 september 2011 · 853 Inlägg

Hej osv.

Kort sagt, varför är Volvos 740 så populär?

Äger en själv, enda skälet var att den låg bra till o vdäck medföljde.

Detta är inget "im a hater" tråd, utan spekulera kring ämnet. big_smile

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
15 september 2011 · 1 948 Inlägg

finns redan liknande trådar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Johanness
15 september 2011 · 853 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
finns redan liknande trådar.

Ber om ursäkt.

Kan du länka?

Muttley
15 september 2011 ·

Populär ?   Min var sketbillig och ful som stryk. Så brukis räcker.

xXSammy
15 september 2011 · 6 576 Inlägg

Multifunktionel bil!
Den har ALLT
Kantig design!
Lastutrymme!
Bakhjulsdrift!
Rost!
Lackskador!
Sladdrig väghållning på vintern!
Massa vikt!
Överprisade!
Smeknamn utav alla dess slag!

Sossecontainer, Raggarbil, Lådbil och mycket mer!

De/Dem
Pim_Pim
15 september 2011 ·

Billiga pansarvagnar med reservdelar runt varje hörn för en fika peng smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
15 september 2011 · 6 017 Inlägg

För att dom har samma bultcirkel som Ferrari

Jonas
NSS207
15 september 2011 · 515 Inlägg

Billiga bilar som även ser okej ut och håller för det mesta, billiga delar m.m smile och BAKHJULSDRIFT

§9 Annonsering gäller även signaturen!
Knugcab
15 september 2011 · 5 111 Inlägg

I mångt och mycket av samma anledning som Chevrolet är populära. I USA alltså. Och som Peugeot är populära. I frankrike alltså. Och som Fiat är populära. I Italien alltså.

Man är bra naiv om man tror något annat än att en stor del av populariteten beror på patriotism. Volvo 740 är ingen dålig bil men definitivt inte heller något som är otroligt mycket bättre än det mesta andra som fanns i samma klass samtidigt. Det var dock Sveriges mest sålda bil under många år så att det finns fler sådana i trafik ännu än andra 80- och tidiga 90-talsbilar är ju inte konstigt. Speciellt med tanke på att både kvalitet och rostskydd faktiskt var okej, så rätt många har överlevt.

Det var 80-talets V70 helt enkelt. Så en mer aktuell fråga är kanske, "varför är Volvo V70 så populär?".

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
15 september 2011 · 12 512 Inlägg

Tror som "Volvo544special65" på att den är Svensk, visst det är en väldigt bra bil men jag och många andra tycker att det finns bättre. I Sverige har den dessutom med tiden fått ännu en fördel, många sålda exemplar innebär bra tillgång till reservdelar.

Sedan så är det en Volvo vilket faktiskt spelar roll, jag vågar påstå att samtida Mercedes E-klass är en bättre bil. Den var på sin tid säkrare, har mycket bättre väghållning och håller högre kvalité. Men här hemma "kan" du inte komma körandes i en Mercedes utan att vissa tolkar det fel, Mercedes är en bil för rika gubbar och en så dyr (<--Sagt utan några som helst belägg) skitbil köper bara människor som vill synas.

Och i landet lagom där ingen får sticka ut, är det en synd utan där är en Volvo 740 snudd på den optimala bilen att köra. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Xuri One Man Clan
15 september 2011 · 4 287 Inlägg

de finns extremt många av dom så dom är lätta att hitta och dom hade riktigt bra kvalite på sin tid och håller än i dag. inte många bilar på den tiden som hade de rostskyddet.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Pavva
15 september 2011 · 1 215 Inlägg

Malheus skrev:
Multifunktionel bil!
Den har ALLT
Kantig design!
Lastutrymme!
Bakhjulsdrift!
Rost!
Lackskador!
Sladdrig väghållning på vintern!
Massa vikt!
Överprisade!
Smeknamn utav alla dess slag!

Sossecontainer, Raggarbil, Lådbil och mycket mer!

för att inte tala om "gubbförti, krutförti, sladdförti, rostförti" osvosv wink

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Knugcab
15 september 2011 · 5 111 Inlägg

Å andra sidan så fick du en 740 turbo för mindre pengar än vad en snikutrustad och i ärlighetens namn ganska tråkig 200 kostade. Priset för en 740 GL i basutförande var lägre än för en liten MB 190 i det absolut snikigaste utförandet. Så visst är det lite äpplen och päron. Mercedes må ha varit en mer genomtänkt bil, och kan på ett sätt ha varit lika prisvärd, men på ett annat sätt inte, beroende på vad man prioriterade. Men jag är på grund av det inte förvånad att Volvo sålde bättre. Hade en lite större familj en budget som täckte upp för en 740 GL så gick de absolut inte och slantade upp ännu mer pengar för en Mercedes 190 som hade varit för liten för deras behov. Bilarna konkurrerade inte riktigt med varandra så där pang på, även om vissa modeller av W124 och 700-serien överlappade varandra i pris och även om själva bilkonceptet i sig är rätt likt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
15 september 2011 · 12 512 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Å andra sidan så fick du en 740 turbo för mindre pengar än vad en snikutrustad och i ärlighetens namn ganska tråkig 200 kostade. Priset för en 740 GL i basutförande var lägre än för en liten MB 190 i det absolut snikigaste utförandet. Så visst är det lite äpplen och päron. Mercedes må ha varit en mer genomtänkt bil, och kan på ett sätt ha varit lika prisvärd, men på ett annat sätt inte, beroende på vad man prioriterade. Men jag är på grund av det inte förvånad att Volvo sålde bättre. Hade en lite större familj en budget som täckte upp för en 740 GL så gick de absolut inte och slantade upp ännu mer pengar för en Mercedes 190 som hade varit för liten för deras behov. Bilarna konkurrerade inte riktigt med varandra så där pang på, även om vissa modeller av W124 och 700-serien överlappade varandra i pris och även om själva bilkonceptet i sig är rätt likt.

Sålde bättre i Sverige visserligen, men globalt sätt sålde och säljer Mercedes än idag flera gånger så många bilar som Volvo gör. Sedan har du helt rätt angående priset, jag tänkte mer i nutid när man kan köpa en helt ok W124 eller 740 för 5-10.000:-. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knugcab
15 september 2011 · 5 111 Inlägg

Jo, men nu tolkar jag ju som att hela frågeställningen torde gälla Sverige. Kollar man i andra länder så är knappast Volvo 740 lika "populär" som här.

Men som konkurrenter till 740 kanske man mer ska kolla på t.ex. Omega, Scorpio, Peugeot 605 som låg närmare i pris än BMW, Mercedes, Audi (Saab 9000 var faktiskt rätt så mycket dyrare den med...) Och i jämförelse med dessa så var nog kanske inte 740 något oävet val alla gånger, återigen säkert beroende på vad man prioriterade, men...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
15 september 2011 · 12 512 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jo, men nu tolkar jag ju som att hela frågeställningen torde gälla Sverige. Kollar man i andra länder så är knappast Volvo 740 lika "populär" som här.

Men som konkurrenter till 740 kanske man mer ska kolla på t.ex. Omega, Scorpio, Peugeot 605 som låg närmare i pris än BMW, Mercedes, Audi (Saab 9000 var faktiskt rätt så mycket dyrare den med...) Och i jämförelse med dessa så var nog kanske inte 740 något oävet val alla gånger, återigen säkert beroende på vad man prioriterade, men...

Jo vi tolkar nog ämnet lite olika, i och med han skrev "är" så tolkade åtminstone jag det som att han undrade varför modellen är så populär idag och då är prisfrågan inget hinder längre. Håller däremot med helt om att det var inga jämförbara bilar på 80-talet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knugcab
15 september 2011 · 5 111 Inlägg

Mja, men min tanke är att det ju hänger ihop.

Det såldes fler 740 än W124, och båda bilarna har en relativt god kvalitet och driftsäkerhet, och har båda överlevt i rätt stor utsträckning, men som sagt, det fanns fler 740 från början och därmed finns det fler sådana idag också.

Dock håller jag med om att det är rätt tragiskt t.ex. att vissa prompt skall ha 740 och väljer bort MB för att de har hört att "de bara rostar så det är nog säkrast att köpa en 740" när det gäller 20 år gamla bilar för 5000 kr. Om man då inte VILL HA en MB för att man inte tycker om dem är det ju en sak, men...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Germax
15 september 2011 · 12 086 Inlägg

740 är ingen populär bil, det är bara körkortsfärska blöjjraggare som gillar dom.

Det är min förklaring.

Munkis
15 september 2011 · 1 636 Inlägg

JapMax skrev:
740 är ingen populär bil, det är bara körkortsfärska blöjjraggare som gillar dom.

Det är min förklaring.

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

Germax
15 september 2011 · 12 086 Inlägg

Munkis skrev:

JapMax skrev:
740 är ingen populär bil, det är bara körkortsfärska blöjjraggare som gillar dom.

Det är min förklaring.

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

Främst gillar jag att driva med 740 ägare tongue

Jag kom på en sak, dina generaliseringar stämmer ju. Invandrare kör mycket BMW och just zigenare kör Merca.. det är lika sant som att bjöjjraggare kör 740.

Senast redigerat av JapMax (15 september 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang