Vilket bilköp hade ni gjort?

Rakarn
22 september 2011 · 60 Inlägg

Hejsan!

Tänkte fråga om lite råd från er sida. Det är nämligen så att jag håller på att kolla på bil och valet står mellan en bmw 320i 03:a manuell eller en bmw 330 01:a automat.

bmw 320i: Det är ju alltså med faceliften och med komfortpaketet alltså sportstolar i halvskinn, fullstämplad servicebok, gått 20500 mil. Silverfärgad, 4 ägare. Helt orginal utvändigt förutom angeleyes.

bmw 330i: Det är ju äldre modellen utan facelift, sportstolar i helskinn, gått 25000 mil men bara stämplad fram till 14600 mil. Också silverfärgad, 10 ägare. Sportchassi, xenonljus, m3 läpp, m3 speglar annars orginal.

Båda ligger på samma pris så undrar lite om vad ni tycker jag ska välja. Klart 330 är en roligare bil men sen är det ju milen och serviceboken som oroa mig lite grann

Prestandamässigt så skiljer det ju ändå inte så brutalt mycket. 330 automat gör 0-100 på 7 sek medans 320 manuell gör det på 8,2 sek.

Men som sagt är tacksam för alla svar

Mvh
Simon

Rquired Allmänt envis
22 september 2011 · 12 512 Inlägg

0-100 är en siffra som inte säger så mycket egentligen, 330i upplevs som en raket jämfört med 320i i praktiken och har en mycket härligare motorkaraktär. Ett annat "problem" med 320i är lägre utväxling vilket ger mer motorvarv i en viss fart och det innebär mer buller men framför allt markant högre förbrukning än en 330i i landsvägsfart och uppåt.

Den 330i du beskriver låter inte "perfekt", många ägare och ett stort glapp i servicehistoriken vilket inte behöver betyda något men är dåliga tecken. Jag hade försökt hitta en (manuell?) 330i med lite roligare historik om jag vore dig, då hade jag i din situation köpt den direkt även om den inte hade varit en facelift! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Aero T16
22 september 2011 · 1 327 Inlägg

Skulle köpa 320.

-Billigare att äga och med bättre historik.

-330 med automat kanske blir lite törstig?

-Svårare att sälja en bil med större motor när du ska sälja den vidare. De flesta vill inte ha stylade och törstiga bilar.

Rapide
23 september 2011 · 188 Inlägg

jag håller med Rquired, jag hade själv valt en 330 i , försök hitta en annan i ungefär samma prisklass, finns många av dom , alla sätter olika priser, 4 ägare är gränsen tycker jag, 10 är för många, tyder oftast på att det är problem med bilen, lycka till

Mitsubishi GT 3000 "Twin turbo" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang