7939
Sök

Wastegate, saab 9000

1 353 Inlägg
25 september 2011
jag vet mycket väl vad som händer när man inte använder sig av elektronisk laddtrycksstyrning, MEN vill han nu ha stabilt tryck så finns bara ett sätt att få de att stå stilla..
när man använder sig av vanlig pysventil så pyser de lite hela tiden, det tar tid och uppnå laddet..
strypventil, även kallad "dawes device" smygpyser inte.. den är juh fjäderstyrd med kula och öppnar när den ska.. "nästan" OCH LÄSA NOGA "nästan" som en extern wg..
att få stabilt ladd på dessa bilarna är NÄST intill omöjligt. då laddet ligger med lätta svajningar mellan PID-värdena..

ditt tips om hårdare klocka skulle nästan kunna hjälpa honom mot stabilare ladd.. problemet är att det som egentligen behövs är en frisk o fräsch org klocka.., eftersom att om du förändrar GLT så slår de över totalt för T5, den förväntar sig ett visst värde skickar på ladd, får för mycket och sänker, nästa nästa gasning sänker den för att då märka att det är för lite, skickar då på mer och *pang* laddtrycksspärr, o så börjar den om på nytt..

1 062 Inlägg
25 september 2011
Crille88 skrev:
att få stabilt ladd på dessa bilarna är NÄST intill omöjligt. då laddet ligger med lätta svajningar mellan PID-värdena..

Det låter väldigt märkligt det du skriver. Varför skulle det vara så? Jag har klippstabilt laddtryck som håller sig mindre än +- 1% från begärt laddtryck. Om man loggar.
Tror det nog mera har att göra med hur bra man är på att justera in PID och Bias mfl parametrar. Och kanske om man samtidigt har en tryck-klocka/dosa som har fel fjäderspännig.

M.V.H.

1 353 Inlägg
25 september 2011
AndreasPlars skrev:
Tror det nog mera har att göra med hur bra man är på att justera in PID och Bias mfl parametrar. Och kanske om man samtidigt har en tryck-klocka/dosa som har fel fjäderspännig.

M.V.H.

du tror marcus klarar de eller?? nä precis..
och dessutom skrev jag NÄSTAN, eftersom att det går, men inget man löser bara genom att köpa en 9000 och kasta i ett chip..
du verkar kunna din sak så varför svarar inte du på hans fråga?
jo just de ditt svar var hårdare klocka.. och de funkar juh... nästan bra... förutom att det är fel, lika fel som att sätta pys/strypventil..
alltså är vi tillbaka på ruta 1..

1 062 Inlägg
26 september 2011
Crille88 skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

och dessutom skrev jag NÄSTAN, eftersom att det går, men inget man löser bara genom att köpa en 9000 och kasta i ett chip..
jo just de ditt svar var hårdare klocka.. och de funkar juh... nästan bra... förutom att det är fel, lika fel som att sätta pys/strypventil..

Du har då inte koll på läget iaf. Det är VANLIGT att fjädrarna mattas av efter mil och år och när man sedan trimmar bilen så kan fjädern vara för mjuk för att kunna erhålla det högre laddtryck  man vill ha.
Ett byte av fjäder till en styvare löser då ofta problemet. Det är tom så att B204R original har hårdare fjäder än övriga motorer med Garrett T25.

Sedan om man ska upp och ladda "mycket" över 1bar så måste man ofta köra med en förstärkt dosa/fjäder för att ens nå upp till rätt laddtryck. Det spelar du inger roll hur mycket du justerar med regleringen och "PWM:ar" upp laddet om fjädern är för klen och gör att WG läcker.
Men kan också ofta få höja grundladdtrycket, men det är INTE detsamma som att man kör utan laddtrycksreglering eller sätter den ur spel och tar stora risker.
ECU:n kan fortfarande dra ner laddet från, säg 1,5bar till det nya grundladdet på kanske 0,7bar och man fattar att något är "galet".
Marcus har säkert ett program som ska fungera bra så länge fjädern inte är för slapp, såklart ska han inte behöva ända i programmet!
Att lösa ett FEL genom att addera ett annat fel, tex genom att strypa eller pysa ut luft är däremot BONNMEK. Vill man syssla med turbo på i sammanhanget amatörers vis så går det ju såklart bra, bara man inser vad man håller på med...

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (26 september 2011)

930 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
aja så om jag har fattat det rätt Andreas så kan jag alltså byta fjäder / dosa så får jag ett stabilare och högreladdtryck en längre tid än nu?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 062 Inlägg
26 september 2011
Kamulen skrev:
aja så om jag har fattat det rätt Andreas så kan jag alltså byta fjäder / dosa så får jag ett stabilare och högreladdtryck en längre tid än nu?

Det beror på vad det beror på. Vad ska den ladda med ditt program och hur mycket laddar den?
Vad har du för avgassystem? Katt? (mottryck..)

Du kan alltid testa med att montera en fjäder utanför, men det brukar vara svårt att hitta en lagom lång och hård att komplettera med smile

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (26 september 2011)

930 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
ja alltså jag har steg1 i från chipcenter så vet inte vad skiten ska ladda, men har legat på ca 1.35 - 1.45 förut och nu har det hänt nått så den bara laddat max 1bar och sen sjunker den till 0.4.
Kan även till lägga att turbon låter konstigt med, man det kan ju bero på att jag precis har bytt till ett änu större luftfilter.

Kör på orgavgassystem med fullflödesdämpare.

Sen så har det börjat komma rätt mkt olja i från vevhusventen in i inloppsröret så tratten till dumpen är typ jämt full i olja.
Senast redigerat av Kamulen (26 september 2011)

1 353 Inlägg
26 september 2011
AndreasPlars skrev:
Crille88 skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Du har då inte koll på läget iaf. Det är VANLIGT att fjädrarna mattas av efter mil och år och när man sedan trimmar bilen så kan fjädern vara för mjuk för att kunna erhålla det högre laddtryck  man vill ha.
Ett byte av fjäder till en styvare löser då ofta problemet. Det är tom så att B204R original har hårdare fjäder än övriga motorer med Garrett T25.

Sedan om man ska upp och ladda "mycket" över 1bar så måste man ofta köra med en förstärkt dosa/fjäder för att ens nå upp till rätt laddtryck. Det spelar du inger roll hur mycket du justerar med regleringen och "PWM:ar" upp laddet om fjädern är för klen och gör att WG läcker.
Men kan också ofta få höja grundladdtrycket, men det är INTE detsamma som att man kör utan laddtrycksreglering eller sätter den ur spel och tar stora risker.
ECU:n kan fortfarande dra ner laddet från, säg 1,5bar till det nya grundladdet på kanske 0,7bar och man fattar att något är "galet".
Marcus har säkert ett program som ska fungera bra så länge fjädern inte är för slapp, såklart ska han inte behöva ända i programmet!
Att lösa ett FEL genom att addera ett annat fel, tex genom att strypa eller pysa ut luft är däremot BONNMEK. Vill man syssla med turbo på i sammanhanget amatörers vis så går det ju såklart bra, bara man inser vad man håller på med...

M.V.H.

du snackar avancerade grejjor det är du med på va?
i detta fallet handlar det om en helt vanlig 9000 med ett vanligt chip, org downpipe osv osv.. byter han till hårdare klocka så ändras glt och det är inte vad programmet är anpassat för, därav att ja anklagar ditt förslag..
då kan han likaväl köra utan laddtrycksreglering eftersom det är lika "fel"

1 062 Inlägg
26 september 2011
Crille88 skrev:
byter han till hårdare klocka så ändras glt
"

Jasså det gör det alltid? Då måste jag ha utövat trolldom hittills då...

Jag pratar inte om att man ska sätta dit nån HKS mumbojumboklocka med superfjäder.
Då får man aldrig ner GLT på den nivå man vill ha det.

M.V.H.

1 062 Inlägg
26 september 2011
Kamulen skrev:
ja alltså jag har steg1 i från chipcenter så vet inte vad skiten ska ladda, men har legat på ca 1.35 - 1.45 förut och nu har det hänt nått så den bara laddat max 1bar och sen sjunker den till 0.4.
Kan även till lägga att turbon låter konstigt med, man det kan ju bero på att jag precis har bytt till ett änu större luftfilter.

Kör på orgavgassystem med fullflödesdämpare.

Sen så har det börjat komma rätt mkt olja i från vevhusventen in i inloppsröret så tratten till dumpen är typ jämt full i olja.

Kan hända att din snurra är slut.. har du testat vad den KAN ladda som mest? Man kan lossa en av slangarna till MV  för å se. Kommer inte ihåg vilken nu men man får ta det MYCKET lugnt och testa lite kort.
Kommer du upp i 1,5bar så är det nåt annat.

Ditt avgassystem är friskt? Inte ihoprostat och igenkorkat med gammal dämpull m.m. ?
Kan bero på MV också. testat med en annan?
Om den har laddat mera tidigare så tyder det på att något är fel. Frågan är bara vad...

M.V.H.

930 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
nu när du säger det mitt avgassystem skrammlar lite väl mkt tkr jag, och alltså jag pressade på e4an och efter att jag var uppe i 210kmh så vart det så som det är nu.

1 353 Inlägg
26 september 2011
AndreasPlars skrev:
Crille88 skrev:
byter han till hårdare klocka så ändras glt
"

Jasså det gör det alltid? Då måste jag ha utövat trolldom hittills då...

Jag pratar inte om att man ska sätta dit nån HKS mumbojumboklocka med superfjäder.
Då får man aldrig ner GLT på den nivå man vill ha det.

M.V.H.

tänk nu, hårdare klocka, mer avgastryck för att öppna = högre ladd.. = högre GLT innan den öppnar..

ja pratar inte heller om jättehård, bara en sleten klocka kan juh gå ner sig så GLT ligger på 0,2-0,3 och en ny klocka ligger på 0,4. ORG pratar jag om då... och en hårdare kan tex va 0,5 eller 0,6 där har man direkt ändrat GLT o får då nya värden som ECU måste va anpassat för..
alltså ibland förstår ja mig inte på dig.. du har en asnice bil med mycket pulver, du verkar kunna, men ändå har vi en sån här fjantig diskussion?
du nämnde innan att du ligger klippstabilt ladd.. men du har väl mappad bil? inte random chip?
dessutom finns där flera olika fel på marcus bil, så en rejäl felsökning samt fräscha/nya delar skulle inte skada, då menar jag alla slitagedelar..
turbo, avgas, mv, slangar, anslutningar, ic osv.. då tror jag iaf att problemet försvinner.. räcker med minsta läckage på avgas eller trycksidan för att det inte ska lira ordentligt..
förstår inte ens varför ja ska behöva försvara mig mot dig, inte ens min bil, och du verkar som sagt vara kunnig.. men men,, ja lägger iaf ner för lägger inte denna energin mer.. (kalla mig besegrad om du känner för de wink men ja vet hur långt min egen kunskap sträcker sig... )

1 062 Inlägg
26 september 2011
Crille88 skrev:
tänk nu, hårdare klocka, mer avgastryck för att öppna = högre ladd.. = högre GLT innan den öppnar..

Man kan justera de till rätt GLT på stången. Lite variationer i hårdhet går att justera för.
Original har tex Saab olika klockor för SAMMA turbo, bil och avgassystem med samma GLT, just för olika toppeffekt. Jag har också justerat fram olika GLT på min bil med samma original Volvo klocka.
Hur förklarar du det?

Crille88 skrev:
du nämnde innan att du ligger klippstabilt ladd.. men du har väl mappad bil? inte random chip?

Ja, den är mappad. iom att jag har en unik setup så måste jag ju mappa för att det ska stämma bra.
Ett chip ska ju fungera BRA på en originalbil. ECU:ns adaptiva förmågor map laddtrycksuppbyggnad, lambda osv tar hand om avvikelser om de inte är för stora.

Crille88 skrev:
dessutom finns där flera olika fel på marcus bil, så en rejäl felsökning samt fräscha/nya delar skulle inte skada, då menar jag alla slitagedelar..
turbo, avgas, mv, slangar, anslutningar, ic osv.. då tror jag iaf att problemet försvinner.. räcker med minsta läckage på avgas eller trycksidan för att det inte ska lira ordentligt..

Håller med, en rejäl genomgång skulle nog inte skada!
Nu höjer vi nivån då! wink

M.V.H.

1 062 Inlägg
26 september 2011
Kamulen skrev:
nu när du säger det mitt avgassystem skrammlar lite väl mkt tkr jag, och alltså jag pressade på e4an och efter att jag var uppe i 210kmh så vart det så som det är nu.

Du kan mycket väl ha fått ett igensatt avgassystem!
En polare köpte för ett par år sedan en 9000CD T16 -88, den var billig som attan eftersom den laddade dåligt och hade tokslut stötdämpare.
Kompisen tyckte att han köpt bilen av ett miffo eftersom han hade hängt "bommul" från avgasröret för att det skulle se ut som rök. Du fattar va?

Efter kanske 5 REJÄLA urvarvningar till varvstoppet small det rejält och ut flög massor med dämpull!
Efter det så återkom laddtrycket. + ett markant högre avgasljud.
Så testa att hänga av systemet efter katten och se vad som händer.

M.V.H.

930 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
ja alltså jag har redan rensat slutdämparen på det viset, den smattra, poffade och fräste sen lät det som 3" tongue

5 710 Inlägg
27 september 2011
Kul diskussion smile
Jag kör påhängsfjäder på min wg för att jag är en snål jäkel, vägrar köpa en bling Forge för massa dollars när det funkar lika bra med en fjäder från en kontorslampa wink
Det jag direkt kan säga är att utan fjädern hara jag ett GLT på 0.4 och hänger jag på fjädern får jag ett GLT på 0.6. För mig är det ganska naturligt eftersom det behövs mer kraft för att öppna och att vinkeln på wg kommer bli åt det lite mer stängda hållet.
Går säkert att justera till 0.4 OM jag nu skulle vilja ha det men vad har jag då vunnit? Då har man ju minskat fjäderinspänningen vilket blir samma sak som att ta bort hjälpfjädern?

MVH Jonas
..............

930 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
har du någon bild på hur det ser ut när du har hängt på fjädern?

7 282 Inlägg
27 september 2011
jonTe skrev:
Kul diskussion smile
Jag kör påhängsfjäder på min wg för att jag är en snål jäkel, vägrar köpa en bling Forge för massa dollars när det funkar lika bra med en fjäder från en kontorslampa wink
Det jag direkt kan säga är att utan fjädern hara jag ett GLT på 0.4 och hänger jag på fjädern får jag ett GLT på 0.6. För mig är det ganska naturligt eftersom det behövs mer kraft för att öppna och att vinkeln på wg kommer bli åt det lite mer stängda hållet.
Går säkert att justera till 0.4 OM jag nu skulle vilja ha det men vad har jag då vunnit? Då har man ju minskat fjäderinspänningen vilket blir samma sak som att ta bort hjälpfjädern?

Ibland får faktiskt pengarna styra!
Gör man billiga lösningar på vettiga sätt så blir det faktiskt bra. Sen att vissa har fått för sig att hela bilen kommer explodera om man inte gör allt exakt som t ex maptun med en saab är bara lite irriterande...

1 062 Inlägg
27 september 2011
Att hänga på en extern fjäder istället för att byta den interna ser jag inte som ett dugg osäkrare än att göra "som man borde", man behåller ju systemets fulla kontroll. Kan hända blir den mera värmepåverkad och får en sämre teoretisk livslängd men hur lätt är den inte att byta sen då?
Jag har dessutom aldrig varit med om att ECU dragit ner laddet ända ner till GLT när det har spikat pga spruckna BTR slangar m.m. några hekto brukar det röra sig om.
Dessutom blir det enklare att justera, byta och pröva olika fjädertryck, ingen dum idé smile

M.V.H.

1 062 Inlägg
27 september 2011
Kamulen skrev:
har du någon bild på hur det ser ut när du har hängt på fjädern?

Vad ligger ditt grundladdtryck på? Har du kollat det? Kör en fullgas från kanske 1500rpm till fullt snurr!
Håll foten LÄTT på bromsen så att bromsljuset tänds, då kopplas "APC" ur och bilen går på GLT och man kan läsa av vad det ligger på smile
Jag skulle rekommendera minst 0,4bar, 0,5 kanske är lagom på en småtrimmad bil som din.

M.V.H.

Sök