Varför Volvos 740 så "populär"?

Munkis
15 september 2011 · 1 636 Inlägg

JapMax skrev:

Munkis skrev:

JapMax skrev:
740 är ingen populär bil, det är bara körkortsfärska blöjjraggare som gillar dom.

Det är min förklaring.

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

Främst gillar jag att driva med 740 ägare tongue

Jag kom på en sak, dina generaliseringar stämmer ju. Invandrare kör mycket BMW och just zigenare kör Merca.. det är lika sant som att bjöjjraggare kör 740.

Tur att jag inte är 740ägare då wink

Haha ja det är ju skrämmande egentligen tongue . Nej men klart att många blöjjraggare kör 740 men inte alla, det var de jag ville poängtera wink

alexbenhard Hemlig Agent
15 september 2011 · 1 115 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Billiga pansarvagnar med reservdelar runt varje hörn för en fika peng smile

Det är nog så nära svaret på frågan man kan komma.

Navkapsel
15 september 2011 · 4 637 Inlägg

Munkis skrev:

JapMax skrev:
740 är ingen populär bil, det är bara körkortsfärska blöjjraggare som gillar dom.

Det är min förklaring.

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

Han har ju rätt. Visst, det finns andra som kör 740 men i de allra flesta 740is sitter det den typ som JapMax beskriver och ju fulare bil, yngre flickvän och omognare beteende desto bättre i dessa kretsar. Och med hjälp av en enhjulsbörn så blir det en bil med toppoäng på Garaget.

740 är en fin, bra bil men inte så perfekt som många vill dem att framstå.
(Själv hatar jag 740 om man ska jämföra med 240. Tycker 240 är snyggare, bättre byggda och skönare att köra.)
Sedan är frågan när 740 ska användas: Skapar sjösjuka på sommaren och är för lätt bak för praktiskt vinterkörning och för lätt bak för lek...

Och det är inte helt jävla omöjligt att jag skaffar en 740.

Senast redigerat av Navkapsel (15 september 2011)

Knugcab
15 september 2011 · 5 111 Inlägg

Skulle tro att i de allra flesta 740 sitter helt vanligt folk, lika tråkbeige som resten av bilen.

Det är bara det att det är JapMax lilla klick som syns och hörs....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 september 2011 · 6 017 Inlägg

Navkapsel skrev:
Sedan är frågan när 740 ska användas: Skapar sjösjuka på sommaren och är för lätt bak för praktiskt vinterkörning och för lätt bak för lek...

Åk med i min 740, kan lova att du inte blir sjösjuk lol

Jonas
Navkapsel
15 september 2011 · 4 637 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Skulle tro att i de allra flesta 740 sitter helt vanligt folk, lika tråkbeige som resten av bilen.

Det är bara det att det är JapMax lilla klick som syns och hörs....

8 miljoner 740 på varvstopp utan ljuddämpare hörs nog mer än JapMax klick?

Navkapsel
15 september 2011 · 4 637 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Navkapsel skrev:
Sedan är frågan när 740 ska användas: Skapar sjösjuka på sommaren och är för lätt bak för praktiskt vinterkörning och för lätt bak för lek...

Åk med i min 740, kan lova att du inte blir sjösjuk lol

Går nog att bygga bort det...

Åk hårt i min 244 och sjösjuka kan nästa garanteras! smile

Bompeman
15 september 2011 · 679 Inlägg

VOLVO 4 LIFE

Alltid retar det någon..

r35pect BMW ///M3
16 september 2011 · 404 Inlägg

Munkis skrev:

JapMax skrev:
740 är ingen populär bil, det är bara körkortsfärska blöjjraggare som gillar dom.

Det är min förklaring.

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

japmax har ju ändå lite rätt i de han säger, tänk efter vilken "grupp" du ser mest 740is med.

8 av 10 som kör 740 är ju ca 18-20år skulle jag säga, och en anledning är nog både att dom inte har råd med mer och att många vill kunna härja runt utan att behöva bry sig om bilen speciellt mkt.

är själv bara 19 år och dom flesta i min ålder häromkring kör 740/940, jag själv har väll också slira runt i nån 740 som vinterbil pga att jag som sagt känner att jag inte behöver vara rädd om en sån bil

så 740 är ju populär bland ungdomar men verkligen inte hos övriga

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
NoFantasy Garaget Anhängare!
16 september 2011 · 2 068 Inlägg

SLÖ40 GLE! finns det nått bättre? big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
turboforssen Telge Drifting Team
16 september 2011 · 5 398 Inlägg

laaaarsson skrev:

Munkis skrev:

JapMax skrev:
740 är ingen populär bil, det är bara körkortsfärska blöjjraggare som gillar dom.

Det är min förklaring.

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

japmax har ju ändå lite rätt i de han säger, tänk efter vilken "grupp" du ser mest 740is med.

8 av 10 som kör 740 är ju ca 18-20år skulle jag säga, och en anledning är nog både att dom inte har råd med mer och att många vill kunna härja runt utan att behöva bry sig om bilen speciellt mkt.

är själv bara 19 år och dom flesta i min ålder häromkring kör 740/940, jag själv har väll också slira runt i nån 740 som vinterbil pga att jag som sagt känner att jag inte behöver vara rädd om en sån bil

så 740 är ju populär bland ungdomar men verkligen inte hos övriga

skulle tro att du har lite fel angående att 8 av 10 skulle va ca 18-20
det är betydligt mer som är äldre som har 740 men det är dom unga som syns mer .

dom flesta äldre har skapligt fina bilar som inte sticker ut medans dom yngre har bilar som syns och låter

men ja varför är dom populära
ja det är bra många som vet att dom går att trimma duktigt och du kan få ner nästan vilken motor som helst under huven .
det senaste är ju att många är sugna på t5motorer i 740
sen finns det så mycket folk som har testat allt så det finns gått om folk som kan hjälpa till.

sen har vi ju det att dom är riktigt roliga att sladda med på vintern till ett billigt pris , och det är så jävla go värme i dom smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Knugcab
16 september 2011 · 5 111 Inlägg

740 rolig på vintern? Har jag aldrig upplevt det som direkt...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
NoFantasy Garaget Anhängare!
16 september 2011 · 2 068 Inlägg

Min allra första egna bil!

Det var i April 2005. Jag hade precis klarat min uppkörning och redan dagen efter var jag på väg hem till min mamma utanför Örebro för att hämta hem min bil. Min alldeles egna bil! Det var en av morsans kompisar som hade donerat bilen till mig. Han var totalt ointresserad av allt vad bilvård innebar, han hade dessutom en helt galen hund som gick under epitetet 40 kilo lycklig hund, som hade levt rövare med inredningen under en längre tid. Under den tiden han hade ägt bilen så hade han aldrig tvättat den. Han startade dessutom alltid bilen på trean "för att inte slita på växlarna", som han uttryckte det. Längsmed bilens högersida löpte en lång repa som han införskaffat sig endast ett par dagar tidigare. Det bästa av alltihopa var trots allt brännskadan som uppstått i passagerarsätet en tid tidigare. Det hade blivit någon form av elfel i stolsvärmaren. Bilens förra ägare såg då en lysande möjlighet att plocka ut några extra kronor i försäkringspengar och hejade på den lilla eldsvådan genom att lägga tidningspapper på den. Tyvärr, för hans del, så tog det sig inte riktigt, men det var alltid med ett småleende som man såg till det där lilla brandhålet brevid sig när man var ute och körde. Bilen var av årsmodell 1989, hade gått runt 35 000 mil och jag älskade den från första stund!


Mina första dagar med bilen.

Glad i hågen så körde jag och en kompis hem med åbäket till morsans garage för att försöka snygga till den inför hemresan till Göteborg. Vi slet ut alla säten och allt annat som satt löst för att upptäcka nästa dolda hemlighet, i stort sett hela bilens matta var full med vatten. Efter många timmars våtsugande och felsökning så upptäckte vi problemet. Det var någon del någonstans som ramlat bort. Lösningen: Silvertejp så klart! Sen läckte den aldrig mer. Eftersom bilens förra ägare varit så generös med att spara på växellådan genom sitt trick med att alltid starta på treans växel, så var det lite småsvårt att få i ettan, tvåan eller backen. Det här löste vi enkelt genom att dra upp backspärren, borra ett hål, och montera en rejäl skruv som höll backlåset på plats för all framtid. Det här gav självklart vissa komiska efterdyningar, som när man trodde att man lagt i ettans växel på parkeringen, men istället backade rakt in i närmsta mur som fanns bakom. Fantastiskt!

En liten parantes.

Sen bar färden hem mot Göteborg, kom nu ihåg att jag hade haft mitt körkort i endast ett dygn eller två. Jag släppte av kompisen och begav mig ut på en långfärd genom staden. Det är en fantastisk känsla det där. Ensam bakom ratten i sin alldeles egna bil! såsmåningom åkte jag hem till mig och parkerade någon gång vid tretiden på morgonen. Nu kommer en varning till alla er som nyss tagit körkort eller precis skall till att göra det. Håll koll på skyltarna där ni parkerar, ibland får man inte stå där man tror att man får stå. I mitt fall var det ju självklart där jag hade ställt mig. Det visade sig att det var gatusopning dagen efter. Något som inträffade under totalt fyra timmar per år. Ett par hundralappar i böter innan jag ens fått det tryckta körkortet hem i brevlådan.


Själva bilen då?

Att ha en Volvo 740 som första bil är så fantastiskt bra. Den är som en gedigen stridsvagn. Jag vet inte hur många saker jag körde på under mina första månader som bilist. Den tål verkligen stryk! Om något går sönder? Spelar roll, det finns reservdelar i varenda buske och på varenda skrotupplag i hela Sverige. Komforten är otrolig för en så gammal bil, det känns som att sitta i stora fåtöljer medans man dundrar fram i hundra knyck på nån gammal grusväg någonstans. Den är sjukt kul att köra, även med den lilla motorn på 113 hästar. Bakhjulsdriften är hela hemligheten till körglädjen. Om, och när, något går sönder så kan man fixa en hel del grejer själv, även om man inte har några som helst bilmekarkunskaper. Det är bara att sticka till närmsta Biltema och köpa en handbok. Det påminner nästan om att bygga lego vid de enklaste reparationerna. Det här ÄR den perfekta förstabilen.

Finns det inga nackdelar?

Jo då, i mängder! Den är ful som stryk i de flestas ögon. Tanklocket blir alltid stulet! Det är precis lika säkert att det försvinner som att tvättmaskinen äter upp en av dina strumpor, när du kan svära på att du la i ett par. Den dricker kopiösa mängder bensin när man trampar på gasen. Samtidigt som det är precis det som den lockar en nybliven bilist till att göra. I allafall i mitt fall så var den dyr att försäkra (Göteborg och nybliven körkortsinnehavare), och inte direkt billig i skatt var den heller. Den är inte speciellt pigg på att starta om det är kallt ute o.s.v i all oändlighet.


Kontentan av det hela då?

Jag tror att alla som läser den här recensionen förstår att den mer är min personliga kärlekshyllning än en konsumentvägledning. Självklart var mitt exemplar en riktig skrothög. Men den var även fantastisk i många hänseenden. Den liksom bara rullar på, i ur och skur (dock inte i extrem kyla). Det är en bil som får en osäker, nybliven bilist att känna sig trygg bakom ratten. Den tål som sagt mycket stryk och är gediget byggd. Kan du få tag i en 740 i gott skick och till ett hyfsat pris så tycker jag att du skall slå till. Det är en grymt kul sommarbil, och en tvättäkta svensk klassiker! Jag har haft många spännande äventyr i den här bilen, och vart den nu än befinner sig i nuläget (gissningsvis på en skrot någonstans) så önskar jag den att vila i frid...

Gammal recensionen på 740! big_smile
Säger ganska mycket!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 september 2011 · 1 903 Inlägg

Billig i inköp
Stryktåligt som bara den
Lättskruvad
Reservdelar finns nästan överallt och kostar minimalt
Bakhjulsdriven
Och eftersom många kör 740 så finns det garanterat någon i din bekantskapskrets som har mer kunskap än du om dessa bilar ifall du skulle få problem.

själv har jag aldrig ägt en 740 men måste medge att jag varit frestad.

Mvh

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
turboforssen Telge Drifting Team
16 september 2011 · 5 398 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
740 rolig på vintern? Har jag aldrig upplevt det som direkt...

du kanske inte vet hur man sladdar längre;) dom är ju lägga i bakändan och har bra styrvinkel
men att ta sig från a till b kanske inte är så roligt om man vill undvika sladd

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Bjornn
16 september 2011 · 749 Inlägg

Just nu beror det förmodligen pga att den är bakhjulsdriven och i den prisklassen så ungdommar kan köpa och misshandla dem. bilmodellen har övertagit rollen som Volvo 240 tidigare hade, å nu är de flesta 240 utskrotade.
I framtiden så kommer entusiaster vårda de överlevande praktexemplar som finns kvar.

Sen är de tåliga och ganska lättmekade och lättskötta.
Från och med 1988 förbättrades rostskyddet fantastiskt bra med helgalvaniserade karosser, och 760 fick även vissa karossdelar i aluminium.

Varmgalvaniseringen gör att om du får ett stenskott ner i plåten. eller en repa så läker galvet över den öppna plåtytan och det kommer ej börja rosta.
Utan galvet så rostar det efter en sån skada om man ej fyller i med färg och har lite tur.
Sköter man om dessa bilar så rostar de aldrig.

Finns med mängder olika utrustning, motorer och inredning, färgkombinationer, den vanligaste modellen är 740GL eftersom den var det billigaste alternativet då de såldes nya.
Volvo 740 kom som ett billigare alternativ till 760 1984.

Den dyraste, mest säregna modellen var 760/780 GLE.

Volvo 760 var Volvos flaggskepp under 80talet och alla av denna modell är tillverkade i Kalmar, på den tiden då Volvo hade 2st gigantiska bilfabriker i Sverige.

Kalmarfabriken var den modernaste bilfabriken i världen på den tiden då man ej använde löpande bandtillverkning utan alla chassin kördes runt på stora motoriserade monteringsvagnar mellan stationerna och alla bilar ifrån Kalmarverken är handtillverkade.
Därav uttrycket att bilar ifrån Kalmarverken håller mycket bättre än de ifrån Torslandaverken.

Efter 1988 fick Volvo 760 modern utrustning som låg före dess tid och helt egen inredning, helt ny front, ny hjulupphängning, ECC, laminerad bakruta, bättre krockskydd, ljudisolering, körkänsla mm som 740 aldrig utrustades med.
En ny sådan kostade minst en kvarts miljon kronor att köpa, en vanlig 740 GL kostade ca 130 000kr.

1982 och några år framåt var Volvo 760 TD världens snabbaste Dieselbil.
I en tid då dieslare mest var trötta stånkande Mercedes som tog en halv dag att acclerarera upp till 100km/h.

Den mest speciella prototypen i 700 serien måste ändå vara Volvo 760 V6 INTERCOOLER.
Den hade en V6 motor med dubbla turbo.
Finns endast ett ex kvar i världen och den ägs av en privatperson.
Modellen började aldrig tillverkas pga problem med motorbrand pga värmen ifrån turboaggregaten, de andra prototyperna som tillverkades började brinna.

760 konstruktion andvänds fortfarande av Volvo, bland annat har AWD modeller samma bakaxel, dock förlängda stag och aluminium bär-ram konstruktionen är den samma.
Volvo V70 AWD har samma bromsok och bromsskivor bak som Volvo 760.

Senast redigerat av Bjornn (16 september 2011)

twin_cam Smålänning
16 september 2011 · 7 877 Inlägg

Det är en bra bil helt enkelt.

Hållbar, stabil slitvarg som går och går.
Väl dimensionerade och välbyggda.
Sällan något dyrt går sönder.
Senare bilar rostar knappt alls.

Framförallt finns det kunskap i överflöd!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Delta_Rebel
16 september 2011 ·

Jag tror att Volvo 740 är populära för att det finns ett stort utbud av dom för nästan inga pengar alls.

Tynnerstroem
16 september 2011 · 345 Inlägg

Volvo 740 är ju inte direkt den pansarvagn folk försöker säga att den är. Jättemycket bättre än medelbilen exempelvis 1989 är den ju inte. Samtida tyska bilar är ljusår bättre byggda, samtida japaner håller längre och samtida amerikanska vagnar är lättare att skruva med.

Sedan, varför dom är populära? Billig bil som det finns delar till på nästan varje bildelsaffär, lätt för genomsnittnsvalpen att komma över och så är dom inte värda ett dyft.

My two cents.

Woogensea Volvoturbo For Life
16 september 2011 · 366 Inlägg

Munkis skrev:

JapMax skrev:

Munkis skrev:

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

Främst gillar jag att driva med 740 ägare tongue

Jag kom på en sak, dina generaliseringar stämmer ju. Invandrare kör mycket BMW och just zigenare kör Merca.. det är lika sant som att bjöjjraggare kör 740.

Tur att jag inte är 740ägare då wink

Haha ja det är ju skrämmande egentligen tongue . Nej men klart att många blöjjraggare kör 740 men inte alla, det var de jag ville poängtera wink

Anledningen till det är ju just det, att 740 blir en naturlig första bil för snorungar som nyss tagit körkort, inget fel med det, men de borde ju ge fan i att fördärva dem med japsdämpare, raggartejp,dekaler å diverse andra "blöjraggar attribut". Annars är ju 740 både roliga å driftsäkra...Skönheten kan ju diskuteras...

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang