Köra långt, förberedelser för bilen

Crunked
22 september 2011 · 104 Inlägg

Tjena, jag ska köra rätt långt och skulle behöva hjälp med att sätta upp en liten lista på saker som
Måste kollas innan jag åker här är vad jag har knåpat ihop hittils:

Olja
Styrservoolja
Bromsvätska
Spolarvätska
Däcktryck

Kommer inte på så mycket mer i skrivandets stund

//Mvh Crunked

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
NoFantasy Garaget Anhängare!
22 september 2011 · 2 068 Inlägg

Se till att ha med dom nödvändigaste verktygen! reservdäck och liten domkraft!
Spärrskafft med rätt hylsa för dina hjulmuttrar! big_smile
Nån liter glykol om motorn skulle koka! med den chansen är liten! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
22 september 2011 · 5 042 Inlägg

Jag brukar i regel byta tändsysten.
tändstift , kablar , fördelarlock ,rotor.
luft & bränsle filter.
Olja .
Pga bilen ska dra så lite soppa som möjligt på lång fäder.


O som ovan nämde. Ta med rätt verktyg så du inte sitter i skiten ifall det nu skulle hända.

C H E V R O L E T <3
granadadr
22 september 2011 · 7 295 Inlägg

sist kollade jag inte ett skit på bilen,, åkte å allt gick bra,, 250 mil med släp, smile obs jag har alltid verktygsväska med mkt verktyg å smågrejjor i , hylsnyckelsats, bogserlina, startkablar, å garagedomkraft i bilen,, har än så länge inte behövt använda något av dessa vid vägkanten smile
men kolla gärna föregående saker, å ha med bra verktyg

obs ta med ficklampa, och reflexväst wink fick erfara det en gång när kompisen fick punka mitt i natten på båttrailern,,

Senast redigerat av granadadr (22 september 2011)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
EMP_Nightmare
22 september 2011 · 12 Inlägg

Startkablar, bogserlina, säkringar, generatorrem beroende på vad det är för bil och om det är lätt att byta.

Bilar utan turbo suger.
Muttley
22 september 2011 ·

Hur långt är långt? Assistans försäkringar är bra om man är lat

Crunked
22 september 2011 · 104 Inlägg

Tackar för alla bra svar, jag ska åka till Malmö från Kalmar vilket inte kanske är så långt för vissa men rätt långt för mig för att jag har nyss tagit mitt körkort.
Vi kommer dessutom åka klockan 12 på natten vilket gör det väldigt jobbigt om något skulle hända, dessutom har vi ett flyg att passa så det är viktigt att vi kommer fram i tid smile

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
-stoffe-
22 september 2011 · 1 271 Inlägg

i någon av min bilar jag haft/har brukar jag  bara tanka big_smile vad äre för bil du ska åka med ?

Crunked
22 september 2011 · 104 Inlägg

-stoffe- skrev:
i någon av min bilar jag haft/har brukar jag  bara tanka big_smile vad äre för bil du ska åka med ?

En Renault Laguna Kombi - 99...ingen monster-bil men det får plats mycket packning i den.

Senast redigerat av Crunked (22 september 2011)

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
-stoffe-
22 september 2011 · 1 271 Inlägg

Crunked skrev:

-stoffe- skrev:
i någon av min bilar jag haft/har brukar jag  bara tanka big_smile vad äre för bil du ska åka med ?

En Renault Laguna Kombi - 99...ingen monster-bil men det får plats mycket packning i den.

då äre nog bara te att tanka å fara

Muttley
22 september 2011 ·

Tanka kolla oljan samtidigt sen är de bara gasa. Kör längre sträckor än så varje dag nästan. smile men den kanske är i dåligt skick

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 september 2011 · 10 427 Inlägg

Kan vara lönt att kontrollera trycket i reservhjulet wink (Eller om det ens finns något i bilen)

DuelBall Seg bôvel
23 september 2011 · 322 Inlägg

steifan skrev:
Kan vara lönt att kontrollera trycket i reservhjulet wink (Eller om det ens finns något i bilen)

Ett tips är att vid långresa (I mån av plats) slänga in ett vinterdäck i skuffen utöver reservhjulet.
Ett vanligt Temporary Spare-hjul får ju bara köras i 80, inte kul att ligga långa sträckor i den hastigheten på motorvägen när man i vanliga fall kunde ha legat i 120-130.
Vinterdäcket ger ju åtminstone lite bättre köregenskaper än ett underdimensionerat reservhjul.

Rallyhalle
23 september 2011 · 4 299 Inlägg

Tanka, kolla oljan och fylla spolarvätska är det enda jag gör innan min tripper Sthlm-Helsingborg. Sen brukar jag ladda med Cola, red bull eller nått annat som piggar upp om man ska köra på tider man vanligtvis ligger och sover!
Gäller ju att föraren är lika förberedd som bilen wink

Sen är tex Falck assistans-försäkring en bra grej att ha men kan vara lite knepigt att fixa med kort varsel kanske.

LordLife
24 september 2011 · 998 Inlägg

DuelBall skrev:

steifan skrev:
Kan vara lönt att kontrollera trycket i reservhjulet wink (Eller om det ens finns något i bilen)

Ett tips är att vid långresa (I mån av plats) slänga in ett vinterdäck i skuffen utöver reservhjulet.
Ett vanligt Temporary Spare-hjul får ju bara köras i 80, inte kul att ligga långa sträckor i den hastigheten på motorvägen när man i vanliga fall kunde ha legat i 120-130.
Vinterdäcket ger ju åtminstone lite bättre köregenskaper än ett underdimensionerat reservhjul.

Eller så byter man ut Temporary Spare-hjulet till ett riktig hjul som man alltid har där. Har jag alltid gjort och det har räddat mig några gånger. Bara ett tips smile  så slipper man extra vikten för 2 hjul.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
-stoffe-
24 september 2011 · 1 271 Inlägg

skalman1 skrev:
Jag tar det nödvändigaste då:


Lätta vänghjulet
Plana och porta toppen/topparna
kasta ur onödig inredning
Peta i en värre kamaxel + hårdare ventilfjädrar.


Ja det är väl vad jag kan rekommendera för en trevlig resa!  smile

haha en killa knapp hade inte suttit fel big_smile men vänghjulet tongue

aqulio
24 september 2011 · 1 146 Inlägg

ta med en dunk soppa en termos med varm kaffe smile
varma kläder smile

Zwudda Refined
24 september 2011 · 1 770 Inlägg

Det verkar som om det mesta har kommit med i föregående kommentarer.
Men jag tänkte försöka lugna dig lite, en resa på knappt 30 mil är ingen stor grej för en normal bil som brukar fungera som den skall.
Det hade varit mer förfogat att byta oljor/tänddelar/däck/verktyg mm om du skulle ned till balkan länderna och tillbaka.

Du kan nog åka utan att vara orolig alls smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2011 · 17 543 Inlägg

Ehh? En Laguna? Kolla laddningen och batteriet är ok innan ni åker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Phenylamine Byggbas
24 september 2011 · 117 Inlägg

Det mesta som ska kollar har nog kommit med, en sträcka på 30 mil ska inte vara några problem bara man sköter det "vanliga" underhållet av bilen. dvs kolla vätskor.

Men en sak som inte har tagits upp är en mobilladdare, känns kanske som en självklarhet, fast det är rätt så jobbigt att stanna mitt ute i skogen mitt i natten utan möjlighet att få tag på någon för att batteriet är urladdat!

Men annars är det bara att knåpa ihop en skiva med favoritlåtarna och tanka bilen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang